دوشنبه, ۲۸ خرداد, ۱۴۰۳ / 17 June, 2024
مجله ویستا

بافی و امپیرکش - BUFFY THE VAMPIRE SLAYER


بافی و امپیرکش - BUFFY THE VAMPIRE SLAYER
سال تولید : ۱۹۹۲
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : فاکس قرن بیستم
کارگردان : فران روبل کوزوئی
فیلمنامه‌نویس : جاس ودون
فیلمبردار : جیمز هیمن
آهنگساز(موسیقی متن) : کارتر برول
هنرپیشگان : کریستی سوانسن، دانلد ساترلند، پل روبینز، روتگر هوئر، لوک پری، میکله ایبرمز، دیوید آرکت و هیلاری سوانک
نوع فیلم : رنگی، ۹۴ دقیقه


ـ ̎بافی̎ (سوانسن)، دختر نوجوان کالیفرنیائی، بیشتر دوست دارد به ظاهرش برسد و در گروه مشوقان تیم فوتبال مدرسه تمرین کند. یک روز ̎مریک̎ (ساترلند)، پیرمردی مرموز، به او می‌گوید که او در واقع آخرین تجسم زندهٔ تبار قهرمانان وامپیرکش است و حالا وظیفهٔ او است که ̎بافی̎ را آموزش دهد تا برای هدف مقدس، یعنی نجات دنیا از دست ̎نامرده‌ها ̎ آماده شود. اما ̎بافی̎ ترجیح می‌دهد زندگی معمولی خود را ادامه دهد. در همین حالا ̎پایک̎ (پری)، مکانیکی که از ̎بافی̎ جواب سربالا شنیده، با آشفتگی پی می‌برد که دوستش، ̎بنی̎ ( آرکت) توسط ̎ آمیلین̎ (روبینز) تبدیل به یک وامپیر شده است. ̎ آمیلین̎ از پیروان ̎لوتوس̎ (هوئر)، یک سلطان خون آشام است که به تازگی تجدید حیات یافته و در حال گردآوردن دار و دستهٔ وامپیرهایش است. در جریان یک رویاروئی، ̎لوتوس̎ از قدرت خود برای مجذوب ساختن ̎بافی̎ استفاده می‌کند و تردید‌های ̎بافی̎ باعث می‌شود ̎لوتوس̎ ̎مریک̎ را بکشد. در همین حال در مدرسه یک مجلس جشن و مهمانی برپاست و ̎بافی̎ و ̎پایک̎ را از آنجا دور می‌کند و ̎پایک̎ نیز به کمک دوست سابقش با وامپیرها مقابله می‌کند. ̎لوتوس̎ به ̎بافی̎ می‌گوید که اگر به او بپوندد، ̎نامیرا ̎ خواهد شد، ولی ̎بافی̎ چوب سر تیزی را در قلب او فرو می‌برد.
ـ این نخستین نمونهٔ موج فیلم‌های وامپیری در اوایل دههٔ ۱۹۹۰ بود، شبیه یک کمدی وامپیری ساخته شده برای بازار ویدئو و البته با بودجهٔ بیشتر. مؤثرترین عنصر فیلم هجویهٔ آن بر سبک و سیاق زندگی کالیفرنیائی است. گرچه سوانسن مو طلائی، استحالهٔ نه چندان جالب و قابل قبولی به یک فوق قهرمان آکروباتیک دارد، بازیگران فرعی از جمله پری، ساترلند و روبینز حضور نیرومندی دارند. لحن فیلم مشکلی است که طی فرآیند تدوین سعی شده حل شود. (صحنهٔ کلیدی مواجههٔ مهمانی‌روها با وامپیرها حذف شده و به بازی هوئر هم لطمه خورده است) اهمیت فیلم نه به خاطر خودش بلکه به خاطر الهام دادن به یک مجموعهٔ تلویزیونی بسیار موفق و پرطرفدار در اواخر دههٔ ۱۹۹۰ با همین نام است.