دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
جایگاه اینترنت در هنگ کنگ
هنگ کنگ ارائه کننده خدمات مطلوب اینترنتی و دارای محیطی مناسب به جهت توسعه اینگونه نیازها و پیشرو در تجارت الکترونیکی است. هنگ کنگ را HUB آسیا می نامند که دلیل آن پیشرفت سریع خدمات فنی و مهندسی ، الکترونیک و IT می باشد. این عنوان در جهت انجام خدمات تجاری و اقتصادی بروز و بهره گیری از صنعت IT در این سرزمین میباشد. هنگ کنگ منطقه ای است که فعالیت تجاری و استفاده از تکنولوژی صبح و شب در آن در جریان بوده و خدماتش را به داخل هنگ کنگ و خارج از آن ارائه می کند. این فعالیتها همه به جهت سرویس مناسب IT بوده و باعث پیشرفت در این منطقه گردیده است. همانطور که در گزارش قبلی عنوان گردید ، موقعیت مناسب هنگ کنگ در زمینه IT می تواند برای کشورمان بسیار سودمند بوده و در این زمینه فعالیتهای دو جانبه صورت پذیرد. با توجه به رشد سریع سرویس دهندگان خدمات اینترنت (ISP) در هنگ کنگ در سال 1993 ، استفاده از اینترنت به شدت بین کاربران خانگی و مراکز اداری و تجاری رواج یافته و رشد قابل ملاحظه ای نموده است. طبق آمار ارائه شده در سال 2003، %61 خانواده ها در هنگ کنگ دارای کامپیوتر شخصی بوده و %80 از این کامپیوتر ها به اینترنت متصل می باشند.%44 از مراکز تجاری رسمی نیز به اینترنت متصل می باشند. تا فوریه 2003 ، هنگ کنگ 4/2 میلیون کاربر اینترنت را در خود جای داده است.ترافیک اینترنت نیز به 28372 ترابیت در شبکه های با پهنای باند بالا در ماه رسید. فروش کالا و ارائه خدمات از طریق اینترنت برای شرکتهای هنگ کنگی در سال 2001مبلغی در حدود 1/22 میلیون دلار هنگ کنگ سود آوری داشته که %185 رشد، نسبت به سال 2000 را دارا می باشد. هرچند ، اگر منصفانه محاسبه کنیم تجارت الکترونیکی در هنگ کنگ تا پایان سال 2001 در مراحل آغازین بود و تنها % 5/1 از شرکتهای هنگ کنگی کالاهای خود را توسط اینترنت به فروش رساندند. بدنبال استراتژی آی تی ' دیجیتال 21 ' دولت هنگ کنگ ، این منطقه به عنوان HUB منطقه آسیا پاسیفیک به جهت خدمات اینترنتی چه در زمینه ترافیک آن و چه در نحوه ارتباط دادن شناخته شد.
▪ صنعت اطلاعات
▪ سرویس ارتباطی تجاری با اینترنت ( میلیون دلار هنگ کنگ)
▪ درصد مراکزی که کابر اینترنت می باشند
▪ نوع خدمات
خیلی ها از اینترنت برای ارتباط گیری و دریافت اطلاعات استفاده می کنند. ولی معاملات و تجارت الکترونیکی توسط اینترنت رو به افزایش است.%8/11 از شرکتهای هنگ کنگی وب سایت مربوط به خود را دارند که %61 آن مربوط به شرکتهای بزرگ ( مستخدمین بیش از 100 نفر) تا %1/8 برای شرکتهای کوچک ( مستخدمین کمتر از 10 نفر). این وب سایتها بیشتر به جهت انتشار اطلاعات مربوط به شرکتها و هچنین دریافت اطلاعات از مشتریان شرکتها. تنها %5/1 از شرکتهای هنگ کنگی در سال 2002 توسط اینترنت اقدام به فروش محصولات خود و یا سرویسهای خود به مخاطبین نموده اند. که این رقم در سال 2001 %43/0 بود. طی تحقیقی توسط محقق استراتژیک ،%13 از شرکتهای هنگ کنگی دستور خرید و فروش خود را بصورت ONLINE قبول نمودند و این در منطقه آسیا و پاسیفیک آنها را پیش انداخته. طبق بررسی گروه اکونومیست هنگ کنگ در این زمینه مقام دوم در آسیا و مقام دهم در دنیا را تا سال 2003 بخود اختصاص داده است. تحقیق دیگری توسط AC Nielsen بیانگر آن است که یک سوم کاربران اینترنت در هنگ کنگ از خدمات بانکی ONLINE استفاده کرده که یکبار در هفته یا بیشتر می باشد و این هنگ کنگ را درمرتبه بالاتر از کره جنوبی ، سنگاپور و تایوان در زمینه استفاده از خدمات بروز بانکی قرار می دهد.
▪ تجارت با مشتری ( مصرف بصورت online )
مصرف بصورت online زمانی است که خرید و فروش و درخواست کالا توسط اینترنت صورت پذیرد. سایتهای مختلفی برای این گونه خدمات در هنگ کنگ وجود دارد، همانند: فروشگاه online سایتهای ارائه دهنده خدمات مالی ، خرید و فروش بلیط و اطلاعات خدماتی. بنا به گزارشی به عنوان ' هنگ کنگ بعنوان یک انجمن اطلاعاتی' که توسط اداره سرشماری و آمار در سال 2002 تهیه گردید، تنها %2/3 از کاربران اینترنت وارد کننده کالا یا خدمات بوده که این نشان دهنده شروع آنها در این زمینه می باشد و در حال توسعه قرار دارد. بزرگترین مانعی که سد راه پیشرفت تجارت الکترونیک در هنگ کنگ است تصمیم گیریهای افراد به جهت امنیت شبکه های اینترنتی است و اینکه آیا دادو ستد ازطریق اینترنت مطمئن است یا خیر؟ %8 از کاربران اینترنت در سال 2002 بصورت ONLINE اقدام به خرید نموده اند که از استراتژی آن لاین و آف لاین استفاده نمودند.
▪ تجارت الکترونیکی B2B تجارت آن لاین بین شرکتها
این نوع تجارت شامل شرکتهایی می شود که از اینترنت برای بدست آوردن سود و انجام معامله با مشتری از آن استفاده می کنند. این نوع معامله بصورت تبادل الکترونیکی اطلاعات توسط شبکه قبل از اینکه به وب راه پیدا کند به بهره برداری می رسد. تعدادی از
این وب سایتها هم در هنگ کنگ به بهره برداری رسیده اند. این نوع وب سایتها معمولا برای تجارت اجناسی همچون فولاد یا فعالیتهای منبع یابی و یا مدیریت تهیه کالاهای زنجیره ای در این زمینه می باشند. با توجه به مرکزیت هنگ کنگ در رابطه با تجارت در منطقه انجام معامله از طریق شیوه B2B تاثیر درتوسعه تجارت الکترونیکی محلی در سال جدید خواهد گذارد. طبق مطالعه 'انجمن فرآورش هنگ کنگ ' در رابطه با تجارت الکترونیک در هنگ کنگ در دسامبر 2002 نشان دهنده رشد قابل توجه د رارتباط از طریق پست الکترونیک ، ارسال پیام SME . 57% از شرکتها برای 80% از پرسنل خود پست الکترونیک اختصاص داده و 69% از آنها از اینترنت با پهنای باند بالا استفاده می کنند.که این رقم در شش ماه
گذشته 64% بود.
▪ معامله الکترونیکی وابسطه به دولت
در ژانویه سال 2000 ، دولت حکم معامله الکترونیکی را به تصویب رساند و بنا به تاسیس سازمان کلیدی عمومی در این زمینه نمود تا اعتماد جامعه را به قانونی بودن و قابل اجرا بودن این گونه معاملات جلب نماید. پست وخط تجاری هنگ کنگ دو قسمت مجوز دارشناخته شده در انجام این گونه معاملات هستند.برای ترویج اینترنت در هنگ کنگ ، دولت نسبت به طرح و ارائه سرویس حمل الکترونیکی نموده است. همانند سرویس الکترونیکی مناقصه. طی مطالعه ای که بر روی دولت الکترونیکی هنگ کنگ صورت گرفت در سال 2002 ، هنگ کنگ مقام هفتم در بازار دولت الکترونیکی دنیا را به خود اختصاص داده است.
