جمعه, ۱۰ اسفند, ۱۴۰۳ / 28 February, 2025
مجله ویستا
احتیاط کنید! جاده لغزنده است

● ریشه خطاهای پزشکی
۱)خطای رانشی:
نوع علم پزشکی به گونهای است که محفوظات در آن نقش مهمی را ایفا میکند. در صورتی که پزشکی کمتر سراغ کتب مرجع و علمی برود، به مرور زمان بسیاری از آموختههایش را فراموش خواهد کرد. ضمن آنکه گسترش سریع علم پزشکی (عنوان میشود که علم پزشکی هر ۲۰ ماه دو برابر میشود) موجب میشود تا اگر پزشک خود را به روز نکند، نتواند از آخرین شواهد علمی استفاده کند. بنابراین اگر پزشک برای مرور دانستهها و به روز کردن علم خود وقت کافی نگذارد، به طور قطع در طبابت اشتباهاتی را مرتکب خواهد شد. پس با توجه به نوع این خطاها درمییابیم که آنها قابل اجتناب هستند و با استفاده از ساز و کارهایی چون آموزش مداوم پزشکان میتوانیم آنها را کاهش دهیم. اما متاسفانه مشاهده میکنیم که بخش زیادی از خطاهای پزشکی که امروزه در جامعه با آنها مواجه میشویم، از این گروه هستند، هر چند که بسیاری از آنها به آسیب و زیان بیماران منجر نمیشوند و متعاقبا مورد پیگرد قضایی نیز قرار نمیگیرند. تجویز آنتیبیوتیکهای بیمورد یا درخواست اقدامات پاراکلینیکی بدون وجود اندیکاسیون علمی، از جمله این گونه خطاها هستند. هر چند که موارد زیادی از این گونه خطاها هم هستند که موجب آسیبهای جبرانناپذیر برای بیماران میشود.
۲) خطا در قضاوت بالینی:
علم پزشکی در کنار دانش آن جنبههای تحلیلی و شناختی نیز دارد. این جنبهها نیازمند برخورداری از درک و نوعی بینش بالینی است. به فرض آنکه یک پزشک، مبنای دانشی خوبی داشته باشد، لزوما نمیتوان انتظار داشت که قضاوت بالینی خوبی نیز داشته باشد. چون تفاوت بالینی، با سطوح بالای شناختی افراد مرتبط است. خیلی اوقات به دلیل پیچیده بودن قضاوت بالینی در صورتی که پزشک همه اقدامات لازم درمانی و پاراکلینیکی را درست انجام داده باشد و درنهایت نتوانسته باشد تصمیم درستی براساس آنها اتخاذ کند، از خطای وی چشمپوشی میشود. این امر به لحاظ غیرقابل اجتناب بودن برخی اشتباهات در مسیر تحلیل دادهها و قضاوت بالینی است. متاسفانه مهارتهای مرتبط با قضاوت بالینی در دوران تحصیل کمتر به پزشکان آموزش داده میشود. برای مثال، شیوه دخیل کردن نتیجه یک تست تشخیصی در فرآیند تصمیمگیری و آثار نتایج آزمونها روی احتمالات پیش آزمون، مواردی هستند که کمتر در فرآیند آموزش پزشکی به آنها پرداخته میشود. آستانه تستهای تشخیصی، آستانه درمان و مواردی از این دست از جمله آموزههایی هستند که اگر در دوران تحصیل برای ارتقای توانمندی تحلیل و تصمیمگیری بالینی پزشکان به آنها یاد داده شود، کمک شایانی به کاهش این گونه خطاها خواهد کرد.
اما در کنار همه این موارد به لحاظ پیچیده بودن فرآیند قضاوت بالینی و تحلیل دادهها مجبور میشویم که از دانش بیوانفورماتیک استفاده کنیم. نرمافزارهای کمککننده در تصمیمگیری بالینی از جمله ابزارهایی هستند که برای حل این مشکلات امروزه مورد استفاده قرار میگیرند. توجه کنید که این نرمافزارها تصمیمگیری نمیکنند اما به پزشکان در فرآیند تصمیمگیری کمک میکنند.
۳) خطا در اجرا:
سومین گروه خطاهای پزشکان را میتوان به مقوله اجرای تصمیمات آنها نسبت داد. چرا که یک پزشک دارای دانش کافی اگر تشخیص درستی برای بیمار مطرح کند و تصمیم درستی را نیز اتخاذ کند، باید بتواند آن را به خوبی به اجرا بگذارد. اگر در مرحله اجرا پزشک اشتباهی مرتکب شود، مراحل قبلی نیز بیفایده خواهند بود. برای مثال، پزشکی که توانسته یک آپاندیسیت حاد را به درستی براساس علایم بالینی و شرح حال و پاراکلینیک تشخیص دهد و برای درمان عمل جراحی را توصیه کند، اگر پزشک جراح در حین آپانوکتومی به اجزای درون شکم آسیب برساند، نوعی از خطا را مرتکب شده است که مرتبط با مهارتهای اجرایی وی است. خطاهای اجرایی خود بر دو نوع هستند. یک گروه، خطاهایی هستند که به صورت ناخواسته و با وجود تسلط پزشک رخ میدهند. از این خطاها با عنوان «لغزش» یاد میکنیم. برای مثال، پزشک جراح در حین عمل جراحی، یک شریان را قطع کند یا آنکه در حین کوله سیستکتومی مجرای صفراوی مشترک را قطع کند. گروه دیگر خطاهای اجرایی ناشی از ضعف پزشک و عدم تسلط وی بر اجرای یک پروسه است. برای مثال، پزشکی که در انجام لاپاروسکوپی مهارت کافی ندارد و یا در حین آندوسکوپی به ارگانهای بیمار آسیب میرساند.
● خطاهای سیستم را دریابیم
همانطور که عنوان شد، در کنار خطاهایی که هر یک از پزشکان در طول دوره طبابتشان مرتکب میشوند، علتهای زمینهساز فراوانی وجود دارند که موجب میشوند پزشکان در شرایطی قرار بگیرند که احتمال سرزدن خطا از آنان بالا باشد. پس اگر به جای آنکه گریبان هر پزشکی را که خطا میکند بگیریم، به سراغ این عوامل برویم موثرتر عمل کردهایم. اینگونه برخورد را «تحلیل علل ریشهای خطاها» مینامند. بیشتر پزشکان شرایطی مانند کم بودن پرسنل کاری اورژانس یا درمانگاه، طولانی بودن ساعات شیفتهای کاری، خستگی زیاد، کمبودن نور محیط، تجهیزات غیراستاندارد، پرسنل کممهارت و.... را از جمله عواملی میدانند که موجب افزایش خطاهای آنان میشود.
بسیاری از کشورهای توسعهیافته با پیگیری این علل ریشهای از هر خطایی که در جامعه بروز میکند به دلیل آنکه ریشه ناکارآمدیها را مشخص میکند، استقبال میکنند. این نوع رویکرد، یک نوع رویکرد نظاممند به خطاهای سیستم است. در این رویکرد به جای آنکه افراد را سرزنش کنیم و با مجازات کردن آنها خیال خود را آسوده کنیم، برای سیستم در قبال هر خطا یک وظیفه تعیین میشود. وظیفه سیستم آن است که اشتباهات را در خود بیابد و آنها را اصلاح کند. این رویکرد نظاممند است که باعث میشود اگر شرایط مستعدی برای وقوع دوباره اشتباه فراهم است، تغییر کند تا شاهد رخ دادن اشتباه مشابه دیگر نباشیم.
منبع : هفته نامه سپید

ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست