سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
فلسفه و کودک، راهنمای پرورش قدرت تفکر
فلسفه و کودک: کودکان ذاتاً موجوداتی متفکر، خلاق و کاوشگر هستند که باید استعدادهای بالقوه آنها بخوبی پرورش داده شود. برای رسیدن به این هدف، راههای بسیاری پیش روی ماست که هرکدام به نحوی ما را در دستیابی به آن یاری میکند. یکی از این راهها، ارتقاء سطح تفکر خصوصاً تفکر نقاد و خلاق در کودکان است.
اگر فلسفه را به معنای فلسفیدن و تفکر کردن در نظر بگیریم، مفهوم صحیح فلسفه و کودک را در مییابیم. با این تعریف، "فلسفه و کودک" بمعنای آموزش "آراء فلسفی" و یا "تاریخ فلسفه" به کودکان نیست، بلکه به معنای پرورش قدرت تفکر و بالا بردن توانایی بحث کردن در ایشان است.
بدیهی است که با اجرای برنامه فلسفه و کودک، غیر از تقویت تواناییهای یاد شده، نتایج جانبی دیگری نیز بدست خواهد آمد که از مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
ـ رشد اعتماد به نفس و خودباوری در کودکان؛
ـ ایجاد روحیه تعاون و همکاری در ایشان؛
ـ ایجاد علاقهمندی به ارتباط کلامی و غیرکلامی با گروه همسالان؛
ـ ارتقاء سطح درسی؛
دستاندرکاران طرح فلسفه و کودک عقیده دارند که انتقال مطالب و معلومات و حفظ آنها در ذهن دانشآموزان کافی نیست، بلکه آنها باید یاد بگیرند به خوبی گوش دهند، فکر کنند، مباحث را پژوهش و تحلیل نمایند و به راحتی استدلال کرده و در قضاوت هایشان به ملاک ها و معیارهای درست توجه کنند. همه اینها باعث میشود تا کودکان در مسائل مختلف، منصف بوده و از خود تعصب بیمورد نشان ندهند.
در این فرایند که نوعی کاوش جمعی است، کودکان یاد میگیرند که به افکار دیگران احترام گذاشته و آنها را خوب سنجیده و مورد نقد و بررسی قرار دهند و سپس بدون تقلید از دیگران، بهترینها را انتخاب کنند. چنانچه قرآن کریم نیز در سوره زمر میفرماید: "بشارت باد به بندگانی که سخنان را میشنوند و از بهترین آنها پیروی میکنند."
بنابراین اگر کودکان را با این روش پرورش دهیم، مطمئناً آینده درخشانی در انتظار آنها خواهد بود و مشکلات جوانان و جامعه تا حد زیادی رفع خواهد شد. چرا که کلید حل مشکلات، در تفکر صحیح و منطقی است.
از آنجا که انجام موفق هر برنامهای نیازمند بهرهگیری از تمهیدات لازم است، برای اجرای برنامه "فلسفه و کودک" نیز ابزار مختلفی لازم است که مربی با مهارت خاص خود، از آنها بعنوان زمینهای برای برانگیختن تفکر کودکان استفاده میکند و به این ترتیب در شروع و ادامه بحث فلسفی، سعی میکند از آنها جهت رسیدن به این هدف استفاده کند و جذابترین و قابلدسترس ترین ابزار برای این کار داستان های فکری هستند، چرا که داستان فکری بهراحتی میتواند کودک را جذب، و قدرت تخیل را در او بارور سازد.
داستان فکری مناسب، هیجانات کودکان را برانگیخته و سؤالاتی در ذهن پویای آنان ایجاد می کند که زمینه را برای پرسش و بحث فراهم میکند. چنین داستانهایی میتواند با ایجاد حس همدلی، مؤثرترین روش برای هدایت کودکان به سمت هدف طرح "فلسفه و کودک" باشد.
لازم به ذکر است که نقش مربی در این پژوهش جمعی، بسیار حساس و مهم بوده و بدست آمدن این مهارت با آموزشهای خاص امکانپذیر میگردد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان مجلس حسن روحانی صادق زیباکلام دولت سیزدهم مجلس دوازدهم انتخابات مجلس انتخابات انتخابات مجلس دوازدهم
تهران قوه قضاییه هواشناسی بارش باران شهرداری تهران پلیس قتل سیل سازمان هواشناسی سلامت زلزله وزارت بهداشت
سایپا خودرو هند قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی مسکن بورس گاز حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران دفاع مقدس حج تلویزیون سینمای ایران تئاتر نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران رضا عطاران سریال سینما
وزارت علوم دانشگاه تهران
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه افغانستان طوفان الاقصی نوار غزه اوکراین سازمان ملل
استقلال فوتبال فولاد خوزستان پرسپولیس مهدی طارمی لیگ برتر رئال مادرید فولاد باشگاه استقلال لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی
هوش مصنوعی فناوری شفق قطبی تبلیغات نوآوری ایلان ماسک ناسا اپل
کودک رژیم غذایی شیر خواب ویتامین واکسن تجهیزات پزشکی فشار خون افسردگی