پنجشنبه, ۱۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 6 March, 2025
مجله ویستا

۲ ابزار اساسی شرکت های هرمی


۲ ابزار اساسی شرکت های هرمی

اگر تاکنون از سوی اعضای شرکت های هرمی به فعالیت و همکاری دعوت شده باشید, بدون شک اعتراف خواهید کرد دورنمایی که آنها از این فعالیت به شما ارائه می کنند, وسوسه کننده است

اگر تاکنون از سوی اعضای شرکت‌های هرمی ‌به فعالیت و همکاری دعوت شده باشید، بدون شک اعتراف خواهید کرد دورنمایی که آنها از این فعالیت به شما ارائه می‌کنند، وسوسه‌کننده است. با یک محاسبه ریاضی ساده امکان کسب درآمد بسیار بالایی را برای شما در ظرف مدتی کوتاه باورپذیر می‌کنند، زیرا طبق محاسبه‌ای که آنها ارائه می‌کنند، فقط کافی است شما پس از خرید محصولات شرکت، به عضویت آن درآیید و ۲ نفر از نزدیک‌ترین دوستان یا اقوام خود را برای خرید و عضویت در مجموعه اعضای شرکت دعوت کنید و هر یک از آن دو نفر نیز به همین شکل اقدام کنند الی آخر... ۲نفر مذکور و همه افرادی که به وسیله آنها یا زیر مجموعه‌هایشان با خرید از شرکت به عضویت درمی‌آیند، زیر مجموعه شما محسوب شده و با خرید هر یک جفت از آنها (ذیل ۲ شاخه زیرمجموعه شما) کمیسیونی از طرف شرکت به شما پرداخت خواهد شد. طبق محاسباتی که شرکت از درآمد شما در سال اول فعالیت در شرکت برای شما ارائه می‌کند، ظرف سال اول به طور متوسط ماهانه میلیون‌ها تومان درآمد شما خواهد بود.

فقط یک چیز باعث می‌شود شما پاسخی منفی به چنین پیشنهاد وسوسه‌کننده‌ای بدهید: ناشناخته بودن شرکت و در نتیجه عدم اعتماد به آن. از آنجا که فعالیت چنین شرکت‌هایی غیرقانونی است، آنها هیچ‌گونه مجالی برای تبلیغات رسانه‌ای در رسانه‌های رسمی کشور ما در اختیار ندارند و از آنجا که شرط عضویت شما درون این شرکت‌ها خرید یکی از محصولات آنهاست (که معمولا هزینه‌ای بین یک الی ۸ میلیون تومان را به شما تحمیل می‌کند)، شما نمی‌توانید به این میزان به یک شرکت ناشناس اطمینان کنید؛ اما آنها برای حل این معضل نیز چاره‌ای اندیشیدند. شما ‌باید توسط یکی از کسانی که بیشترین اعتماد را به او دارید به شرکت دعوت شوید. به عبارت دیگر اعضای شرکت ملزمند تنها نزدیک‌ترین دوستان خود را که بیشترین اعتبار را نزد آنها دارند برای خرید از شرکت و عضویت در آن دعوت کنند. در نتیجه شما در همان جلسه اول با شغلی آشنا می‌شوید که دارای این سه ویژگی است:

۱) هزینه نسبتا قابل توجهی را ابتدای کار ‌باید برای فعالیت به شرکتی که قرار است شما را به استخدام درآورد، پرداخت کنید.

۲) امکان درآمد بسیار بالایی از طریق آن شغل برای شما وجود دارد.

۳) به سیستمی‌که قرار است خود را به استخدام آن درآورید اطمینان بسیار بالایی دارید.

ویژگی‌های دوم و سوم نزد بسیاری از افراد، ویژگی اول را خنثی می‌کند و این وضعیت شانس این‌که فرد به پیشنهاد اعضای شرکت، پاسخ مثبت دهد را بالا می‌برد؛ بنابراین فعالیت تبلیغی چهره به چهره تاثیر روانی بسیار بالایی را در دعوت‌شدگان به جلسه معارفه می‌گذارد. جالب اینجاست که اگر شما با همه این اوصاف نخواهید پیشنهاد اعضای شرکت را بپذیرید، با توجه به این‌که توسط یکی از نزدیک‌ترین دوستان خود به این فعالیت دعوت شدید، اخلاقا ملزم خواهید شد دلیلی برای پاسخ منفی خود ارائه کنید؛ اما شرکت از قبل، در آموزش‌هایی که به اعضای مجموعه ارائه کرده، عمده دلایل شما را پیش‌بینی کرده و برای هر یک از آنها پاسخی به دوست شما (دوستی که شما را به عضویت در شرکت دعوت می‌کند) برای ارائه به شما آموزش داده است.

یکی از عمده‌ترین دلایلی که شما (و به طور کلی ایرانی‌هایی که به فعالیت در شرکت دعوت شدند) ذکر می‌کنید، غیرقانونی بودن این فعالیت است. دوست شما در مقابل این دلیل احتمالا به شما خواهد گفت این فعالیتی محفلی و درونی بین اعضای مجموعه است و فاقد جنبه‌های اجتماعی است، بنابراین نه کسی از دیگری شاکی خواهد بود و نه نیازی به تایید قوانین اجتماعی دارد.

● چه باید کرد؟

همان‌طور که می‌دانیم این فعالیت غیرقانونی است. با این که غیرقانونی بودن فعالیت، از گسترش آن تا حد زیادی جلوگیری کرده است، ولی هنوز شاهد فعالیت این شرکت‌ها درون کشور و به عضویت درآمدن هموطنانمان در آنها هستیم. از سوی دیگر، غیرقانونی شدن این فعالیت‌ها در برخی موارد به سود این شرکت‌ها و سرشاخه‌های آنها نیز تمام شده است، چون مالباختگانی که از کسب درآمد و حتی اصل پول خود از طریق فعالیت در این شرکت‌ها ناامید می‌شوند، در بسیاری از موارد صرفا فعالیت را رها می‌کنند و از خیر پول خود می‌گذرند، زیرا احساس می‌کنند شکایت آنها از شرکت، در مرتبه اول به معنای اعتراف خود آنها به یک عمل مجرمانه یعنی عضویت در آن شرکت است. در ثانی، این‌که یکی از نزدیک‌ترین دوستان فرد مالباخته معرف او برای عضویت در شرکت بوده نیز تا حد زیادی مانع می‌شود فرد مالباخته اقدام به شکایت کند، زیرا این شکایت به منزله شکایت از دوست خود او نیز محسوب می‌شود.

مسلما با توجه به تبعاتی که گسترش این‌گونه فعالیت‌ها در نظام اقتصادی کشور به بار می‌آورد، ‌باید فعالیت آنها غیرقانونی باشد، ولی این کافی نیست. ‌باید احتمال پذیرش و ورود افراد را به درون این شرکت‌ها، هر چه بیشتر کاست و این مساله ممکن نخواهد شد مگر به واسطه فعالیت‌های تبلیغاتی‌ای که دارای تاثیر روحی و روانی بالایی هستند، یعنی همان ابزاری که شرکت‌های هرمی ‌بدان متوسل می‌شوند. صدا و سیما با ساختن فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی در این راه نقش اول را می‌تواند عهده‌دار شود. حتی می‌تواند این کار را موضوع حاشیه‌ای و نه اصلی سریال‌ها و فیلم‌ها قرار داد.

باید این پدیده را به عنوان یک معضل اجتماعی پذیرفت و آن را به تصویر کشید، با همه مضرات و مخاطراتی که دارد، البته این کار باید آگاهانه صورت گیرد و نباید در جریان چنین آثاری، معرفی نادرست و دروغین از این فعالیت‌ها ارائه کنیم و در بیان مضرات آن به زیاده‌گویی دچار شویم، چرا که چنین کاری آثار معکوس را به بار خواهد آورد. اگر حتی وضعیت روحی یک مالباخته را که به خاطر عضویت در این شرکت‌ها متحمل بدهی به افراد متعددی شده و به دلیل فعالیت در این شرکت‌ها اعتبار زیادی را میان دوستان و نزدیکان خود از دست داده، به زیبایی و هنرمندانه به تصویر بکشیم، کار تبلیغی بسیار ارزشمندی کرده‌ایم.