شنبه, ۲۲ دی, ۱۴۰۳ / 11 January, 2025
مجله ویستا

افت تحصیلی دانش آموزان و نقش نظام آموزشی وخانواده


ایرنا:  عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: افت تحصیلی، تحقق نیافتن همه ظرفیت های یادگیری در یك دوره توسط دانش آموز است كه نظام آموزشی و خانواده ها در جلوگیری از آن موثر هستند.

محمد حسنی افزود: افت تحصیلی به نظام آموزشی از جمله محتوای كتاب های درسی، ساز و كار ارزشیابی و حتی خانواده ها بر می گردد و دانش آموز كمتر در آن دخیل است.

وی به ایجاد پایه ششم ابتدایی از سال تحصیلی آینده در نظام آموزشی كشور اشاره كرد و افزود: پایه ششم در نظام آموزشی جدید (6.3.3) پل ارتباطی میان پنج سال آموزش های عمومی ابتدایی و شش سال آموزش های تخصصی است.

حسنی حضور مشاوران قوی در این پایه را در راستای ارتقای سطح آموزشی و رفع مشكلات دانش آموزان با اهمیت دانست و گفت: اجرای صحیح برنامه با این رویكرد، انعطاف نظام آموزشی را در مقابل مشكلات و ضعف های دانش آموزان نشان می دهد.

حسنی به مصوبات 18 تیر ماه سال 87 شورای عالی آموزش و پرورش در مورد نقش ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی دوره ابتدایی اشاره كرد و افزود: تسلط كافی آموزگاران بر امور تدریس و ارتباط رفتاری مطلوب با دانش آموزان، در ارزیابی كیفی از وضعیت تحصیلی دانش آموزان تاثیرگذار است.

طرح ارزشیابی توصیفی یكی از نوآوری های آموزشی است كه در دهه 80 به همت سیاستگذاران نظام آموزشی و گروه زیادی از مدیران و معلمان دوره ابتدایی ارایه شد.

وی با بیان اینكه معلم با كار كیفی، ضعف های دانش آموزان را شناسایی می كند افزود: ارزشیابی كمی به طور صرف معیار دقیقی نیست.

حسنی اجرای سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش كشور را حركتی درست و پیشرو در توسعه نظام آموزشی كشور بر شمرد و افزود: موفقیت سیاست های آموزش و پرورش در كشور منوط به برنامه ریزی دقیق، هدفمند و كارشناسی شده و همچنین اجرای درست آن در جامعه است.