جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

نگراني و اضطراب، زمينه‌هاي بروز خجالت در کودکان


ایسنا: دکتر تهراني دوست عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران اظهار کرد: زمينه‌هاي اضطراب و نگراني متنوع است بدين معني که نگراني مي‌تواند در هر زمينه‌اي رخ دهد.

وي تصريح کرد: شايع‌ترين نوع آن، نگراني از برقراري ارتباطات جديد با افراد ناآشنا است که به ويژه در ارتباط با بزرگسالان نمود بيشتري پيدا مي‌کند.

اين فوق تخصص روانپزشکي کودکان تاکيد کرد: کودکان خجالتي در مهارت‌هاي اجتماعي دچار ضعف هستند و براي برطرف کردن اين ضعف بايد آموزش‌هايي طبق اصول خاص را فرا گيرند.

دکتر تهراني دوست افزود: بحث آموزش و تقويت مهارت‌هاي اجتماعي کودکان خجالتي يک بحث توصيه‌اي نيست بلکه کاملا علمي است و والدين در اين روش‌ها بايد از هر گونه تهديد و تنبيه براي اجتماعي کردن اجباري کودکان پرهيز کنند.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران در ادامه فراهم کردن آرامش و آشنا کردن تدريجي کودکان را به محيط‌هاي طبيعي از جمله کمک‌هايي دانست که والدين مي‌توانند در جهت تقويت مهارت‌هاي اجتماعي فرزندانشان انجام دهند.

دکتر تهراني دوست در ادامه گفت: در شکل گيري رفتارهاي خجالتي کودک، قسمت مهاري مغز نقش عمده را ايفا مي‌کند.

قسمت مهاري مغز قسمتي است که رفتارها را متناسب با شرايط موجود ارزيابي مي‌کند، اگر رفتار مغايرتي با شرايط نداشته باشد اجازه انجام آن را مي‌دهد در غير اين صورت آن را مهار مي‌کند.

وي در پايان افزود: در شکل‌گيري بخش مهاري مغز قواعد اجتماعي، اخلاقي و آداب و رسوم نقش اساسي ايفا مي‌کنند.