چهارشنبه, ۱۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 5 March, 2025
مجله ویستا
بقای نسل بچه های حضرت آدم و هوا چگونه بوده؟
پرسش: سوال درباره حضرت آدم و هوا دارم كه ذهن من رو خیلی مشغول كرده بقای نسل بچه های حضرت آدم و هوا (زاد و ولد آنان) چگونه بوده آیا باهم ازدواج كردند یا به گونه ای دیگر بوده؟
پاسخ: در این باره در میان دانشمندان اسلامى دو نظر وجود دارد و هر كدام براى خود دلایلى از قرآن و روایات ذكر كردهاند. اینك ما هر دو نظر را به طور اجمال نقل مىكنیم : 1- در آن زمان هنوز قانون تحریم ازدواج خواهر و برادر از طرف خداوند قرار داده نشده بود و چون راهى براى بقاى نسل بشر غیر از این راه نبوده، ازدواج آنان با یكدیگر صورت گرفته است. ناگفته پیدا است كه دستگاه قانون گذارى از آن خداست: إِنِ اَلْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّهِ؛ هر گونه حكم راجع به خداست»، (سوره یوسف ، آیه 40). چه اشكال دارد كه به طور موقت و از راه ضرورت، براى عدهاى این گونه ازدواج در آن زمان بلا مانع و مباح باشد و براى دیگران عموماً تحریم ابدى شود؟ طرفداران این نظریه از ظواهر قرآن براى خود دلیل مىآورند كه خداوند عالم در «سوره نساء ، آیه 1» چنین مىفرماید: وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثِیراً وَ نِساءً؛ از آن دو (آدم و حوا) مردان و زنان فراوانى در روى زمین منتشر ساخت». ظاهر این آیه مىگوید كه نسل بشر فقط به وسیله این دو تن به وجود آمده است، و اگر غیر از این دو در بقاى نسل او دخالت داشتند، باید بفرماید
وبث منهما و من غیرهما؛ به وسیله این دو و غیر آنان... » و حال آنكه اینگونهنفرموده است افزون بر آن مرحوم طبرسى حدیثى از امام سجاد (ع) چنین نقل مىكند كه آن حضرت در ضمن گفتارى كه به مردى قریشى بیان داشت جریان ازدواج هابیل را با بلوزا خواهر قابیل همچنین ازدواج قابیل را با قلیما خواهر هابیل شرح مىداد به او فرمود: این مطلب را انكار مكن چه آنكه روش الهى براین جارى شده است مگر نه این است كه خداوند زوجه آدم را از خود او آفرید وسپس براى او حلالش كرد... تا آخر حدیث. علامه طباطبایى در توجیه این نظریه مىفرماید حكم ازدواج یك حكم تشریعى و تابع مصالح و مفاسد است و حكمتكوینى نیست كه قابل تغییر نباشد زمام چنین حكمى به دست خداست از این رو ممكن است روزى به خاطر ضرورت از جانب خدا حلال گردد افزون بر ایننمىتوان گفت فطرت با این ازدواج مخالف است به لحاظ اینكه متمایل نبودن طبع نه از آن جهت است كه از آن تنفر دارد بلكه به جهت آن است كهاین را موجب اشاعه فحشأ و اعمال زشت و از بین رفتن غریزه عفت مىداند و اما در جامعه آن روز كه فقط چند خواهر و برادر بودهاند با در نظر گرفتنمشیت خداوند عنوان فحشأ صدق نخواهد كرد گذشته از آن ازدواج خواهر و برادر براى مدتى طولانى در بین مجوس شایع بوده است. حاصل مطلب اینكه چه اشكال دارد كه به طور موقت براى گروهى به خاطر ضرورت این گونه ازدواج مباح باشد. براى آگاهى بیشتر ر. ك: 1- ترجمه تفسیر المیزان ج 4 ص 239 - ج 16 ص 399 2- سبحانى جعفر منشور جاوید ج 4 ص 198
2- نظر دیگر آن است كه چون ازدواج فرزندان آدم با یكدیگر ممكن نبود؛ زیرا ازدواج با محارم یك عمل قبیح و زشت است، فرزندان آدم با دخترانى از نژاد و نسل دیگر كه در روى زمین بودند ازدواج كردند. بعداً كه فرزندان آنها با هم پسر عمو شدند، زناشویى میان خود آنان صورت پذیرفت و این نظر را نیز بعضى از روایات تأیید مىكند؛ زیرا نسل آدم نخستین انسان روى زمین نبوده بلكه پیش از آن نیز انسانهایى در زمین زندگى داشتهاند. حاصل این كه ممكن است گفته شود: پسران آدم، با بقایاى انسانهاى پیشین - كه قبل از خلقت آدم و حوا در روى زمین زندگى مىكردند - ازدواج كردند و از گفتوگوى خدا با فرشتگان درباره آفرینش آدم در روى زمین، استفاده مىشود كه قبل از آدم و حوا انسانهایى در روى زمین زندگى مىكردند. این حقیقت از روایات نیز استفاده مىشود.
پاسخ: در این باره در میان دانشمندان اسلامى دو نظر وجود دارد و هر كدام براى خود دلایلى از قرآن و روایات ذكر كردهاند. اینك ما هر دو نظر را به طور اجمال نقل مىكنیم : 1- در آن زمان هنوز قانون تحریم ازدواج خواهر و برادر از طرف خداوند قرار داده نشده بود و چون راهى براى بقاى نسل بشر غیر از این راه نبوده، ازدواج آنان با یكدیگر صورت گرفته است. ناگفته پیدا است كه دستگاه قانون گذارى از آن خداست: إِنِ اَلْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّهِ؛ هر گونه حكم راجع به خداست»، (سوره یوسف ، آیه 40). چه اشكال دارد كه به طور موقت و از راه ضرورت، براى عدهاى این گونه ازدواج در آن زمان بلا مانع و مباح باشد و براى دیگران عموماً تحریم ابدى شود؟ طرفداران این نظریه از ظواهر قرآن براى خود دلیل مىآورند كه خداوند عالم در «سوره نساء ، آیه 1» چنین مىفرماید: وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثِیراً وَ نِساءً؛ از آن دو (آدم و حوا) مردان و زنان فراوانى در روى زمین منتشر ساخت». ظاهر این آیه مىگوید كه نسل بشر فقط به وسیله این دو تن به وجود آمده است، و اگر غیر از این دو در بقاى نسل او دخالت داشتند، باید بفرماید
وبث منهما و من غیرهما؛ به وسیله این دو و غیر آنان... » و حال آنكه اینگونهنفرموده است افزون بر آن مرحوم طبرسى حدیثى از امام سجاد (ع) چنین نقل مىكند كه آن حضرت در ضمن گفتارى كه به مردى قریشى بیان داشت جریان ازدواج هابیل را با بلوزا خواهر قابیل همچنین ازدواج قابیل را با قلیما خواهر هابیل شرح مىداد به او فرمود: این مطلب را انكار مكن چه آنكه روش الهى براین جارى شده است مگر نه این است كه خداوند زوجه آدم را از خود او آفرید وسپس براى او حلالش كرد... تا آخر حدیث. علامه طباطبایى در توجیه این نظریه مىفرماید حكم ازدواج یك حكم تشریعى و تابع مصالح و مفاسد است و حكمتكوینى نیست كه قابل تغییر نباشد زمام چنین حكمى به دست خداست از این رو ممكن است روزى به خاطر ضرورت از جانب خدا حلال گردد افزون بر ایننمىتوان گفت فطرت با این ازدواج مخالف است به لحاظ اینكه متمایل نبودن طبع نه از آن جهت است كه از آن تنفر دارد بلكه به جهت آن است كهاین را موجب اشاعه فحشأ و اعمال زشت و از بین رفتن غریزه عفت مىداند و اما در جامعه آن روز كه فقط چند خواهر و برادر بودهاند با در نظر گرفتنمشیت خداوند عنوان فحشأ صدق نخواهد كرد گذشته از آن ازدواج خواهر و برادر براى مدتى طولانى در بین مجوس شایع بوده است. حاصل مطلب اینكه چه اشكال دارد كه به طور موقت براى گروهى به خاطر ضرورت این گونه ازدواج مباح باشد. براى آگاهى بیشتر ر. ك: 1- ترجمه تفسیر المیزان ج 4 ص 239 - ج 16 ص 399 2- سبحانى جعفر منشور جاوید ج 4 ص 198
2- نظر دیگر آن است كه چون ازدواج فرزندان آدم با یكدیگر ممكن نبود؛ زیرا ازدواج با محارم یك عمل قبیح و زشت است، فرزندان آدم با دخترانى از نژاد و نسل دیگر كه در روى زمین بودند ازدواج كردند. بعداً كه فرزندان آنها با هم پسر عمو شدند، زناشویى میان خود آنان صورت پذیرفت و این نظر را نیز بعضى از روایات تأیید مىكند؛ زیرا نسل آدم نخستین انسان روى زمین نبوده بلكه پیش از آن نیز انسانهایى در زمین زندگى داشتهاند. حاصل این كه ممكن است گفته شود: پسران آدم، با بقایاى انسانهاى پیشین - كه قبل از خلقت آدم و حوا در روى زمین زندگى مىكردند - ازدواج كردند و از گفتوگوى خدا با فرشتگان درباره آفرینش آدم در روى زمین، استفاده مىشود كه قبل از آدم و حوا انسانهایى در روى زمین زندگى مىكردند. این حقیقت از روایات نیز استفاده مىشود.
نینیبان جدیدترین و بهترین مطالب خود را در تلگرام و از طریق سه کانال «راهنمای بارداری»، «کودکیاری» و «سلامت جنسی» در اختیار مخاطبان قرار میدهد.
براي عضويت در خبرنامه ني ني بان و اطلاع از بهترين و پربيننده ترين مطالب، کافي است يک بار فرم عضويت ما را از اينجا پر کنيد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست