جمعه, ۱۰ اسفند, ۱۴۰۳ / 28 February, 2025
مجله ویستا

نويسندگان محبوب كودك، در نظر سنجی دانش آموزان انگلیسی


ایسنا: نتايج به دست‌آمده از تحقيقي كه موسسه‌ي «نيو ريپورت» انگليس از 210 هزار كودك دبستاني و راهنمايي اين كشور انجام شد، نشان داده است «روالد دال»‌، «جي. كي. رولينگ» و «استفاني مير» از محبوب‌ترين نويسندگان ادبيات كودك و نوجوان هستند.

نتايج اين تحقيق همچنين بيانگر اين مطلب است كه مهارت خواندن در پسرها بهبود يافته و آن‌ها فاصله‌شان را با كودكان دختر كمتر كرده‌اند.

اين تحقيق با عنوان «گزارش آنچه كودكان در سال 2012 مي‌خوانند»، عادت‌هاي مطالعه‌ي 210 هزار كودك دختر و پسر از 1237 مدرسه‌ي ابتدايي و راهنمايي سراسر انگلستان را مورد بررسي قرار داده است.

در فهرستي كه از 10 نويسنده‌ي برتر از نگاه كودكان انگليسي منتشر شده‌، نام «روالد دال» در رتبه‌ي اول به چشم مي‌خورد كه آثار معروفي چون «جك و لوبياي سحرآميز»‌ و «آقاي روباه شگفت‌انگيز»‌ را در كارنامه حرفه‌يي خود دارد.

«رودريك هانت» رتبه‌ي دوم را در اين فهرست را كسب كرد و «جف كيني»، خالق رمان پرفروش «خاطرات يك بچه‌ي بزدل» در مقام سوم قرار دارد.

كودكان انگليسي رتبه‌ي چهارم اين فهرست را به «فرانچسكا سيمون» اعطا كردند‌، در حاليكه مجموعه كتاب‌هاي ‌«هنري عجول» او در ميان پسران از محبوبيت بيشتري برخوردار كرده است.

«جي. كي. رولينگ»، خالق مجموعه هفت‌گانه‌ي «هري پاتر» در رتبه‌ي پنجم اين فهرست ديده مي‌شود و پس از او به ترتيب «آلن آلبرگ»‌، «استفاني مير»،‌ «ژاكلين ويلسون»، «مايكل مورپرگو» و «داو پيلكي» نويسندگان مورد علاقه‌ي كودكان انگليسي در سال 2011 هستند.

ميزان محبوبيت «آلبرگ» در مقايسه با سال گذشته كمي كاهش داشته است‌، اما هنوز هم در ميان دختران خواننده، نويسنده‌اي پرطرفدار محسوب مي‌شود.

نتايج اين تحقيق همچنين نشان مي‌دهد، از نگاه كودكان دختر انگليسي، «استفاني ‌مير»، نويسنده‌ي مجموعه كتاب‌هاي «گرگ و ميش» و «ژاكلين ويلسون»، نويسنده‌ي آثار ادبيات كودك تقريبا در يك رده هستند.

اما پسران انگليسي بيشتر «داو پيلكي»‌، نويسنده و تصويرگر كتاب‌هاي كودك، «مايكل مورپرگو»، خالق رمان «اسب جنگي»‌ و «رابرت موچامور»، نويسنده‌ي مجموعه رمان‌هاي «پسران هندرسون» را ترجيح مي‌دهند.

كودكان دختر در انگليس بيشتر كتاب‌هايي را انتخاب مي‌كنند كه قهرمان داستان زن باشد؛ در سوي مقابل، كودكان پسر بيشتر به ادبيات غيرداستاني علاقه دارند‌ و تمايل دارند كتاب‌هاي آسان‌تر بخوانند.

نتايج اين بررسي همچنين نشان داد، شكاف بين دختران و پسران در مهارت خواندن‌ رو به كاهش است و پسران در حال تقويت اين مهارت هستند.

يكي از كارشناسان اين تحقيق در اين‌باره گفت: ما ديگر نمي‌توانيم ادعا كنيم سطح خواندن پسران نسبت به دختران پايين‌تر است و آن‌ها سختي بيشتري در يادگيري اين مهارت دارند. بنابراين بايد فاكتورهاي ديگري براي يافتن دليل اين امر پيدا شود.