دوشنبه, ۱۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 3 March, 2025
دكترین ظهور منجی در دوران معاصر با رویكرد عرفان

دكترین مهدویت مجموعه آموزههایی است كه در اسلام مطرح شده و به ظهور منجی در روزگاران ستم بار و سیاه تاریخ مربوط است. آموزههای اساسی نظیر فراگیری جهانی ظلم و جور، عطش و شدت انتظار و اضطرار انسانها به عدالت گستری آسمانی، و قیام و خروش مستضعفان بر مستكبران، دكترین مهدویت را تشكیل میدهند.
این دكترین با رویكردهای گوناگون از قبیل قرآنی، روایی، كلامی، سیاسی و غیره قابل تحلیل و تبیین است.
یكی از رویكردهایی كه میتوان بر اساس آن دكترین مهدویت را تحلیل و تبیین نمود، رویكرد عرفانی به این مجموعه آموزههاست.
از منظر عرفان، عالم سراسر تجلی اسمای الهی است؛ اگر گلی زیبا چشم نوازی میكند، اثر ظهور نام جمیل پروردگار سبحان است و اگر عظمت و جلال كوه، دل را متأثر میسازد، تجلی اسم عظیم و جلیل حق تعالی است. هیچ چیز در جهان نیست مگر این كه به گونهای نامی از نامهای او و پرتوی از انوار عالم تابش را منعكس و متجلی نموده و تمام پدیدهها ربطی با او داشته و رویی از او آشكار ساختهاند.
در چهارچوب عرفان نظری هر پدیدهای در ربط با اسمای الهی تحلیل، مشاهده و تبیین شده و معلوم میگردد كه با كدام یك از نامهای الهی پیوند داشته و آن را نشان میدهد.
البته ممكن است بعضی پدیدههای عالم مظهر چند نام از اسمای حق تعالی باشند، اما انسان مظهر همه نامها و فراگیرنده تمام تجلیات اسمایی است. یعنی همه مظاهر نامهای الهی در استعداد انسان بوده و این موجود برتر استعداد و توان تجلی همه اسما را دارد. اما چون در جهت فعلیّت و ظهور با محدودیتهایی از طرف نفس خود و عوامل گمراهی رو به روست، آشكاری همه این تجلیات میسر نبوده و همواره از جلوه یك نام به جلوه نامهای دیگر دگرگون شده و میان قبض و بسط در گردش است. تاریخ كه سرگذشت انسان را به تصویر میكشد، در حقیقت اثر توالی تجلیات الهی در زندگی انسان بوده واز چینش قبضها و بسطها و جلوههای گوناگون اسمای حق پدید میآید.
تحلیل موقف تاریخی بشر این روزگار و نسبت او با نامهایی كه غیبت ولیالله اعظم و ظهور منجی عالم را اقتضا میكند، مساله اساسی این تحقیق بوده، كه مبانی ویژهای دارد. در این پژوهش پس از طرح این مبانی در بخش اول به تحلیل شرایط تاریخی معاصر بر اساس مبانی در بخش دوم میپردازیم.
● بخش اول: مبانی عرفانی ظهور منجی
۱. انسان تجلّی گاه مطلق
عارفان اندیشمند جهان اسلام، عالم را سراسر جلوههای آثار و اسمای حق تبارك و تعالی دانسته و باور دارند كه در دارهستی غیر از ذات الهی و تجلیات انوار و اسمای او هیچ نیست و هرچه هست آینه و آیت خداوندگار یكتاست:
إِنّ الذات فی كسوهٔ التعینات الاسمائیّهٔ تتجلّی علی الاعیان الثابتهٔ، وفی كسوتها تتجلّی علی الاعیان الخارجیهٔ؛
ذات حق تعالی در لباس تعینات اسمای [در مقام علم الهی] بر اعیان ثابته (یعنی حقایق اشیاء) تجلی كرد و آنها را به پیدایی آورد و در لباس اعیان ثابته بر اعیان خارجی تجلی نمود [و آنها را در عالم شهادت آشكار كرد.
بنابراین همه مراتب عالم هستی ظهور تجلیات حق تعالی است. حضرت امام دراینباره فرمودهاند:
... فإن الرحمن مقام جمع بسط الوجود وظهوره من مكامن غیب الهویهٔ الی الشهادهٔ المطلقهٔ فكلما یظهر فی العلم و العین فهو من تجلیات الرحمهٔ الرحمانیهٔ والرحیم مقام احدیّهٔ جمع قبض الوجود وارجاعه الی الغیب فكلما یدخل فی البطون ویصل الی باب اللَّه فهو من الرحمهٔ الرحیمیهٔ... .
خداوند تعالی با رحمت عامهاش همه چیز را آفرید و بارقههای تجلی را بر خاك تابید و بارید و در خاك تیره از روح خود وزید و انسان را از تجلی مخصوصی بهرهمند كرد كه علم كلیهٔ اسمای را به او ارمغان نمود. خدای رحمان تمام نامها را در این نفخه روحانی بر انسان سرود و هر كه متذكر آنها گردید با گشایش باب اللَّه به مشاهده وجه رب رحیم توفیق یافته است. بنابراین، ایجاد و معاد، حیرت و ضلالت، رحمت و هدایت، فراق و وصال، قبض و بسط، تفكر و تذكر، همه و همه تجلی نامهای پروردگار رحمان و رحیم است.
بنابراین هر پدیدهای به فراخور گنجایش محدود خود، جلوهای از وجه سبحانی را به پیدایی آورده است، اما انسان تجلی گاه مطلق نامهای نیكوی حق تعالی است.
أن الانسان لما كانت نشأته عامهٔ لجمیع شئون الاسمائی و الاعیانی حاصرهٔ للحقائق الهیّهٔ و الكونیهٔ مرآهًٔ لشهود الحقائق كلها؛
از آنجا كه انسان جهانی فراگیر همه جلوههای اسما و اعیان است كه تمام حقایق الهی و خلقی را در بر دارد، آینهای برای شهود همهٔ حقایق است.
انسان در حقیقت ذاتش دانا به همه اسمای خداوند وتجلیات خلقی آنها و شاهد و مشتاق كمال مطلق است. و به مقام خلیفهٔ الهی شرافت یافته و همه عالم فیض تجلی اسما و انوار حق تعالی را از مقام كمال انسانی میگیرند؛ زیرا خداوند تبارك و تعالی هر آنچه آشكار شدنی و نامیدنی بود، بر انسان فاش نمود و اسرار خود را بر گوش جان او خواند، آن گاه كه فرمود:
نفختُ فیه من روحی
و عَلَّمَ الآدم اسماء كلها
علّم القرآن خلق الانسان
علّم الانسان ما لم¬یعلم
همهٔ افراد بشر از جهت استعداد مظهر كلی اسمای الهیاند، اما شكوفایی و فعلیت این استعداد در گرو درك و عمل است. یعنی اینكه انسای این اسما را درك كند و بر اساس آن عمل كند؛ به نحوی كه اگر كسی او را دید تجلی اسماء الهی را در او مشاهده كند. در این مراحل موانعی پیشا روی رشد و آراستگی به انوار و اسما الهی سر بر میكشد.
شیطان مانع بزرگ این راه است كه اگر نفسانیت انسان از درون مددرسان او شود، در شكوفایی استعداد انسان دخالت كرده و میتواند نهایت تباهی را برای او رقم زند. وانسان را دچار حیرت كرده، مانع هدایت و شكوفایی او گردد:
كالذی استهوَته الشیاطین فی الارض حیران
مثل كسی كه شیطانها او را فریفتهاند و در زمین حیران و سرگردان است.
اگر ظرفیت آگاهی با معرفت اسمای حق پر شود و التزام عملی به آنها تحقق یابد مسیر آراستگی به اسمای الهی گشوده شده و انسان در حیات طیبه به سر میبرد. اما اگر آگاهی با اوهام اشغال شود و رفتار انسان به انحراف و كژی گراید، حیرت و ضلالت زندگی را تیره و تار كرده و حیات بشر را به تباهی میكشد.
