دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

وب در دست اروپا


وب در دست اروپا

داپلر یک شرکت وب انگلیسی است که با راه اندازی یک مرکز فعال به منظور پیشرفت تکنولوژی وب قابل استفاده برای عموم اروپائیان است قابل ذکر است که این مرکز تحت نظر کنفرانسی در پاریس فعالیت می کند

داپلر یک شرکت وب انگلیسی است که با راه اندازی یک مرکز فعال به منظور پیشرفت تکنولوژی وب قابل استفاده برای عموم اروپائیان است. قابل ذکر است که این مرکز تحت نظر کنفرانسی در پاریس فعالیت می کند.در این کنفرانس که یک سرمایه گذار و طراح بلاگ به نام لوئیس لمر، اداره آن را به عهده دارد، بیش از ۲۰۰۰ طراح وب گرد هم آمده اند.

لمر می خواهد با این کار پاریس و اروپا را -حتی برای مدت کوتاهی- به مرکز جهانی وب تبدیل کند.با وجود تاسیس این قبیل شرکت ها در قاره های مختلف، شرکت های طراحی با معضل عدم استقبال رقبای همتراز آن ها در امریکا مواجه است. در این میان ساحل غربی امریکا را می توان مرکز تجمع مبتکران، طراحان و همچنین محل شکل گیری ابتکارات نوینی که اساس طراحی وب های امروزی هستند، دانست.

● برقراری ارتباط

کنفرانس Wed Le این امکان را برای جمعیت دیجیتالی مبتکران، مدیران و سرمایه گذاران اقصی نقاط اروپا فراهم آورده است که عملکرد پروژه های جدید و همچنین نقش اروپا را در پیشرفت اینترنت به بحث بگذارند و بتوانند در مورد موفقیت هایی که تا به حال به دست آورده اند با یکدیگر صحبت کنند. اکنون که چهار سال از تاسیس این شرکت می گذرد، Wed Le یکی از برنامه های ثابت کنفرانس تکنولوژی به شمار می آید که بر اساس پاسخ گویی به سه نیاز مردم یعنی امکان برقراری ارتباط، ایده گرفتن و تبدیل آن به واقعیت برنامه ریزی شده است.

از آن جایی که در این شرکت اعضای غیر اروپایی نیز فعالیت دارند، می توان حضور اجتماعات مختلف را بدون هیچ مرز و محدوده ای در کنار یکدیگر مشاهده کرد که البته امری رایج در میان شرکت های اینترنتی است.

برای جف کلاویر، مدیر صندوق سرمایه شرکت سافت تچ در سانفرانسیسکو به در دسترس بودن شرکت هایی که در آن ها سرمایه گذاری می کند، بسیار مهم است و مایل است از نزدیک ناظر عملکرد آن ها باشد. وی علاوه بر واگذاری سرمایه اولیه به شرکت های تازه تاسیس، با در اختیار گذاشتن تجربیات مفید و کاربردی خود و نیز ادامه ارتباط خود با آنها، به این شرکت ها کمک می کند.

● داستان موفقیت ها

برخی از بزرگترین شرکت های رسانه ای در دره سیلیکون مستقر هستند. در عرصه طراحی وب مکان و موقعیت به همان اندازه اهمیت دارد که کارمندان شرکت و ایده و برنامه اصلی آن. این شرکت ها با سرمایه ای که از صندوق سرمایه دریافت می کنند در واقع سرمایه داران را هم در کار خود سهیم می کنند. آقای کلاویر، خود به تنهایی در ۳۲ شرکت مختلف که اغلب در اطراف سان فرانسیسکو قرار دارند، سرمایهگذاری کرده است.

اروپا و دره سیلیکون هر دو موفقیت های مربوط به خود را در این زمینه به دست آورده اند.امسال آخرین مدل دستگاه تعدیل بسامد به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار به هیات CBS، شرکت رسانه ای امریکا فروخته شد. این در حالی ست که بسیاری بر این باورند که داپلر به عنوان رسانه اجتماعی مورد پسند مسافرانی که به قصد تجارت به اروپا سفر می کنند، خریدار بعدی این سیستم خواهد بود.

داپلر در LeWed چنین عنوان کرده که متقاضیانی که می خواهند با تغییر دعوت نامه خود همچنان از خدمات ثبت نام رایگان بهره مند شوند، می توانند با در جریان گذاشتن این شرکت از مبدا و مقصد سفر خود از زمان ملاقات خود با دوست یا دوستان خود در شهر مورد نظر مطلع شوند. شرکت داشتن جهانگردان در کنفرانس هایی چون Wed Le و ثبت نام آزاد در داپلر بیانگر همگانی بودن آن بوده و گامی بلند در جهت موفقیت های این شرکت محسوب می شود.

آقای مت بیدولف، مدیر مسئول تکنولوژی این شرکت می گوید: با وجود سرمایه گذارانی از امریکا، ژاپن، اسپانیا، بریتانیا و یک مرکز کاربردی در فنلاند، اروپا تنها مکان مناسب برای استقرار اعضای داپلر است. وی معتقد است با وجود آشفتگی های موجود در دره سیلیکون و تعداد نسبتا کمی از پرورش دهندگان استعداد، فکر و ایده کم کم می توان داپلر را یکی از رقبای همتراز آن فرض کرد.

● شکست تجاری

با وجود پرواز های کم هزینه، تجارت های بیشتری انجام خواهد شد.اروپا نه تنها از ذهن های خلاق بی شماری برخوردار است، بلکه حتی میزان پروازهای کوتاهی که مسافران تاجر رزرو می کنند نیز با اهداف داپلر مطابقت دارد. همان طور که jet Easy و Eurostar به مردم کمک می کنند تا بیشتر تجارت کنند و بتوانند وقت بیشتری را در کنار یکدیگر بگذرانند، داپلر نیز با ترتیب دادن ملاقات های مفید به آن ها کمک می کند تا بیشتر از شبکه های اینترنتی استفاده کنند.

کنر ا. نیل، مدیر اجرایی شرکت ایرلندی Voice Louber که انتقادات و پیشنهاداتی فرستاده شده به وب سایت شخصی اش را جمع آوری می کند. زمانی که قصد داشته از صندوق سرمایه امریکا درخواست سرمایه کند از همین طریق به او پیشنهاد شده بود این کار را از صندوق های کشور خودش درخواست کند.در حالی که تعداد زیادی از مبتکران در ایرلند آماده راه اندازی پروژه های جدید هستند، دولت با افزایش ۵۰ درصدی صندوق های سرمایه به آن ها کمک کرده است.

با این حال اقتصاد کلان این کشور ضعیف تر از این ها است. از این رو سرمایه گذاران ایرلندی هنوز نمی توانند به اندازه سرمایه گذاران دره سیلیکون که اغلب هم با شکست مواجه می شوند، خطر کنند. همچنان که مبتکران ایرلندی هنوز نگران بحران اقتصادی حاکم بر بازار تکنولوژی این کشور هستند.

● گام های بلند بردارید

به گفته آقای ا.نیل شرکت های امریکایی با قدرت ریسک بالایی که دارند، قادر به طراحی هر نوع محصول تجاری تحت وب هستند و تنها روش کار خود را تغییر می دهند. به نظر Wed Le اروپا هم به اندازه امریکا از ایده های خوب و مبتکران خوش فکر برخوردار است و تنها از حیث سرمایه گذاری در جایگاه پایین تری از امریکا قرار دارد.

صندوق های اروپایی سرمایه خود را تنها در اختیار شرکت هایی قرار می دهند که عملکردشان مطابق الگوهای تجاری افزایش دهنده سطح مالیات باشد. در حالی که امریکایی ها با توجه به اعتمادی که به شرکت های خود دارند، به آن ها فرصت ریسک کردن می دهند تا طرح های جدید خود را امتحان کنند. جیسون کلاکنیس، مرد اول موتور جستجوی انسانی Mahalo، نظریه ریسک به موقع سرمایه داران را مطرح می کند. وی معتقد است اکثر مبتکران و سرمایه گذاران اروپایی فکر های بزرگی را در ذهن نمی پرورانند. کلاکنیس می گوید: "دیدگاه منفی دنیا به اروپا منجر به ترس آن ها از خطر کردن و باز ماندن آن ها از این کار شده و به این ترتیب دره سیلیکون توانسته است با شعار" فکر بزرگ یا کناره گیری"، بازی را به دست بگیرد."وی این طرز فکر را که ریسک سرمایه گذاران باعث موفقیت ایده های جدید خواهد شد، رد کرده و رموز موفقیت طرح های نو را گروه کاری قوی با بهترین ایده ها و مناسب ترین مکان ها برای اجرای آن ها می داند.

آذین فیروزپور