یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
منبت كاری
یكی از ظرایف صنایع دستی ایران كه چونان دیگر انواع این صنعت پرپیشینه تلفیق بلیغی از هنر حوصله محسوب میشود و دست اندركاران آن از مواد اولیه یی ارزان و فراوان محصولاتی گران بها با ارزش های مصرفی و هنری فوق العاده بالا به وجود می آورند صنعت ؛ منبت كاری ؛ است كه از گذشته هایی دور در ایران رواج داشته و علیرغم بی دوامی چوب در برابر عوامل جوی، دركاخ ها، صندوقچه ی روی مقابر، منابر مساجد و كه از روزگاران قدیم به جا مانده دلیل خوبی برگستردگی این هنر و رونق در رواجش در ایران می باشد.
منبت كاری هنری است مشتمل بر حكاكی و كنده كاری برروی چوب براساس نقشه یی دقیق. این تعریف اصولی منبت كاری است كه در وحله ی اول هیچ خاطزه یی را زنده نمی كند و غیر از یك تعریف معمولی كتابت شده هیچ چیز دیگری را به ذهن متبا در نمی نماید در حالیكه چوب های منبت كاری شده هر كدام نمونه ی خوبی از احساس، ادراك و اندیشه ی پدیدآورندگانش می باشد.
تاریخچه ی منبت كاری همانند بقیه ی هنرها وصنایعی كه بنیانگذار آن مردم عادی بوده اند و در دامان جوامع پراكنده ی بشری متولد شده و رشد كرده چندان روشن نیست و به درستی نمی توان گفت این ؛ هنر- صنعت ؛ از چه زمانی ابداع شده و رواج یافته.
اما آنچه مسلم است چوب به عنوان فراوان ترین ماده ی اولیه ی موجود در طبیعت جزو نخستین موادی است كه توجه بشر را به خود جلب كرده و برای ساخت و پرداخت انواع وسایل مصرفی هنری مورد استفاده قرار گرفته.بنا به اسناد و مدارك موجود منبت كاری در ایران متكی به سابقه یی بیش از هزاروپانصدسال است و حتی عده یی از محققان به صراحت اظهارنظر نموده اند كه قبل از ظهور ساسانیان نیز منبت كاری در ایران رواج داشته، ولی هیچ بازمانده ی تاریخی كه این ادعا را اثبات كند دردست نیست.
قدیمی ترین اثر منبت موجود كه تاریخ نیمه ی اول قرن سوم هجری قمری را دارد یك لنگه در چوبی متعلق به مسجدجامع عتیق شیراز است كه در دوره ی عمروبن لیث صفاری ساخته شده و دارای زیرسازی از چوب تبریزی می باشد و روی آن باخلال هایی از چوب گردو و نقوش پرضلعی بسیار زیبایی زینت شده و بعد از آن باید یك سردر منبت كاری شده از چوب كاخ را مورد اشاره قرار داد كه ساخت قرن چهارم هجری قمری است و روی آن با ظرافت كامل خطوط كوفی با قطری حدود سه سانتی متر كنده كاری شده است.
بعد از ظهور اسلام و با توجه به شیوع روحیه ی ساخت مراكز و مساجد اسلامی، هنرمندان ایرانی جزو اولین كسانی بودند كه تمامی توان و استعداد خویش را صرف تزئین مساجد كردند و به موازات هنرنمایی معماران، كاشیكاران، سنگتراشان، گچبرها و منبت كاران نیز جذب فعالیت در این زمینه شدند و آثاری به وجود آوردند كه متاسفانه امروزه نمونه های زیادی از آن ها در دست نیست ولی به اتكای همان باقیمانده های ناچیز می توان گفت آنچه برای تزئین مساجد و به شكل منبر، رحل قرآن و در و پنجره ساخته شده نمونه ی بسیار ارزنده یی از ذوق و هنر ایرانیان است.
در دوره ی صفویه، با توجه به اینكه ساخت ابنیه ی مذهبی و نیز كاخ های سلطنتی در ایران افزایش چشمگیر و محسوسی یافت عده ی زیادی از هنرمندان به اصفهان كه مركز كشور بود و اكثر ابنیه ی مورد اشاره در آن احداث می شد روی آوردند و تجمع این هنرمندان در یك نقطه كه تبادل تجربیات از اولین برآیندهای آن بود باعث شد تا آثاری ماندنی و اعجاب انگیز به وجود آید.
به دنبال حمله ی افغان ها به ایران و پس از آن در گیری های سیاسی كه عرصه را بر هر نوع فعالیت سازنده یی محدود می گردد هنرمندان و صنعتگران منبت كار تدریجا پراكنده و جذب مشاغلی غیر تخصصی شدند و آن عده یی هم كه هنوز به كار اشتغال داشتند و با سماجت می كوشیدند تا جلوی مرگ این ؛ هنر صنعت ؛ ارزنده را بگیرند مجال چندانی برای فعالیت در رشته ی هنری و صنعتی خود نداشتند. در این زمان، آباده ( از توابع استان فارس ) تنها مركز تجمع منبت كاران كشور به حساب می آمد و جز این، در هیچ جای دیگر از كشور پهناورمان نشانی از منبت كاران و منبت كاری دیده نمی شد.
بعد از سقوط سلسله ی قاجاریه، مردم كه از واگذاری بدون قیدو شرط كشور توسط حكومتگران به بیگانگان به تنگ آمده و جستجوگر راهی برای بازگشت به ارزش های فرهنگی و صنعتی خویش بودند، علیرغم حكومت كودتا كه سعی در حفظ روابط و ظوابط پیشین داشت بسیاری از معیارها را در هم ریختند و بدیهی است كه در چنین شرایطی هنرمندان و صنعتگران و اهل حرفه نیز نقشی بزرگ داشتند.
در همین رابطه استاد احمد صنیعی و استاد علی مختاری كه جزو معدود باقیماندگان استادان منبت كار بودند به تهران آمده و ضمن جدی گرفتن حرفه ی منبت كاری به ترتیب شاگردانی جهت احیا و حفظ هنر و صنعت آباء و اجدایشان پرداختند تاسیس سازمان صنایع دستی ایران به عنوان حافظ و نگاهبان صنایع سنتی و بومی وسیله ی دیگری بود كه باعث شد تا عده یی در زیر چتر حمایت آن گردآمده و مانع مرگ منبت كاری در ایران شوند.
هم اینك شهر آباده در استان فارس و شهر گلپایگان در استان اصفهان مركز اصلی منبت كاری محسوب میشود و جز این درشهر بوشهر نیز عده یی به منبت كاری اشتغال دارند و در دیگر نقاط كشور هم به طور پراكنده منبت كاری رایج است.
منبت كاران ایرانی با بهره گیری از انواع چوب كه به راحتی و باقیمت ارزان از داخل كشور قابل تهیه است و به كمك ابزاركاری بسیار ساده و ابتدایی كه از چند قلم و اسكنه ی فلزی تجاوز نمی كند با صبر و حوصله یی در خود ستایش ذهنیات خود را كه اكثرا نیز منبعث از ارزش های اصیل اسلامی و ایرانی است و به شكل خطوط كوفی و نقوش اسلیمی، ختایی و گل و مرغ و متجلی میشود به منصه ی ظهور میرسانند و علاوه به درهای مساجد و زیارتگاه ها، صندوق های روی مقابر و ساخت انواع رحل و منبر در اندازه های مختلف كه نمونه ی آن ها را در اكثر مساجد و زیارتگاه های كشور می توان دید به تهیه و تولید وسایل مصرفی نیز اشتغال دارند و محصولاتی نظیر قاب عكس، قاب آئینه جعبه ی قاشق و چنگال، سرویس های رومیزی اداری، انواع ظروف و تولید می كنند كه خریداران و مصرف كنندگان زیادی دارد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست