چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
شیطان رانده شده
موضوع ابلیس نزد ما امری ساده و پیش پا افتاده استبه گونهای كه روزی چندبار او را لعنت كرده و از شر آن به خدا پناه میبریم. و بعضی افكار پریشان خود را به این دلیل كه از ناحیه اوست تقبیح میكنیم. اما باید دانست كه این موضوع بسیار قابل تامل و شایان دقت است. شایسته است منظر قرآن كریم را درباره حقیقت آنكه موجودی عجیب و در عین حال از حواس ما غایب است ولی تصرفات عجیبی در عالم انسانیت دارد، جویا شویم؟! چرا نباید در صدد شناختشیطان برآییم؟ چرا در شناخت این دشمن خانگی و درونی خود بیاعتناییم؟ دشمنی كه از روز پیدایش بشر تا آنگاه كه دست او از دامان هستی كوتاه شود به دنبال اوست! دشمنی كه در عین حال كه از آشكار همه باخبر است، از نهان آنان نیز اطلاع دارد و حتی از نهفتهترین افكاری كه در زوایای ذهن و فكر آدمی جا دارد باخبر است. علاوه بر اینكه با خبر است، در پی دسیسه و گمراه ساختن صاحب آن نیز هست. (۱) ما فرزندان آدم، شدیدا در معرض خطر انحراف از سوی «ابلیس» آن مكار پلید قرار گرفتهایم; همان دشمن غدار حیلهگری كه ابتدا بر حسب نقل قرآن كریم به والدین نخستین ما، آدم و حواعلیهما السلام وعده نصح و خیرخواهی داد و سوگند وفاداری یاد كرد: و قاسمهما انی لكما لمن الناصحین. و برای آن دو قسم خورد كه من از خیرخواهان و نصیحتكنندگان شمایم، اما با این همه، آن خیانت درباره آنها روا داشت كه سبب خروجشان از بهشت و هبوطشان به زمین و مبتلا شدنشان به زندگی پرمحنت ارضی گردید. حال، همان شیاد پر مكر و فریب با فرزندان بنیآدم نیز همان میكند. چون ما را با كمال صراحت و شدت، تهدید به خیانت و راهزنی نموده كه «لاقعدن لهم صراطك المستقیم»، و به یقین در سر راه مستقیم تو، برای گمراهسازی آنان مینشینم. و اكیدا سوگند بر «اغواء» بنیآدم یاد كرده است كه «فبعزتك لاغوینهم اجمعین» به عزتتسوگند، همه آنها را اغواء خواهم كرد و به گمراهی خواهم كشانید. آری آنجا كه وعده «امانت» داده بود، آنگونه خیانت كرد، پس اینجا كه صریحا وعده «خیانت» داده است چه خواهد كرد؟ (۲) و لذا بر هر صاحب عقل و شعوری لازم و واجب است كه بنابر فرمایش خداوند كه میفرماید: «ان الشیطان لكم عدو فاتخذوه عدوا» (۳) به درستی كه شیطان دشمن شماست پس شما نیز او را به عنوان دشمن در نظر آورید. به شناخت این دشمن و دامهای آن اقدام كرده و با دست توسل به دامان پاك اهلبیت پیامبرصلی الله علیه وآله زمینه وصول خود را به زمره مخلصین هموار و فراهم سازد. و از آنجا كه شناخت و معرفت، زمینهای لازم برای رسیدن به این مقصود است. برخی نكات و مطالب مفید را از دیدگاه قرآن، در این نوشتار میآوریم.
معنای ابلیس و شیطان
در قرآن مجید، در یازده مورد از كلود ابلیس یاد شده است (۴) كه در معنای این كلمه اختلافنظر وجود دارد: برخی معتقدند كه در اصل فارسی بوده و از جمله كلماتی است كه از غیر زبان عربی در قرآن آمده است. اما برخی معتقدند این كلمه تحریف شده «دیاولس» یونانی است. (۵) و اما كلمه شیطان در قرآن كریم به صورت مفرد در هفتاد مورد و به صورت جمع در هجده مورد آمده است. (۶) درباره ریشه كلمه شیطان برخی معتقدند «شطن» میباشد به معنای دوری و بعد و لذا شیطان را شیطان گفتهاند به خاطر دوری و بعد او از حق و تمرد او از فرمان خدا.
و برخی دیگر معتقدند: ریشه كلمه شیطان «شیط» است كه در اصل اشاره دارد به از بین رفتن یك شیء چه از طریق سوختن و چه غیر آن و به قول دیگر، شیط یعنی سوختن از روی غضب و شیطان را شیطان گویند چرا كه از آتش خلق شده است. همچنانكه در سوره ص آیه ۷۶ آمده است: «... خلقتنی من نار...» مرا از آتش آفریدی. و نیز در سوره كهف داریم «فسجدوا الا ابلیس كان من الجن» (۷) پس همه (ملائكه) سجده كردند به جز ابلیس كه از جن بود، با توجه به آیه ۱۵ سوره الرحمن كه خلقت اجنه را از زبانهها و شعلههای آتش میداند و میفرماید: «و خلق الجان من مارج من نار» و جنیان را از زبانهها و شعلههای آتش خلق كرد، معلوم میشود شیطان از آتش آفریده شده است. بنابراین باید گفت ابلیس اسم خاص است، برای آن متمرد رانده شده از درگاه الهی و شیطان اسم عام استبرای هر موجود موذی و شریر.
انواع شیاطین
بر اساس آیات قرآن، شیاطین به دو دسته انسی و جنی تقسیم میشوند: آنجا كه میفرماید: «و كذلك جعلنا لكل نبی عدوا شیاطین الانس و الجن» (۸) و این چنین برای هر پیامبری، دشمنی از جنس شیطانهای انسی و جنی قرار دادیم، كه از تقدم انس بر جن معلوم استخطر و شرارت شیاطین انسی از شیاطین جن بیشتر بوده و خداوند از این طریق قصد توجه دادن آدمی به این موضوع دارد و همچنین آیات قرآن، ذریه و قبیله و لشكریانی را برای شیطان معرفی میفرماید كه هر كدام از اینها، كمك و مددكار او در اغواء و گمراه كردن بنیآدمند، قرآن میفرماید: «افتتخذونه و ذریته اولیاء» (۹) ، آیا او و ذریهاش را اولیاء خود میگیرید. و با این بیان، قصد سرزنش و توبیخ دارد و در جای دیگر میفرماید: «انه یراكم هو و قبیله من حیث لا ترونهم» (۱۰) شیطان و قبیلهاش شما را از جایی كه شما آنها را نمیبینید، زیرنظر دارند و در آیهای دیگر میفرماید: «... و اجلب علیهم بخیلك و رجلك» (۱۱) با تمام لشكریان سواره و پیادهات بر آنها احاطه كن. مرحوم علامه طباطبایی در این رابطه میفرمایند: از آیات كریمه قرآن معلوم میشود كه لشكریان شیطان در كندی و تندی در عمل همه مثل هم و برابر هم نیستند، بعضی تند و بعضی كند هستند. به شهادت این آیه كه بعضی لشكریان او را سواره و بعضی را پیاده معرفی كرده است. (۱۲)
فلسفه آفرینش شیطان
در رابطه با فلسفه آفرینش شیطان باید گفت: شیطان، وسیله و عاملی است در آزمایش و امتحان انسان توسط خداوند كه با خواستهها و دعوتهای او به سمتشر و پلیدی هویت و واقعیت هر فردی آشكار میشود. حال در اینجا یك سؤال مطرح است: آیا مگر نفس اماره آدمی در این آزمایش كفایت نمیكند؟ در پاسخ باید گفت: بله نفس اماره وسیله خوبی است در آزمایش آدمی ولی نقش شیطان در اینجا، شبیه كاتالیزور است. در آزمایشات طبیعی و آزمایشگاهی یعنی شیطان سرعتدهنده خوبی است در هویدا شدن واقعیت آدمی و در اصل نتیجه آزمایش و امتحان آدمی توسط خداوند، سریعتر و زودتر و مشخصتر بیان میشود. از سوی دیگر، در رابطه با فلسفه آفرینش شیطان باید گفت: شیطان به مثابه سگ درگاه الهی است كه فقط وظیفه دارد آشنایان كوی حق را راه داده و از ورود نااهلان و غریبهها جلوگیری كند. به تعبیری از ورود آنهایی كه لیاقت زیارت و همنشینی خداوند متعال را ندارند جلوگیری كند.
پینوشتها
۱. طباطبایی، سید محمدحسین، ترجمه تفسیر المیزان، ج ۸، ص ۴۶، ۴۷
۲. ضیاءآبادی، سیدمحمد، موعظه راه پیشگیری از نفوذ شیطان در دل انسان، ص ۶
۳. فاطر / ۶
۴. عبدالباقی، محمد فؤاد، المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الكریم، ص ۱۳۴
۵. محقق، محمدباقر، دائرهٔ الفرائد، ج ۳، ص ۴۲۷
۶. عبدالباقی، محمد فؤاد، المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الكریم، ص ۳۸۲، ۳۸۳
۷. كهف /۵۰
۸. انعام /۱۱۲
۹. كهف / ۵۰
۱۰. اعراف /۲۸
۱۱. اسراء /۶۴
۱۲. طباطبایی، سید محمدحسین، ترجمه تفسیر المیزان، ج ۱۳، ص ۲۴۵
مجید مجرد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست