چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
چرا باید ساخت شناورهای کوچک, گسترش یابد
در هر حال برای عملی كردن طرحهای آتی صنایع دریایی نیاز به یك عزم ملی است كه تلاش تمامی مسئولین را طلب میكند. در كنار پیشرفت ساخت كشتیهای بزرگ در كشور و با توجه به طرح جایگزینی شناورهای سنتی، با حجم گستردهای از ساخت شناورهای كوچك مواجه هستیم .
اهمیت زیاد خلیجفارس از لحاظ اقتصادی و امنیتی، سبب توجه مسئولین به گسترش ناوگان دریایی ـ چه تجاری و چه نظامی ـ برای حضور هر چه بیشتر در این منطقه شده است. در راستای بوجودآمدن ضرورتهای مختلف برای داخلی کردن ساخت شناورها و تجهیزات نظامی توسط سازندگان داخلی، خوشبختانه امروز شاهد خودکفاشدن کشور در بخشهای مختلف دفاعی- دریایی اعم از سطحی، زیرسطحی و اثر سطحی هستیم. ساخت شناورهای کوچک تندرو، انواع هاورکرافت، قایقهای پرنده، انواع نفربرها، موشکاندازها و همچنین طراحی زیردریایی در مجموعة سازمان صنایع دفاع گواهی بر این مدعا است.
در منطقة دریای خزر نیز با بوجود آمدن تنشهای مختلف بین کشورهای حاشیة دریای خزر در مورد نحوة برداشت از ذخایر این دریا و حضور کمرنگ ایران در آن منطقه، گسترش ناوگان تجاری و نظامی باید هر چه بیشتر مورد توجه قرار گیرد. بنابراین یکی از دلایل ایجاد بازار بزرگ ساخت شناورهای کوچک، حساسیتهای منطقهای در مرزهای آبی ایران و نیاز مبرم به توسعة ناوگان نظامی است.
عامل دیگر، مطرح شدن طرح توسعه و بهبود ناوگان دریایی کشور در سطح ملی، در برنامة چهارم توسعة صنعتی کشور است. هماکنون ۶۰۰۰ لنج باربری و صیادی در سواحل جنوب کشور وجود دارد که باید با شناورهای مناسب فلزی و فایبرگلاس که از لحاظ ایمنی مورد تأیید مؤسات ردهبندی قرار میگیرند، جایگزین شوند. بر اساس بودجة ۳۰۰۰ میلیارد ریالی که برای توسعة بنادر و بهبود ناوگان تعیین شده، سازمان بنادر موظف است، برای جایگزین کردن شناورهای سنتی که عمدتاً موتور لنجها هستند، برنامة مدونی را تهیه کند.
در جدول زیر تعداد شناورهای سنتی بر اساس جنس این شناورها آورده شده است.
تعداد
نوع شناور
۳۹۳۳
صیادی چوبی
۱۱۷۳
صیادی فایبرگلاس
۱۷۹۴
باری چوبی
تعداد لنجهای صیادی چوبی، فایبرگلاس و باری چوبی
در راستای تخصیص این بودجه، سازمان بنادر نیز بر اساس تعهد خود در زمینة عمل به کنوانسیونهای مختلف بینالمللی، سهمی از این بودجه را تحت عنوان بودجة اداره شده برای ارائه تسهیلات به متقاضیان جایگزینی اختصاص داده است.
از طرف دیگر محدودیتهای مختلفی که پس از حادثة ۱۱ سپتامبر بر روند ترانزیت کالا اعمال شده -که نتایج آن را میتوان در تصویب کنوانسیونهای مختلف مثل ISPS code مشاهده کرد- باعث شد تا سختگیرهای فراوانی برای ایجاد محدودیتهای جدید در تردد شناورهای فرسوده در آبهای بینالمللی تنظیم شود.
گسترش روند فعلی، باعث شده تا بازار بزرگی برای ساخت شناورهای کوچک در آینده پیشبینی شود. لذا برنامهریزی دقیق و هماهنگی بخشهای مختلف میتواند در بهبود این روند و استفاده از توان داخلی در زمینة ساخت این نوع شناورها مؤثر باشد.
با توجه به محروم بودن مناطق جنوب كشور و مشكل ایجاد اشتغال در این مناطق، امید آن میرود كه با ساخت این شناورها بتوان افراد زیادی را چه در زمینة ساخت و چه در زمینة تعمیرات بهكار گرفت. مزیت مورد توجه در این طرح این است كه شركتهای كوچك خصوصی میتوانند با كمترین امكانات -نسبت به شرکتهای بزرگ سازنده شناور- و با داشتن چند كارگر حرفهای، بدون نیاز به دانش فنی خاصی شناورهای كوچك را تولید كند. البته در این خصوص نباید حمایتهای دولت را نادیده گرفت چون در صورت عدم حمایت دولت، این شركتها چه در تجهیز كارگاه و چه در تأمین مواد اولیه، با مشكلات فراوانی روبرو خواهند شد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست