جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا
دلارهای مازاد برای واردات بنزین
در دولتی كه با شعار »عدالت محوری« بر عرصه كارآمد هنوز چالشی به نام یارانه بنزین وجود دارد كه استفادهكنندگان اصلی آن جزو دهكهای بالا محسوب میشوند و مغایر با اصل عدالت در كشور است.
اختصاص بودجه عظیمی از كشور به عنوان یارانه به برخی بخشها، توزیع عادلانه یارانه را بین دهكهای پایین و بالای جامعه تحتالشعاع قرار داده است به طوری كه در هشت ماه سال گذشته بیش از چهار میلیارد دلار صرف واردات بنزین در كشور شده است كه در صورت هدفمند كردن یارانهها، میتوان این میزان اعتبار را در امور زیربنایی و مولد اشتغالزا هزینه كرد و بر اساس برنامه چهارم، تمام دهكهای پایین جامعه را شناسایی و در اختصاص یارانه به آنها اقدام كرد و بر این اساس ثروت ملی را به تولید ثروت تبدیل كرد. دولت با تقدیم لایحهای در مهرماه ۸۴ به مجلس شورای اسلامی خود را موظف به كاهش بنزین وارداتی و منطقی كردن مصرف آن در كشور با انجام تمهیداتی نظیر آمادهسازی جایگاه عرضه بنزین كرد تا بر این اساس در پایان سال ۸۴ با استفاده از كارت هوشمند و دو نرخی كردن بنزین و آزادسازی قیمت بنزین وارداتی برای مصارف بیش از حد مجاز، مصرف بی رویه بنزین را كنترل كنند. اما با گذر دو ماه از سال جدید هنوز شاهد تغییراتی در این سیستم نبودهایم و همچنان مشكل رو به رشد مصرف روزانه بنزین در كشور و سیاست پرداخت یارانه به مصرف بنزین از گذشته تا به حال در جریان است. به طوری كه میتوان گفت یكی از معضلات اقتصاد كشور، در پرداخت یارانه غیرهدفمند است. پرداخت یارانه بنزین در كشور از یك سو و ارزان بودن آن باعث شده است كه مصرفكنندگان تمایلی به صرفهجویی و كاهش مصرف بنزین نداشته باشند. از سویی عواملی چون رشد تولید و مونتاژ انواع خودروهای جهان در كشور در افزایش مصرف بنزین بسیار تاثیرگذار بوده است. در سال ۱۳۸۰ تولید انواع خودرو در كشور حدود ۳ هزار عدد بوده است و در سال ۱۳۸۳ این رقم به حدود یك میلیون خودرو ارتقا یافت یعنی روزانه تعداد ۲۵۰۰ دستگاه خودرو وارد بازار شده است. سیاست افزایش تولید خودرو به دلیل انحصاری بودن بازار فروش كماكان ادامه دارد و قرار است تا ۱۰ سال آینده سالانه ۱۵ میلیون خودرو تولید شود. به دلیل ثروتمند شدن اقشار خاصی از جامعه و كم اهمیت بودن هزینه پرداخت بنزین برای چنین افرادی، خودروهای تك سرنشین در شهرهای بزرگ پرتردد شدهاند كه عواقب چنین شرایطی آلودگی محیط زیست، ایجاد ترافیك و اتلاف وقت شهروندان و مصرف بالای بنزین است ضمن این كه ناكارآمدی وسایط نقلیه عمومی از قبیل اتوبوس، مترو، تاكسی و راهآهن حومه شهری علیرغم اعتبار هنگفت هزینه شده و برنامهریزیهای انجام گرفته از دلایل رویكرد افراد به استفاده از وسایط نقلیه شخصی به شمار میرود.
●پرداخت یارانه، افزایش مصرف بنزین
اثرات نامطلوب مصرف زیاد بنزین در كشور باعث شده است كه ایران در خاورمیانه مقام اول را در مصرف سوختهای فسیلی كسب كند. با وجود ذخایر نفتی بسیار غنی در كشور، مسئولان مجبورند هر ساله مقدار زیادی بنزین وارد كنند. به طوری كه در سال ۱۳۸۳ روزانه دولت حدود ۱۶۰ هزار بشكه بنزین وارد كرده است و در سال ۱۳۸۴ با افزایش تعداد خودروها و فرسودگی و كهنگی ناوگان و رانندگی غیرعلمی مقدار واردات بنزین تا ۱۸۰ هزار بشكه افزایش یافته است. با توجه به پرداخت یارانه سنگین برای مصرف بنزین، مصرفكنندگان كه عمدتا ثروتمندان و دهكهای بالای درآمدی هستند، تمایلی به صرفهجویی مصرف بنزین ندارند. لذا دولت مجبور است روزانه حدود ۳۰ میلیون لیتر بنزین وارد كند و آن را با قیمت پایین به اقشار مرفه بپردازد. آمار و ارقام نمایانگر این واقعیت است كه مصرف سوختهای فسیلی و سایر انرژیها در كشور ایران رقم بالایی دارد. به طوری كه میتوان مصرف سرانه انرژی در سال ۱۳۸۳ را ۳ برابر مصرف سرانه انرژی در كشور مصر و ۲ برابر مصرف سرانه انرژی در كشور تركیه دانست.
●دلایل رشد بی رویه مصرف بنزین
▪پراخت سالانه یارانه برای مصرف بنزین
قاچاق بنزین به دلیل پایین بودن قیمت بنزین در حدود یك بیستم قیمت جهانی انگیزهای برای افراد سودجو شده است تا بنزین ارزان كشور را جهت فروش به كشورهای همسایه به قیمت گران قاچاق كنند.
وجود خیابانها و جادههای غیرمتعارف و خارج از استاندارد از مهمترین عوامل اتلاف انرژی است. مصرف سوخت وسایل نقلیه درحال حركت و به ویژه در سرعتهای كم چندین برابر حالت درجاست. مطابق تحلیلهای انجام شده استفاده از دور برگردان، هفت برابر سوخت بیشتر مصرف میكنند. برای ۲ میلیون وسیله نقلیه كه شبانهروز از دوربرگردانها عبور میكنند حدود ۲۶۴۰۰۰ لیتر سوخت اضافه مصرف میشود كه ۳/۸ درصد از كل مصرف سوخت شهر تهران را تشكیل میدهد.
▪تردد بیضابطه موتورسیكلتهای پرمصرف و فرسوده و غیراستاندارد
▪نبود ناوگان حمل و نقل عمومی و كارا و مناسب از قبیل اتوبوس، راهآهن درون شهری، حومه شهری و راهآهن برون شهری
▪عدم كنترل خودروهای تك سرنشین و نبود فرهنگسازی مناسب برای كاهش استفاده از اتومبیل به عنوان وسیله تفریحی
▪راهكارهای كاهش مصرف بنزین در كشور
▪قطع یارانه پرداخت بنزین و منطقی كردن قیمت و عرضه بنزین به قیمت جهانی
▪گازسوز كردن خودروها و استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت جانشین و احداث جایگاههای سوخت
▪اشاعه فرهنگ استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و جلوگیری از تردد خودروهای تك سرنشین
استفاده از كارت هوشمند؛
رئیس كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی معتقد است هرچند استفاده از كارت هوشمند بهترین گزینه برای حل این معضل نیست اما در شرایط كنونی، آسانترین راه و عملیترین شیوه برای جلوگیری از مصرف بیش از اندازه بنزین است.
ارائه قیمت بنزین دولتی به شهروندان تا حد معینی در ماه و دریافت مالیات بر مصرف بنزین به طور تصاعدی تا سطح سودآوری و در نظر گرفتن سهمیه یعنی برای تاكسیها و آژانسها و سرویسهای مدارس و ادارات.
ایجاد رقابتهای بینالمللی بین تولیدات داخلی و خارجی و ایجاد تسهیلات برای وارد كردن خودروهای خارجی به كشور با استانداردهای مصرف بهینه انرژی
گسترش سطح خدمات مترو در كلیه نقاط شهرهای بزرگ و توجه به توسعه طرحهای ملی ●گسترش شبكه سراسری راهآهن
گسترش خطوط اتوبوسرانی و ایجاد ناوگان گازسوز و راحت برای عموم و عدم توجه به سودآوری اتوبوسرانی و پرداخت یارانه خرید بلیت و تبلیغ ارزشهای اجتماعی و اقتصادی آن به لحاظ علمی برای شهروندان (تا پیش از استفاده از كارت هوشمند دولت مكلف است ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۵۰ هزار تاكسی و ۲۰ هزار مینیبوس به ناوگان حمل و نقل شهری اضافه كند.)
الهام دریابر
منبع : مجله گسترش صنعت
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت سازمان ملل رئیسی وزیر کشور مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم شورای نگهبان رئیس جمهور قوه قضائیه سید ابراهیم رئیسی احمد وحیدی
سیل مشهد تهران پلیس سازمان هواشناسی آموزش و پرورش بارش باران قوه قضاییه شهرداری تهران قتل فضای مجازی دستگیری
خودرو چین ایران خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا مالیات بازار خودرو مسکن بانک مرکزی دلار سایپا
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سریال سینمای ایران موسیقی همایون شجریان فردوسی شاهنامه
سرعت اینترنت دانشگاه تهران
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین روسیه آمریکا جنگ غزه حماس ترکیه اوکراین نوار غزه طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس تراکتور استقلال سپاهان جام حذفی لیگ برتر بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس رئال مادرید
هوش مصنوعی آیفون اپل گوگل عیسی زارع پور سامسونگ تبلیغات دوربین تلفن همراه موبایل
بارداری چای دیابت کاهش وزن زوال عقل سرماخوردگی دندان عقل