▪ سرویس دهندگان اینترنت در هنگ کنگ (ISP)
بنا به اظهارات مسئولین اداره ارتباط از راه دور هنگ کنگ 234 شرکت خدمات دهی اینترنت هنگ کنگ تا نوامبر 2002 وجود داشته است. همچنانکه کلیه شرکتهای دارای مجوز در این زمینه فعال نبوده وبازار ISP هنگ کنگ توسط تعدادی حکم فرما می شد . در نوامبر 1996 انجمن سرویس دهندگان اینترنت شکل گرفت و مسئولیت آنها توسعه این صنعت در هنگ کنگ بود.شرکتهای عضو در این انجمن به بیش از 75% از استفاده کنندگان بازار انترنت هنگ کنگ بود. استفاده از اینترنت با پهنای باند بالا و خطوط ADSL , LMDS و مودمهای کابلی بیشتر و بیشتر در بین کابران محبوبتر می شوند. در حال حاضر 9 شرکت مشغول سرویس دهی اینترنت با پهنای باند بالا در هنگ کنگ مشغول به فعالیت هستند.
▪ ارائه دهندگان مطالب اینترنتی
با یک احساس فراملی می توان عنوان کرد که بیشتر وب سایتها در هنگ کنگ دارای مطالب سودمند می باشند. موفقیت یک وب سایت در ارائه مطالب جذاب و مناسب آن مخصوصا در قسمت اقتصادی و ... می باشد که فرد مخاطب را به خواسته هایش هدایت می نماید.حتی بعضی از این
وب سایتها بصورت online عملیات بانکی و مالی نیز ارائه می دهندبهضی از این وب سایتها فقط روی یک موضوع خاص و بعضی دیگر نیز در زمینه های مختلف دیگر مانور می دهند.بعنوان نمونه وب سایت tdctrade.com یک سایتی است که در زمینه ارتباط دهی تجاری برای شرکتهای هنگ کنگی و یا کلیه علاقه مندان برای تجارت با هنگ کنگ می باشد.
▪ ارائه دهندگان نرم افزار از طریق وب
این گونه شرکتها از طریق وب سایت خودشان به ارائه نرم افزارها پرداخته و می توان با پرداخت حق عضویت از لیست آنها یک برنامه را انتخاب کرده و با وارد شدن به آن از آن استفاده نمود ( این بیشتر برای نرم افزارهایی است که نیاز به مجوز License از شرکت سازنده دارند ). در حال حاضر در هنگ کنگ 50 نوع از این شرکتها یا وب سایتها موجود می باشد. پیش بینی می شود که تعداد زیادی از شرکتهای کوچک و متوسط با بهره گیری از امکانات این وب سایتها استفاده بیشتری ببرند. بنا به گزارش اداره سرشماری و آمار هنگ کنگ حدود 1/66% از شرکتها کوچک و متوسط(SME) و 5/40% از شرکتهای کوچک به اینترنت متصل می باشند. در حال حاضر بیش از 300000 شرکت کوچک و متوسط (SME) در هنگ کنگ موجود می باشد. علاوه بر خدمات عنوان شده این شرکتها به عنوان مشاور در امور تجارت الکترونیک نیز بکار گرفته می شوند.
▪ صادرات
با توجه به قابلیت هنگ کنگ در ارتباط از راه دور (Telecommunication)، موقعیت بی نظیری برای چین ایجاد گردیده ، تا نسبت به استفاده از قابلیتهای هنگ کنگ در زمینهای تجارت الکترونیک همینطور ترافیک شبکه اینترنت برای جمهوری خلق چین مفید واقع گردد. انتقال بسیار از اطلاعات صوتی ، تصویری و تلفن اینترنتی همینطور نت میتینگ در هنگ کنگ بخوبی اجرا می گردد. با توجه به فعالیت شرکتهای پرتال در هنگ کنگ ، این شرکتها هنگ کنگ را به هاب خارجی برای شرکتهای مختلف تجاری تبدیل نموده است. WTO چین بدنبال جذب کردن بیشتر شرکتهای خارجی تا از هنگ کنگ برای اتاق کنترل خود به جهت فعالیتهایشان در چین استفاده کنند. همانند: بانک اطلاعاتی، ثبت و اجاره صفحات خانگی، تبدیل و معامله حمایتهای تکنیکی و ... که هنگ کنگ در آن قوی تر می باشد. بسیاری از اپراتورهای هنگ کنگی جای پای ثابتی در بازار اینترنت خارجی بدست آورده اند. برای مثال شرکت PCCW شبکه های ارتباطی از راه دور و شرکت سرویس شبکه ای وسومین بزرگترین ISP را در اختیار دارد. PCCW تایوان به تازگی شبکه WAN خود را به اتمام رسانده و بدنبال اتصال به شبکه از راه دور تایوان بوده تا بتواند سرویس اینترنت خود را همینطور خدمات پست الکترونیکی به نحو مطلوبی ارائه دهد. شرکت ' چاینا دات کام ' نیز نسبت به تاسیس یک زیرمجموعه کره ای که 7 روز هفته و 24 ساعته اقدام به توسعه تجارت تبلیغات اینترنتی کنند.در اکتبر 1999 شرکت یک سهمیه 60% از شرکت کره ای که در تولید وب سایت است را بدست آورد . شرکت هاچیسون و پیونگ کونگ 40% از سهمیه پرایس لاین دات کام را به خود اختصاص دادند و یک تاجر عمده آن لاین آمریکایی نیز سهمی از ارائه کنندگان مطالب اینترنتی در تایوان و چین را از آن خود کرد.
▪ توسعه صنعت و دیدگاه بازار ( آخرین تحولات)
با توجه به اعلام اتحادیه بین المللی ارتباطات از راه دور سود حاصله از تجارت الکترونیک در آسیا و اقیانوسیه از 35 میلیارد دلار آمریکا در سال 2000 به 500 میلیارد دلار آمریکا در سال 2003 افزایش پیدا خواهد کرد. ( یک میانگین سالانه 14 درصدی). ولی سود سهام B2B 85% از کل محاسبه خواهد شد. این نواحی شاهد رشد و توسعه حجم پهنای باند اینترنت بین المللی در اتصال اینترنت آسیا واقیانوسیه به جهان شدند.
یک گزارش توسط مکنزی نشان داد که در 3 سال گذشته استفاده کنندگان از لیزلاین به سرعت رشد نموده . ( قابل توجه که خط اینترنت منازل نیز در هنگ کنگ لیز لاین می باشد). در اواسط 2002 ، شبکه های با پهنای باند 300 میلیون کاربر خانگی در 20 کشور صنعتی دنیا داشتند. نتیجه گیری اینکه خطوط با پهنای باند در آینده بازار خوبی را دارا خواخند شد و افراد زیادی برای استفاده از آنها په در واحدها اداری چه تجاری و حتی در منازل روی خواهند آورد. صنعت صوت و تصویرو بازیها نیز قطعا تحت تاثیر این بازار قرار خواهند گرفت.
بعضی از صنایع همگانی هنگ کنگ مثل: China Light and Power ویا China Gas به طرق گوناگونی وارد صنعت اینترنت شدند.
توسعه تکنولوژی شبکه های بی سیم نیز به تلفن های همراه امکان انجام عملیات در اینترننت و استفاده از آن را توسط گوشی خواهند داد. طی گزارش نشریه 'صنعت کامپیوتر' ، شمار کاربران بین المللی اینترنت از 533 میلیون در سال 2001 به 46/1 میلیارد در سال 2007 و نسبت کابران اینترنت که بی هدف از اینترنت استفاده می کنند از 16% در سال 2001 به 8/56% در سال 2007 خواهد رسید. سرویسهای معروف موبایلها مثل SMS ثابت کردند که بخوبی توسط مصرف کنندگان مورد استفاده قرار می گیرند. پیش بینی می شود که 10% از تجارت الکترونیکی جهانی توسط عبور از موبایلها صورت پذیرد در سه سالی آینده و بیش از 600 میلیون موبایلهای اینترنتی فروخته خواهند شد در سالهای 2002 تا 2005 در دنیا. توسعه تکنولوژی 3G نیز بهدا استفاده و امکانات استفاده از موبایلهای اینترنتی را بهبود می بخشد.
▪ بازار چین
چین بزرگترین استفاده کننده از اینترنت در منازل می باشد.(1/59 میلیون ) درمنطقه آسیا و اقیانوسیه و دومین منطقه بعد از ایالات متحده آمریکا ( 166 میلیون). بنا به اظهار WTO چین ، چین در فازهای مختلف سرمایه گذاری خارجی در ارتباط از راه دور و سرویس اینترنت خود را آغاز خواهد نمود. این اقدام برای شرکتهای هنگ کنگی فرصتهای بسیار عالی را به ارمغان خواهد آورد.
شرکتهای هنگ کنگی از بازار بین اطلاعات بیشتر و ارتباطات بهتری دارند. این بزرگترین امتیاز برای آنها نسبت به دیگر شرکتهای خارجی می تواند باشد. شرکتهای هنگ کنگی در زمینه های مشاوره، اجرائیات ، و راه کارهای مختلف همینطور آموزش تبحر دارند.
برای بازار ISP رقابت بسیار زیاد است. جدا از هزینه های زیاد ارتباط ، یک مشکل دیگر در این است که سرویس دهندگان اینترنت هنوز نتوانسته اند متوجه شوند که چگونه خدمات و سرویس خود را بنوعی ارائه کنند که هزینه های زیاد آنرا بتواند در بیاورند.
در محدوده ICP نیز چون هنوز چین در نواحی همانند بازاریابی ، ابتکار، قوی نیست بعضی از شرکتهای چینی وب سایت راه اندازی نموده اند ولی نمی دانند که چگونه از آن به نحو مطلوب بهره برداری کنند تا تاثیر گذار باشد. شرکتهای هنگ کنگی قابلیت انجام فروش مجدد با ارزش افزوده توسط اینترنت و مدیریت عالی به انجام برسانند. شرکتهای هنگ کنگی ممکن است یک برتری داشته ، یا از مهارتشان استفاده می کنند یا از تکنولوژی در تجارت خودشان و یا ارائه بازاریابی و سرویس خلاق.
سرویسهایی مثل: طراحی وب سایت ، نیاز به شناخت از بازار چین را دارد که در اینجا این شرکتهای هنگ کنگی هستند که می توانند. برای مثال : بیش از 78% صفحات وب در دنیا به زبان انگلیسی هستند و کمتر از 1% به زبان چینی. آن سایتهایی که قابلیت جستجو دارند و یا سایتهای جستجو گر ( Serach Engine) و یا سایتهای مترجم می توانند در بازار چین بخوبی فعالیت کنند.
رشد شرکتهای خصوصی در چین بازار خوبی را برای ASP ها تشکیل داده چون آنها بیشتر نیاز به استفاده از IT را دارا می باشند.بیشتر شرکتهای کوچک و متوسط آهسته آهسته نیاز It خود را از طریق استفاده از ASP فراهم می کنند که از هزینه سنگین جلوگیری کنند. هرچه بیشتر شرکتهای خارجی وارد بازار چین شوند ( بعد از ورود چین به WTO ) آنها هنگ کنگ را پنجره ای به عنوان میزبان وب سایتهاشان و تنظیم بانکهای اطلاعاتیشان می دانند.
1) تاریخ مجاز بخش خدماتی
2) سقف مالکیت خارجی در اشتراک
▪ طرح CEPA
طی طرح CEPA ، شرکتهای هنگ کنگی می توانند شرکتهای مشارکتی در چین تاسیس کرده که از اول اکتبر 2003 شروع که 5 نوع سرویس ارزش افزوده از راه دور را بدون محدودیت جغرافیایی ارائه کنند این سرویسها شامل : سرویس مرکز اطلاعات اینترنت، سرویس حفظ و ارسال ، مراکز تماس اینترنتی، مرکز دستیابی به اینترنت وارائه کردن مطالب اینترنتی می باشد. در ضمن شرکتهای هنگ کنگی فقط می توانند تا 50% شراکت داشته باشند.
تهیه : ایمان محسنی نیا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست