چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا


وزرای همیشه مفتخر ، مردم همیشه معترض


وزرای همیشه مفتخر ، مردم همیشه معترض
وزرا در هر کابینه ای که باشند و با هر شرایطی که مشغول کار شوند ، همیشه عملکرد خود را قابل تحسین می دانند و به آن افتخار می کنند ؛ خط کش این افتخارات ، آمار است . هر چند یکی از انتقادات همیشگی رسانه ها به دولت ، وجود نداشتن آمار درست و قابل استناد در زمان مقتضی است .
سیاست دولت ها این است که از آمار نیز بسیاری اوقات به صورت ابزاری استفاده شود ؛ آمار خوب ، آمار بد !
اغلب آماری که طی این سال ها در اختیار رسانه ها قرار گرفته ، آمار خوبی بوده که برای کشور پیشرفت ، برای مردم رفاه و برای دولت افتخار به همراه داشته است . و آنچه که اغلب دور از دسترس رسانه ها بوده ، آمار بدی بوده که با گلایه و انتقاد و اعتراض اقشار مختلف همراه بوده است .
از ۱۲ سال پیش ، هنگامی که سید محمد غرضی با معاونان و مشاورانش در ساختمان وزارت پست و تلگراف و تلفن نشستند تا درباره واگذاری سیم کارت های ۵۰۰ هزار تومانی برنامه ریزی کنند تا به حال وزرای این بخش ، یکی از پر مخاطب ترین وزیران کابینه های دولت های سازندگی و اصلاحات و اصولگرا بوده اند.
در دوره اصلاحات معتمدی ، وزیر ارتباطات کابینه رییس جمهور اهل گفتمان و صلح ، بارها و بارها روی صندلی های مجلس نشانده شد تا درباره مناقصات و کیفیت شبکه تلفن همراه توضیحاتی ارایه دهد . مجلس نشینان بعد از استیضاح ناموفق خود آنقدر وزیر همیشه خندان را به چالش کشیدند تا بالاخره توانستند در زمین بازی از حریف خود امتیاز بگیرند ؛ امتیاز به دست آمده این بود : عدم محاسبه تماس های زیر ۳ ثانبه که تماس های ناموفق محسوب می شد !
هر چند به نظر می رسید این امتیاز به درآمد وزارت ارتباطات از کیسه تلفن همراه ضربه ای وارد نمی کند اما انتشار این خبر تحت عنوان "غرامت" و "خسارت" در رسانه های نوشتاری ، دیداری و شنیداری ، اذهان عمومی را آرام کرد .
وزیر فعلی ارتباطات نیز سرنوشتی مانند وزیر پیشین دارد با این تفاوت که تا به حال مجبور به پرداخت خسارت نشده است ! اما به دفعات بر صندلی های سبز مجلس تکیه زده تا توضیح دهد چرا مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد !
اما اینک محمد سلیمانی با خاطری آسوده تر از مردی که پیش از او این مسیر را طی کرده از ساختمان قدیمی وزارتخانه که با نام جدید " ارتباطات و فناوری اطلاعات" مزین شده می آید و در کنار رییس دولت نهم می ایستد و " رکوردهای IT سال گذشته را بی نظیر " دانسته و اعلام می کند " امروز هیچ کس ، هیچ مشکلی ندارد ".
حدود یک ماه پیش رییس جمهور به همراه وزیر ارتباطات کابینه اش در میان جمعی از مسوولان روابط عمومی و نمایندگان رسانه ها به کاهش قیمت سیم کارت اپراتور اول و شکستن قیمت در بازار آزاد افتخار کرد و از ۱۶ میلیون مشترک شبکه تلفن همراه سخن گفت.
طی دو سال گذشته تنها آمار شفافی که از ارتباطات سیار یا وزارت ارتباطات منتشر شده ، آمار مربوط به میزان واگذاری های سیم کارت در کشور بوده است . دو سالی است که آماری درباره میزان موفقیت در خواست مکالمه ، درصد موفقیت پاسخ به مکالمات درخواستی ، درصد پاسخ به درخواست ها در شبکه ، میزان موفقیت جا به جایی مشترکان میان سلول های شبکه یا میزان قطع مکالمات و... ارایه نشده است .
هر چند وزیر ارتباطات به همراه معاونانش به دفعات گزارشاتی به نمایندگان مجلس هفتم ارایه داده اند و بر اساس آخرین دیدار اعضای کمیسیون صنایع و معادن با مدیران شرکت ارتباطات سیار نیز شرایط شبکه سیار خوب است !!! اما گزارش قانع و امیدوار کننده ای در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است . پس رسانه ها بر اساس مشاهدات و مشکلاتی که مشترکان شبکه با آن مواجه هستند به بررسی وضعیت شبکه می پردازند و بر این مبنا است که اعلام می کنند وضعیت شبکه سیار کشور چندان مطلوب نیست .
کمتر از ۵ روز بعد از سخنرانی وزیر ارتباطات و رییس دولت نهم در سالن اجلاس سران که بخش عمده آن درباره عملکرد موفقیت آمیز وزارت ارتباطات بود ، شبکه پیام کوتاه در پایتخت دچار اختلال شد . با وجود آنکه این اختلال در همان روزهای ابتدایی به حدی بود که مشترکان برای ارسال یک پیام کوتاه مجبور بودند چندین بار یک پیام را ارسال کنند و باز هم در بیشتر موارد موفق به ارسال نشوند ، معاون نظارت و مدیریت شبکه ارتباطات سیار معتقد بود که هیچ گونه خرابی در شبکه وجود ندارد ! وی در پاسخ خبرنگارانی که پیجوی دلیل اختلالات گسترده شبکه پیام کوتاه در پایتخت بودند می گفت ممکن است اختلالی که شما از آن صحبت می کنید به دلیل بهینه سازی و توسعه شبکه باشد که برای تست شبکه و افزودن ظرفیت جدید به شبکه انجام می شود و این اختلال با کنترل ترافیک عادی از بین می رود .
توسعه شبکه ، افزایش ظرفیت ، بهینه سازی و ... مدتی است دیگر به عنوان دلیل قابل قبول اختلالات در باور مردم نمی نشیند ، این روزها مردم به چشم بهانه به این توضیحات نگاه می کنند . چنانچه چند روز بعد همان مسوول یاد شده اعلام کرد پس از بررسی و انجام تست های لازم مشخص شده اختلالات شبکه پیام کوتاه به دلیل بروز مشکل در یکی از مراکز پیام کوتاه (الغدیر) بوده است .
مشترکان نزدیک به دو هفته با این اختلالات دست به گریبان بودند . به غیر از این اختلالات اخیر ، پایتخت هر چند روز یک بار آنتن نمی دهد و در دسترس نیست ! البته مسوولان برای این مشکل نیز همیشه برگه ای در آستین دارند ؛ مشکل آنتن دهی در تهران به دلیل مخالفت با نصب آنتن های BTS از سوی مردم و گاهی شهرداری است ! این هم بهانه ای است که شهروندان تهرانی به دست مسوولان داده اند .
مدت هاست شهرداری ، شهروندان و مسوولان ارتباطات سیار برای نصب آنتن های BTS در سطح شهر با مشکلات زیادی دست به گریبان اند . راه حل هایی چون اجبار سازمان های دولتی برای نصب این آنتن ها ، رایزنی با شهرداری پایتخت ، استفاده از آنتن های مشاع و به تازگی نیز پیشنهاد زیبا سازی آنتن های BTS در شهر به کار گرفته شد اما هیچ کدام مثمر ثمر نبوده اند چرا که هنوز هم پایتخت بد آنتن می دهد .
آخرین راهکار پیشنهادی که از سوی معاون وزیر و رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران ارایه شده تهیه لایحه نصب آنتن و تقدیم آن به مجلس است ! تا بلکه با حمایت نمایندگان و اهرم قانون ، بتوان وضعیت آنتن دهی در پایتخت را نیز به وضعیت مطلوب رسانده و پایتخت را از رده آخر در ضریب نفوذ به جای خراسان شمالی نشاند.
تاخیر پیمانکاران GC) ها ) نیز بهانه دیگری شد برای این که توسعه شبکه و آنتن دهی با مشکل مواجه شود که آن هم بعد از ماه ها کشمکش و تهدید جهت فسخ و یا جریمه و...به نظر می رسد با توافقاتی که در جلسات بین مدیران دولتی و خصوصی صورت گرفته در حال برطرف شدن است.
هر چند با توجه به میزان واگذاری های اخیر سیم کارت های اپراتور اول و افزایش تعداد مشترکان ، باید انتظار دو برابر شدن ترافیک و در پی آن اختلالات گاه و بی گاه را داشته باشیم . شکی نیست که مسوولان نیز در جهت رفع این مشکلات تلاش می کنند چرا که سیاست اصلی وزارت ارتباطات توسعه شبکه های مخابراتی و بهبود کیفیت شبکه تلفن همراه است و در این راه نیز قدم هایی برداشته است .
اوایل اردیبهشت ماه سال جاری مدیر کل بهینه سازی شبکه ارتباطات سیار خبر داد پس از برگزاری مناقصه ای ، برنده مناقصه در قالب ۶ تیم کار خود را برای اندازه گیری میدانی تمامی جاده های کشور آغاز کرده و طی یک ماه ( تا خرداد ماه ) تمامی جاده های کشور اندازه گیری میدانی شده و تا ۴ ماه بعد مشکلات مربوط به شبکه تا حد ممکن رفع خواهد شد . اینک که در روزهای پایانی خرداد ماه قرار داریم باید امیدوار بود شرکت برنده توانسته باشد مشکلات را شناسایی و تا اوایل پاییز نقاط ضعف شبکه را برطرف کند .
برای بهبود شبکه در داخل شهر ها نیز قطعا برنامه هایی ریخته شده و در دست اجراست اما آنچه مشترکان در عمل با آن مواجه هستند ، افت کیفیت شبکه تلفن همراه و افزایش اختلالات در برقراری تماس ها و ارسال پیام های کوتاه در پایتخت و برخی از استان ها و نیز برقرار بودن ضعف شبکه در حومه شهرهای بزرگ است .
به اختلالات و آنتن دهی که پیشتر اشاره کردیم . در مورد ضعف شبکه در حومه شهرهای بزرگ نیز آنتن دهی در شهر کرج می تواند مثال ملموسی باشد .
به دنبال مشکلات متعددی که مشترکان کرجی طی مدت اخیر با آن مواجه بودند ، مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار دلیل این مشکلات را حجم واگذاری بیش از ظرفیت شبکه عنوان کرد و وجود شهرک های مختلف را موجب دامن زدن به این اختلالات و آنتن دهی ضعیف دانست و وعده داد این ضعف به سرعت رفع خواهد شد .
اما اواخر اولین ماه سال جاری بود که قطع ارتباط تلفن های همراه با کد های ۷ و ۸ در کرج باعث اعتراض شدید مشترکان کرجی و نیز حساس تر شدن رسانه ها نسبت به این مساله شد . هر چند قطعی کدهای ۷ و ۸ هیچ ارتباطی با آنتن دهی ضعیف و کیفیت شبکه تلفن همراه در این شهر نداشت و بروز مشکلی در رایانه های مخابرات دلیل اصلی این قطعی ها بود اما به نظر می رسید ، انبار گلایه های مشترکان کرجی به همین جرقه کوچک نیاز داشت تا به گوش رسانه ها و مسوولان برسد .
چرا که کمتر از یک ماه بعد ، یعنی اوسط اردیبهشت ماه بود که مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار ابراز امیدواری کرد با توسعه پایگاه های BTS کیفیت شبکه تلفن همراه در کرج به وضعیت مطلوب رسیده و از میزان قطعی های موبایل در این شهرستان کم شود .
اما امروز که روزهای پایانی خرداد ماه را پشت سر می گذاریم و بیش از یک ماه از وعده وحید صدوقی گذشته ، مشترکان در شهرستان کرج همچنان با قطعی شبکه دست و پنجه نرم می کنند .
این مشکل به خصوص در بخش هایی که دور از اتوبان هستند بیشتر به چشم می خورد ؛ آنها هر چه دورتر از اتوبان و آنتن های BTS می شوند غیر قابل دسترس تر می شوند تا زمانی که دیگر از شبکه به کلی خارج شوند و هنگام تماس با آنها به جای بوق اشغال و " مشترک مورد نظر در دسترس نیست " و " تماس با مشترک مورد نظر امکان پذیر نمی باشد " فقط یک پیام می شنوید : شماره مشترک مورد نظر در شبکه موجود نمی باشد !!! این مشکل تا جایی پیش می رود که مشترکان اغلب برای دریافت پیام های کوتاه خود مجبورند از موبایل خودشان برای خود یک پیام ارسال کنند !
حالا این ابراز امیدواری ها و وعده ها برای بهبود شبکه چه زمان به واقعیت تبدیل می شود و برنامه های دراز مدت و فازهای تعریف شده کی به نتیجه می رسد ؟ مشخص نیست !
در کنار این اختلالات در شهرهای کوچک و بزرگ ، مشترکان با دغدغه های تازه تری طی دو سال اخیر مواجه بوده اند ؛ از آن جمله می توان به کپی سیم کارت ، سوختن سیم کارت های نسل اول ، محاسبات اشتباه در قبوض دوره ای ، قطعی بدون اخطار ، زمزمه تفاوت قیمت ارسال پیام کوتاه با فونت فارسی و...اشاره کرد که در همه موارد مسوولان از بالاترین رده های مدیریتی تا سطوح میانی وجود مشکل را در ابتدا نفی و پس از آنکه با ادامه گلایه ها و انتقادات و اعتراضات مواجه می شدند در مقام توضیح بر می آمدند و نسبت به حل آن اقدام می کردند.
با در نظر گرفتن تمام این موارد آیا باز هم می توان با تکیه بر واگذاری تعداد سیم کارت ها طی دو سال اخیر ، عملکرد وزارت ارتباطات را موفقیت آمیز دانست ؟
تا زمانی که شاخصه کارایی دستگاه ها ، کمیت باشد و نه کیفیت به نظر می رسد همیشه و به راحتی می توان به هر عملکردی افتخار کرد.
شبنم كهن چی
منبع : پورتال مديريت فناوري اطلاعات


همچنین مشاهده کنید