جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
پرطرفدارترین رنگهای خودرو
● رنگ نقرهای همچنان یکه تاز
تقریبا ۲۰ درصد از کل خودروهای تولیدی در سال ۲۰۰۶ نقرهای رنگ هستند و هفت سال متوالی است که این وضعیت تکرار میشود.
چرا رنگ نقرهای اینقدر طرفدار دارد؟ به اعتقاد کارشناسان رنگ، نقرهای روی خودرو شگفت انگیز است و وقتی نور به آن برخورد میکند و منعکس میشود، شکل معماری خودرو را به طرز زیبایی به نمایش میگذارد. این رنگ مزایای دیگری نیز دارد: کثیفی را پنهان میکند، محبوبیت دائمی دارد و فروش مجدد آن راحتتر از سایر رنگهاست. هم اکنون بسیاری از مؤسسات پلیسی کشور انگلستان از رنگ سفید به نقرهای روی آوردهاند زیرا هنگام از رده خارج کردن خودروهایشان از ناوگان و مزایده آنها، خودروهای نقرهای رنگ تقریبا ۱۰ درصد گرانتر از سفید به فروش میرسند و پول بیشتری عاید این مؤسسات میکنند.
جالب است بدانید رنگ نقرهای در دهه ۱۹۹۰ در نتیجه رشد روز افزون تکنولوژی، توجه به عصر هزاره جدید (قرن ۲۰۰۰)، وضعیت بازار رنگ و تدبیر مدیریت تکنولوژی شرکت دوپونت (DuPont) پدید آمد. مرحله نهایی فلزکاری (یعنی مرحله پیش از پاشیدن رنگ) روی خودروها، گوشی موبایل و وسایل فلزی (استیل) آشپزخانه خود بهعنوان رنگ جدیدی مطرح شد که به مدت طولانی بهصورت یک رنگ مطمئن و رده بالا جای خود را بین رنگهای تجاری حفظ کرده است.
اما حالا شواهدی وجود دارد که محبوبیت رنگ نقرهای به نهایت و پیک (Peak) خودش رسیده است و احتمالا به مرور این محبوبیت کمتر خواهد شد. به گفته کارشناسان، نقرهای رنگی سرد و بی روح است و مردم درصدد یافتن رنگهای گرمتر و محیطی جالبتر هستند. البته این رنگ به این زودیها منسوخ نخواهد شد ولی احتمالا محبوبیت آن افت خواهد کرد.
● آیا رنگهای خنثی وضعیت خود را حفظ میکنند؟
رنگهای سفید، نوکمدادی و مشکی به ترتیب مکانهای دوم تا چهارم را در فهرست رنگهای پرطرفدار به خود اختصاص دادهاند. البته هر چند رنگهای فوق محبوبیت دارند اما لزوما دلخواه خریداران نیستند زیرا در ایالات متحده بیشتر خودروها بهصورت عمده توسط نمایندگیهای فروش خریداری میشوند و آنها نیز بهواسطه اطمینان به فروش رنگهای نوکمدادی ، نقرهای و مشکی معمولا آنها را به کارخانه سفارش میدهند.
این رنگهای خنثی همچنین برای خودروهای کرایهای بدون راننده (Rent Car) نیز مورد توجه هستند. اگر دقت کنید میبینید که عمده خودروهایی که برای ناوگان خودروهای کرایهای خریداری میشوند، نقرهای یا به رنگهای خنثی هستند. جالب این که تمایل به این رنگهای خنثی بهخصوص در بازار جوانان کاملا مشهود است. شرکت صاحب مارک تجاری سیون (Scion) که بازار خلق خریداران ناشناس (X buyers) را بهطور جــــدی نشانه گرفته است ، بهطور قابل ملاحظهای رنگهای تیره را ارائه میدهد. به اعتقاد کارشناسان این شرکت، جوانان رنگهای ساده و روشن را نمیپسندند زیرا به زعم آنها رنگ روشن معمولا ارزان بهنظر میرسد و بهتر است دور ریخته شود. اگر محصولی با رنگ روشن به جوانان بدهید، فکر میکنند به آنها تحمیل شده است و بالطبع نمیپسندند.
درمجموع، عمومیت انتخاب رنگ خنثی نشاندهنده یک بازار بیثبات است؛ جایی که خریداران دست به عصا حرکت میکنند و محافظهکارانه انتخاب میکنند. اما خبر امیدبخش این که رنگ خوب میتواند برگشت سرمایه را تضمین کند.
● بازار رنگهای شادتر
هنری فورد جمله معروفی دارد که میگوید: " مشتریان ما میتوانند هر رنگ خودرویی که میخواهند بخرند مشروط به این که آن رنگ مشکی باشد."
اما مشتریان امروزی حق انتخاب بسیاری دارند و از مزیت انتخاب رنگ روشنتر یا تیرهتر برای خودرویشان بهرهمندند. شیوههای زندگی مردم امروز دارد به نهایت خود نزدیک میشود و به همین ترتیب آنها تمایل دارند در مورد رنگ نیز اعمال نظر بیشتری کنند.
