چهارشنبه, ۱۳ تیر, ۱۴۰۳ / 3 July, 2024
چرا قبل از راهاندازی یک کسبوکار باید خود را بشناسیم؟
اگر کارآفرینِ جاهطلب و بلندپروازی هستید، قبل از دل کندن از حقوق ثابتی که هر ماه میگیرید، بهتر است اول خودتان رو خوب بشناسید. خیال نکنید صِرف اینکه کسبوکار رویاهایتان را راه بیندازید، خوشبختتر میشوید و خیلی راحت پول بیشتری درمیآورید. واقعیت ممکن است فرسنگها با خیال و تمایلاتتان فاصله داشته باشد!در این مقاله ما به شما میگوییم که چرا باید قبل از اینکه کسب و کاری راه بیاندازید، اول خودتان را بشناسید.
خبر خوب و همزمان بد این است که شما در جایگاه یک کارآفرین، مدیری ندارید که مسئول هدایت و جهتدهی به تلاشهای شما باشد. بهعلاوه، خبری از همکارانی نیست که به شما در اجرای کارتان کمک کنند و تیم کاری جدیدتان نیز به شما تنها همان مسائلی را میگویند که تمایل دارید بشنوید. پس این بار، مسئولیت بر عهدهی شماست که استعدادهایتان را به سرمایه تبدیل کنید، شریکان و اعضای تیم کاریتان را پیدا کنید تا شکافهای کارتان را پُرکنید و کارشناسان و مشاورانی پیدا کنید که معتمدتان باشند.
افراد بسیار معدودی اَبَرانسان هستند و میتوانند همهی مهارتها، خلاقیت، فراستِ کاری، دانش و شخصیت لازم را یکجا داشته باشند و بهتنهایی در هر کسبوکاری موفق باشند. اگر دیدگاهِ واقعگرایانهای نسبت به محدودیتهای فردیمان داشته باشیم و با در نظرگرفتن این امر عمل کنیم، اغلبِ ما برای کسب موفقیت، باید نسبت به موارد زیر توجه کافی داشته باشیم:
۱. شروع کسبوکار مناسب، مستلزم خودشناسی است
اگر از استعدادها و علایق خود آگاه باشید، احتمالا کسبوکاری راه میاندازید که تناسب بیشتری با مهارتها و علایقتان و حساسیت کمتری نسبت به نقصها و کمبودهایتان داشته باشد، در نتیجه در حل مسائل کاری، احتمال موفقیتتان نیز بیشتر خواهد بود. بیشتر مردم، موفقیت چندانی در حل مسائل دیگران ندارند. مطمئن باشید که در کسبوکاری که تناسبی با شخصیتتان ندارد، بعید است روی خوشبختی و کامیابی را به چشم ببینید.
۲. جذب تیم مناسب، مستلزم شناخت نقطه ضعفهایتان است
شما باید بهترین افرادی را در کنار خود جذب کنید که مکمل نقاط قوتتان باشند و نقطه ضعفهایتان را پوشش دهند. در این صورت میتوانید فرصت واقعی برای خود رقم بزنید، اهداف درستی تعیین کنید و موفقیت را برای خود به ارمغان بیاورید. شکست اغلب کارآفرینان در بکارگیری تیم کاری نامناسب ریشه دارد.
۳. ساختن یک کسبوکار، مستلزم اعتمادبهنفس است
شما در جایگاه یک کارآفرین، هیچ شخص یا جایی ندارید تا خود را پشتِ سر آن پنهان کنید. خودشناسی، کلید قاطعیت و اطمینان است و اطمینان نیز موجدِ رهبری میشود. ایجاد کسبوکار جدید به رهبر خوبی نیاز دارد که بازار را توسعه دهد، مشتری جذب کند، به تیم انگیزه بدهد و بر ناشناختهها غلبه کند.
۴. با داشتن اعتبار و اصالت، دیگران بهترین رفتار را با شما خواهند داشت
برای اینکه رهبری کارآمد و محترم برای تیم کاریتان باشید، آنها باید ببینند که شما شخصیت خودتان را قبول دارید. مشتریان و شرکای بیرونی شرکتتان به این روحیهی شما عکسالعمل نشان میدهند و اعتماد و احترامی به شما پیدا میکنند که آیندهی کسبوکارتان به آن نیاز دارد. اگر دائما به چیزی تظاهر کنید که نیستید، هیچ سودی از این بابت، نصیبتان نمیشود.
۵. با بهرهگیری از نقاط قوت خود، تصمیمات کاری بهتری بگیرید
روی استعدادها و نقاط قوتتان سرمایهگذاری کنید و در مورد مسائلی که خارج از حوزهی تواناییتان است، توصیههای مشاوران و تیمتان را بپذیرید. در این صورت، همه شما را به عنوان شنوندهی خوب و رهبر قدرتمندی خواهند شناخت که زورگو و مستبد نیست و میداند چطور از عهدهی ناشناختههای کسبوکار بربیاید.
۶. یاد بگیرید که در صورت لزوم بدون عذاب وجدان «نه» بگویید
محدودیتهای خود را بشناسید و وظایفی را که از عهدهی انجام آنها برنمیآیید یا اولویت ندارند، قبول نکنید. در غیر این صورت نمیتوانید در دنیای تجارت مدرن که مستلزم توجه ۲۴ ساعته شماست، دوام بیاورید. کارآفرینهایی که خودشان را میشناسند، از سپردن امور به دیگران نمیترسند و هیچوقت هم عذروبهانههایی مانند «خیلی مشغله دارم» نمیآورند.
۷. اگر نقاط ضعفتان را نشناسید، پیشرفت نمیکنید
همهی کارآفرینها و کسبوکارها نیاز به بهبود مداوم خود دارند. شناخت و آگاهی از خودتان به شما در تعیین اولویتهای صحیح برای بهبود خود، از جمله کارکردن روی سلامتتان، توازنبخشی به زندگی خانوادگی، تغییر عادات بد و پیوستن به همصنفیها در حوزهی کار و شغل، کمک خواهد کرد.
اگر این نکات برایتان معنایی ندارند، پس احتمالا هنوز زمان آن نرسیده است که پا در مسیر سبک زندگیِ کارآفرینانه بگذارید. خیلیها بدون خطر کردن و چسبیدن به چیزهای آشنا، خوشبختتر خواهند بود. حتی اگر کاملا هم خوشحال و راضی نباشند، بهتر از این است که همیشه با استرس دست و پنجه نرم کنند و احتمال زیادی وجود داشته باشد که کسبوکار جدیدشان به شکست مواجه شود.
برگرفته از: entrepreneur.com
مسعود پزشکیان سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات پزشکیان ایران انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم جلیلی مناظره مناظره انتخاباتی مجلس شورای اسلامی
قتل عربستان تهران وزارت بهداشت هواشناسی سیل خانواده قوه قضاییه آموزش و پرورش شهرداری تهران سازمان هواشناسی حوادث
خودرو اقتصاد ایران بازار خودرو دولت سیزدهم قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بازار سرمایه دلار قیمت سکه حقوق بازنشستگان بورس
سارا بهرامی تئاتر تخت جمشید سینمای ایران سینما علیرضا قربانی تلویزیون رسانه ملی کنسرت دفاع مقدس کتاب فیلم
مغز دانش بنیان وزیر علوم ماهواره
رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه آمریکا اسرائیل فلسطین روسیه فرانسه ترکیه جو بایدن دونالد ترامپ چین
فوتبال یورو 2024 پرسپولیس استقلال کریستیانو رونالدو باشگاه استقلال جام ملت های اروپا باشگاه پرسپولیس لیگ برتر نقل و انتقالات سپاهان لیگ برتر ایران
اینستاگرام هوش مصنوعی نمایشگاه الکامپ سامسونگ اپل فیبرنوری ربات موبایل ایرانسل گوگل
قهوه تغذیه میوه کاهش وزن سرطان بیماری هندوانه سیب زمینی ویتامین لاغری تب دانگ