۲. تفكر شكوفایی انسان به سوی حیات طیبه
تفكر در فلسفه و روانشناسی تعریفهای گوناگونی دارد، اما به طور كلی شكوفایی ظرفیت آگاهی انسان با كشف و درك امور نامحدود است كه گاهی به صورت مفاهیم كلی و مطلق و قابل صدق بر مصادیق نامحدود، به كار میآید و گاهی تا كشف حقایق نامتناهی اسمای الهی عروج میكند.
تفكر همواره در اختیار ما نیست؛ گاهی میتوانیم بیندیشیم و گاه نمیتوانیم. بنابراین تفكر از ما آغاز نمیشود، بلكه ما میتوانیم آن را بپذیریم و دریافت كنیم. تجلی خداوند بر انسان در ظرفیت عقل و اندیشه، تفكر را پدید میآورد؛ همچنان كه در ظرفیت عمل و اراده انگیزه را درقصد الهی شكوفا میسازد.
تفكر ندای حق است آن گاه كه حق تعالی خود را مینامد، طنین آن در روح انسان میتابد و جان با پرتو نام حق روشن شده و به تكاپو میآید. پس تفكر یك حركت معرفتی است و محرك آن خداست. شاید این سخن حضرت علی(ع) به این معنا نزدیك باشد، كه فرمودند:
... ما بَرِحَ للَّهِ ـ عزّ آلائه ـ فی البرههٔ بعد البرههٔ وفی ازمان الفترات عبادٌ ناجاهم فی فكرهم وكَلَّمَهُم فی ذات عقولهم...؛
... همانا خداوند ـ كه عطایایش گرانمایه است ـ در دورانهای پیدرپی تاریخ، حتی در روزگاران فترت همواره بندگانی دارد كه در ژرفای اندیشهها و در عمق خردهایشان با آنان زمزمه میكند...
صورت هندسی قابل فرض برای تفكر، دایرهای است كه از دو كمان عمودی تشكیل شده رأس بالای دو كمان خداوند و رأس پایین آن دو انسان است. كمان نزولی ندای حق به سوی انسان و كمان صعودی تفكر و تكاپوی انسان به سوی خداوند است.
در این سیر وقتی انسان به حق تعالی رسید، درمییابد كه تفكر او عین ندای حق بوده و وجود او غیر از نور و جلوهی الهی نبوده است، و تقسیم این دایره به دو كمان وهمی است.
این مربوط به كسانی است كه ندای حق را بدون حجاب اوهام و هوسها میشنوند، اما كسانی كه در بند اوهام و اهوا گرفتارند، در طنین ندای حق، شنوای آوای شیطان اند؛ زیرا خداوند به شیطان فرمود:
وَ استَفزِز مَنِ استَطَعتَ مِنهُم بِصَوتِكَ...
هر كس را كه میتوانی با بانگ خود از جای بركن و از راه راست دور كن.
از همان راهی كه صالحان و پاكان هدایت مییابند یعنی وحی، ناپاكان گمراه میشوند و آنچه برای مومنان شفا و رحمت است، برای ظالمان و ظلمت زدگان جز زیان و خسران نمیافزاید. در این وضعیت آگاهی انسان از توهم سرشار میشود و حیرت روزنهای برای هدایت پذیری باقی نمیگذارد، مگر اینكه توبه و تضرع حجابها را كنار زند و خداوند با غفران و رحمت بر بندگان تجلی كند.
تفكر دو اثر و كاركرد مهم دارد: نخست اینكه مورد اندیشه را چنان روشن و واضح مینماید كه ایمان به آن تا عمق جان انسان نفوذ میكند. هم از اینرو امام علی(ع) در وصف اهل ایمان فرمودند: «المؤمن... مغمورٌ بفكرته» و «المومن... كثیر الفكر».
دومین فایده تفكر، عمل و اقدام است كه از امیرالمؤمنین نقل شده:
التفكُّر یدعوا الی البرّ والعمل به.
این دو كاركرد تفكر اركان حیات طیبهای است كه اسلام به سوی آن فرا میخواند:
یا ایها الذین آمنوا استجیبوالله وللرسول اذا دعاكم لما یحییكم...
۳. حیات طیبه بر پایه ایمان و عمل صالح
حیات طیبه زندگی پاكی است كه از لوث اوهام و اهواء پیراسته و به تجلی اسماء و انوار الهی آراسته است. این زندگی بهره كسانی است كه ندای حق را در شفافیت نفس خود دریافته و انسانیت خود را كشف كرده و نسبتی شایسته با خداوند متعال و عزیز برقرار كردهاند. نسبتی كه هم با اوصاف و عظمت حق متعارض نیست و هم درخور مقام مطلق انسان است.
آگاهی انسانی كه در حیات طیبه به سر میبرد سرشار از نور و علم الهی است؛ چنانكه قدرت و ارادهاش جز قدرت و اراده او نیست. هم از این رو حیاتش تجلی نام حیّ سبحان است.
این زندگی در قرآن مجید چنین معرفی شده است:
من عَمِل عَمَل صالحاً مِن ذَكَرٍ اَو اُنثی وَ هُو مُؤمن فَلَنُحیِیَنَّهُ
حَیاهًٔ طیبهًٔ
هر مرد و زنی كه عمل صالح انجام دهد، در حالی كه ایمان دارد پس قطعاً او را به حیات طیبه زنده میداریم.
در این آیه ایمان و عمل صالح اركان حیات طیبه معرفی شدهاند؛ حیاتی كه از جانب خداوند افاضه میشود و علل و اسباب مادی در آن دخالتی ندارند. هم از اینرو این زندگی در ولایت الهی تحقق مییابد. آن گاه كه ولایت الهی در ظاهر و باطن انسان تجلی یافته و ایمان و آگاهی و عمل و زندگی او از نام و نور حضرت سبحان سرشار میگردد.
این توفیق خاص انسانی هر چند كه در فرد تحقق مییابد. اما چنین فردی كه «وَ جَعَلنا لَهُ نوراً یَمشِی بِه فِی النّاس» است در جامعه تأثیر میگذارد و جامعه نیز در درك چنین حیاتی روی فرد فرد افراد تأثیر دارد؛ زیرا افراد با حضور در جامعه جزئی از یك كل میشوند كه هم بر آن كل تأثیر میگذارند و هم از آن اثر میپذیرند.
جامعه مركّب حقیقی است از نوع مركبات طبیعی ولی تركیب روحها و اندیشهها و عاطفهها و خواستها و ارادهها و بالاخره تركیب فرهنگی... . افراد انسان كه هر كدام با سرمایهای فطری و سرمایهای اكتسابی از طبیعت وارد زندگی اجتماعی میشود روحاً در یكدیگر ادغام میشوند و هویت روحی جدیدی كه از آن به «روح جمعی» تعبیر میشود، مییابند، هر چند كه بعضی این نظریه را نمیپذیرند.
ولی اصل جامعهپذیری انسان كه زندگی و فرهنگ و صور ذهنی و خواستهها و نیازهای او را رقم میزند مورد اعتراف همهٔ اندیشمندان اجتماعی است، ولی این به معنای محكومیت و محو مطلق انسان در جامعه و شرایط اجتماعی نیست بلكه تنها به این معناست كه حیات معنوی فرد در جامعه اثر میگذارد و جامعهٔ معنوی نیز در حیات فرد فرد مردم آثاری بر جای مینهد و البته تهی بودن از معنویت نیز از این قاعده پیروی میكند، و حیات متحیرانه فرد در جامعه تاثیر میگذارد و حیرت جامعه در فرد. هم از اینرو خداوند متعال همراه با تفكر، انبیا و اولیا را نیز میفرستد تا جامعه را هدایت كنند و نظام حیات را در تجلیات رحمت الهی سامان دهند.
منبع:www.mahdaviat-conference.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست