شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

هفت توصیه اخلاقی پیامبر ص به مردم


هفت توصیه اخلاقی پیامبر ص به مردم

یک استاد حوزه علمیه قم با استناد به هفت توصیه اخلاقی حضرت محمد ص پیامبر بزرگ اسلام تصریح کرد اگر این دستورالعمل ها در جامعه به کارگرفته شود می تواند افراد جامعه و به ویژه نوجوانان و جوانان را به تعالی روحی و معنوی و ارزش های اخلاقی بالا هدایت کند

یک استاد حوزه علمیه قم با استناد به هفت توصیه اخلاقی حضرت محمد(ص) پیامبر بزرگ اسلام تصریح کرد: اگر این دستورالعمل‌ها در جامعه به کارگرفته شود می‌تواند افراد جامعه و به ویژه نوجوانان و جوانان را به تعالی روحی و معنوی و ارزش‌های اخلاقی بالا هدایت کند. آیت‌ا... سید قدرت‌ا... ناصری اظهار کرد: عمل به این دستورالعمل‌ها به تقویت ایمان به خدا در جامعه، تحقق عدالت و گسترش اخلاق و عزت نفس منجر می‌شود. وی تصریح کرد به‌کارگیری این توصیه‌ها همچنین به برقراری حق و حقیقت و همچنین زدوده‌شدن باطل می‌انجامد. وی گفت: در یک روایت بسیار با ارزش امام باقر(ع) می‌فرماید، پیامبر عظیم‌الشان اسلام صلوات الله علیه و آله و سلم فرمودند: من مامور شده‌ام به هفت امر گرانبها که نخستین آن این است که فقرا را دوست داشته باشم. آیت‌ا... ناصری تصریح کرد: این دستور العمل می‌تواند الگوی بسیار خوب و مناسبی برای برنامه‌ریزان کشور در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی باشد تا در همه برنامه‌ریزی‌ها مصلحت قشرهای ضعیف را در نظر بگیرند. وی افزود: دستورالعمل دوم که پیامبر(ص) فرمود خدا مرا به آن امر فرموده، این است که ذکر لاحول ولاقوه الا بالله العلی العظیم را بسیار بگویم، یعنی با زبان و قلب خود همیشه به خود و دیگران تلقین نمایم که هیچ موثری در عالم جز خدای متعال وجود ندارد، به این معنی که همیشه توکل پیامبر(ص) به خدای متعال در حد اعلای خودش بود. وی ادامه داد: حضرت محمد(ص) در یکی از جنگ‌ها قدری از سپاهیان خودش فاصله گرفته بود که به ناگهان بارانی سیل آسا باریدن گرفت به طوری که رودخانه بزرگی به سرعت تشکیل شد و بین او و لشکریانش فاصله انداخت، یکی از افراد دشمن که متوجه فاصله گرفتن یکی از مسلمانان از اردوی سپاه اسلام شد به سرعت سوار بر اسب شد اما دید این شخص خود پیامبر اسلام(ص) است. در این لحظه فرد دشمن شمشیرش را بالا گرفت در حالی که پیامبر هم هیچ اسلحه‌ای در اختیار نداشت. با صدای بلند خطاب به پیامبر گفت: چه کسی تو را از دست من نجات می‌دهد، حضرت محمد(ص) با آرامش خاصی که داشت بدون هیچ گونه اضطرابی فرمود ؛ الله، به محض این که پیامبر این کلمه مقدس را بر زبان آورد، به صورت معجزه یا به شکلی دیگر پای اسب به سنگی برخورد کرد، سوار دشمن از اسب بر زمین افتاد و شمشیر از دستش افتاد. پیامبر به سرعت برخاست و شمشیر را در دست گرفت و بالای سر آن فرد ایستاد و فرمود: اکنون چه کسی تو را از دست من نجات می‌دهد، آن شخص که مشرک بود گفت: کرم و سخاوت شما من را امیدوار کرده است. پیامبر فرمود: بلند شو، او را آزاد کرد و دوباره شمشیرش را هم به او بازگرداند. آن شخص از این کار رسول خدا متعجب شد که چطور شد و پیامبر با چه جراتی دوباره شمشیر را به من داد، اینجا بود که فهمید پیامبر با جایی مرتبط است، او کاری ندارد که شمشیر به دست چه کسی باشد، او می‌داند که در عالم هیچ موثری جز خدای متعال نیست و این شد که قول داد که دیگر در هیچ جنگی علیه پیامبر شرکت نکند.ناصری گفت: دستورالعمل سومی که امام باقر(ع) فرمود پیامبر به آن امر شده است، به فرموده خود پیامبر این است که به من امر شده که حق را بگویم ولو تلخ باشد یعنی در گفتن حق ملاحظه مصلحت خود و قوم و خویش و طرفداران خود را نکنم، اگر مطلبی حق است ولو که به ضرر خودم باشد حق را بگویم، محافظه کاری نکنم و مصلحت این و آن را در نظر نگیرم. آیت‌ا... ناصری خاطرنشان کرد: انسان باید از این دستورالعمل‌ها استفاده وافر را ببرد چون این دستورالعمل‌ها می‌تواند جامعه را از مفاسد و ضدارزش‌های اخلاقی به‌ویژه از دروغ گفتن و کتمان حقیقت نجات دهد. وی افزود: چهارمین دستورالعملی که پیامبر فرمود (من به آن امر شده ام) این است که من با اقوام و خویشاوندان خودم ارتباط داشته باشم، هرچند که آنها با من قطع ارتباط بکنند، یعنی الزام در به جا آوردن صله رحم. وی گفت: خویشاوندان پیامبر بیشترین شان در یک برهه زمانی مشرک بودند و حتی آماده شده بودند که او را به قتل برسانند، در جنگ احد دندانش را شکستند و بالاترین ضربه را بر پیامبر وارد آوردند و حضرت حمزه عموی پیامبر را به شهادت رساندند، در همان شرایط عده‌ای از یاران پیامبر نزد ایشان آمدند و درخواست کردند که اکنون بهترین موقع است که آنها را نفرین کنی. پیامبر در پاسخ یاران خود فرمود: من هرگز برای این کار مبعوث نشده ام، اما دستانش را بالا برد و شروع کرد به دعا کردن که خدایا قوم من نادانند و نمی‌دانند، آنها را ببخش و هدایت بفرما. استاد حوزه علمیه قم گفت: پنجمین دستورالعملی که پیامبر فرمود من به آن امر شده ام این است که در پیمودن راه حق از سرزنش و ملامت هیچ ملامت‌کننده‌ای نترسم. ناصری اظهار کرد: ششمین دستورالعملی که حضرت محمد(ص) فرمودند به آن دستور داده شده‌اند، این است که فرمودند: به من دستور داده شده که در امور دنیا و برخورداری از مظاهر دنیا و ثروت و پست و مقام‌های ظاهری دنیا همیشه به پایین‌تر از خودم نگاه کنم و به بالاتر از خود نگاه نکنم . وی در تشریح این دستورالعمل افزود: اگر انسان خواست به بالاتر از خود نگاه بکند، مثلا بگوید او خانه‌ای دارد این چنین و آنچنان، من هم می‌خواهم مثل او یا بالاتر از او داشته باشم، ماشین او آن گونه است و من می‌خواهم بالاترش را داشته باشم، این روش معمولا باعث سرخوردگی، شکست و ناکامی و انحرافات زیادی می‌شود. این استاد حوزه علمیه ادامه داد: آن چیزی که انسان را در امور دنیا نجات می‌دهد زهد و قناعت است که در حیطه و محدوده مصرف می‌تواند به انسان بسیار کمک کند، اما در امر آخرت برعکس، ما باید به بالاتر از خودمان نگاه بکنیم، اگر دیدیم که کسی در امور عبادی، معنوی، در ایمان به خدا و اخلاص از همه جلوتر است او را الگوی خودمان قرار بدهیم تا بتوانیم خودمان را به او برسانیم و پیشرفت بکنیم. آیت‌ا... ناصری افزود: دستورالعمل هفتم که پیامبر فرمود یه آن مامور شده ام این است که هیچگاه درخواستی از کسی غیر از خدا نداشته باشم. این دستور موجبات عزت نفس را برای انسان فراهم می‌آورد و دیگر هیچگاه خودش را مقابل دیگران خوار و ذلیل نمی‌کند.