شنبه, ۱۶ تیر, ۱۴۰۳ / 6 July, 2024
پیسارو PISSARRO
![پیسارو PISSARRO](/web/imgs/16/109/0tryo1.jpeg)
کامی پیسارو (نقاش فرانسوی، ۱۸۳۰ ـ ۱۹۰۳). از شخصیتهای برجسته و راهبر در جنبش امپرسیونیسم بهشمار میآید.
او در پاریس و در بیست و پنجسالگی به طور جدی با نقاشی روبهرو شد. زیر نظر کورو، و نیز در آکادمی سوئیس هنرآموزی کرد. مانه، مونه، و سزان را در همین زمان شناخت. طبق توصیهٔ کورو به نقاشی هوای باز روی آورد. آثار اولیهاش با رنگ سایههای ملایم و ترکیببندی ساده، مورد توجه منتقدان واقع شدند. در جریان جنگ پروس و فرانسه بسیاری از آثارش را از دست داد. یکسالی را همراه مونه در انگلستان گذرانید (۱۸۷۰ ـ ۱۸۷۱)، و به مطالعهٔ آثار ترنر، کانستبل، و نقاشان هلندی پرداخت. پس از بازگشت به فرانسه در تشکل نقاشانی که بعداً امپرسیونیست نام گرفتند، نقشی مؤثر ایفاء کرد. بعداً نیز آثارش را در هشت نمایشگاه امپرسیونیستها به تماشا گذاشت (۱۸۷۴ ـ ۱۸۸۶). از پُنتواز به اِرانی تغییر مکان داد (۱۸۸۴)؛ ولی برای نقاشی از چشماندازهای شهری و ساحلی بارها به شهرهای لوهاور، روان، و پاریس سفر کرد. او بهرغم تنگدستی هرگز در پی آن نبود که از سوی سالن رسمی پذیرفته شود و بدین طریق امتیازی بهدست آورد. پیسارو که راهنمای هنرمندانی چون سزان و گوگن بود و بر آنها اثر گذاشت، خود نیز همواره آمادهٔ پذیرش دستاوردهای دیگران بود. چنانکه اسلوب نقطهگذاری سورا را چند سالی به عاریت گرفت (۱۸۸۶ ـ ۱۸۸۸)؛ و به پیروی از مونه، نقاشی از موضوع واحد در اوقات و اوضاع مختلف را تجربه کرد. با اینحال، هیچگاه خصوصیتهای کار خود را از دست نداد. شکلگیری سبک و اسلوب امپرسیونیسم تا حد زیادی مدیون تجربههای اوست. ولی نقاشیهایش از دو لحاظ با آثار امپرسیونیستهای دیگر تفاوت دارند؛ اولاً، منظرههای او و بهخصوص چشماندازهای پُنتواز (مثلاً: کُت دُژاله ـ ۱۸۶۷) با افق رفیع، فضای فراخ، و انباشتگی رنگ از ترکیببندی دقیقتری برخوردارند (سزان که به تناوب در سالهای ۱۸۷۲ ـ ۱۸۷۷ در کنار پیسارو کار میکرد، تحتتأثیر همین آثار قرار گرفت.) ثانیاً، نقاشیهای او نه فقط محصول مشاهدهٔ دقیق موقعیتهای معین در طبیعت، بلکه نمایانگر کار و زندگی آدمها هستند. پیسارو که ستایشگر میه و دومیه بود، انسان زحمتکش را شایستهٔ احترام میدانست. اعتقاد به سوسیالیسم را از محتوای برخی نامههایش میتوان دریافت. از جمله دیگر آثارش: صحنهٔ خیابان در پُنتواز (۱۸۷۹)؛ جلوهٔ مه (۱۸۸۸)؛ بولوار دز ایتالین (۱۸۹۷)؛ گردآوری علوفه در اِرانی (۱۹۰۱) است.
انتخابات انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات 1403 سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ایران پزشکیان ریاست جمهوری جلیلی
تهران هواشناسی ترافیک قوه قضاییه پلیس پلیس راهور شهرداری تهران اربعین گرما قتل سلامت سازمان هواشناسی
حقوق بازنشستگان خودرو همستر کامبت قیمت طلا بازنشستگان قیمت خودرو قیمت دلار بانک مرکزی سهام عدالت دولت سیزدهم مسکن قیمت سکه
بهاره رهنما هنرمندان ماه محرم رامبد جوان عادل فردوسی پور اینستاگرام محرم تلویزیون بازیگر سینما سینمای ایران الناز شاکردوست
دانش بنیان آیفون
انگلیس اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه آمریکا روسیه جو بایدن دونالد ترامپ ولادیمیر پوتین حزب الله لبنان
فوتبال پرسپولیس یورو 2024 استقلال علیرضا بیرانوند تیم ملی اسپانیا باشگاه پرسپولیس تیم ملی آلمان لیگ برتر نقل و انتقالات لیگ برتر ترکیه سپاهان
تلگرام سامسونگ هوش مصنوعی اینترنت ایلان ماسک ناسا پهپاد گوگل هواپیما نمایشگاه الکامپ
آلزایمر تب دنگی دیابت کاهش وزن خواب اضطراب چاقی