خودروهایی به رنگهای متوسط و میانه مانند رنگهای سبز که در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ دیده میشدند امروزه بهدلیل ظهور رنگهای اشباعشده، منسوخ شدهاند. رنگهای امروز یا خیلی روشن هستند یا خیلی تیره و اگر توجه کنید میبینید که رنگهایی مثل زرشکی و نارنجی راه خود را به دنیای خودروها باز کردهاند. هرچند آنها هنوز در فهرست ۱۰ رنگ برتر جای نگرفتهاند اما خوب است بدانید شرکت خودروسازی جنرالموتورز رنگ نارنجی را برای ۵۰ درصد از بعضی از خودروهای تولیدی خود بهصورت یک گزینه (Option) ارائه میدهد؛ رنگی که تصور میشد برای مدت کوتاهی مورد توجه قرارگیرد اما با گذشت پنج سال هنوز هم گرایش به آنها ادامه دارد.
کارشناسان معتقدند که رنگ برمیگردد. مثلا هنوز رنگ آبی زیاد استفاده میشود(رتبه پنجم) اما جای رنگ سرمهای (Navy) را رنگ بنفش (Cobalt) گرفته است. رنگ سبز که رتبه هشتم را در فهرست دارد، احتمالا رنگ سبز روشن مایل به زرد (Kelly Green) است.
تغییر سلیقه در انتخاب رنگ بهخصوص در خودروهای اسپرت و پیکاپ قابل توجه است اما رنگ زرد سرویس مدرسهای (رتبه ۱۰) ، نارنجی روشن و قرمز (رتبه ۶) نشاندهنده تغییرات چشمگیری در رتبهبندی هستند. حتی نقرهایهای بیروح در حال تبدیل شدن به رنگهای شادتر هستند مثلا با ترکیب کردن رنگ سبز و نقرهای رنگ جدید گرمتری بهدست میآید.
● نگاه به آینده
اگرچه احتمالا انتخاب رنگهای محافظهکارانه همچنان سالهای متمادی بر بازار رنگ خودرو حاکم خواهد بود اما تمایل به رنگهای غیرمتعارف نیز از رشد قابل ملاحظهای برخوردار است. بهتازگی مردم دلشان میخواهد خودشان را خیلی خاص و متشخص نشان دهند، و یکی از راحتترین راهها برای این منظور تغییر رنگ خودرویشان است.
● بررسی رنگهای عامهپسند
اعداد زیر که توسط شرکت دوپونت ارائه شده، نشاندهنده درصد رنگ خودروهایی است که در امریکای شمالی در سال ۲۰۰۶ تولید شدهاند:
۱) نقرهای / ۱۹ درصد
۲) سفید / ۱۶ درصد
۳) نوک مدادی / ۱۳ درصد
۴) مشکی / ۱۳ درصد
۵) آبی ۱۱ درصد
۶) قرمز / ۱۱ درصد
۷) قهوهای روشن / ۱۱ درصد
۸) سبز / ۴ درصد
۹) سفید مرواریدی(یخچالی)/ ۳ درصد
۱۰) زرد/طلایی / ۳ درصد
به یمن ظهور تکنولوژیها و تکنیکهای فرایندی جدید، مشتریان هماکنون میتوانند رنگهای متنوعی را انتخاب کنند که در سالهای قبل امکانپذیر نبود. بهتازگی تمایل به رنگی که بسته به نور محیط و زاویه دید رنگهای مختلفی را نشان دهد زیاد شده است. این رنگ معلوم نیست نوک مدادی است یا سبز یا آبی. خودروهایی که بهنظر میرسد از هر رنگی مقداری در خود دارند توسط یک تکنولوژی پیشرفته پرداخت نهایی که با افزودن دانههای ریز فلزی (معمولا آلومینیم) به رنگ حاصل میشود و جلوه ویژهای به آن میدهد، تولید میشوند.
به اعتقاد کارشناسان، تمایل به رنگ دیگری در آینده نزدیک تأثیر بسزایی در بازار رنگ خودرو خواهد داشت: " رنگهایی که بر پایه آب تهیه میشوند". این موضوع ممکن است در رنگ خودرو هیچ تفاوتی ایجاد نکند اما آلودهکنندههای زیستمحیطی کمتری دارد (مانندVOC ) که باعث بیداری وجدان مشتریان برای حفظ محیطزیست میشود.
اگر میخواهید رنگی انتخاب کنید که توجیه اقتصادی داشته باشد و پولتان برگردد، رنگ شیک قهوهای سیر را امتحان کنید. اگرچه رسم بر این بوده که چیزهای بد و منفی مانند گلولای و آلودگی به رنگ قهوه ای نسبت داده شود اما حالا رنگی است که یادآور قهوه گرانقیمت و تجملاتی است.
هم اکنون این رنگ روی بیوک مدل Enclave که یک خودروی لوکس است، بیشترین مقدار فروش را در بین رنگهای دیگر به خود اختصاص داده است.
کارشناسان پیش بینی میکنند که رنگهای طلایی مانند مسی و برنزی در دو تا چهار سال آینده انقلاب اساسی در بازار رنگ خودرو ایجاد خواهند کرد.
هرچند ممکن است رنگهای عامهپسند برای همه توصیه شوند اما شما سعی کنید رنگی را بخرید که به آن علاقه دارید نه رنگی که دیگران می پسندند و بهصورت عمده به بازار ارائه میشود. رنگی را که میخواهید سفارش دهید! زیرا شما هر روز با آن سروکار خواهید داشت، پس بگذارید آن رنگ نشان دهد که شما چه کسی هستید.
منبع:
Bankrat.com - Friday September ۱۴ – Erin Peterson
ترجمه:
غلامرضا عاقلی – کارشناس اداره تست و کالیبراسیون – معاونت کیفیت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست