چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
چرا خداوند خود گناه بندگان را نمی بخشد چه کسانی از شفاعت بی بهره می شوند
هر كس از خط قرمز یكتا پرستی، پا فرا تر ننهاده باشد و در منجلاب شرك فرو نیفتاده باشد، از شفاعت بهره نمیگیرد و رو ایات نیز بر این حقیقت مهر تأیید زدهاند. از پژو هش در آیات و روایات به دست می آید كه برخی هرگز از رحمت شفاعت بهره مند نمیشو ند. اینان عبارت ا ند از...
●آیات و روایات، نشان از آن دارند كه همه مؤمنان و دوستداران پیامبر(ص) و اهل بیت او، از شفاعت بهرهمند میشوند. البته برخی به دلیل پیشینه نیكشان، از این رحمت الهی زودتر بهرهمند میشوند و برخی دیرتر؛ اما سرانجام این دریچه رحمت به روی آنان گشوده خواهد شد.
آیهٔ ۲۸ سوره انبیا، شفاعت برخی از شفاعتگران را تنها در حق كسانی میداند كه رضایت خداوند را به دست آورده باشند و از سویی با توجه به آیهٔ ۴۸ سوره نساء، خداوند، تنها گناه شرك را نمیبخشد و از گناهان دیگر، برای هر كس كه بخواهد چشم میپوشد. بنابراین، هر كس از خط قرمز یكتاپرستی، پا فراتر ننهاده باشد و در منجلاب شرك فرو نیفتاده باشد، از شفاعت بهره نمیگیرد و روایات نیز بر همین حقیقت مهر تأیید زدهاند. از جمله در روایتی، پیامبر گرامی اسلام فرمودهاند:
شفاعتی نائلهٔ إِن شاء اللَّه من مات لا یشركُ باللَّهِ شیئاً[۱][۱]
شفاعت من به خواست خدا، به كسانی میرسد كه با ایمان از دنیا بروند و مشرك نباشند.
مطابق برخی روایات، هر كس ذرهای ایمان داشته باشد، شفاعت میشود؛ ولی در برخی دیگر از روایات آمده است كه مثلاً سبك شمردن نماز، خیانت، زنا و ستم، مانع از شفاعت میشوند. این دو دسته از روایات با هم منافاتی ندارند؛ زیرا مقصود از دسته دوم، آن است كه گناه باعث میشود انسان مدتها در عذاب بماند و از شفاعت بیبهره باشد؛ و روایات دسته اول میگوید هر كس ایمان به خدا داشته باشد و دین او مورد رضایت و پسند الهی باشد، بالاخره شفاعتگران، دست نجات به سوی او دراز میكنند. و تنها كفر و دشمنی با رسول اكرم و اهل بیت اوست كه به طور كلی انسان را از شفاعت محروم میسازد.
●چه گروهی از شفاعت بهره نمیگیرند؟
از پژوهش در آیات و روایات به دست میآید كه برخی هرگز از رحمت شفاعت بهرهمند نمیشوند. اینان عبارتاند از:
۱. مشركان؛ از آیات ۹۷ تا ۱۰۱ سوره شعرا[۲][۲] استفاده میشود كه در روز رستاخیز، مشركان شفاعت نمیشوند و شفاعت شفاعتگران به حال آنان سودی نخواهد داشت. در بسیاری از روایات هم به این موضوع تصریح شده است. از جمله پیامبر گرامی اسلام(ص) میفرماید:
أعطیت خمساً... واعطیت الشفاعهٔ فادخرتها لامتی فهی لِمنْ لایشرك باللَّه شیئاً
خداوند بزرگ به من پنج امتیاز اعطا كرده است: ... یكی از آنها شفاعت است كه آن را برای امت خود نگاه داشتهام؛ شفاعت برای كسانی كه مشرك نباشند.[۳][۳]
۲. كافران؛ از آیات ۴۱ تا ۴۸ سوره مدثر دریافته میشود كه روز رستاخیز، كافران، بهرهای از شفاعت نمیبرند و شفاعت به حال آنان سودی نخواهد داشت[۴][۴] و همین از برخی روایات نیز دریافته میشود.
از امام هشتم(ع) معنای آیه ۲۸ سوره انبیا را پرسیدند كه میفرماید: «جز برای كسی كه ]خدا[ رضایت دهد، شفاعت نمیكنند.»[۵][۵] فرمود: معنایش آن است كه شافعان رستاخیز، جز برای كسی كه دین او مورد رضایت و پسند خدا باشد،[۶][۶] شفاعت نمیكنند. روشن است كه كافر، دین مورد پسند خداوند را ندارد.
۳. ستمگران؛ قرآن مجید میفرماید:
مَا لِلظَّالِمِینَ مِنْ حَمِیمٍ وَلاَ شَفِیعٍ یُطَاعُ[۷][۷]
و برای ستمگران، نه یاری است و نه شفاعتگری كه مورد اطاعت باشد.
پیامبر گرامی اسلام (ص) در این زمینه میفرماید:ما شفاعتی ففی اصحاب الكبائر ما خلا اهل الشرك و الظلم[۸][۸]
شفاعت من برای كسانی است كه مرتكب گناه بزرگ شده باشند، جز شرك و ستمكاری.
۴. دشمنان خاندان رسالت؛ امام صادق (ع) فرمود:
لو ان الملائكهٔ المقربین و الانبیاء المرسلین شفعوا فی ناصب ما شفعوا[۹][۹]
اگر همهٔ فرشتگان مقرب الاهی و تمام پیامبران برای ناصبی (كسی كه دشمن خاندان عصمت و طهارت است) شفاعت كنند، شفاعت آنان پذیرفته نمیشود.
۵. آزار دهندگان فرزندان رسول؛ پیامبر اكرم(ص) در این باره میفرماید:
اذا قمت المقام المحمود تشفعت فی اصحاب الكبائر من امتی فیشعنی اللَّه فیهم واللَّه لا تشفعت فیمن آذی ذریتی[۱۰][۱۰]
هنگامی كه در مقام شفاعت قرار گیرم، برای گناهكاران امتم شفاعت میكنم و خداوند شفاعت مرا میپذیرد. به خدا سوگند، برای كسانی كه ذریه و فرزندان مرا آزرده باشند، شفاعت نمیكنم.
۶. منكران شفاعت؛ امام هشتم(ع) در این باره میفرماید:
من كذب بشفاعهٔ رسول اللَّه لم تنله[۱۱][۱۱]
كسی كه شفاعت رسول خدا را تكذیب كند، شفاعت آن گرامی به او نمیرسد.
رسول گرامی اسلام (ص) نیز میفرماید:
من لم یؤمن بشفاعتی فلا اناله شفاعتی[۱۲][۱۲]
هر كس به شفاعت من ایمان نداشته باشد، شفاعت من به او نمیرسد.
۷. خائنان؛ رسول گرامی اسلام(ص) فرمودهاند:
من غش العرب لم یدخل فی شفاعتی...[۱۳][۱۳]
هر كس به عربها (مسلمانان عرب)[۱۴][۱۴] خیانت كند، از شفاعت من بی بهره خواهد بود.
۸. سبك شمارندگان نماز؛ امام صادق (ع) میفرماید:
لاینال شفاعتنا من استخف بالصلوهٔ؛[۱۵][۱۵]
كسی كه نماز را سبك بشمارد، به شفاعت ما دست نمییابد.
چرا خداوند خود گناه بندگان را نمیبخشد و چه نیازی به وجود واسطه است؟
خداوند جهان آفرینش را بر اساس نظام علت و معلول استوار ساخته است. نیازهای مادی انسان، با یك رشته علل و اسباب طبیعی كه همگی به اذن خدا تأثیر گذارند، به او میرسد و فیض معنوی نیز از این اصل جدا نیست. هدایت و راهنمایی و بخشش و آمرزش كه از فیضهای الهیاند، پیرو همین نظاماند. برای نمونه، اراده حكیمانه خداوند بر آن است كه فیض هدایت در این جهان به وسیله پیامبران، به انسان برسد؛ زیرا جز پیامبران هیچ كس شایستگی خطاب رویارو با خداوند را ندارد.
بخشش و رحمت الهی در سرای دیگر نیز میتواند دارای چنین نظامی باشد؛ یعنی بخشایش و رحمت حق، با ارواح و نفوس پاك به گنهكارانی كه شایستگی آمرزش خدا را دارند برسد؛ همچنان كه در این جهان، فیض الهی (هدایت و راهنمایی) را پیامبران به دیگران میرسانند.
درست است كه این فیض میتوانست بدون وساطت و پایمردی كسی به گنهكاران برسد، امّا خداوند حكیم اراده كرده است كه در سرای آخر نیز به پاسداشت عزیزان درگاه خود، فیض خود را از راه آنان به گنهكاران برساند. چرا كه اولیای الهی و بندگان صالح و فرشتگان آسمانها و حاملان عرش كه عمری در اطاعت خدا به سر بردهاند و گام از دایره بندگی فراتر ننهادهاند، شایستهٔ تكریم و احتراماند و یكی از مظاهر حرمتگذاری به آنان، پذیرفتن دعای آنها درباره گنهكاران، آن هم در شرایط ویژه است.
شفاعت اولیای الهی بی قید و شرط نیست. زمام كار در روز رستاخیز در دست خداست، ولی در عین حال، آن مالك مطلق، به اولیای الهی كه دارای منزلتاند، رخصت میدهد كه چنین تصرفی را انجام دهند.
آیت الله جعفر سبحانی
[۱][۱] . مسند احمد، ج ۲، ص ۴۲۶.
[۲][۲] . [مشركان میگویند:] سوگند به خدا كه ما در گمراهی آشكاری بودیم، آن گاه كه شما را با پروردگار جهانیان برابر میكردیم؛ و جز تباهكاران ما را گمراه نكردند، و در نتیجه، شفاعتگرانی نداریم، و نه دوستی نزدیك.
[۳][۳] . مسند احمد، ج ۱، ص ۳۰۱. به همین عبارت یا با مختصر تفاوت در كتابهای زیر نیز برمیخورید: سنن نسائی، ج ۱، ص ۱۷۲؛ سنن دارمی، ج ۱، ص ۳۲۳ و ج ۲، ص ۲۲۴؛ صحیح بخاری، ج ۱، ص ۹۲، ۱۱۹؛ مسند احمد، ج ۴، ص ۴۱۶.
[۴][۴] . اصحاب یمین از مجرمان میپرسند چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟ میگویند: ما از نمازگزاران نبودیم و اطعام مستمند نمیكردیم و پیوسته با اهل باطل همنشین و همصدا بودیم و همواره روز جزا را انكار میكردیم تا زمانی كه مرگ ما فرا رسید از این رو شفاعت شفاعت كنندگان به حال آنها سودی نمیبخشد.
[۵][۵] . لایشفعون الا لِمن ارتضی.
[۶][۶] . امالی صدوق، ص ۵.
[۷][۷] . سوره غافر، آیه ۱۸.
[۸][۸] . الخصال صدوق، ص ۳۵۵.
[۹][۹] . محاسن برقی، ص ۱۸۴.
[۱۰][۱۰] . امالی صدوق، ص ۱۷۷
[۱۱][۱۱] . عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۶۶.
[۱۲][۱۲] . امالی صدوق، ص ۵.
[۱۳][۱۳] . مسند احمد، ج ۱، ص ۷۲.
[۱۴][۱۴] . روشن است كه عرب، برای نمونه ذكر شده است.
[۱۵][۱۵] . كافی، ج ۳، ص ۲۷۰، ج ۶، ص ۴۰۱؛ تهذیب، ج ۹، ص ۱۰۷.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست