پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
بررسی تطبیقی حدیث شیعه و اهل سنت
● علوم حدیث
ان الدین عند الله الاسلام.(آل عمران/۱۹)
لقد من الله علی المومنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم یتلوعلیهم آیاته و یزكیهم و یعلمهم الكتاب و الحكمه و ان كانوا منقبل لفی ضلال مبین.(آل عمران/۱۶۴)
و انزلنا الیك الذكر لتبین للناس ما نزل الیهم.(نحل/۴۴)
در مقدمه بحث، لازم است كه چند مطلب را بیان كنیم و بعد دربارهارزش حدیث و علم حدیث در شریعتخاتم الانبیا و تاریخ حدیث در دومكتب (مكتب اهل بیت و مكتب خلفا) بحث كنیم.
● پیوند وحی و حدیث
اسلام، نظامی است كه پروردگار عالم، متناسب با فطرت انسان وبرای اینكه او را به درجه كمال انسانیتخود برساند، تشریعفرموده و این شریعت را از حضرت آدم(ع) تا نبی خاتم(ص) بهاندازه نیازمندی جوامع بشری نازل نموده است: بر حضرت آدم(ع)،(صحف) آدم را به اندازه نیاز چند خانوار و (صحف) ادریس را برحضرت ادریس(ع)، به اندازه حاجتیك آبادی كوچك و به همینترتیب... تا زمان حضرت نوح(ع) كه مردم شهرنشین شدند، متناسببا نیاز مردم شهرنشین (كه برای مثال، معاملات ربوی دارند).
قرآن كریم درباره شریعت میفرماید: (شرع لكم من الدین ما وصیبه نوحا). (۲) البته بین شرایع، اختلاف نیست و در چند آیه بعدش میفرماید: (وان من شیعته لابراهیم) (۳) و به ما میفرماید: (فاتبعوامله ابراهیم حنیفا) (۴) ; به پیامبر(ص) هم میفرماید: (واتبع ملهابراهیم حنیفا) (۵) .
شرایع آسمانی، تناقضی با هم نداشته، بلكه در تكامل بوده اند.
در شریعتخاتم الانبیا، بعد از آنكه پیامبر(ص) در روز غدیرخم،علی(ع) را از جانب خدا به جانشینی تعیین كرد، آیه نازل شد: (الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتی و رضیت لكم الاسلامدینا). (۵) مثل تكامل شریعت از حضرت آدم(ع) تا حضرت خاتم(ص)، مثلعلوم ریاضی دبستان و دبیرستان و دانشگاه است.
منتها درشریعتهای گذشته، همه شریعت در همان كتاب آسمانیشان بوده است: چه صحف آدم(ع)، چه صحف ادریس(ع) و چه تورات موسی(ع) و...
تمام پیامبران صاحب شریعت، وصی در شریعت داشته اند و من در جلددوم كتاب (عقائد الاسلام من القرآن الكریم)، سلسله اوصیا را اززمان حضرت آدم(ع) تا زمان حضرت خاتم(ص) آورده ام و تاكید كردهام كه هیچ پیامبری بیوصی نبوده است و تا وصی هر پیامبر صاحبشریعتی زنده بوده، كتاب آن شریعت هم سالم بوده است. وصی آدم،شیث(ع) معروف به هبه الله بوده است. وصی نوح، سام بود; وصیموسی، الیسع بود و وصی عیسی، شمعون. همین طور همه پیامبران،اوصیایی داشتند.
اوصیا از خودشان شریعتی نداشتند. تا اوصیای انبیای صاحب شریعتدر قید حیات بوده اند، آن شریعت و آن كتاب آسمانی، محفوظ بودهاست. وصی پیامبر صاحب شریعت كه وفات میكرد، آن كتاب آسمانی،از سوی زورمندان آن امت، دستخوش تحریف و كتمان میشد. كسانیكه خودشان را پیروان حضرت موسی بن عمران(ع) میدانستند، توراترا تحریف میكردند و آن قسمت از تورات را كه مخالف هواینفسشان بود، تحریف یا كتمان میكردند; در شریعت عیسی بنمریم(ع) هم همین طور. در كتابخانه دانشكده الهیات دانشگاهتهران، نسخه هایی از (تورات) و (انجیل) موجود است كه به ظهورپیامبر اسلام(ص) بشارت داده اند.
زورمندان، در هر شریعت، بدعتها و غلوهایی وارد میكردند; چنانكه از قرآن كریم برمیآید: (رهبانیه ابتدعوها) (۷) و (لاتغلوا فیدینكم) (۸) . در شریعت عیسی(ع) نبوده است كه عیسی العیاذ باللهپسر خداست.وقتی با یك شریعت چنین رفتار میشد، تجدیدشریعت،لازم میآمد. شریعتی كه موسی بن عمران(ع) در (تورات) آورده بود، در زمان عیسی بن مریم(ع) دیگر نبود و ربوبیت ربالعالمین، اقتضا میكرد تا با فرستادن پیامبر دیگری تجدیدشریعتشود. البته شرایع، نه تنها تناقضی با هم نداشته اند،بلكه تكامل مییافتهاند; ولی تحریف میشدهاند; (یحرفون) و(یكتمون) در قرآن هست.
حكمت رب العالمین، مقتضی شد تا شریعتخاتم الانبیا تا ابدبماند، و گرنه انسانها كه تغییر فطرت نمیدهند. فطرت زورمنداناین امت (خلفا وحكام و...) با فطرت زورمندان امتهای گذشته فرقنكرده است. اینها هم اگر میتوانستند، كتاب آسمانی خاتم الانبیارا تغییر میدادند و هر چه را مخالف هوای نفس آنها بود، تحریفیا كتمان میكردند و آن وقت، قرآن از ارزشی كه الآن ما به آنایمان داریم (و معتقدیم همه اش از جانب خدا آمده) میافتاد.
لذا برای رسیدن شریعتخاتم الانبیا به امت، دو گونه وحی نازلشده است: ۱) وحی قرآنی،۲) وحی بیانی.
● وحی قرآنی و وحی بیانی
وحی قرآنی، آن است كه همه الفاظش از خداست و آن، قرآن كریم استكه در آن، اصول شریعت اسلام آمده است. در قرآن كریم آمده است: (اقم الصلوه لدلوك الشمس الی غسق اللیل). (۹) همه مسلمانها نمازصبح را دو ركعت، نماز مغرب را سه ركعت، نماز ظهر و عصر و عشارا چهار ركعتبه جا میآورند. اما كجای قرآن آمده؟ آیا اجماعمسلمانهاست؟ این را از كه گرفتیم؟ از پیامبر؟ پیامبر(ص) ازكجا گرفته؟ ... ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی. (۱۰)
در قرآن،خطاب به پیامبر(ص) آمده: (وانزلنا الیك الذكر لتبینللناس ما نزل الیهم). (۱۱) آیات دیگر هم هست كه مخاطبش پیامبر(ص) است و برای ما نیست: (كهیعص)، (الم)، (حم). وحیی بر پیامبر(ص) نازل میشد تا ایشان، آنچه را از این قرآن و از این ذكر حكیمبرای ما مردم آمده، بیان كند. بیان آن حضرت میشود حدیثپیامبر(ص).
وحی دوم، وحی بیانی، به همراه همان وحی اول میآمده است. مثلادر روز غدیرخم، همزمان با نزول آیه: (یا ایها الرسول بلغ ماانزل الیك من ربك وان لم تفعل فمابلغت رسالته) (۱۲) با وحی بیانیآمده است: (یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیك فی علی). (۱۳) پس (فیعلی) حدیث پیامبر(ص) است. ركعات نماز هم همین طور است.
اینمنشا حدیث در شریعتخاتم الانبیاست. منشا حدیث پیامبر(ص)، وحیخداست: (ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی) (۱۴) . بالاتر از اینهم داریم: (لو تقول علینا بعض الاقاویل لاخذنا منه بالیمین ثملقطعنا منه الوتین فما منكم من احد عنه حاجزین) (۱۵) ; یعنی اگرپیامبر ما از خودش چیزی بگوید و به ما نسبتبدهد، مانعشخواهیم شد و رگ قلبش را خواهیم زد و كسی از شما هم نمیتواندجلوگیری كند.
ین وحی بیانی كه بر پیامبر(ص) نازل میشده، آن اموری كه مخالفهوای نفس سیاستمداران، زورمندان و خلفایی چون معاویه و یزیدبوده، آمده است. برای مثال، در قرآن آمده است: (والشجرهالملعونه فی القرآن). (۱۶) تفسیرها را بخوانید. قاطبه مفسران،حدیث آورده اند كه شجره ملعونه، بنی امیه است. اگر در قرآنآمده بود كه شجره ملعونه همان بنی امیه است، آن یزیدی است كهذریه پیامبر(ص) را قتل عام كرد و دختران او را اسیر كرد، آنیزیدی كه سه روز، اهل مدینه را بر سربازانش مباح كرد كه هرچهمیخواهند بكنند و در مسجد پیامبر(ص) خون جاری شد، آن یزیدی كهرو به كعبه میایستاد و نماز میخواند و بعد، لشكر او كعبه رابه منجنیق میبستند و میگفت: (اجتمعت الطاعه والحرمه و غلبتالطاعه الحرمه...
اینجا اطاعت از خلیفه با حرمتخانه خدا تزاحمدارد; اما اطاعت مقدم است)، اگر در قرآن چیزهایی وجود داشت كهمخالف سیاست و حكومت او بود، همان كار زورمندان سابق را میكرد و قرآن دچار تحریف و كتمان میشد. آیات قرآن را هتك میكردند، تحریف میكردند، كتمان میكردند و قرآن، دیگر از حجیتمیافتاد: (انا نحن نزلنا الذكر وانا له لحافظون). (۱۷)
خداوند، این كتاب آسمانی را كه باید تا ابد حجیت داشته باشد،بدین وسیله حفظ كرد كه آنچه صراحتا مخالف هوای نفس زورمندان وخلفا بود، در این قرآن نیامد; بلكه در حدیث پیامبر(ص) به امترسید. ما باید بفهمیم مقام حدیث در این امت چیست.
در سوره تحریم، خطاب (و ان تظاهرا علیه) در (ان تتوبا الی اللهفقد صغت قلوبكما و ان تظاهرا علیه) (۱۸) چه كسی است؟ اینجا كه خدالشكر كشی میكند: (فان الله هو مولاه و جبریل و صالح المومنینوالملائكه)، صالح المومنین چه كسی است؟ در آخر همین سوره كه میفرماید: (قد ضرب الله مثلا للذین كفروا امراه نوح و امراه لوطكانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلم یغنیا عنهمامن الله)، (۱۹) داستان چیست؟ عایشه و حفصه چه كرده بودند؟ من دركتاب (السقیفه)ام كه هنوز چاپ نشده، داستان آن را نوشته ام كهاین دو در خانه پیامبر(ص) چه كرده بودند كه آیاتی به این شدتنازل شد. ان شاء الله اگر (السقیفه) چاپ بشود، میفهمید كه درخانه پیامبر(ص) چه میگذشته و آیا داستان رم دادن شتر پیامبردر واقعه عقبه به این جاها ارتباط داشته، یا نه. خدا كند منبتوانم این كتاب را چاپ بكنم!
مختصرا عرض میكنم كه ابن حزم كه از بزرگان علمای مكتبخلفاست در (المحلی)، جزو كسانی كه شتر پیامبر(ص) را رمدادند، نام ابوبكر و عمر و عثمان را میبرد. شیعه نگفته است;آنها گفته اند. داستانهایی بود كه اگر در قرآن میآمد، نمیگذاشتند سالم بماند. پس خداوند، قرآن را حفظ كرد به اینكهشریعتخاتم الانبیا (به تعبیر من) در دو وحی آمده است: وحیقرآنی و وحی بیانی. هر دو هم از نزد خداوند نازل شده است. حالابا این بیان، بعضی از احادیث را هم میتوانیم بفهمیم (كه مثلامنظور از اینكه نام علی(ع) در وحی بوده، چیست).
مرحوم حاجی نوری كتابی دارد به نام: (فصل الخطاب فی تحریف كتابرب الارباب). احسان ظهیر هم كتابی نوشته به نام: (الشیعهوالقرآن). حاجی نوری در باب یازدهم كتابش، آنچه روایت در مكتبخلفا بوده است كه از آنها میتوانسته استفاده كند كه قرآنتحریف شده، آورده و در باب دوازدهم، چنین روایتهایی را ازمكتب اهل بیت(ع) آورده است. احسان ظهیر در كتاب (الشیعهوالقرآن)، فقط روایتهایی را كه حاجی نوری از مكتب اهل بیت(ع) آورده، ذكر كرده است. مهمترین سبب كشتار شیعیان پاكستان به دستوهابیهای این كشور تا به امروز، این دو كتاب است.
من سه جلد كتاب در جواب حاجی نوری و احسان ظهیر نوشتم كه جلداولش (الشیعه و القرآن) است. جلد دومش كه به نام (بحوثتمهیدیه) است، بیان اصطلاحات قرآنی است كه امروزه از دست مارفته و تا آن اصطلاحات را نفهمیم، روایتی را كه آن اصطلاحات رادارد، نمیفهمیم. در این جلد، تمام احادیثی را كه در مكتب خلفادرباره قرآن آمده، در هشتصد صفحه بررسی كردهام. جلد سومش همتمام شده كه چاپ نشده است; در این جلد، تمام روایاتی را كهحاجی نوری از مكتب اهل بیت(ع) آورده و به آنها استناد كرده كهقرآن تحریف و كم و زیاد شده، از لحاظ متن و سند بررسی كردهامو به توفیق الهی ثابت كردهام كه سندش چیست و متنش چیست. انشاء الله چاپ میشود و میبینید كه قسمتی از مشكل، به دلیلنفهمیدن روایت است و قسمت دیگری به خاطر اشكال در قرائتحدیث.
پس شریعت اسلام با دو وحی نازل میشده است: وحی قرآنی و وحیبیانی كه با وحی قرآنی تنها، ما به شرایع اسلامی (همچوننماز،روزه و حج) نمیتوانیم برسیم.این، فرق بین شریعتخاتمالانبیا و سایر شرایع است; چرا كه در سایر شرایع، همه شریعت دركتاب آسمانیشان بوده (و كتاب آسمانی آنها تحریف شده). درشریعت اسلام چون بنا بوده تا ابد بماند اصول شریعت در كتابآسمانی و وحی قرآنی است و شرح و بیانش در حدیث پیامبر(ص) است.
پی نوشتها:
. موسس و رئیس دانشكده (اصول الدین) (قم، تهران و دزفول).
. شوری، آیه۱۳.
. صافات، آیه ۸۳.
. آل عمران، آیه ۹۵.
. نساء، آیه ۱۲۵.
. مائده، آیه ۳.
۷. حدید، آیه ۲۷.
. نساء، آیه۱۷۱.
. اسراء، آیه ۸۷.
۰. نجم، آیه ۴.
۱. نحل، آیه۴۴.
۲. مائده، آیه۶۷.
۳. بحارالانوار، ج۳۷، ص۵۵ و ۱۸۹.
۴. نجم، آیه ۴.
۵. حاقه، آیه ۴۴.
۶. اسراء، آیه ۶۰.
۷. حجر، آیه ۹.
۸. تحریم، آیه۴.
۹. تحریم، آیه۱۰.
۰. سنن ابی داوود، ج۲، ص۱۷۶; مستدرك الحاكم، ج۱، ص۱۰۶.
۱. مسند احمد، ج۵، ص۱۹۷; مستدرك الحاكم، ج۳، ص۳۴۲ و۳۴۴.
۲. كنز العمال، ج۳ ، ص۹۳۵.
۳. برای اطلاع بیشتر: علوم حدیث، ش۵، ص۸ (مقاله (منع تدوینحدیث)، محمد علی مهدوی راد).
۴. سنن ابی داوود، ج۲، ص۱۷۶; مستدرك الحاكم، ج۱، ص۱۰۶.
۵. صحیح مسلم، ج۵، ص۷۶; صحیح البخاری، ج۱،ص۵۴; مسنداحمد،ج۱ص۳۵۵.
۶. صحیح البخاری، ج۷، ص۹.
۷. با تفاوتهایی در الفاظ: صحیح البخاری، ج۴،ص۳۱; صحیح مسلم،ج۲،ص۱۶; مسند احمد، ج۱، ص۳۵۵; تاریخ الطبری، ج۳، ص۱۹۳;كامل ابن اثیر، ج۲، ص۳۲۰.
۸. صحیح البخاری، ج ۱، ص۳۷ و برای اطلاع بیشتر بر منابع: المراجعات، تحقیق حسین الراضی، تتمه.
۹. تذكره الحفاظ، ج۱، ص۵.
۰. اسراء، آیه ۷۸.
۱. مسند احمد،ج۵، ص۴۱۰; تفسیرالطبری،ج۱، ص۲۷; كنزالعمال،ج۲، ص۳۴۶; بحارالانوار، ج۹۲، ص۱۰۶. برای اطلاع بیشتر، ر.ك: القرآن الكریم و روایات المدرستین، السیدمرتضی العسكری،شركه التوحید للنشر، تهران، ج ۱، ص۱۵۷.
۲. صحیح البخاری، طبع البغا، ج۴، ح۴۱۰۹و ج۶، ح۶۸۷۲ در شاننزول این آیه(حجرات/ ۲).
۳. مستدرك الحاكم، ج ۱، ص۱۰۲.
۴. الدر المنثور، ج۲، ص۷.
۵. طبقات ابن سعد، ج۵، ص۱۴۰.
۶. الدر المنثور، ج۲، ص۲۴۶.
۷. قیامت، آیات ۱۷و ۱۹.
۸. احزاب، آیه ۳۳.
۹. حجرات، آیه ۶.
۰. صحیح مسلم، ج۷، ص۱۲۰.
۱. شعراء، آیه ۲۱۴.
۲. با اندكی تفاوت در الفاظ: سنن النسائی، ج۶، ص۲۴۷; مسنداحمد، ج۲، ص۳۵۰; صحیح البخاری، ج۴، ص ۱۶۱.
۳. بحارالانوار، ج۲، ص۲۱۷; الایضاح، ص۵۴۱; الخصال،ص۱۹۰، ح۲۶۳.
۴. بحار الانوار، ج۳۶، ص۲۳۲.
۵. نیز ر.ك: علوم حدیث، ش۳، ص۴۱ (مقاله(صحیفهامیرمومنان(ع) قدیم ترین سند حدیثی)، محمد صادق نجمی).
۶. القرآن الكریم و روایات المدرستین، ج۱، ص۳۱۳.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست