سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
مقرراتزدایی بازار و جهانیسازی مخابرات
با انجام خصوصیسازی مخابرات در اروپای شرقی و مقرراتزدایی، این بخش از صنعت در برخی کشورها و سراسر جهان با جنبههای جدیدی از جهانیسازی مواجه شده است. در این میان رشد جهانی با ۵/۱ درصد جمعیت جهان که دارای تلفن هستند و حدود دو درصد که دارای دسترسی به رایانه هستند، جای بحث دارد.
شبکهای شدن ارتباطات و خدمات ارتباطی تاثیر سرنوشتسازی بر فناوری اطلاعات دارد که به ارتقا و اشاعه نوآوریها در بخش مخابرات کمک میکند. این امر تاثیر بسیار زیادی بر شبکه بینالمللی دارد. از سویی دیگر انحصارگرایی در بازار مخابرات میتواند بر روند توسعه این بخش آسیب رساند به شرط آنکه یارانه مناسبی برای استفاده از مخابرات تعریف شده باشد. خوشبختانه براساس پروتکل اینترنت، امکان جایگزینی گزینههای جدید انتقال دیجیتال و سوئیچینگ وجود دارد. در طرحهای پیشرفته محاسباتی، دقایق مکالمات تلفنی با بیت انتقال مییابد که به شکل موثری قیمت مکالمات تلفنی راه دور را کاهش داده و علاوه بر آن با معرفی این فناوری، شعاع ارتباطی هر شخص وسیع میشود. این فناوری در اروپا به از بین رفتن فاصله میان تلفنهای داخلی و بینالمللی کمک میکند. ظرفیت شبکه مسی سنتی را میتوان با کاربرد فناوری ADSL مورد بحث قرار داد. اگرچه شبکه فیبر نوری مزایای بیشتری دارد.
بخش مخابرات به همراه قوانین آن از نظر بهرهوری و توسعه بخشهای خدماتی از اهمیت ویژهای برخوردار است و ارتباطات ارزانتر و سریعتر مخابراتی باعث ارتقای نوآوری میشود و همزمان، رقابت در مخابرات، مجریان شبکه را تشویق به ابداع و توسعه سرویسهای جدید کرده و رکود درآمد را جبران میکند. پوشش مخابراتی، تلویزیون و رسانهها، رقابت و شراکت برای تلاشهای مستمر و جهانیسازی را تشویق میکند. به علاوه بخشی از مشکلات بیکاری نیز با مدرنیزاسیون و نوآوری در بخش مخابرات کاهش خواهد یافت.
مشکل خاصی که در رابطه با ترغیب رقابت در بخش مخابرات وجود دارد، بر تلویزیون، ارتباط ماهوارهای و سیار به عنوان عوامل جایگزین خطوط ثابت سنتی تاثیر میگذارد. تلویزیونهای کابلی با وجود مقرراتزدایی مناسب، چالش اصلی برای خطوط تلفنی هستند.
سرویس جهانی را میتوان در جامعه امروز که در آن هر شهروندی باید دسترسی به اطلاعات بهویژه به اینترنت داشته باشد، ارایه کرد. جنبههای محاسباتی و مالی نیز میتواند زمینهساز مقدمات موثر و کارا برای سرویسهای لازم باشد.
آزادسازی بینالمللی و داخلی مخابرات باعث منافع اقتصادی قابل توجهی خواهد شد. البته با هزینههای تجدید ساختار و نگهداری توسط مجریان ملی که ناگزیر از کاهش نیروی کاری خود هستند نیز ارتباط دارد. استفاده از مخابرات به طور چشمگیری با رشد اقتصادی رابطه مستقیم دارد.
سرویسهایی که بر پایه مخابرات هستند به سرعت رشد میکنند و دنیای دیجیتال، بازار سنتی مخابرات، تلویزیون و انتقال اطلاعات را فرامیگیرد.
جهانی سازی مخابرات با ائتلافهای بین المللی ناپایدار در اوایل دهه ۱۹۹۰ معنا گرفت و زمانی بود که تشکل ائتلافها سریع ترین و آسانترین راه برای حضور بین المللی در بازار مخابرات بود و ارایه سرویس های ارزان و موضعگیریها و موقعیت های مناسب از قبل فرار از ائتلاف به نفع شرکای جدید و هدف گیری مستقیم بر روی مشتریان در اولویت قرار داشت. در این میان، مشکل موجود از نوع مدیریت غیرقابل رقابت، ساختار شبکه و راهبردهای بازار، سودآوری پروژههای مشترک در کسب و کار مخابراتی را به دنبال داشت و به نظر می رسید ادغامها و اکتسابها در آینده نقش قویتری در کسب و کار جهانی سازی مخابرات ایفا می کند.
سرمایه گذاری مستقیم خارجی در حوزه مخابرات نامناسب است. از طرف دیگر شرکت هایی که از امتیازهای بزرگ و دینامیک بازار خانگی (تلفن های ثابت) و سرمایه گذاری در این بخش سود می برند به شدت درگیر سرمایه های بین المللی و ادغام ها و اکتساب ها هستند و از طرف دیگر نیز بسیاری از مجریان در بازارهای خوب سرمایه گذاری کرده اند.
از جنبه هنجارگرایی، ادغام هایی که میان مجریان مخابرات مثلا در اتحادیه اروپا رخ می دهد، می تواند مشوق سهم بازار مجریان متصدی این امر باشد. از این لحاظ، محدودیت ها در سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش مخابرات قابل بحث است. مگر اینکه در این کشورها، دولت در مورد محدود کردن ۲۰ درصد آستانه سرمایه گذاری خارجی در شرکت های مخابرات و رسانهای خود تصمیم بگیرد. این عامل بستگی به رقابت داخلی و سود شرکت های قانونگذار دارد. همانگونه که بسیاری از اقتصاددانان انتظار دارند، در کشورهایی که مقرراتزدایی و خصوصیسازی جامع به دنبال قانون گذاری ساده وجود دارد، شرکت های مخابرات باید سعی کنند سطح معقولی از خدمات را در این بخش بسیار مهم صنعت ارایه کنند.
مشکلات برخی از کشورها ناشی از عدم حضور قوانین پایه است، اگرچه امکان رقابت میان اعضای مخابراتی آن وجود دارد اما این امر سرمایه گذاران را به سوی کسب و کار مخابراتی سوق می دهد تا در بخش های بازار با حجم بالایی از قانون گذاری داخلی مواجه شوند. این نکته را هم باید در نظر داشت که مقامات قانون گذاری در اکثر کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه و ایتالیا از نظر سیاسی کاملا مستقل نیستند و با این وجود شرکت های مخابراتی باید به خاطر کسب درآمد و سود بیشتر در بازار رقابت، طرح های نوآورانه ای تهیه کنند که موجب ترغیب بخش مخابرات و جامعه اطلاعاتی می شود.
منبع: سایت euroeiiw.de
مترجم: عذرا نیکبخت
مترجم: عذرا نیکبخت
منبع : شرکت مخابرات استان تهران
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس دولت سیزدهم اصغر جهانگیر خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 حجاب شورای نگهبان مجلس یازدهم
تهران هواشناسی قوه قضاییه سیل شهرداری تهران فضای مجازی آموزش و پرورش سلامت شورای شهر تهران دستگیری پلیس قتل
خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو کارگران سایپا ایران خودرو دلار بازار خودرو مالیات چین بانک مرکزی
تلویزیون سریال رسانه سینمای ایران مقام معظم رهبری سینما تئاتر موسیقی فیلم بازیگر رسانه ملی کتاب
سازمان سنجش شورای عالی انقلاب فرهنگی
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه عربستان اوکراین ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت ناسا تبلیغات اینستاگرام تسلا همراه اول ماه گوگل اپل آیفون ایرانسل
داروخانه ویتامین کاهش وزن دیابت خواب طول عمر چاقی سلامت روان فروش اینترنتی دارو بارداری