سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

سازمان‌ها برای بقاء به اندیشه‌های نو نیاز دارند


سازمان‌ها برای بقاء به اندیشه‌های نو نیاز دارند
سازمان‌ها برای بقای خود در دنیای متلاطم و متغیر امروز، به اندیشه‌های نو و نظرات جدید نیاز دارند. افزایش تهدید‌ها از یک سو و استفاده از فرصت‌ها از سوی دیگر، محیط پویا و غیرقابل پیش‌بینی، سازمان‌ها را با جزر و مد‌های شدید روبرو می‌سازند و آن‌ها را به سوی تغییر و نوآوری به چالش می‌کشانند.
تغییر سازمانی به معنای پذیرفتن یک عقیده یا نظر(ایده) یا رفتار جدید در سازمان است. اما نوآوری سازمانی عبارت است از پذیرفتن یک عقیده یا رفتاری که برای صنعت بازار یا محیط عمومی‌ تازگی دارد.
نوآوری سازمانی می‌تواند در بخش نیروی انسانی، مطالعات رفتاری و روانشناختی کارکنان و شناخت ارزش‌ها و توانایی‌های آنان، یا در بخش فنی و تکنولوژیکی، تجهیزات، مدرن کردن و فنون جدید یا در بخش ساختار که شامل مجموعه‌ی قواعد، روش‌ها، هنجار‌ها و ضوابط است، روی دهد.
نکته‌ی قابل توجه و درخور تأمل در این میان این است که روابط عمومی ‌به عنوان پل ارتباطی سازمان و مخاطب، سازمان و افکار عمومی‌ و سازمان و رسانه‌ها به عنوان تجلی‌گاه و خاستگاه افکار عمومی‌ باید ضمن شناخت دقیق تهدیدها و باتوجه به بازخورد‌ها و فیدبک‌های دریافتی از جامعه و مخاطبان اصلی خود، روش‌های عبور از آن یا تبدیل آن به فرصت‌های مناسب را شناسایی، تدوین و پیشنهاد کند تا با به‌کار بستن آن نوآوری در سازمان عملیاتی شود.
البته برای نوآوری در هر سازمانی باید ضمن فراهم کردن بستر‌های لازم و شناخت کامل از مدل‌های نوآوری، به عوامل مؤثر در آن نیز توجه کرد.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید