یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


تأمین نیازهای داخلی، بزرگترین پشتوانة صنعت کشتی سازی آمریکا


تأمین نیازهای داخلی، بزرگترین پشتوانة صنعت کشتی سازی آمریکا
این گزارش كه توسط Industrial Collage وابسته به دفتر مطالعات كشتی­سازی نیروی دریایی آمریكا در سال ۲۰۰۱ تهیه شده است، به بررسی جایگاه صنعت كشتی­سازی آمریكا پرداخته است. این تحلیل از آنجا اهمیت می­یابد که تأثیر بسیار زیاد نیازهای داخلی بر رشد صنعتی در شکوفاترین اقتصاد جهان (آمریکا) را به خوبی نشان می­دهد.
نقش کلیدی صنعت کشتی­سازی در آمریکا
بیش از ۹۵ درصد صادرات و واردات آمریكا با كشتی انجام می شود و این بیانگر نیاز گسترده آمریكا به كشتی­های تجاری است. از سوی دیگر صنعت كشتی­سازی آمریكا با برخورداری از ۱۰ میلیارد دلار درآمد و ایجاد فرصت شغلی برای صد هزار نفر، نقش مهمی را در اقتصاد آمریكا ایفا می­كند.
سهم كارخانجات داخلی در تأمین نیازها
صنعت كشتی­سازی و تعمیر كشتی آمریكا از مجموعة ۲۵۰ شركت تشكیل شده است، اما ۱۰درصد این شركتها، حدود ۸۵ درصد از بازار را در دست دارند. ۶ كمپانی برتر، كه سالانه میلیون ­ ها دلار درآمد دارند، به گروه « Big Six » معروف هستند. آنها حدود دو سوم از بازار ساخت و تعمیر كشتی­ها و ۹۰ درصد بازار بخش دفاعی را در دست دارند. بیش از ۱۰۰ شركت از شركت­های كوچكتر، درآمد سالانه­ای كمتر از ۵ میلیون دلار داشته و كمتر از ۲ درصد از درآمد كل این صنعت را به خود اختصاص می­دهند. كنگره آمریكا هزینة تعمیر كشتی­های نیروی دریایی را به كشتی­سازان خصوصی و ۴ شركت دولتی فعال در زمینة كشتی­های نظامی اختصاص می­دهد. این ۴ شركت حدود ۱.۴ میلیارد دلار از ۲.۱میلیارد دلاری كه برای كارهای تعمیراتی در بودجة محاسباتی سال ۱۹۹۸ معلوم شده بود را به خود اختصاص دادند. شركت كشتی­سازی نیروی دریایی portsmouth كه در تعمیر زیردریایی­های هسته­ای تخصص دارد، بیش از ۳۳۰۰ كارگر را در استخدام دارد. شركت puget sound Naval در ایالات واشنگتن، ۷۷۰۰ كارمند دارد و در رتبة اول در میان كشتی­سازان ساحل غربی قرار دارد. شركت­های تعمیر كشتی نیروی دریایی مجموعاً در حدود ۲۲۷۰۰ كارمند دارند، كه شامل كارمندان معمولی و پرسنل نیروی دریایی می­باشد.
كشتی­های مورد نیاز نیروی دریایی ارتش آمریکا
برای ثابت ماندن تعداد كشتی­های نیروی دریایی (۳۰۵ فروند) باید نرخ فعلی ساخت دو برابر شده و به ۱۲ كشتی در سال برسد. گزارشی كه از سوی نیروی دریایی به كنگره آمریكا فرستاده شده (ژوئن ۲۰۰۰) نشان می­دهد كه میزان ساخت کشتی در طی سالهای ۲۰۰۵ ـ ۲۰۰۱ (به طور میانگین ۷.۸ كشتی در سال) خواهد بود كه اگر با نرخ مشابه تا سال ۲۰۱۲ ادامه یابد، می­تواند تعداد ۳۰۵ ـ ۳۱۵ فروند كشتی را ثابت نگه دارد. (چراكه هرساله تعدادی از كشتی­های قدیمی، از رده خارج می­شوند.) این گزارش اشاره می­كند كه بین سالهای ۲۰۱۲ ـ ۲۰۲۶ نرخ ساخت بایستی درحد ۱۲ـ ۱۰ كشتی در سال باشد تا تعداد فعلی کشتی­ها (۳۱۵ فروند) ثابت باقی بماند. برنامة ساخت شناورهایی كه مورد نیاز گارد ساحلی ایالات متحده است طبق برنامه باید در سال ۲۰۰۳ آغاز شود. این طرح شامل ۴۰ كشتی جدید و گسترش تجهیزات داخلی بقیة كشتی­ها است، كه به تنهایی و به اندازة كافی صنعت كشتی­سازی را فعال خواهد كرد. البته گارد ساحلی آمریكا نیز به تجهیزات دولتی خود برای تعمیر و ساخت كشتی دسترسی دارد.
مشكلات عمده صنعت كشتی­سازی آمریکا
با بازنگری آمار و برآوردهای صنعت كشتی­سازی جهانی نگرانی­هایی در مورد باقی ماندن صنعت كشتی­سازی آمریكا وجود دارد. بهره­وری بالا، با افزایش میزان تولید و حداكثر استفاده از ظرفیت كارخانجات ممكن خواهد شد. از جملة آنها می­توان به رقابت رو به گسترش بین كشورها، افزایش ساخت شناورهای نظامی توسط سایر كشورهای تازه­كار در این زمینه، گسترش تكنولوژی نوین در این صنعت، ایجاد نوساناتی كه نگهداری نیروی كار را با دشواری مواجه می­كند، پیر شدن نیروی كار با تجربه است. کشور چین از جمله کشورهایی است که با دریافت سفارشات متعدد ساخت شناورهای نظامی، بازار کشتی­سازی آمریکا را تهدید می­کند. اگر شرکتهای آمریکایی بازار ساخت شناورهای نظامی در دنیا را نیز از دست بدهند، دیگر امیدی برای بقای صنعت کشتی­سازی در این کشور وجود ندارد. امروزه شرکتهای آمریکایی به عنوان باتجربه­ترین سازندگان کشتی های نظامی در دنیا مطرح هستند و بیشترین سفارشات ساخت این شناورها را در اختیار دارند.
منبع : شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران


همچنین مشاهده کنید