پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

بیان قوی در آثار هنرمندان نوپا


بیان قوی در آثار هنرمندان نوپا

همیشه بخش خصوصی در هنرهای تجسمی حضوری پررنگ داشته است مواد اولیه هنرهای تجسمی توسط بخش خصوصی ساخته می شود این جشنواره درواقع یك پیوند منطقی میان تولیدكننده مصالح هنری و هنرمندان بود

جشنواره هنرهای تجسمی از ۱۶ الی ۱۹ تیر در محل نگارخانه اصلی و شماره ۲ فرهنگسرای نیاوران با هدف ارتقاء سطح هنری و حمایت از هنرمندان جوان ایرانی در زمینه های نقاشی، طراحی، پوستر و تصویرسازی برگزار شد.

این جشنواره كه به مناسبت اعلام سال آموزش هنر (۲۰۰۶) از سوی یونسكو برگزار شده، اولین جشنواره ای است كه مختص جوانان زیر ۲۵ سال برپا شده است. در این نمایشگاه موضوع و تكنیك و مواد مورد استفاده در آثار آزاد اعلام شده و هر هنرمند حداكثر با ۵ اثر امكان شركت در این جشنواره را داشته است.طی فراخوان اعلام شده برای نمایشگاه، در مجموع ۳۲۶۰ اثر از ۱۱۵۰ هنرمند به دبیرخانه جشنواره ارسال شد كه از این میان ۲۷۰ اثر از ۱۶۳ هنرمند از سوی هیأت داوری برای شركت در بخش مسابقه جشنواره انتخاب شدند.

سیف الله پویا راد به عنوان مدیر جشنواره و آیدین آغداشلو به عنوان رئیس هیات داوری جشنواره انتخاب شدند. سایر اعضای هیات انتخاب را سید محمد احصایی، فرح اصولی، آریا اقبالی و حسین خسروجردی تشكیل دادند. در این جشنواره از ۲۱ استان كشور، آثار نقاشی، طراحی و تصویرسازی و پوستر دریافت شده كه نزدیك به ۷۰ درصد از شركت كنندگان متعلق به شهرستانهای كشور بوده اند.در حاشیه جشنواره هنرهای تجسمی در فرهنگسرای نیاوران كارگاه های تخصصی نقاشی روی شیشه، منقش نمودن اجسام پارچه ای و چینی با حضور ژنویو فونتانیه هنرمند زن فرانسوی برگزار شد.

همچنین آموزش و مسابقه نقاشی برای كودكان نیز همزمان با افتتاحیه جشنواره هر روز در فضای باز این فرهنگسرا برپا شد.

در راستای ارزشیابی آثار رسیده، مدیر جشنواره كیفیت اكثر آثار را خوب ارزیابی كرد و گفت: استعداد بالای جوانان ایرانی بر كسی پوشیده نیست و امیدوارم با گسترش فرصت هایی نظیر جشنواره هنرهای تجسمی، جوانان مجال بیشتری برای بروز توانمندیهای خود بیابند.

آیدین آغداشلو درخصوص نحوه انتخاب اعضای هیات داوری و در پاسخ به اینكه آیا بهتر نیست در كنار اساتید حاضر در هیات انتخاب از متخصصین و هنرمندان جوان تر نیز كه از لحاظ سطح علمی و هنری و تجربه كاری در مرحله قابل قبولی قرار دارند، استفاده كرد گفت: «در ابتدا باید خاطرنشان كنم كه ما در هیات انتخاب آثار هنرمندان ۲۵-۱۵سال را مورد ارزیابی قرار دادیم و آثار نقاشی كودكان زیر ۱۰سال را به طور كامل در معرض نمایش گذاشتیم كه عمدتاً از شهرستانها به خصوص تبریز فرستاده شده بود.

بیشترین آثار انتخابی متعلق به هنرمندانی بود كه یا فارغ التحصیل دانشگاه های هنر بودند و یا هنرجوی آموزشگاه های هنری، بنابراین با نگاهی به مجموعه آثار ارسالی مهارت بالای هنرمندان جوان كاملاً روشن و واضح بود. هنگامی كه این مجموعه را مشاهده كردم این احساس را نداشتم كه با آثار نوپایی روبه رو هستم زیرا خیلی از آنها حتی قدرت شركت در بی ینال های كشوری را داشتند، به همین مناسبت این نیاز را احساس كردم كه داوری آنها نیاز به اهل فن دارد كه بتوانند انتخاب كاملاً قابل قبولی را داشته باشند.

وی در ادامه و در پاسخ به این سؤال كه به چه علت تركیب هیات داوری در اكثر نمایشگاه ها شناخته شده و حدوداً یكسان است گفت: در هیات های داوری تعداد معدودی افراد هستند كه جدا از گروه بندی های خاص از لحاظ تخصص و تجربه كاری در مرتبه بالایی قرار دارند و در كنار این مهارت و بار عملی، دارای مجموعه آثار باارزشی نیز می باشند. همچنین بی طرفانه به قضاوت آثار می پردازند و در كنار تمام این مسائل از سلیقه خوبی نیز در انتخاب برخوردار هستند. به همین علت لازم می دانیم از چنین افرادی در اكثر هیات های انتخابی استفاده كنیم.

آیدین آغداشلو درخصوص آثار به نمایش درآمده در جشنواره هنرهای تجسمی گفت: بیشتر آثار در حد بسیار خوبی بودند و تجربه هنری هنرمندان كاملاً مشهود بود چنانچه در بسیاری از آنها اگر سنشان را نمی دانستیم قادر به حدس زدن آن نبودیم.به نظر من این جشنواره هنری بسیار نوید بخش بود زیرا نسل جوان ما فرصت بیان پیدا كردند.

در حاشیه مراسم افتتاحیه سه نفر از داوران این جشنواره نظرات خود را درباره جشنواره و حضور بخش خصوصی در فعالیت های هنری اعلام كردند.

سید محمد احصایی گفت: این جشنواره را به هیچ وجه نباید دست كم گرفت، برنامه ریزی خوب، حضور غیرمنتظره جوانان مستعد و هیأت داورانی كه شناخته شده اند نمایشگاهی را شكل داده است كه پیامدهای هنری درخشانی را در پی خواهد داشت.احصایی گفت: در میان آثار این نمایشگاه نقاشی هایی را دیدم كه با دیدنشان به شوق و هیجان آمدم و باورم نمی شد كه یك جوان شهرستانی در نخستین سال های جوانی به چنین توانایی برسد.

فرح اصولی نیز گفت: با این اتفاق یك قدم به بلوغ هنری كشور نزدیك شده ایم. چنانچه در همه كشورهای پیشرفته، متولی هنر بخش های خصوصی است و میزان سرمایه گذاری و مشاركت آنها نقش بسزایی در سرنوشت هنری هر كشور دارد. وی آثار این جشنواره را بسیار خوب ارزیابی كرد وگفت: یكی دیگر از وجوه ارزشمند این جشنواره بها دادن به جوانان است. شك نكنید این حركت ها سطح كار آنها را بالا خواهد برد و استعدادهای نو و خلاق شناسایی می شوند كه بعدها بسیار از آنها خواهید شنید.

حسین خسروجردی نیز گفت: همیشه بخش خصوصی در هنرهای تجسمی حضوری پررنگ داشته است. مواد اولیه هنرهای تجسمی توسط بخش خصوصی ساخته می شود. این جشنواره درواقع یك پیوند منطقی میان تولیدكننده مصالح هنری و هنرمندان بود.

الهه رحمانی خاكی