دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

روی خط آموزش چگونگی كیفیت بخشیدن به شوراهای آموزشگاهی


روی خط آموزش چگونگی كیفیت بخشیدن به شوراهای آموزشگاهی

اهمیت و ضرورت شوراها را به راحتی می توان در قرآن یافت آنجا كه پیغمبراكرم ص كه اشرف مخلوقات بوده و با علم خدایی اش از تمام امور این دنیا و آن دنیا آگاه بوده است به خاطر اهمیت دادن به شوراها در هر امری با اصحاب مشورت می كردند

امروزه نیز ثابت شده كه شوراها، مهمترین وسیله برای مدیران است، زیرا به وسیله آن می توانند از كاركردهای سازمان (نقاط قوت و ضعف) اطلاع یابند و تمهیدات لازم را برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت به كار گیرند.

همان طور كه می دانید بازسازی و نوسازی دانش و اطلاعات معلمین از وظایف مهم مدیریت آموزشی است.

هر مدیر آموزشی لازم است ضمن انجام فعالیت های مختلف به آموزش نیروی انسانی خود توجه و اهتمام خاص بورزد. آموزش ضمن خدمت از اساسی ترین نیازهای آموزش و پرورش جامعه است. در حال حاضر آنچه تحت عنوان آموزش ضمن خدمت نامیده می شود كلاس ها و جلساتی خارج از محیط كار و با شرایطی كاملا غیرطبیعی و دور از واقعیت ها و مشكلات محیط كار است. در حالی كه آموزش ضمن خدمت مجموعه آموزش هایی است كه فرد را با دانش و علوم جدید آشنا كند و در حل مشكلات شغلی توانمند سازد.آموزش ضمن خدمت در مدارس می تواند با مخارج بسیار كم و به طور ملموس در شكلهای مختلف ارائه گردد كه یكی از آنها جلسات شورای آموزگاران است كه در بسیاری از كشورهای جهان از اهمیت و ارزش خاصی برخوردار است. در طی این جلسات بسیاری از مشكلات مدرسه، معلمین و دانش آموزان حل می شود و بر دانش و اطلاعات حرفه ای معلمین افزوده می گردد. شورا ی معلمان تشكلی است جهت شناخت روحیات و تبادل دانش و اطلاعات و به ما می فهماند كه تا چه حد از اهداف و برنامه ها و شیوه تدریس و محتوای كتاب های درسی آگاهیم. شورا افراد را به یكدیگر نزدیك می كند و انسان به گروه و آموزشگاه احساس تعلق می كند.

از دیگر فواید شورای آموزگاران می توان فعال كردن نظام آموزشی و بهره گیری از توانمندیهای اشخاص و بالابردن كیفیت كارآیی نیروی آموزشی و نیز حل مشكلات تحصیلی و دشواری های فردی و گروهی نام برد.

اهمیت و ضرورت شوراها را به راحتی می توان در قرآن یافت. آنجا كه پیغمبراكرم(ص) كه اشرف مخلوقات بوده و با علم خدایی اش از تمام امور این دنیا و آن دنیا آگاه بوده است به خاطر اهمیت دادن به شوراها در هر امری با اصحاب مشورت می كردند.

امروزه نیز ثابت شده كه شوراها، مهمترین وسیله برای مدیران است، زیرا به وسیله آن می توانند از كاركردهای سازمان (نقاط قوت و ضعف) اطلاع یابند و تمهیدات لازم را برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت به كار گیرند. بنابراین، برای آن كه یك مدیر بتواند از شوراهای مدرسه خود حداكثر بهره را داشته باشد باید به نكات زیر توجه كند:

● فایده شوراها

۱) شوراهای مدرسه محل خوبی برای شناخت، ارائه راه حل و ایجاد روحیه همكاری بین همكاران مدرسه است.

۲) شوراهای مدرسه وسیله خوبی برای تبادل اطلاعات، افكار و اندیشه ها است.

۳) شوراهای مدرسه، محلی برای بازگو كردن، تجزیه و تحلیل و بررسی اهداف تعلیم و تربیت در كل و اهداف و مشكلات مدرسه در جز می باشد.

۴) شوراهای مدرسه، عامل مهمی برای افزایش معلومات و مهارت های معلمان است.

۵) شوراهای مدرسه به روشن شدن و تعیین حدود و مسئولیت ها در مدرسه كمك می كند.

۶) شوراهای مدرسه، نوعی احساس و قبول مسئولیت، اعتماد به نفس و رضایت شغلی برای معلمان به وجود می آورد.

۷) شوراهای مدرسه، محل مناسبی برای ارتقاء سطح كار گروهی و تمرین مشاركت در مدرسه است.

۸) شوراهای مدرسه، وسیله پرارزشی برای هدایت و راهنمایی معلمان جوان و آماده سازی معلمان جدید استخدام است.

۹) شوراهای مدرسه، بهترین مركز آموزش ضمن خدمت به حساب می آید.

۱۰) شوراهای مدرسه، با مطرح كردن مسائل جدید و نو می تواند باعث افزایش سطح خلاقیت و نوآوری معلمان و كاركنان مدرسه شود.

۱۱) شوراهای مدرسه، باعث رشد شخصیت، خود رهبری، اعتماد به نفس و بلوغ فكری افراد می شود.

زمان و مكان و امكانات

۱۲) زمان شروع و خاتمه جلسات باید از قبل مشخص، و به اطلاع شركت كنندگان برسد.

۱۳) جلسات شورا، باید رأس ساعت شروع و خاتمه یابد.

۱۴) زمان جلسات نباید به حدی باشد كه باعث خستگی شركت كنندگان شود.

۱۵) حتی المقدور از گذاشتن جلسات در روزهایی كه بعد از آن تعطیلی وجود دارد، خودداری شود.

۱۶) مكان جلسات باید از قبل مشخص باشد و آدرس آن به اطلاع مهمانان خارج سازمان رسانده شود.

۱۷) مكان جلسات، باید فضای كافی و متناسب با تعداد اعضای شركت كننده داشته باشد.

۱۸) مكان جلسات، باید از امكانات لازم مانند صندلی، میز، وسایل سمعی و بصری و... برخوردار باشد.

۱۹) مكان جلسات، باید از نظر روشنایی، درجه حرارت، رنگ و تمیزی در حد مطلوب باشد.

۲۰) جلسات نباید در مجاورت خیابان ها و یا مكان های پرسرو صدا تشكیل شود.

۲۱) در صورت لزوم امكانات لازم از قبیل كاغذ، خودكار و... در اختیار شركت كنندگان قرار گیرد.

۲۲) طرز قرارگرفتن شركت كنندگان در جلسه، باید به صورتی باشد تا ارتباط كلامی و دیداری بین اعضا به راحتی برقرار شود.

۲۳) در صورت امكان، جلسات در مكان های مختلف برقرار شود، زیرا این امر تنوعی برای جلسات و انگیزه ای برای شركت كنندگان است.)

۲۴) باید پذیرایی مناسب از شركت كنندگان در جلسات مهیا باشد.

۲۵) مكان جلسه باید در جایی باشد تا از رفت و آمد بی مورد افراد به دور باشد و غیراز شركت كنندگان، كسی به آن مكان رفت و آمد نكند.

۲۶) ریز برنامه های شورا، باید از قبل مشخص و در اختیار شركت كنندگان قرار گرفته یا درجای مشخص نصب شود.

ویژگی های موضوع های جلسات

۲۷) موضوع یا موضوع های جلسه، باید از قبل مشخص و در اختیار شركت كنندگان قرار گیرد تا آنها بتوانند با مطالعه عمیق و علمی خود، فعالانه در جلسات شركت كنند.

۲۸) موضوع های جلسه باید طوری مطرح شود تا رغبت و انگیزه افراد حاضر در جلسه را به خود جلب كند.

۲۹) موضوع های طرح شده باید مرتبط با مشكلات موجود بوده و بتواند رفع مشكل كند.

۳۰) موضوع های مطرح شده، باید با زمان بروز مشكلات متناسب باشد.

۳۱) موضوع مطرح شده باید به دانسته های حاضران بیافزاید تا بتوانند به وسیله آن مشكلات خود را كم یا حل كنند و نیز وقت خود را تلف شده ندانند.

۳۲) سطح و بار علمی جلسه باید به گونه ای باشد كه تمامی اعضا بتوانند از آن بحث استفاده كنند.

۳۳) در صورت تخصصی بودن بحث، از امكانات و توضیحات لازم برای روشن شدن موضوع بهره گرفته شود.

۳۴) موضوع های مطرح شده باید به گونه ای باشد كه در پایان جلسه بتوان آنها را جمع-بندی نموده و از آنها نتیجه-گیری كرد.

منیژه زینالی


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.