چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مفهوم علم دینی
بعضیها گفتهاند اسلامی كردن علم یعنی این كه كشفیات علمی را به قرآن و حادیثبرگردانید. یا از قرآن و حدیث چگونگی آزمایش كردن را بیاموزیم اساسا چنین مطلبی در مبحث علم دینی مطرح نیست و این یك تهمتبه طرفداران و معتقدان علم دینی است. مساله در یك سطح بسیار بنیادیتر مطرح است. در سالهای اخیر، اسلامی كردن علم و اسلامی كردن دانشگاهها به شدت مورد مناقشه و تشكیك قرار گرفته و بعض افراد در محافل و مجلات آشكارا آن را بیان میكنند. بنده به عنوان نمونه دو تا از آنها را برایتان قرائت میكنم. یكی از اساتید دانشكده الهیات دانشگاه تهران، در مقالهای كه در (مجله راهبرد) داشتند آوردهاند: این جانب از همه صاحبنظران دینی كه چنان تعبیراتی را به كار میبرند تقاضا میكنم، به صراحت اعلام كنند منظورشان از چسباندن پسوند اسلامی به اموری كه به وضوح اموری عقلانی و برنامهای هستند چیست؟ امروز تا این مطلب دقیقا روشن نشود، صاحبان قرائت رسمی و قرائت نواندیشانه موفق به گفتوگو و بحث نتیجهبخش با یكدیگر نخواهند شد. و یكی از استادیاران علوم سیاسی دانشگاه تهران میگوید:نمیدانم دین و ایمان داشتن استادی كه میخواهد فیزیك درس بدهد، چقدر مهم است. بنده میخواهم به پاسخ این پرسش و مناقشه و تشكیك بپردازم. البته اگر این قبیل شبهات، بیستسال پیش یعنی قبل از انقلاب بیان میشد به دلیل وقایعی كه خارج از این مرز و بوم اتفاق افتاده چندان تعجببرانگیز نبود. بیستسال پیش در حوزههای علم، صحبت از دین جایز نبود. خوب به یاد دارم درستیازده سال پیش در كنفرانسی در یكی از كالجهای لندن در باره «تعبیر فیزیكی نظریه نسبیت اینشتین شركت كردم.فیلسوفی مسیحی كه به نظریههای كیهانشناسی در باره پیدایش جهان اشاره میكرد، از خداوند نامی آورد، بلافاصله، یكی از استادان دانشگاه «استانفورد» آمریكا در مقام اعتراض گفت: در كنفرانس فیزیك نباید اسم خدا آورده شود. این وضع دیروز بود، اما امروز بر اساس نوشته مجله «نیوزسینتیس»، درس علم و دین، پر رشدترین بحث در دانشگاهها است. تنها در دو سال اخیر، بیش از دویست دانشگاه در آمریكا درس علم و دین را ارائه كردهاند و در سال اخیر دانشگاه «لیتز» انگلیس، مركز مطالعات میان رشتهای در مورد تعامل علم و دین را ایجاد و از یكی، دو ماه پیش دوره فوق لیسانس علم و دین را دایر كرده است و دانشگاه «باستون»آمریكا دوره دكترای علم و دین و فلسفه را تاسیس كرده است. الان بزرگترین جایزه روز كه مبلغ آن حتی از جایزه نوبل بالاتر استبه رشته علم و دین داده میشود، یعنی یك میلیون و دویست هزار دلار به كسانی كه در این حوزه مشترك كار كردهاند، جایزه میدهند. در سطح بین المللی وضع عوض شده و نگرش حوزههای فلسفه علم و حوزههای علم دگرگون شده است. متاسفانه اصلا نسیمی از این جریانات به گوش این آقایان [مدعی علم] نرسیده، لذا این مناقشات را بیان میكنند. بعضیها گفتهاند اسلامی كردن علم یعنی این كه كشفیات علمی را به قرآن و حادیثبرگردانید. یا از قرآن و حدیث چگونگی آزمایش كردن را بیاموزیم اساسا چنین مطلبی در مبحث علم دینی مطرح نیست و این یك تهمتبه طرفداران و معتقدان علم دینی است. مساله در یك سطح بسیار بنیادیتر مطرح است. مساله اسلامی كردن علم در جهان اسلام امر نوظهوری نیست. پیش از شروع قرن حاضر سید احمدخان در هندوستان، كالجی را برای آموزش علوم جدید به مسلمانان راهاندازی كرد. حدود ۸۰ سال پیش دستاورد این دانشگاه را ارزیابی كردند و متوجه شدند كه فارغ التحصیلان، اكثرا لائیك هستند، بنابر این از مرحوم «مودودی» و دیگران خواستند برای اسلامی كردن این دانشگاه آنان را یاری دهند. همان موقع مرحوم مودودی به رغم این كه فیلسوف نبود به خوبی به رخنه اساسی پی برد.مشكل اصلی آن دانشگاه این بود كه فلسفه الحادی و دروس دیگر به صورت عمده تدریس میشد و در كنار آن، یكی دو درس تعلیمات اسلامی گذاشته بودند كه نمیتوانست در كنار آن تعلیمات الحادی تاثیر شایستهای داشته باشد. دانشجویان با افكاری محشور بودند كه كمترین اثرش آن بود كه از خداوند غافل میماندند یا آن را انكار میكردند. یك سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی كنفرانس عظیمی در مكه با نام «تعلیم و تربیت اسلامی» برگزار شد. سیصد و سیزده نفر از بزرگان جهان اسلام در آن حضور داشتند. از ایران نیز آقای دكتر نصر شركت كرده بود. تمام بحث این جمع آن بود كه علم اسلامی و علم دینی مفهوم دارد. در ده - بیستسال گذشته هم در اقطار عالم اسلام، كنفرانسهایی با نام «اسلامی كردن علم» برپا شده است.متاسفانه گزارشی كه از این كنفرانسها در مطبوعات ما منعكس شده است، گزارشات درستی نیست و تحریف شده است. همین اواخر، یكی از استادان دانشگاه تهران همه مطالب این كنفرانسها را در این نكته خلاصه كرده است كه منظور از اسلامی كردن یعنی، مطالب علمی را به قرآن و حدیثبرگرداندن؟!! بنده به عنوان كسی كه چهارده سال پیش در یكی از بزرگترین این كنفرانسها در كشور مالزی، شركت كردهام، شهادت میدهم كه اصلا مساله اعجاز قرآن محوریت نداشته است. بحث در باره فلسفه علم و جایگاه اساسی كه علم اسلامی میتواند داشته باشد، بود. از آن موقع به بعد مرتب این تهمت زده میشد كه مگر فیزیك و شیمی، اسلامی و غیر اسلامی دارد، مگر علوم اجتماعی، اسلامی و غیر اسلامی دارد، علم، عینیت دارد، فرق نمیكند در كجا آموزش داده و تحقیق شود. البته حاضرین در این كنفرانس اعتنایی به این تهمتها نكردند و كار خودشان را انجام دادند و ما هم باید كار خودمان را بكنیم، پشتوانه برهانی خیلی خوبی هم برای قضیه داریم كه عرض خواهم كرد.مساله اسلامی كردن علم، منحصر به جهان اسلام نیست. دینی كردن علم در جهان غرب هم مطرح بوده است. در همین تابستان سال اخیر كنفرانس عظیمی در كانادا با نام «علم در یك زمینه خداباورانه» بر پا شد و دستاورد آن این بود كه علم در یك زمینه خداباورانه كاملا با مفهوم است و این چیزی است كه بنده میخواهم به بیان آن بپردازم.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست