شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

ICT و ضرورت انقلاب فرهنگی در گردشگری


ICT و ضرورت انقلاب فرهنگی در گردشگری

مقوله ای که در محافل گردشگری ایران چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی همچنان نسبت به آن بی توجهی می شود تا برگی بر کمبودها و مشکلات در زیرساختها و بسترهای صنعت توریسم ایران افزوده شده باشد

مقوله‌ای که در محافل گردشگری ایران چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی همچنان نسبت به آن بی توجهی می شود تا برگی بر کمبودها و مشکلات در زیرساختها و بسترهای صنعت توریسم ایران افزوده شده باشد.

با وجود اینکه کاربردهای این فن‌آوری‌ها با رشد چشمگیری در سایر صنایع ایران در حال توسعه و بهره‌برداری است اما متاسفانه صنعت گردشگری در این زمینه بسیار کند و بی برنامه حرکت کرده و نتوانسته است از فواید این فن‌آوریها برای بسترسازی‌های آتی و روند توسعه و بهبود خود بهره لازم و کافی ببرد.

اگرچه گناه این موضوع بیشتر بر گردن سیاست سازان و مدیران ارشد دولتی متولی گردشگری است که فاقد هرگونه استراتژی راهبردی، برنامه‌ریزی، سیاست و ساختار اجرایی مناسب در این راستا هستند، اما سهم صاحبان و فعالان گردشگری در بخش خصوصی نیز در عقب ماندگی تکنولوژیکی صنعت بسیار چشمگیر و پر اهمیت است.

باور کنیم که در دنیای امروز که از آن به عصر ارتباطات و اطلاعات یاد می‌شود، هیچ صنعتی بدون بهره‌برداری از فن‌آوریهای مدرن ICT و همسو شدن با تحولات دیجیتال، نمی‌تواند راه پویایی و توسعه در اقتصاد پر رقابت جهانی و حتی محلی را بپیماید و صنعت گردشگری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

همین امروز هم در عرصه‌ی توریسم جهانی، ICT بعنوان رکن اساسی، نقش تعیین کننده‌ای در رقابت‌های ملی و فرا ملی کشورها ایفا می‌کند و کیفیت و میزان بهره‌برداری از کاربردهای آن تا حد قابل توجهی در برندگی‌های رقابتی تاثیرگذار بوده و هر روز نقش این فن‌آوریها با سرعت غیر قابل باوری در حال تعمیم و گسترش است. به استدلال آمارهای منتشر شده توسط سازمان جهانی توریسم (WTO) در آینده‌ای بسیار نزدیک، کشورهای فاقد زیرساختهای مناسب ICT، عملا از چرخه رقابتهای جهانی و منطقه‌ای گردشگری حذف خواهند شد.

در چنین شرایطی، دردآور اینکه صنعت توریسم در یکی از ده کشور پر چاذبه جهان، فارغ از این واقعیات و فاقد کمترین امکانات و زیر ساختها در این زمینه است و دردآورتر آنکه حتی استراتژی و برنامه مدون و مشخصی در آینده برای پر کردن شکاف موجود، پیوستن به عرصه‌ی توریسم الکترونیک جهانی و تعمیم کاربردهای فن‌آوریها در زیرساختهای خود ندارد.

با این ترتیب، باور کنیم حتی اگر تمامی موانع و مشکلات کنونی صنعت توریسم ایران در همه‌ی عرصه‌ها مرتفع شود، بدون زیرساختهای مناسب از فن‌آْوریهای ICT و جاری و همه گیر شدن کاربردهای آن در تمامی بخشهای صنعت، امیدی به برندگی رقابتی و کسب سهم فراخور از اقتصاد توریسم جهانی و حتی منطقه‌ای در آینده نخواهد بود.

ترکیه ، امارات متحده عربی، بحرین، قطر و ...استراتژیهای توریسم الکترونیک خود را تدوین و دیری است که به مرحله‌ی اجرا گذاشته‌اند و همگی تا سال ۲۰۱۰ به نظام مدرن توریسم جهانی خواهند پیوست، و هم اکنون نیز با درک درست از شرایط جهانی و با سرمایه گزاریهای کلان درحال بهره‌برداری و توسعه‌ی سریع فن‌آوریها در ساختار گردشگری خود هستند و در این عرصه حتی افغانستان نیز استراتژیهای خود را با کمک WTO و شرکتهای بزرگ و سرشناس ICT آمریکا و انگلستان طراحی و آماده اجرا نموده است !

▪ آیا متولیان صنعت گردشگری در کشور این واقعیات را مورد نظر و این هشدارها را جدی نمی‌گیرند؟!

▪ آیا می دانیم یکی از ۱۰ عامل مهم در عدم تمایل به سرمایه‌گذاری‌های خارجی در صنعت گردشگری ایران، فقدان یا ضعف ساختارهای فن‌آوریها ی ICT در کشور است؟

▪ آیا می‌دانیم یکی از اصلی‌ترین موانع ورود گردشکران خارجی به ویژه در قشر گردشگران متمول، فقدانهای تکنولوژیکی موجود است؟

▪ آیا می‌دانیم سهم ایران در نظام توزیع الکترونیکی امکانات وخدمات گردشگری جهان که ۵۰ درصد گردش مالی توریسم جهانی را در برمی‌گیرد، دقیقا عدد صفر است؟

▪ آیا می‌دانیم گردشگری ایران، بدون پورتال ملی گردشگری، هیچ هویتی در گردشگری جهان ندارد و سالها است که به اسرارها و هشدارهای WTO در این مورد بی‌توجهیم؟

▪ آیا می‌دانیم، صنعت هتلداری کشور با روشهای توزیع و فروش سنتی و عدم پیوستن به روشهای توزیع الکترونیکی حتی در عرصه‌ی داخلی، متحمل چه خسارتهای فراوانی است؟

▪ آیا از فواید بی‌بدیل بازاریابی‌های الکترونیکی که ۱۰ سال است در جهان، ابزار اول بازاریابی است و گردشکری ما همچنان از فقدان آن خسارت می‌بیند با خبریم؟

▪ آیا می‌دانیم که در گردشگری ایران حتی از جمع آوری آمار دقیق و درست و روزآمد گردشگران با استفاده از ساده ترین و کم هزینه‌ترین فن‌آوریها ناتوانیم و به همین دلیل اطلاعات، آمار و ارقامی که تحلیل‌های آن می‌بایست مهمترین عامل برای سیاست سازی های کلان گردشگری کشور باشد، تا چه حد بی‌دقت و غیر واقعی است؟

▪ آیا در عصر اطلاعات و ارتباطات هنوز هم باید هزینه‌های اقتصاد و صنعت مبتنی بر عادتها و باورهای سنتی و این تفکر غلط که "ICT صرفا یک فن‌آوری لوکس و گران و کم اهمیت است!" را بپردازیم؟

وضع موجود بهره‌گیری از فن‌آوریها در صنعت گردشگری ایران محدود به استفاده‌های پراکنده از کامپیوتر و نرم افزارهای کاربردی است که آن ها هم بیشتر خارج از استانداردهای قابل قبول تخصصی می‌باشند و متاسفانه تعاریف و کاربردهای گسترده‌ی فن‌آوریهای اطلاعات و ارتباطات ناشناخته و مهجور مانده و از این رو حتی بخش خصوصی نیز که در حرکت به سمت تکنولوژی قالبا راحت‌تر و جسورتر رفتار می‌کند، قابلیت استفاده‌های ابزاری و ابتکاری از این فن‌آوریها را در راستای بهره‌وری بیشتر از سرمایه‌گذاری‌های خود مورد توجه جدی قرار نداده است.

سازمانهای دولتی متولی گردشگری نیز وضعی اسفناک‌تر دارند، همین نکته بس که حتی هنوز هم قالب مدیران لااقل به استفاده از کمترین امکانات فن‌آوری نیز به عنوان بخشی از فرهنگ شغلی و شخصی علاقه چندانی نشان نمی دهند و پر واضح است که استفاده از فن آوری و بسط و توسعه آن در سازمانها و ارگانهای تحت مدیریتشان چه سرنوشتی دارد!

بدون شک برای برون رفت از وضعیت کنونی تمامی اهالی گردشگری می‌بایست با درک شرایط جدید توریسم جهانی و میزان وابستگی آن به فن‌آوریهای نو، انقلاب الکترونیکی در صنعت گردشگری ایران را رقم بزنند و در این رهگذر قبل از هر چیز بسط فرهنگ عمومی ICT در میان این اهالی بسیار حایز اهمیت است.

برای تحقق این مهم تغییر نگاه متولیان و مدیران دولتی گردشگری به این فن‌آوریها و توجه به تدوین و اجرای سیاستهای راهبردی در آماده سازی زیرساختها از یک سو و همچنین افزایش میزان دانش و اطلاعات صاحبان و مدیران و متولیان بخش خصوصی در تمامی زیر صنایع گردشگری و تعمیم فرهنگ و باورهای مبتنی بر تکنولوژی در میان این اهالی و جلب توجه آنان به سرمایه‌گذاری‌های منطقی در توسعه فن‌آوریظهای ICT در حوزه عملکرد خود بسیار حایز اهمیت خواهد بود.

از نظر نگارنده، با توجه به دلایل بسیار که برخی از آنان ذکر شد، ایجاد انقلاب ICT در صنعت توریسم ایران یک ضرورت انکارناپذیر است و همت عالی همه‌ی اهالی گردشگری به ویژه صاحبان صنعت، فعالان و دست اندرکاران دلسوخته این عرصه را می‌طلبد. امیدواریم با همکاری تمامی مطبوعات، کارشناسان و صاحب نظران عرصه‌ی صنعت گردشگری و ICT در این خصوص توفیق مطلوب حاصل شود

http://amirhza.blogfa.com