جمعه, ۸ تیر, ۱۴۰۳ / 28 June, 2024
آرت تیتوم
آرت تِیتوم (۱۹۰۹ - ۱۹۵۶) از نوازندگان پیانوی جاز امریکا بود.
آرت در شهر تولدو ایالت اوهایو امریکا بدنیا آمد و با این که یک چشمش نابینا و چشم دیگرش کم سو بود به نظر بسیاری بزرگترین پیانو نواز موسیقی جاز به شمار میرود. اگر چه آموختن موسیقی را در خانواده هنرمند خود شروع کرد و در مدرسه موسیقی تولدو ادامه داد، عمدتاً خود آموخته بود. آموزگارانش که استعداد او را میدیدند کوشیدند که او را به سمت موسیقی کلاسیک ببرند ولی او به موسیقی فتس والر علاقه نشان میداد و تأثیر این علاقه در آثار او محسوس است. بعدها خودش گفت: «من از فتس شروع کردم و آقا عجب جائی برای شروع کردن بود.»
او گروه سه نفری خود را تشکیل داد و به اجرای موسیقی در ایالتهای امریکا پرداخت. در سال ۱۹۳۳ نخستین صفحه خود را ضبط کرد که آهنگ «تایگر رگ» هم در آن بود. اجرای آرت تیتوم از این آهنگ، که ضرب بسیار تند و شیرینکاریهای مشکل دست چپ و دست راست دارد، حیرت دیگر پیانونوازان را برانگیخت. رسم اشاره به آهنگهای معروف دیگر در قطعه را او به جاز آورد. آسکار پیترسن در نخستین بار که اجرای او را شنید فکر میکرد که دونفر پیانو میزنند. او بعدها گفت که آرت تیتوم بزرگترین نوازنده جاز است.
نیویورک، سکوی پرتاب
در سال ۱۹۳۲ کار او توسط آدلئید هال شنیده شد و مورد توجه قرار گرفت. او خوانندهای بود که آرت را به نیویورک آورد تا در بعضی اجراها وی را همراهی کند. یکسال بعد آرت اولین صفحه موسیقی اش را ضبط کرد که قطعه «تایگر رگ» هم درمیان آن بود. این ترانه به سرعت مورد توجه موزیسینها و علاقمندان به موسیقی جاز قرار گرفت و با سرعتی بی نظیر در امریکا منتشر شد. اجرای این قطعه به قدری پیچیده و استادانه بود که همه پیانیستهای کشور از تردستی و مهارت او در نواختن متحیر و شگفت زده شدند. در همین هنگام در نیویورک آوازه شهرت و همراهیش با پیانیستهای بزرگ پیچیده بود.
وی سپس برای مدت چند سال به نواختن پیانو در کلیولند، شیکاگو، نیویورک و لس آنجلس گذراند و در سال ۱۹۳۸ نیز برای مدتی به انگلستان رفت، در همین دوران بود که خود را به عنوان یکی از پیانیستهای مطرح و مستعد این حرفه معرفی کرد.
در اوایل دهه ۱۹۴۰ با دو تن از مطرحترین نوازندگان امریکا اسلم استوارت، نوازنده بیس و تاینی گرایمز نوازنده کوس (درامز)، تشکیل یک گروه سه نفره را داد و خیلی زود در تمام امریکا محبوب شد.
طی سالهای پس از آن بیشتر وقتش را صرف تورهای امریکای شمالی کرد و در سال ۱۹۵۳ با نورمن گرنتز، یکی از تهیه کنندگان موسیقی قراردادی امضاء کرد و با کسانی مثل بنی کارتر، بادی دی فرانکو، روی الدریج، لاینل همپتن، بن وبستر و دیگران همکاری داشت.
استعداد افسانهای و باور نکردنی او باعث شد تا به طور چشمگیری در عرصه موسیقی فعالیت کند و قطعات به یاد ماندنی زیادی بنوازد. سرگئی راخمانینوف وقتی کار او را شنید گفت: «آرت تیتوم بزرگترین نوازنده پیانو در هر سبکی است.»
![](/imgs/no-img-200.png)
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شهدای خدمت ایران علیرضا زاکانی سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری 1403 مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم قالیباف محمدباقر قالیباف مناظره انتخاباتی
سیل هواشناسی بارش باران سوادکوه قتل قوه قضاییه تهران سیلاب سازمان هواشناسی محیط زیست شهرداری تهران افزایش حقوق بازنشستگان
دولت سیزدهم قیمت خودرو هوش مصنوعی قیمت دلار قیمت طلا دلار حقوق بازنشستگان بازنشستگان نهضت ملی مسکن مسکن قیمت سکه خودرو
جوکر فضای مجازی احسان علیخانی تلویزیون سینمای ایران رسانه ملی سریال سینما تئاتر
ماهواره دانش بنیان
رژیم صهیونیستی آمریکا غزه فلسطین دونالد ترامپ بولیوی جنگ غزه چین اتحادیه اروپا اوکراین ترکیه حزب الله لبنان
پرسپولیس فوتبال استقلال یورو 2024 باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتبال ایران لیگ برتر عبدالکریم حسن کریستیانو رونالدو جام ملت های اروپا جواد نکونام لیگ برتر ایران
نمایشگاه الکامپ همراه اول عیسی زارع پور وزیر ارتباطات فناوری ایلان ماسک گوشی
دیابت سازمان غذا و دارو کاهش وزن سرطان زوال عقل سلامت روده