سه شنبه, ۷ اسفند, ۱۴۰۳ / 25 February, 2025
مجله ویستا

نگاهی دیگر به آیه تطهیر


نگاهی دیگر به آیه تطهیر

خداوند فقط می خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملًا شما را پاک سازد

إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیرا( ۳۳- احزاب)

خداوند فقط می‏خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملًا شما را پاک سازد.

در این آیه که معروف به آیه تطهیر است نکاتی مهم درباره فاطمه زهرا (س) به دست می آید که شنیدن دارد.

آیه می گوید که خداوند اراده کرده تا هرگونه رجس و پلیدی را از شما اهل بیت دور بنماید و شما اهل بیت هیچ گونه رجس و پلیدی نخواهید داشت.

رجس از نظر لغت شناختی به هرگونه پلیدی عنوان شده است (مفردات – ج۱ – ص۳۴۲) در ایه شریفه رجس به صورت کلی عنوان شده لذا معنایش اینست که شما اهل بیت از هرگونه رجس و پلیدی دور خواهید بود(ترجمه المیزان –ج۱۶- ص۴۶۷) ولی اگر به خود قران کریم رجوع کنیم رجس و پلیدی را معنا کرده است. ده مصداق از مصادیق رجس و پلیدی در قران کریم معرفی شده است:

یک. خمر (مائده-۹۰)

دو. میسر (مائده-۹۰)

سه. انصاب (مائده-۹۰)

چهار. ازلام (مائده-۹۰)

پنج. بی ایمانی (انعام-۱۲۵)

شش. غذای حرام (انعام-۱۴۵)

هفت. شرک (اعراف-۷۱ و حج-۳۰)

هشت. نفاق (توبه-۹۵)

نه. بی تعقلی (یونس-۱۰۰)

ده. مرض قلبی (توبه-۱۲۵)

اگرچه مفسرین سنی در معنای اهل بیت موافق با مفسرین شیعه نیستند ولی درباب اینکه فاطمه زهرا جزو اهل بیت است هیچ مفسر شیعه و سنی تردید نکرده است. اگر اهل بیت بودن فاطمه زهرا را به اذهاب رجس که در ایه تطهیر بیان شده اضافه کنید لوازمی مهم به دست خواهد آمد که نمونه اش را خواهیم گفت.

لازمه اول. وقتی خداوند می گوید هیچ گونه رجس و پلیدی در اهل بیت نبوی وجود ندارد لازمه اش اینست که فاطمه زهرا عصمت دارد. هیچ گونه خطا و معصیت مرتکب نخواهد شد چون خطا و معصیت مصداق رجس و پلیدی است وآنچه فاطمه زهرا بگوید و انجام بدهد کاملا درست خواهد بود پس دفاعی که فاطمه زهرا از امیرالمومنین کرده، خطبه فدکیه ای که خوانده، پشت در که آمده، وصیتی که کرده، غسل و دفنش را که خواسته مخفیانه باشد و نیز قبرش را که خواسته پنهان بماند همه و همگی حقیقت محض است و احتمال خطا ندارد لذا آنان که دراین موارد ایراد گرفته اند باید بیندیشند که سخن خودشان ایراد دارد.

لازمه دوم. اراده الهی یا اراده تکوینی است یا اراده تشریعی. اینکه در ایه تطهیر می گوید خداوند اراده کرده، منظور اراده تکوینی است چون اگر اراده تشریعی بود اختصاص به اهل بیت نداشت (ترجمه المیزان – ج۱۶ –ص۴۶۷) پس آنچه فاطمه زهرا گفته و انجام داده است همه مویّد به تایید الهی است. خداوند خواسته است که فاطمه زهرا را پاک پاک بنماید که هیچ گونه بدی در وجودش راه نداشته باشد.بدین معنا ایراد رفتن به فاطمه زهرا زیرسوال بردن اراده الهی است و مخالفت با آنچه خداوند خواسته است.

لازمه سوم. اگر رجس و پلیدی از فاطمه زهرا دور است پس همه مصادیق رجس و پلیدی از فاطمه زهرا دورخواهد بود. ده نمونه رجس و پلیدی که قران کریم نام برده هیچ یک در وجود فاطمه زهرا مشاهده نشده است ونسبت هریک از اینها به صدیقه طاهره به معنی نفی تطهیر و عصمت اوست. نمونه بگوییم. یک نمونه رجس، بی ایمانی است پس خداوند بی ایمانی را از وجود فاطمه زهرا دورساخته است وایشان هرچه بگوید و هرچه انجام بدهد جلوه ایمان او به خدای تعالی است.یک نمونه رجس بی تعقلی است لذا انچه فاطمه بگوید و انجام بدهد عقلانی است.اگر می خواهیم عقلانی زیستن را بیاموزیم باید به فاطمه زهرا بنگریم. ازاین روست که فاطمه زهرا می تواند الگویی شایسته باشد.

میثم امانی