سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

رضایتمندی اهداکنندگان خون از سازمان انتقال خون ایران و عوامل مرتبط با آن در سال


رضایتمندی اهداکنندگان خون از سازمان انتقال خون ایران و عوامل مرتبط با آن در سال

تامین خون کافی و سالم برای نیازمندان به خون و فرآورده های خونی وظیفه اصلی سازمان انتقال خون ایران می باشد, لذا بررسی میزان رضایتمندی اهداکنندگان از شرایط اهدا, نحوه ارتباط پزشک و پرسنل خون گیری با اهداکننده و سهولت دسترسی به مراکز خون گیری در جلب اهداکنندگان سالم و مستمر و افزایش تعداد آن ها و نهایتاًَ تامین خون سالم و کافی اهمیت به سزایی دارد

● سابقه و هدف

تامین خون کافی و سالم برای نیازمندان به خون و فرآورده‌های خونی وظیفه اصلی سازمان انتقال خون ایران می‌باشد، لذا بررسی میزان رضایتمندی اهداکنندگان از شرایط اهدا، نحوه ارتباط پزشک و پرسنل خون‌گیری با اهداکننده و سهولت دسترسی به مراکز خون‌گیری در جلب اهداکنندگان سالم و مستمر و افزایش تعداد آن‌ها و نهایتاًَ تامین خون سالم و کافی اهمیت به سزایی دارد. تحقیق حاضر به منظور آگاهی علمی و منطقی از میزان رضایتمندی اهداکنندگان جهت استفاده برنامه‌ریزان و مسؤولان واحدهای فنی و آموزش، جذب و حفظ اهداکنندگان سازمان انتقال خون انجام شده است.

● مواد وروش‌ها

مطالعه‌ انجام شده از نوع توصیفی ـ تحلیلی بود. نمونه‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای، فرمول‌های آماری و تعیین شاخص رضایتمندی مشخص شدند. جامعه مورد مطالعه شامل حجم کل اهداکنندگان(۲۵۰۸ نفر) بود و پرسش‌نامه‌ها از طریق مراجعه مستقیم پرسشگران به هر یک از اعضای جامعه مورد مطالعه تکمیل شد. یافته‌ها توسط آزمون‌های آماری کای دو( Chi-square ) و (T-test)t با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.

● یافته‌ها

بین نحوه مواجهه، ارتباط پزشک و پرسنل خونگیری در طی مدت مشاوره و خونگیری و هم چنین مراقبت‌های پس از اهدای خون با میزان رضایتمندی ارتباط مستقیم وجود داشت. بین شرایط فیزیکی محل خونگیری و خدمات ارایه شده پس از اهدای خون، با میزان رضایتمندی ارتباط مستقیم وجود داشت. بین تحصیلات و شاخص کلی رضایت، اختلاف معنی‌داری وجود داشت به این معنی که هر چقدر تحصیلات بالاتر رود، میزان رضایت پایین می‌آید(۰۵/۰ p< ). بین جنس مذکر و مؤنث، اختلاف معنی‌داری مشاهده نگردید. میزان رضایت از مراکز سیار به شکل معنی‌داری بیشتر از مراکز ثابت بود(۰۰۶/۰= p ). در مورد دفعات مراجعه برای اهدای خون، رضایت گروه مراجعه کنندگان مجدد(دو بار بیشتر) بیشتر از گروهی بود که یک بار مراجعه کرده بودند(۰۴/۰= p ).

● نتیجه گیری

بیشترین سطح رضایت اهداکنندگان از نحوه مواجهه و ارتباط پرسنل بخش خونگیری طی مدت خونگیری با اهداکنندگان می‌باشد و کمترین سطح رضایت اهداکنندگان از فواصل مکانی پایگاه‌های اهدای خون و سهولت دسترسی به پایگاه‌های انتقال خون است و سطح رضایت بالاتر از میزان ۵۰% می‌باشد.

عنوان فایل
رضایتمندی اهداکنندگان خون از سازمان انتقال خون ایران و عوامل مرتبط با آن در سال application/pdf
Article-Vol3-Num5-ID116.pdf
221 KB
دانلود

نویسندگان: دکتر محمد کاخکی، حسن امامی، آرزو اودی، دکتر فاطمه رجب‌پور نیکنام، دکتر امیر مجدالدین جوانبخت

دکترای علوم آزمایشگاهی مرکز تحقیقات سازمان انتقال خون ایران - صندوق پستی: ۱۱۵۷-۱۴۶۶۵