یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

سخت می گیرد جهان بر مردمان سخت کوش


سخت می گیرد جهان بر مردمان سخت کوش

می شود سخت نگیریم و موفق باشیم بعضی ها می گویند بله

در پروازی که اخیرا داشتم بغل دستم یک تاجر نشسته بود. او به من گفت فرزندانش حتی از زمان کودکی شخصیت‌هایی کاملا متفاوت از هم نشان دادند. او در پسرش نشانه‌هایی از سخت‌کوشی همسرش می‌دید و در دخترش خودش را می‌یافت که از همان ابتدا نشان داده بود مثل پدرش از زیر کار در رو و تنبل است. او به خاطر کارهایی که دخترش برای فرار از انجام کارهایش انجام می‌داد از او عصبانی می‌شد ولی در عین حال حس دلسوزی هم نسبت به او داشت چرا که دخترش خصلت‌هایی از طرز تفکر تجاری پدرش را نشان می‌داد: «او حسابگری‌های باارزش کوچکی انجام می‌دهد و می‌فهمد چگونه می‌تواند کمترین تلاش را برای یک کار انجام دهد و بقیه وقت‌اش را به استراحت و بازی بگذراند.» ...

حرف‌هایش جالب بود و تعبیرش از تنبلی جالب‌تر؛ خصوصا برای من که هیچ وقت به تنبلی این‌گونه فکر نکرده بودم. من شریک‌های تنبل خودم را می‌شناسم که البته آدم‌های باهوشی هستند و حتی می‌توانند تلاش‌های دیگران را تحت‌الشعاع خودشان قرار بدهند تا خود را کمی بیشتر نشان دهند. آنها این نکته را می‌دانند که در روزگاری که بیشتر مردم دنبال پیشرفت شغلی و اقتصادی هستند، چگونه به وظیفه‌شان عمل کنند و دستاورد کافی و معقولی داشته باشند و از یک زندگی بدون استرس لذت ببرند. منظور من این نیست که ما باید تلاش کنیم تا راه از کار در رفتن و تنبلی را یاد بگیریم بلکه تعادل برقرار کردن بین بی‌خیال و تنبلی از یک طرف و فعالیت بیش از حد از طرف دیگر، می‌تواند برای همه ما کارساز باشد ولی در فرهنگی که می‌خواهیم همیشه و در همه حال، از همه بهتر باشیم بی‌خیالی گاه می‌تواند راه مناسبی، هم برای حفظ سلامت ما و هم برای حفظ شغل ما باشد.

● محل کار جنون‌آمیز

پیش‌ترها محل‌های کار جاهای شلوغی بودند و شما باید در این محل‌های شلوغ خودتان را نشان می‌دادید. سخت‌کار می‌کردید و تا دیر وقت برای انجام کارهایتان باید می‌ماندید و دیروقت به خانه برمی‌گشتید اما امروزه افراد قبل از اینکه به سرکار بروند، مقدار زیادی از کارهایشان را با تلفن، ایمیل، فکس، انجام داده‌اند و محیط کار کم استرس‌تری را برای خود می‌سازند. در ادامه راهکارهایی عنوان می‌شود تا بتوانید در عین حال که یک تنبل هستید، کارهایتان را هم سر موقع انجام بدهید.

● ایمیل‌ می‌تواند منتظر بماند

نباید به ایمیل‌ها‌یتان در همان لحظه که روی صفحه مانیتورتان ظاهر می‌شوند جواب دهید. دریافت کردن دانه دانه‌ پیام‌ها در زمان کارتان باعث قطع شدن و ناتمام ماندن کاری که در حال انجام آن هستید می‌شود. شما باید وقت تعیین شده‌ای برای بررسی ایمیل‌هایتان قرار بدهید تا حواس‌تان را در بین انجام کارهای دیگر پرت نکند. مثلا شما می‌توانید صدای خبردهنده پیام‌ تازه کامپیوترتان را قطع کنید.

● «نه» گفتن، شما را آتش نمی‌زند!

اگر رییس‌تان و یا کسی دیگر پیش شما آمد برای اینکه کاری را که جزیی از کار اصلی‌تان است را انجام دهید با کمال میل آن را بپذیرید ولی اگر غرق کارتان هستید، رد کردن درخواست همکارتان که ربطی به کارتان ندارد به شما ضرری وارد نمی‌کند، البته به این شرط که با ظرافت توضیح دهید شما دوست دارید کمک‌شان کنید ولی در حال حاضر کار مهم‌تر و فوری‌تری برای انجام دادن دارید.

● چندکاره نباشید

توانایی‌ انجام هم‌زمان چند کار مثل صحبت کردن با تلفن همراه، چک کردن ایمیل‌ها و غذا درست کردن توانایی تحسین‌برانگیزی است ولی لزوما مفیدترین نیست.چند کاره بودن در واقع در خیلی از محل‌های کار باب شده است. مساله این است که ما اغلب از هر کاری قسمتی کوچک از آن را می‌توانیم انجام دهیم ولی هیچ وقت موفق به انجام کامل و دقیق هیچ‌کدام از آنها نمی‌شویم.

● به خودتان استراحت بدهید

فقط برای ۵ دقیقه از کار دست بکشید. در سالن دوری بزنید یا برای هواخوری اگر امکان دارد به بیرون از محیط بسته کار بروید. همان‌طور که بدون تعطیلات پنج‌شنبه و جمعه ممکن بود شما به یک زندانی دیوانه تبدیل شوید. ایده‌ استراحت مختصر در طول روز هم مثل نوع کوچکی از تعطیلات آخر هفته است. بعد از استراحت مختصر روزانه با ذهنی آزاد و بازدهی بیشتر به سرکارتان بازمی‌گردید.

● غذایتان را سر میزکارتان نخورید

ممکن است گاهی اوقات مجبور باشید غذایتان را سرمیز کارتان بخورید مثل وقتی که فرصت‌تان رو به اتمام است یا سرکاری هستید که نباید آن را قطع کنید ولی اینکه هر روز غذایتان را پشت‌میزتان بخورید باعث می‌شود مغز و چشم‌تان فرصتی برای استراحت نداشته باشد. ممکن است که اگر شما تنها کسی هستید که ۳۰ دقیقه وقت غذایتان را در بیرون دفتر کارتان می‌گذرانید، احساس ‌کنید که آدم تنبل و از زیرکار در رویی هستید ولی ارزش این کار برای سلامتی‌تان به این حس می‌ارزد.

● طراحی اوقات شخصی

به تقویم‌تان مراجعه کنید و زمان‌هایی را برای کارهایی که می‌خواهید بدون مزاحمت برای خودتان انجام دهید تعیین کنید. این زمان‌ها را همچون زمان‌هایی که قرار ملاقات‌ مهم با رییس‌تان، یا مشاور‌تان دارید، غیرقابل تغییر بدانید و اگر کسی تلاش کرد در این زمان‌های مقررتان، قرار ملاقاتی با شما بگذارد، به او بگویید در این زمان مشغله دارید و زمان دیگری را برای ملاقات با او برنامه‌ریزی کنید.

منبع:MSN

ترجمه: سارا جمال‌آبادی