جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
وقت انسان سازی
ماه مبارک رمضان از جمله ماههای بسیار پربرکتی است که در آیات متعدد قرآن کریم و نیز در روایات معصومین(ع) بر فضیلت و ثواب آن بسیار تاکید شده است؛ بهگونهای که خواندن یک آیه از قرآن در این ماه، بر خواندن کل قرآن در سایر ماهها برتری ملموسی دارد و در احادیث نیز به آن اشاره شده است.
همچنین خواب افراد روزهدار در این ماه نیز عبادت محسوب شده و همه اینها نشان از اهمیت خاص و ویژه این ماه و برتری محسوس آن بر سایر ماهها دارد. اما آنچه این نوشتار قصد دارد به آن بپردازد، بحث از دستاوردها و نتایجی است که این ماه میتواند برای روزهداران در برداشته باشد.
با نگاهی اجمالی به احادیث ائمه اطهار(ع) در رابطه با روزه و روزهداری میتوان به دستاوردهای این عبادت مهم خداوند برای بندگان اشاره کرد. یکی از دستاوردهای اساسی روزهداری، بحث انسانسازی و ساختهشدن انسان است.
شاید در نگاه اول، این مساله چندان مورد توجه قرار نگیرد و عدهای گمان کنند که صرف نخوردن و نیاشامیدن در این ماه و احیانا شبزندهداری، کفایت کرده و آنها جزو روزهداران حقیقی الهی محسوب خواهند شد، اما این نگاه، نگاهی اشتباه است که در احادیث و سخنان بزرگان دینی نیز بر اشتباه بودن آن به شدت تأکید شده است؛ بهگونهای که برای نمونه، گفته شده اگر کسی در این ماه، شبانهروز از خوردن و آشامیدن امساک کند، اما روحش روزه نباشد و ساخته نشود، ثواب و بهره روزهداری را نخواهد برد.
اگر روزهداری را به نخوردن و نیاشامیدن تعبیر کنیم یا در حقیقت، به روزه جسمانی قائل باشیم، قطعا این روزهداری نخواهد بود و هرگز به آن ثواب روزه کامل تعلق نخواهد گرفت؛ چرا که روزه حقیقی، روزه روحانی است و روزهای است که طی آن، قلب انسان، زبانش و کردارش روزه باشد و این گونه نباشد که در این ماه نیز مردم از دست و زبان او در امان نباشند.
خداوند متعال در قرآن کریم به فلسفه وجوب روزه اشاره کرده و به این مضمون میفرماید: روزه بر شما واجب شد برای اینکه در شما روح تقوا و ملکه تقوا پیدا بشود. اما این ملکه تقوا یعنی چه؟ استاد شهید مرتضی مطهری در باب ملکه تقوا بخصوص در ماه مبارک رمضان در کتاب انسان کامل، بیان زیبایی دارند که ذکر آن، خالی از لطف نیست.
نکته: برنامه ماه مبارک رمضان، برنامه تزکیه نفس است، برنامه اصلاح معایب و رفع نواقص است برنامه تسلط عقل و ایمان و اراده بر شهوات نفسانی است، برنامه دعاست، برنامه پرستش حق است، برنامه پرواز به سوی خداست، برنامه ترقیدادن روح است
او درباره ملکه تقوا میگوید: «اگر ما ماه رمضانی را گذراندیم، شبهای احیایی را گذراندیم، روزههای متوالی را گذراندیم و بعد از ماه رمضان در دل خودمان احساس کردیم که بر شهوات خودمان بیش از پیش از ماه رمضان مسلط هستیم، بر عصبانیت خودمان از سابق بیشتر مسلط هستیم، بر چشم خودمان بیشتر مسلط هستیم، بر زبان خودمان بیشتر مسلط هستیم، بر اعضا و جوارح خودمان بیشتر مسلط هستیم و بالاخره بر نفس خودمان بیشتر مسلط هستیم و میتوانیم جلوی نفس اماره را بگیریم، این علامت قبولی روزه ماست. اما اگر ماه رمضانی گذشت و تمام شد و حظ ما از ماه رمضان - آنطور که پیغمبر اکرم فرمود که بعضی از مردم حظشان از روزه فقط گرسنگی و تشنگی است- فقط این بوده که یک ماه یک گرسنگیهایی و یک تشنگیهایی کشیدیم (اغلب هم از بس که سحر و افطار میخوریم تشنه و گرسنه هم نمیشویم، ولی لااقل بدحال میشویم)، یک بدحالی پیدا کردیم و در نتیجه این بدحالی، قدرت ما بر کارکردن کمتر شد و بعد آمدیم روزه را متهم کردیم که روزه هم شد کار در دنیا؟! (برای مثال، آن که محصل و دانشجوست گفت من در تمام این ماه رمضان قدرت درسخواندنم کم شد و آن که اهل کار دیگری است گفت قدرت فلان کار من کم شد، پس روزه بد چیزی است)، این علامت قبولنشدن روزه ماست؛ در صورتی که اگر انسان در ماه رمضان روزهگیر واقعی باشد، اگر واقعا به خودش گرسنگی بدهد و همینطور که گفته شده است ۳ وعده غذا را تبدیل به ۲ وعده کند، یعنی قبلا یک صبحانه و یک ناهار و یک شام میخورد، حالا دیگر ناهار نداشته باشد، افطارش فقط به اندازه یک صبحانه مختصر باشد، بعد هم سحر نه خیلی زیاد بر معده تحمیل کند، بلکه یک غذای متعارف بخورد، بعد احساس میکند که هم نیروی بدنیاش بر کار افزایش پیدا کرده است و هم نیروی روحیاش بر کار خیر و برای تسلط بر نفس. این حداقل عبادت است.
اگر افراد، یک ماه رمضان را به صورت واقعی تجربه کنند و یک روزه واقعی به همان صورتی که پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) فرموده و دستور دادهاند، بگیرند، بدین نحو که اولا به ظاهر روزه که ترک کردن مأکولات و مشروبات و یک عده مسائل دیگر است، عمل کنند، این کار را تقریبا همه روزهداران انجام میدهند، اما اگر افراد روزهدار، آن روزهای که در حدیث به «روزه خاص» تعبیر شده است، را بگیرند؛ یعنی در این یک ماه، تنها دهانشان روزه نباشد، بلکه زبانشان هم روزه بگیرد و در این ماه رمضان تلاش کنند که زبانشان غیبت نکند، دروغ نگوید ولو این دروغ برایشان منافع زیادی داشته باشد؛ و به طور خلاصه، اینکه زبانشان افطار نکند، چون روزه تنها به نخوردن نیست؛ در این صورت این روزه خاص خواهد بود که ائمه اطهار(ع) و شخص رسول اکرم بدان توصیه کرده و دستور دادهاند. وگرنه افرادی که چنین نکنند و فقط جسمشان روزه باشد، مشمول این حدیث زیبای رسول خدا خواهند شد که: رُبَّ صائِمٍ لا حَظَّ لَهُ الَّا الْجوعُ وَ الْعَطَشُ؛ چه بسا روزهدارانی که حظّ و بهرهای ندارند، جز گرسنگی و تشنگی».
بنابراین میتوان این گونه این بحث را نتیجهگیری کرد که اساسا برنامه ماه مبارک رمضان، برنامه انسانسازی است که انسانهای معیوب در این ماه، خود را تبدیل به انسانهای سالم و انسانهای سالم، خود را تبدیل به انسانهای کامل کنند. به عبارت دیگر، برنامه ماه مبارک رمضان، برنامه تزکیه نفس است، برنامه اصلاح معایب و رفع نواقص است، برنامه تسلط عقل و ایمان و اراده بر شهوات نفسانی است، برنامه دعاست، برنامه پرستش حق است، برنامه پرواز به سوی خداست، برنامه ترقیدادن روح است. اگر بنا باشد که ماه مبارک بیاید و انسان ۳۰ روز گرسنگی و تشنگی و بیخوابی بکشد و مثلا شبها تا دیروقت بیدار باشد و به این مجلس و آن مجلس برود و بعد هم عید فطر بیاید و با روز آخر شعبان یک ذره هم فرق نکرده باشد، چنین روزهای برای انسان اثر ندارد.
به تعبیر استاد مطهری، اسلام که نمیخواهد مردم بیجهت دهانشان را ببندند، بلکه با روزهگرفتن قرار است که انسانها اصلاح شوند. خلاصه اینکه بستن دهان از غذای حلال برای این است که انسان در این ۳۰ روز تمرین کند که زبان خود را از گفتار حرام ببندد، غیبت نکند، دروغ نگوید، فحاشی نکند و به معنای حقیقی کلمه، خودسازی کند و انسان شود و این همان دستاورد واقعی روزه خاص است.
سید جواد میرخلیلی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات احمد وحیدی عراق حسن روحانی مجلس شورای اسلامی حجاب دولت نیکا شاکرمی مجلس روز معلم رهبر انقلاب شهید مطهری
ایران سیل هواشناسی تهران آتش سوزی شهرداری تهران قوه قضاییه پلیس آموزش و پرورش معلم فضای مجازی سلامت
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا سازمان هواشناسی مالیات دولت سیزدهم بازار خودرو قیمت دلار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو
مهران غفوریان موسیقی تلویزیون سریال ساواک عمو پورنگ سینمای ایران مهران مدیری تبلیغات مسعود اسکویی سینما عفاف و حجاب
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال علی خطیر لیگ برتر جواد نکونام بازی لیگ برتر ایران تراکتور رئال مادرید
هوش مصنوعی اپل فناوری خودروهای وارداتی گوگل آیفون ناسا
فشار خون کبد چرب