چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
شورای امنیت پس از جنگسرد
در حقوق بینالملل سنتی مداخلات بشردوستانه تحتتأثیر امکان توسل به زور از سوی دولتها بود. از اوایل قرن بیستم توسل به زور ممنوع شد و اصل عدم توسل به زور یک اصل بنیادین در روابط بینالملل تبدیل شد. در دوره جنگ سرد حتی کمتر دولتی با توسل به اهداف بشردوستانه مداخله خود را در سایر دولتها توجیه میکرد. با پایان عصر جنگ سرد و تغییر ماهوی نظم و نظام بینالمللی و وقوع بحرانهای مختلف اقدامات نوینی در قالب مداخلات بشردوستانه صورت گرفته است. رویههای جدید در امور بینالمللی در حال شکلگیری است که مسیر سیاست بینالملل، حقوق بینالملل و سیاستگذاریهای ملی را وارد فرآیند جدیدی کرده است. این مقاله درصدد است تا با تأمل در تحولات نظام بینالمللی پس از پایان جنگ سرد، تغییر نگرش و عملکرد شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به مسائل صلح و امنیت بینالمللی، ماهیت بحرانهای مختلف در اقصی نقاط جهان و کارکرد برخی نهادهای منطقهای راجع به مسائل حقوق بشردوستانه را بررسی نماید.
با تصویب منشور ملل متحد و مسجل شدن اصل منع توسل به زور بهعنوان یکی از قواعد آمره حقوق بینالملل و یکی از بنیادیترین اصول حقوقی ناظر بر روابط بینالملل، عدم مداخله، احترام به حاکمیت و برابری دولتها به عنوان ارکان حقوقی نظم بینالمللی به رسمیت شناخته شدند. در این شرایط با ممنوع شدن هرگونه مداخله نظامی، دولتها حتی بهندرت در مواقع دخالت نظامی به مداخله بشردوستانه متوسل میشوند.
با شروع دهه ۱۹۹۰ شاهد شکلگیری نوع جدیدی از مداخلات بشردوستانه با مجوز شورایامنیت بودهایم. این شورا طی این سالها در واکنش به نقضهای فاحش حقوق بشر در کشورهایی نظیر عراق، سومالی و یوگسلاوی سابق اجازه دخالت نظامی براساس فصل هفتم منشور ملل متحد را صادر کرد. شورای امنیت وضعیتهای حاصله از شرایط داخلی این کشورها از جمله هجوم آوارگان به مرزهای بینالمللی و یا تهدید شدن جان انسانها بر اثر جنگهای داخلی را تهدیدی نسبت به صلح و امنیت بینالمللی تلقی مینمود.
با عنایت به این اشکال مداخلات بشردوستانه در سالهای اخیر به طور اساسی در تمایز با انواع قبلی آن در حقوق بینالمللی سنتی بودهاند لذا برای درک بهتر این پدیدهها با توجه به سؤالهای ذیل به مطالعه این مهم میپردازیم:
- مداخلات بشردوستانه تا پیش از منشور ملل متحد و پس از تصویب آن تا پایان جنگ سرد چه ویژگیهایی داشتهاند؟
- چه عواملی به ظهور رویکرد جدید به مداخلات بشردوستانه در طی دهه گذشته منجر شدهاند؟
- مداخلات بشردوستانه جدید چه ویژگیهایی داشته و چه ارتباطی با اصل منع توسل به زور دارند؟
با توجه به پرسشهای فوق، مقاله حاضر در سه قسمت سامان مییابد.
در قسمت اول ضمن بررسی ویژگیهای مداخلات بشردوستانه در حقوق بینالملل سنتی، وضعیت این گونه مداخلات را پس از تصویب منشور ملل متحد تا پایان جنگ سرد یعنی دورهای که اصل منع توسل به زور به عنوان اصل نظم دهنده روابط بینالمللی در آمد مورد مطالعه قرار خواهیم داد. در قسمت دوم، همراه با مرور تحولات سیاسی- بینالمللی ناشی از پایان جنگسرد، به بررسی تحول نقش و جایگاه شورای امنیت در سالهای اخیر خواهیم پرداخت که زمینه اقدام مؤثر از جانب شورای امنیت در مورد مسائل صلح و امنیت بینالمللی را فراهم ساخت. در قسمت پایانی علاوه بر مرور مداخلات بشردوستانه جدید (عراق، سومالی، یوگسلاوی سابق)، به موج جدیدی از این اقدامات تحت نظارت شورای امنیت و طرز رویکرد آن به ساماندهی نظم و امنیت بینالمللی که در مورد بحران کوزوو متجلی شد میپردازیم.
- مداخله بشردوستانه در حقوق بینالملل سنتی
دایرهالمعارف حقوق بینالملل مداخله بشردوستانه را بدین گونه تعریف میکند: «استفاده از زور توسط یک دولت دیگری به منظور حمایت از جان و آزادی اتباع دولت دیگری که یا نمیتوانند و یا نمیخواهند رأسا کاری انجام دهند.» (Encyclopedia of P.I.L. ۱۹۹۰,p.۲۱۱) در این چارچوب و دو موضوع به چشم میخورد که در آن دولت یا گروهی از دولتها میتوانستند برای پایان دادن به نقضهای فاحش و شدید حقوق بشر در سرزمین یک دولت دیگر دخالت کنند. مداخله بشردوستانه را بدین گونه تعریف میندید( عراق، سومالی، یوگسلاوی سابق)، به موج جدیدی از این اقدامات تحت نظارت شورای امنیک دولت قادر بود با استفاده از نیروهای نظامی برای حمایت از زندگی و اموال شهروندان خود در سرزمینهای دولت دیگر وارد عمل شود. علاوه بر این یک دولت یا گروهی از دولتها مجاز بودند تا در قبال وضعیت و نحوه رفتار دولتهای دیگر با اتباعشان که خلاف استاندارها و موازین بینالمللی در زمینه حقوق بشر بود، دخالت نمایندLewy,۱۹۹۳.p.۶۲۵).)
بنابراین رویه مداخله بشردوستانه با هدف حمایت از اتباع خود در خارج یا حمایت از اتباع سایر دول در حقوق بینالملل سنتی وجود داشته است. یعنی دولتها میتوانستند به بهانه نقض حقوق اتباع دول ثالث مبادرات به انجام دخالت نظامی در جهت رفع نقض حقوق بشر نمایند. اما در این امر که انگیزه اصلی دول مداخلهکننده صرفاً حمایت از حقوق افراد بوده است، جای تردید و تأمل است.
به عنوان مثال، استول، مداخله قدرتهای مسیحی اروپایی علیه یک کشور مسلمان (عثمانی) در قرن نوزدهم را به منظور حمایت از گروههای مسیحی در برابر یک کشور مسلمان میداند که به زعم وی در ارزش و توصیف آنها به عنوان مداخله بشردوستانه شک و تردید بسیار وجود دارد.(Stowell,۱۹۲۱,pp.۱۲۶-۱۲۷)
از طرف دیگر، براونلی با اشاره به دخالتهای نظامی آمریکا به بهانه حمایت از اتباع خود بین سالهای ۱۹۲۷-۱۸۱۳ ویژگی اساسی آن مداخلات را در راستای سیاست ملی آن کشور بررسی میکند. به عنوان مثال دخالت آمریکا در هائیتی و اشغال آن کشور در سال ۱۹۱۵ تأکیدی بر تحتالحمایه بودن و محدودیت دائم حاکمیت آن بود و آشکار است که حمایت از زندگی و اموال خارجیان دلیل اصلی این اشغال نبود.(Brownlie,۱۹۶۳,pp.۲۸۹-۲۹۰) هدف برخی از دولتها نه حمایت از اتباع به خاطر خطر فوری، بلکه ایجاد تضمینهای امنیتی برای آینده نیز بوده است و حتی در مواردی حکومت دولت مورد مداخله را سرنگون کرده و حکومت دیگری را بر سرکار آوردهاند تا به سیاست ملی دولت مداخلهکننده گردن نهد. کما اینکه دولتهای بریتانیا، فرانسه و اسپانیا به موجب معاهده ۳۱اکتبر ۱۸۶۱ لندن بدین منظور در مکزیک مداخله کردند.(کرمی، ۱۳۷۵، صص۵۴-۵۳)
●تکوین اصل منع توسل به زور
ملاحظات بشردوستانه در حقوق بینالملل سنتی عموماً تحتتأثیر این مسئله بود که توسل به زور به عنوان ابزار سیاست ملی، مشروع شناخته شده بود. هر دولتی برای دستیابی به اهداف و منافع ملی خود میتوانست به جنگ مبادرت ورزد، اما با آغاز قرن بیستم شاهد روند تدریجی منع توسل به زور هستیم.
آغاز حرکت برای ممنوع ساختن جنگ با تدوین و تصویب میثاق جامعه ملل آغاز شد. در میثاق جامعه ملل جنگ به طور مطلق منع نشده بود، بلکه کوشش در جهت محدود ساختن توسل به آن؛ لحاظ شده بود. براساس میثاق جامعه ملل در صورتی که بین کشورهای عضو اختلاف شدیدی رخ میداد، کشورها موظف بودند که اختلافات خود را به یکی از راهحلهای مسالمتآمیز یعنی داوری، حل و فصل قضائی و یا تحقیق توسط شورای جامعه ملل ارجاع دهند و بر طبق ۱۲ میثاق هیچ کشوری نمیتوانست به جنگ متوسل شود، مادامی که سه ماه از تاریخ اعلامنظر یکی از مراجع فوق نگذشته باشد.(مقتدر، ۱۳۷۳،صص۳۱۶-۳۱۵) به بیانی، معنای عکس این ماده، آن است که دست کشورها برای توسل به جنگ پس از سه ماه از تاریخ اعلامنظر یکی از مراجع سهگانه فوق باز میماند.
گام بعدی در روند تدریجی ممنوعیت توسل به زور در عرصه روابط بینالملل و حقوق بینالملل، به پیمان بریان- کلوگ یا معاهده پاریس(۱۹۲۸) مربوط میشود. در این پیمان دولتها متعهد شدهاند که از کاربرد جنگ و زور برای حل اختلافات بینالمللی و اجرای سیاستهای داخلی خویش در روابط با کشورهای دیگر خودداری نموده و تمام اختلافاتشان را از طریق مسالمتآمیز حل و فصل نمایند. (Brownlie,۱۹۹۵,۱۹۴)
اما منع کامل توسل به زور با تصویب منشور ملل متحدد و تشکیل سازمان ملل متحد است که جنبه عملی و کامل به خود میگیرد. در ماده(۴)۲منشور آمده است که:
«کلیه اعضا در روابط بینالمللی خود از تهدید به زور یا استعمال آن علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشوری یا از هر روش دیگری که با مقاصد ملل متحد مباینت داشته باشد خودداری خواهند نمود.»
منشور ملل متحد حتی محدودیتهایی در مورد مداخله به وسیله خود سازمان ملل در درون دولتها ایجاد کرده است. در بند ۷ماده۲منشور چنین آمده است:
«هیچ یک از مقررات مندرج در این منشور، مللمتحد را مجاز نمیداند در اموری که ذاتاً جزو صلاحیت داخلی هر کشوری است دخالت نماید و اعضا را نیز ملزم نمیکند که چنین موضوعاتی را تابع مقررات این منشور قرار دهند...»
در منشور ملل متحد دو استثنا در مورد قاعده کلی منع توسل به زور آمده است؛ مورد اول سیستم امنیت جمعی مندرج در فصل هفتم منشور است که به کاربرد نیروی نظامی از جانب سازمان ملل مربوط میشود و مورد دوم اصل دفاع مشروع مندرج در ماده ۵۱ منشور ملل متحد میباشد. در اصل مزبور میخوانیم:
در صورت وقوع حمله مسلحانه علیه یک عضو ملل متحد تا زمانی که شورای امنیت اقدامات لازم برای حفظ صلح و امنیت بینالمللی را به عمل آورد، هیچ یک از مقررات این منشور به حق ذاتی دفاع از خود خواه فردی و خواه دستهجمعی لطمهای وارد نخواهد کرد...
در عین حال در برخی از قطعنامههای سازمان ملل نیز هرگونه مداخله ممنوع شده است. از جمله در قطعنامه ۲۶۲۵ مجمع عمومی که مربوط به اعلامیه اصول حقوق بینالملل در مورد روابط دوستانه میباشد. در این قطعنامه فرازی به مضمون ذیل وجود دارد:
هیچ دولت یا گروهی از دولتها حق مداخله اعم از مستقیم یا غیرمستقیم و با هردلیلی، در امور داخلی و یا خارجی دولت دیگر را ندارد.
در همین قطعنامه مجدداً آمده است که:
هرگونه از اشکال مداخله نه تنها روح و نص منشور ملل متحد را نقض میکند، بلکه به ایجاد وضعیتهایی منجر میشود که صلح و امنیت بینالمللی را تهدید میکند.
در همین راستا در قطعنامه تعریف تجاوز(۱۹۷۴)آمده است که:
تجاوز عبارت از کاربرد نیروی مسلح به وسیله یک دولت علیه حاکمیت، تمامیت سرزمینی یا استقلال سیاسی دولت دیگر است.
سپس اعلام میدارد که: «اساساً هیچ توجیه سیاسی، اقتصادی، نظامی یا دیگری نمیتواند به عنوان توجیهی برای تجاوز مورد استفاده قرار گیرد.»(Teson, ۱۹۸۸,p.۱۲۹)
حتی هنگامی که اصل عدم مداخله در عمل نقض میگردید، دولتها مایل به توجیه اعمال خود بر مبنای حمایت از حقوق بشر نبودند و عمدتاً اعمال تجاوزکارانه خود را در قالب اصل دفاع از خود توجیه میکردند. موارد مشابهی از عدم اتکای دولتها بر امور بشردوستانه را میتوان در قضایای تهاجم هند به پاکستان شرقی که منجر به ایجاد کشور بنگلادش شد(۱۹۷۱)، تجاوز ویتنام به کامبوج (۱۹۷۸) و تجاوز تانزانیا به اوگاندا (۱۹۷۹) پیدا کرد، علیرغم وضعیتهای سرکوب شدید در داخل دولت مورد مداخله و سیل عظیم آوارگانی که به یک معضل بینالمللی تبدیل میشدند.(Roberts,۱۹۹۳,p.۴۳۴)
با این تفاسیر، باید گفت که مداخله نظامی حتی در شکل مداخله بشردوستانه در دوره پس از تصویب منشور ملل متحد به عنوان اصل نظم دهنده بینالمللی و روابط بینالملل مطرح نبوده است و بیشتر بر عدم مداخله، احترام به حاکمیت و برابری دولتها تأکید شده است.
پژوهشگر: حسین نوروزی و احمد جوانشیری
منابع و مآخذ:
الف- فارسی
۱. اخوان زنجانی، داریوش، (۱۳۷۲)، «بحران سومالی و مسئولیت جامعه بینالمللی»، اطلاعات سیاسی- اقتصادی، سال هفتم، شمارههای ۷۰-۶۹، ۳۸-۳۲.
۲. آقایی، سیدداود، (۱۳۷۵)، «نقش و جایگاه شورای امنیت در نظم نوین جهانی»، تهران: پیک فرهنگ.
۳. امینزاده، الهام،(۱۳۷۴)،«مناطق پرواز ممنوع و عملکرد شورای امنیت سازمانمللمتحد»، سیاست خارجی، سال سیزدهم، شماره ۴، ۱۱۵۹- ۱۱۴۷.
۴. شایگان، فریده، (۱۳۸۰)، شورای امنیت سازمان ملل متحد و مفهوم صلح و امنیت بینالمللی، تهران: دانشکده حقوق و علوم سیاسی.
۵. کرمی، جهانگیر، (۱۳۷۵)،شورای امنیت سازمان ملل متحد و مداخله بشردوستانه، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه.
۶. مقتدر، هوشنگ،(۱۳۷۳)، حقوق بینالملل عمومی، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امورخارجه.
۷. ممتاز، جمشید، (۱۳۷۸)،«واگذاری اجرای اقدامهای قهری شورای امنیت به سازمانهای منطقهای»، ترجمه مهرداد رضائیان، سیاست خارجی، سال سیزدهم، ش ویژه اروپا، ۲۳۳-۲۱۵.
۸. ممتاز، جمشید،(۱۳۷۹)،«مداخله بشردوستانه ناتو در کوزوو و اصل عدم توسل به زور»، ترجمه مرتضی مختاری امین، سیاست خارجی، سال چهاردهم، ش ۴۰، ۱۰۴۱-۱۰۲۹.
۹. کاسسه، آنتونیو، (۱۳۸۰)، «مشروعیت بینالمللی اقدامات بشردوستانه قهرآمیز در جامعهی جهانی؟» ترجمه جعفر سروی، اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شمارههای ۱۷۰-۱۶۹، ۸۱-۷۶.
ب- لاتین
۱- Adelrnan, H.(۱۹۹۲),"Humanitarian Intervention: The Case of Kurds", ۴,International Refugee Law.
۲- Anderson, Gary,(۱۹۹۵),"UNOSOM II: Not failure, Not success in Beyond Traditional Peacekeeping",(eds) Donald Daniel and Bradd C. Hayes, New York:Macmillan Press Ltd.
۳- Berdal, Mats,"United Nations Peace Keeping in the Former Yugoslavia" in Beyond Traditional Peace Keeping,(eds) Donal Daniel and Brad c. Hayes, New York: Macmillan Press Ltd.
۴- Boutros- Ghali, Boutros,(۱۹۹۳),Report on the work of the organization from the ۴۷th to ۴۸th Session of the General Assembly, New York: UN Department of Public Information.
۵- Brownlie, Ian, (۱۹۶۳),International Law and the Use of Force by States, Oxford: Clarendon Press.
۶- Brownlie, Ian,(۱۹۹۵), The Rule of law in International Affairs, London: Martian Nijhoff Publishers.
۷- Cotran, Eugen,(۱۹۹۴),"The Establishment of a safe Haven for the Kurds in Iraq", U.N. Conference of International Law in Qatar.
۸- Murthy, C.S.R.,(۱۹۹۵),"Change and Continuity in the Functioning of the Security Counsil Since the End of the Cold war", International Studies, vil.۳۲, No ۴.
۹- Pease, Kelly and Forsythe, David, (۱۹۹۳), "Human Rights, Humanitarian International and World Politics", Human Rights Quarterly.
۱۰- Roberts, Adam,(۱۹۹۳) ,"Humanitarian War: Military Intervention and Human Rights", International Affairs, vol.۶۹, No. ۳.
۱۱- Stowell, Ellery C.,(۱۹۲۱), Intervention in International Law, whashington D.C:John Byrne & co.
۱۲- Teson, Fernando R.,(۱۹۸۸),Humanitarian Intervention:An Inquiry into Law and Morality, New York.
۱۳- U.N.,(۱۹۹۶),Peacekeeping, New York: The UN Department of Public Information.
۱۴- UN.Doc/sc/Res,۶۶۱,۱۹۹۰.
۱۵- UN. Doc/sc/Res,۶۷۸,۱۹۹۰.
۱۶- UN. Doc/sc/Res,۶۸۸,۱۹۹۱.
۱۷- UN. Doc/sc/Res,۷۳۱,۱۹۹۱.
۱۸- UN. Doc/sc/Res,۷۳۳,۱۹۹۲.
۱۹- UN. Doc/sc/Res,۷۸۱,۱۹۹۲.
۲۰- UN. Doc/sc/Res,۷۸۸,۱۹۹۲.
۲۱- UN. Doc/sc/Res,۷۹۴,۱۹۹۲.
۲۲- UN. Doc/sc/Res,۸۱۶,۱۹۹۳.
۲۳- UN. Doc/sc/Res,۸۲۴,۱۹۹۳.
۲۴- UN. Doc/sc/Res,۸۴۴,۱۹۹۳
۲۵- UN. Doc/sc/Res,۹۱۸,۱۹۹۴.
۲۶- UN. Doc/sc/Res,۹۲۹,۱۹۹۴.
۲۷- UN. Doc/sc/Res,۹۴۰,۱۹۹۴.
۲۸- UN. Doc/sc/Res,۱۳۷۳,۲۰۰۱.
پینوشتها:
* این مقاله مستخرج از طرح پژوهشی با عنوان«تحول سازوکارهای نظارتی شورای امنیت در مداخلات بشردوستانه پس از جنگ سرد» میباشد که در سالهای ۸۱-۱۳۸۰ در مرکز مطالعات عالی بینالمللی اجرا شده است. نویسندگان این مقاله از راهنمایی و همکاری آقای دکتر کامران طارمی سپاسگزاری میکنند.
** دانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه تهران.
*** دانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه تهران.
۱-International Committee of the Redcross.
۲-Medicins sans Frontiers
۳- برای مثال میتوان به قطعنامه ۱۳۱/۴۳ مجمع عمومی مورخه ۸ دسامبر ۱۹۸۸ که پس از زلزله ارمنستان تصویب شد اشاره نمود.
۴- Safe Havens.
۵- در ماده ۱۴ این کنوانسیون آمده است: موافقتنامه طرفهای مخاصمه برای ایجاد مناطق امن میتواند براساس طرح موافقتنامه ضمیمه کنوانسیون چهارم تنظیم گردد.
۶- No-fly Zones.
۷- Provide comfort operations.
۸- این نیرو به دنبال تلاشهای سایروس ونس فرستاده ویژه سازمان ملل و توافق حاکمان صرب و کروات با برقراری آتشبس تشکیل شد. این نیرو در سه منطقه حمایت شده سازمان ملل متحد در کروواسی یعنی اسلوونی شرقی، اسلوونی غربی و کریشنا مستقر شدند و هدف از استقرار این نیرو این بود تا شرایط صلح و امنیت بینالمللی مورد نیاز برای دستیابی به یک توافق جامع در مورد یوگسلاوی سابق حاصل شود. مأموریت این نیرو مبتنی بر رضایت و همکاری طرفین درگیر بود و در چارچوب نیروهای حافظ صلح سنتی قرار میگرفت.
۹- Unified Task Force.
۱۰- Regional Agreements/Arrangments.
منبع: مجله دانشکده حقوق و علومسیاسی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست