دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
این رنگ ها دارند با شما حرف می زنند
یک تبلیغ محیطی، تراکت، دیوار نوشته یا حتی منوی یک رستوران، گاهی تا چند لحظه توجه شما را بهخودش جلب میکند. گاهی هم هزار و یکی از این تبلیغها پیش رویتان قرار میگیرد و بدون آنکه توجهی کنید و حتی واقعا آنها را ببینید، از کنارشان میگذرید. شاید خودتان هم ندانید که چرا جذب یک آگهی میشوید و بهدنبال نزدیکترین نمایندگی ارائهدهنده آن محصول میروید و چرا بعضی طرحها با وجود زیباییشان، هیچ حسی را در شما ایجاد نمیکنند. برای اینکه جواب این سؤال را پیدا کنید، باید فوتوفنهای تبلیغات را بیشتر بشناسید. دنیای تبلیغات هزار و یک رمز و راز دارد و اگر با همین پیچیدگیها بیشتر آشنا شوید، دیگر عاشق یک تبلیغ در یک نگاه شدن برایتان بیمعنا نخواهد بود.
● آبی، رنگ امنیت است
در تئوری رنگها، آبی نشاندهنده کسب و کار، امنیت، ثبات مالی، اعتماد به نفس، هوش، صداقت و فرصتهای تازه و استثنایی است. حالا اگر در گروه هدفی که انتخاب کردهاید، مردهای بیشتری حضور دارند، میتوانید رنگ آبی با سایهای تیرهتر را انتخاب کنید و آگهیتان را مردانهتر نشان دهید. اما اگر پیامی در مورد تفاهم، سلامت و تعادل یک وضعیت را میخواهید به مخاطب برسانید، بهتر است یک آبی سبکتر و روشنتر را انتخاب کنید.
● خلاقیت را با نارنجی نشان دهید
نارنجی یکی از رنگهای ایدهآل برای تبلیغات است زیرا این رنگ از تلفیق ۲ رنگ تاثیرگذار زرد و قرمز بهوجود میآید و با کمکش میتوانید هیجان رنگ قرمز را همراه با احساس مثبتی که در رنگ زرد است منتقل کنید. نارنجی رنگی است که شور و اشتیاق، شیفتگی، شادی، خلاقیت، اراده و موفقیت را نشان میدهد و میتواند مخاطب را برای انجام کاری تشویق و تحریک کند. نارنجی که با وجود داشتن رنگ زرد، هنوز خشونت و هجوم قرمز را با خود دارد، مغز را فعال میکند و مخاطب را به جستوجوگری وامیدارد. نارنجی بیشتر از هر رنگ دیگری حس خوردن را تقویت میکند، به خصوص اگر این رنگ را کمی به قهوهای متمایل کنید. در تبلیغاتی که قرار است یک خوراکی ایدهآل را معرفی کنید، میتوانید از آن استفاده کنید یا میتوانید با کمک این رنگ چهرهای پاییزی به تبلیغتان بدهید.
● یاسی، یک رنگ آسمانی است
بنفش ملایم یا همان یاسی، رنگی است که میتواند چهرهای معنوی به تبلیغ شما بدهد. این رنگ بار معنایی مثبتی را منتقل میکند، لوکس و زیباست و در ناخودآگاه مخاطب، احساس اصالت، صداقت و کیفیت را به جریان میاندازد. البته بنفش رنگی است که حالات درونگرایانه را هم در خود دارد؛ اما اگر بخواهید بار مثبت و معنویاش را تقویت کنید، میتوانید آن را کنار رنگ سفید به کار ببرید.
● سیاه دنیا را رازآلود میکند
اگر بخواهیم در یک تبلیغ قدرت، ظرافت، تشریفات، مرگ، بدیها و رمز و راز را نشان دهیم، میتوانیم این رنگ را به کار ببریم. سیاه یک رنگ رازآلود است و اگر میخواهید این موضوع را بهعنوان ویژگی محصولتان مطرح کنید، میتوانید از معجزه رنگ سیاه در تبلیغتان کمک بگیرید. اگر این رنگ را در پسزمینه استفاده کنید، به تبلیغتان عمق میدهد اما با وجود تمامی این محاسن، استفاده زیاد از رنگ سیاه بدیهایی هم دارد. اگر این رنگ را زیاد به کار ببرید و متن زیادی را هم روی آن بریزید، خوانایی آگهیتان کاهش مییابد و متنی که نوشتهاید، بیشتر از آنکه پیامی به مخاطب بدهد، چشم او را اذیت میکند. با استفاده از رنگهای سیاه و طوسی در یک تبلیغ، باعث میشوید رنگهای دیگر جان بگیرند و بهتر دیده شوند. کنتراست رنگ سیاه با رنگهای زنده و روشن میتواند تبلیغ شما را دیدنیتر و توجه مخاطب را تا لحظاتی بهخود معطوف کند.
رنگهای تیره و کاربرد سیاه در این آگهی، حالتی رازآلود را به تصویر داده است؛ البته در کنار این رنگهای تیره از تصویر یک جنگل تاریک که خودش هم رمز و راز را نشان میدهد کمک گرفته شده است. این آگهی میخواهد از قدرت دوربینهای نیکون برای کشف پنهانترین حقیقتها صحبت کند.
● قرمز، نارنجی و زرد؛ رنگهای اشتهاآور
اگر میخواهید مخاطبتان را به انجام کاری تحریک کنید و وادارش کنید که هیجانزده شود و از هیجانزدگیاش به نفع خودتان استفاده کنید، پس سراغ رنگهای گرم بروید. قرمز روشن، نارنجی و زرد از کاربردیترین رنگهای گرم هستند که میتوانند این حسها را به مخاطب یک تبلیغ، القا کنند. این رنگها معمولا در آرمها و منوهای رستورانها استفاده میشوند و بیشترین کاربرد را در آگهیهای مربوط به صنایع غذایی دارند. محققان حوزه بازرگانی و تبلیغات میگویند، رنگهای گرم، اشتها را باز میکنند و از میان تمامی رنگهای گرم، قرمز و زرد بیشتر از همه چنین تاثیری را روی مخاطب میگذارند.
قرمز رنگ هیجان و اشتهاست و حضورش به این آگهی که میخواهد جویدن ناخنها را متوقف کند، کمک کرده است. بیننده با دیدن رنگ قرمز به خرید این محصول ترغیب میشود و بالای این رنگ اشتهاآور، یک لاک آسیب دیده را میبیند که مثل ناخنهای خودش جویده شده است.
● با رنگهای سرد رژیم بگیرید
علاوهبر دانش و فهم، رنگهای سرد صلح و آرامش را هم به مخاطب نشان میدهند. آبی که سردستهای از رنگهاست، بهدلیل همبستگیاش با آب نشاندهنده زندگی هم است. اگر میخواهید اشتهای مخاطب را کم کنید، سراغ این رنگ و همخانوادههایش بروید و اگر هم آگهی شما یک پیام سلامت را در خود دارد، از رنگهای سرد برای نشاندادنش کمک بگیرید. رنگهای سرد و به ویژه آبی، اعتماد مخاطب را به شما جلب میکنند و کسب و کار شما را بهعنوان محلی امن برای سرمایهگذاری معرفی میکنند.
آب نماد زندگی است و رنگهای سفید و آبی هم میخواهد همین تازگی و جریان زندگی را نشان دهد. مکدونالد با لوگوی قرمز و زرد هیجانانگیزش، قصد دارد در این آگهی تازگی ماهیبرگرش را نشان دهد.
● سیاه و سفید برای حرفهایها
سیاه و سفید را میتوان بهعنوان بهترین همراه در چرخه رنگ معرفی کرد. این فقط ادعای ما نیست بلکه محققان هم این موضوع را در بررسیهایشان دریافتهاند. این دو رنگ به دلیل تضادی که با هم دارند، میتوانند نوعی کشمکش را در آگهی شما نشان دهند و ذهن مخاطب را درگیر خود کنند. سفید نماینده خلوص و پاکی و البته کمال است و سیاه نوعی قدرت همراه با خشونت را در خود دارد و مخاطب را به شک میاندازد. ترکیب این دو رنگ کنار هم، حس شراکت حرفهای را ایجاد میکند و اگر هم قرمز را کنار سیاه بهکار ببرید، میتوانید یک طرح شیطانی تمام عیار را به مخاطب عرضه کرده و او را از کاری بترسانید یا منصرف کنید.
● با قرمز زود تصمیم بگیرید
رنگ قرمز نشاندهنده شدت و سرعت تصمیم گیری است. این رنگ بسیار پرشور است و احساسات مخاطب را به غلیان میاندازد. قرمز رنگ خون و آتش است و بعد از آبی، محبوبترین رنگ به شمار میآید. البته قرمز میتواند احساس خطر را هم منتقل کند و برای تبلیغاتی که حالت هشداری دارند، یک رنگ ایدهآل است.
خاکستری رنگی خنثی است که سکون و بیتحرکی را نشان میدهد. این زن در یک چنین دنیایی قدم میزند و خون قرمز رنگ از چمدانش بیرون میزند. خونی که به ما هشدار میدهد و باعث میشود پیام روی عکس را با دقت بیشتری بخوانیم.
● لوازم آرایشی را با قهوهای تبلیغ کنید
قهوهای، رنگ مردانه دیگری است که سن و سال، گرما، محبت و آسایش را به مخاطب منتقل میکند و برای فروش محصولات مختلف، به ویژه لوازم آرایشی میتواند تاثیرگذار باشد. اگر این رنگ در کنار تصویرهایی که مربوط به محیط زیست و طبیعت هستند استفاده شود، میتواند نماینده قطحی و ویرانی باشد.
سبز رنگ زندگیاست و نشان دادن تصویر ریه با کمک جنگلهای سبز میتواند این ذهنیت را در مخاطب تقویت کند. در کنار این رنگ از قهوهای خاکی که بیابان را نشان میدهد هم استفاده شده تا انگیزه بیشتری به مخاطب برای نجات طبیعت داده شود.
● بنفش رنگ آدمهای مستقل
بنفش رنگی ترکیبی است که شور و اشتیاق قرمز را در خود دارد و آرامش و امنیت آبی را هم به مخاطب منتقل میکند. برای طرحهای تبلیغاتی، بنفش همیشه انتخاب خوبی است زیرا با آمدنش عقل و درک، عزتنفس، نوستالژی، استقلال و خلاقیت را بههمراه میآورد.
عقل و درک و خلاقیت همه هدیههایی هستند که با آمدن رنگ بنفش به یک تبلیغ داده میشوند. در این تصویر جدا از این رنگ، رگههایی از رنگهای هیجانبخش دیگر را میبینیم که میخواهند برند نایک را مثل یک صاعقه و سرشار از حرکت و هیجان معرفی کنند.
● زرد، زودتر از هر رنگی دیده میشود
زرد، رنگی گرم و شاد است که توجهها را بهخود جلب میکند. چشم مخاطب زرد را زودتر از هر رنگ دیگری میبیند و معمولا این رنگ برای تبلیغاتی که در مورد غذا و صنایع غذایی هستند بهکار برده میشود. ترکیب رنگها یکی از بهترین راههایی است که تاثیرگذاری رنگها را میتوانید با آن بالا ببرید. اگر رنگ زرد را در آگهیتان به کار میبرید، توصیه میکنیم که در کنارش مشکی را هم استفاده کنید تا هر دوی این رنگها بهتر دیده شوند.
● خاکستری یعنی بیطرفی
خاکستری هم میتواند بار مثبت داشته باشد و هم بار منفی. در معنای مثبتش بیطرفی را نشان میدهد و در معنای منفیاش، نبود اعتماد بهنفس، افسردگی، کمبود انرژی و خواب زمستانی را منتقل میکند. خاکستری میتواند رطوبت را هم نشان دهد و اگر بخواهید که معنایی سرکوبگرانه به تبلیغتان دهید، میتوانید از این رنگ کمک بگیرید. خاکستری رنگی است که ترس از قرار گرفتن در یک موقعیت خاص را هم القا میکند؛ پس اگر نمیخواهید چنین منظوری را برسانید، مراقب استفاده از این رنگ باشید.
● سبز یعنی جیب پرپول
سبز نشاندهنده رشد، پول و سرمایه، حرکت و پیشروی مثبت، هماهنگی و همچنین ایمنی است. سبز از آن دسته رنگهایی است که به چشم بیشتر افراد خوش میآید و توجه آنها را جلب میکند. علاوه بر این، سبز نشاندهنده ثبات و استقامت است و انتخاب نوع تیرهای از این رنگ برای موضوعاتی که با پول و امنیت مالی در ارتباط هستند میتواند مناسب باشد.
● صلح و صداقت در سفید پنهان است
سفید همیشه با خودش خلوص، تمیزی، تازگی و خوب بودن را بههمراه میآورد. اگر میخواهید یک صحنه زمستانی را نشان دهید، سفید ایدهآلترین رنگ است و اگر میخواهید در تبلیغتان بگویید که طرفدار صلح و راستگویی هستید باز هم میتوانید از این رنگ کمک بگیرید. بهکار بردن فونت تیره روی زمینه سفید، خواندن آن را راحت میکند. اگر میخواهید در مورد یک سازمان خیریه و همچنین سازمانهای غیرانتفاعی تبلیغ کنید، از این رنگ کمک بگیرید. از آنجا که سفید همیشه بهعنوان رنگی آسمانی شناخته شده، این رنگ میتواند در تبلیغهای مربوط به بیمارستانها و پزشکان هم مؤثر واقع شود. اگر هم قصد دارید غذاهای کمکالری و محصولات کمچرب را معرفی کنید، کمک گرفتن از رنگ سفید میتواند آگهیتان را دیدنی و تاثیرگذارتر کند.
تلفیق آبی و سفید برای نشان دادن یخزدگی و بیتحرکی میتواند مؤثر واقع شود. حالا در کنار انجمادی که در این عکس میبینید، گرما و هیجان قهوهای مایل به قرمز را هم مشاهده میکنید. کمک گرفتن از این رنگها در کنار هم کافیاست تا فکر کنید کوکاکولا قرار است یک انفجار برپا کند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی مجلس دولت صادق زیباکلام انتخابات دولت سیزدهم انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم حجاب
هواشناسی تهران بارش باران شهرداری تهران قتل حج تمتع سیل سازمان هواشناسی سلامت پلیس زلزله وزارت بهداشت
خودرو قیمت دلار سایپا قیمت خودرو قیمت طلا بازار خودرو بانک مرکزی مسکن دلار گاز بورس حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب کتاب عربستان نمایشگاه کتاب تهران سالار عقیلی تلویزیون سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران رضا عطاران دفاع مقدس تئاتر سریال
خورشید دانشگاه تهران کره زمین
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه آمریکا افغانستان سازمان ملل نوار غزه اوکراین
استقلال فوتبال مهدی طارمی پرسپولیس فولاد خوزستان لیگ برتر رئال مادرید بازی لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس هوادار
هوش مصنوعی شفق قطبی نوآوری تبلیغات دبی ایلان ماسک ناسا اپل
ویتامین خواب کودک تجهیزات پزشکی شیر کاهش وزن افسردگی فشار خون درمان ناباروری بارداری سلامت روان