شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

صبح و دانش آموز


صبح و دانش آموز
صحبت در خصوص فواید صبحانه مطلب تازه ای نیست. كمتر كسی را می توان یافت كه نداند صبحانه باعث افزایش انرژی و باز شدن فكر و ذهن می شود و با كاهش میزان دریافت غذا طی روز نقش بسزایی در جلوگیری از چاق شدن ایفا می كند.در كشور ما خوردن صبحانه بیشتر مختص روز های تعطیل است و معمولاً افراد به خوردن یك تكه بیسكویت یا نان در مدرسه، محل كار و دانشگاه اكتفا می كنند. از همه بدتر والدین نه تنها خود علاقه ای به خوردن صبحانه نشان نمی دهند كه كودكان را هم به این امر تشویق نمی كنند. اول صبح به فرزندشان پول می دهند تا قبل از رفتن به مدرسه كیك یا كلوچه ای برای خود تهیه كند. حال آنكه كودكان در سنین رشد و یادگیری بیشتر به صبحانه نیاز دارند. مطالعات جدید نشان می دهد، بچه هایی كه قبل از رفتن به مدرسه صبحانه می خورند، تمركز بیشتری در فراگیری درس دارند، نمرات دیكته و ریاضی بهتری می گیرند و با همسالان خود بهتر از سایرین رفتار می كنند و البته نسبت به كودكانی كه برای خوردن صبحانه از خواب بیدار نمی شوند، سالم تر هستند. دانش آموزانی كه بدون صرف صبحانه از منزل خارج می شوند در طول روز بیشتر به مصرف تنقلات و مواد فاقد ارزش غذایی كه فقط سیری كاذب ایجاد می كنند، روی می آورند. این موضوع در درازمدت باعث چاقی مزمن شده و خطر بروز بیماری های وابسته به چاقی را نظیر دیابت، پرفشاری خون و نارسایی قلبی در بزرگسالی در آنها افزایش می دهد.اینكه كودكان چرا تمایلی به خوردن صبحانه از خود نشان نمی دهند، به مدت زمان اندكی كه برای رفتن به مدرسه وقت دارند، برمی گردد. اصولاً كودكان صبح خیلی زود اشتهایی برای خوردن غذا ندارند و بایستی با ایجاد یكسری تغییرات آنها را بر سر سفره صبحانه نشاند. راه های زیادی وجود دارد كه می تواند آنها را به بیدار شدن برای صرف صبحانه عادت دهد.
- اگر كودك شما احساس گرسنگی نمی كند، ساعت شام او را كمی به عقب بكشید تا پس از بیدار شدن احساس گرسنگی نموده و خود طلب صبحانه از شما نماید.
- صبحانه را برای كودك تان متنوع و جذاب نمایید. صبحانه به كره و پنیر محدود نمی شود، اگر فرزندتان میلی به خوردن این غذا ها نشان نمی دهد، موادی مثل تخم مرغ، شیر و آب میوه روی میز بچینید تا غذای مورد علاقه اش را انتخاب كند. بهتر است برنامه هفتگی تنظیم كنید و هر روز را به یك نوع ماده لبنی یا غذا اختصاص دهید.
- به او اجازه دهید تا در چیدن میز صبحانه به شما كمك كند. شما با برانگیختن حس مشاركت و هم دردی كودك تان باعث می شوید تا وی با علاقه و انگیزه بیشتری صبح ها بیدار و سرمیز صبحانه حاضر شود.
- هنگام صبحانه خوردن او را یاری كنید. كودكان از اینكه پدر و مادر هایشان آنها را همراهی می كنند، تشویق شده و هر كاری نه تنها صبحانه خوردن را با اشتیاق انجام می دهند.
- به او جایزه دهید. جایزه حتماً نباید مادی باشد. می توانید با الفاظ محبت آمیز به ویژه در میان جمع او را تشویق نمایید.
- فراموش نكنید تمامی این كار ها زمانی امكان پذیر است كه وقت كافی برای صرف صبحانه داشته باشید. بدین منظور بهتر است، او را كمی زودتر از خواب بیدار كنید تا هم بتواند صبحانه بخورد و هم با روحیه بهتر و شاداب تری روانه مدرسه شود.
- در خصوص نوع تغذیه ای كه برای زنگ تفریح فرزندتان تهیه می كنید، دقت كنید كه تمامی گروه های غذایی یعنی غلات، سبزی، میوه و پروتئین و لبنیات را در خود داشته باشد.
- از آنجایی كه دانش آموزان وقت زیادی برای خوردن غذا ندارند، غذا هایی برایشان آماده كنید كه در حجم كم بیشترین میزان مواد مغذی را داشته باشد. بهترین و كامل ترین ساندویچی كه می توان برای دانش آموز تهیه كرد ساندویچ مرغ، همبرگر و تخم مرغ است كه در كنار سبزیجات و میوه ها یك وعده غذای كامل را تشكیل می دهد.
منبع : اطلاعات پزشکی رسانیک


همچنین مشاهده کنید