پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
مجله ویستا

تغییر الگوریتم گوگل


تغییر الگوریتم گوگل

گوگل هر ساله بیشتر از ۵۰۰ – ۶۰۰ دفعه الگوریتم سرچ را تغییر میدهد در حالی که بیشتر این تغییرات جزئی هستند , هر چند ماه گوگل یک اپدیت الگوریتم اصلی را به کار میاندازد که نتایج سرچ را به روش های قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار میدهد

گوگل هر ساله بیشتر از ۵۰۰ – ۶۰۰ دفعه الگوریتم سرچ را تغییر میدهد . در حالی که بیشتر این تغییرات جزئی هستند ، هر چند ماه گوگل یک اپدیت الگوریتم اصلی را به کار میاندازد که نتایج سرچ را به روش های قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار میدهد .

برای سرچ مارکرتر (search marketers ) ، دانستن تاریخ به روز رسانی گوگل میتواند کمک به توضیح تغییرات در رنکینگ و ترافیک بنیادی سایت کند . در زیر ، تغییرات الگوریتمی اصلی که بیشترین تاثیر را بر سرچ میگذارد را لیست کرده ایم . شناختن این اپدیت ها میتواند به سرچ موتور های بهینه سازی کمک کند .

بعد از چند هفته از گمانه زنی در باره "Over-optimizaiton penalty" ، گوگل سرانجام "Webspam Update" را به جریان انداخت ، که به زودی نام "Penguin." را به خود گرفت . Penguin تعدادی از فاکتور های اسپم را طبقه بندی کرد ، که موارد کیبورد ، و تا حدود ۳.۱ % از پرسشهای انگلیسی تحت تاثیر قرار میدهد را شامل میشود .

● اپدیت پنگوئن : الگوریتم وب اسپم گوگل اسم رسمی دریافت میکند

علاوه بر پاندا ، اپدیت جدیدی از گوگل وجود دارد : Penguin . این نام جدیدی است که گوگل به webspam algorithm داده است .

● اپدیت چیست ؟

برای انهایی که با اپدیت های گوگل اشنا نیستند ، پیشنهاد میکنم Why Google Panda Is More A Ranking Factor Than Algorithm Update که سال گذشته انتشار یافت را بخوانند . این کتاب توضیح میدهد که چگونه گوگل تنوعی از الگوریتم هایی که صفحات را رتبه بندی میکنند را مورد استفاده قرار مید هد .

گوگل هرچند وقت یکباراین الگوریتم ها را تغییر میدهد . زمانی که این اتفاق میافتد ، به عنوان “update,” شناخته میشود ، که به ترتیب تاثیری بر نتایج سرچی که میکنیم دارد . گاهی اوقات اپدیت ها تاثیر بیشتری دارد ؛ بعضی وقت ها به ندرت به چشم میخورد .

● چه کسی اپ دیت ها را نام گذاری میکند ؟

گوگل همچنین متناوبا الگوریتم های جدیدی ایجاد میکند . زمانی که این اتفاق میافتد ، گاهی اوقات گوگل خود برای انها نامی انتخاب میکند ، مثل Vince update در سال ۲۰۰۹ . اگر گوگل اسمی انتخاب نکند ، گاها دیگران مثل Webmaster World نامی برای ان انتخاب میکنند ، همانند Mayday update در سال ۲۰۱۰ .

در مورد Penguin ، تاریخ دوباره تکرار شد ، جایی که گوگل به طور تعویقی نامی به اپدیت after-the-fac داده است . مورد مشابهی از این موضوع در باره پاندا سال گذشته اتفاق افتاد .

زمانی که اپدیت پاندا برای اولین بار در فوریه ۲۰۱۱ شروع به کار کرد ، گوگل در ابتدا نامی را برای استفاده داخلی انتخاب نکرد . من این را میدانستم ، ولی اجازه نداشتم که ان را بگویم . بدون یک اسم رسمی ، اسم غیر رسمی “Farmer,” را برای ان لحاظ کردم ، چرا یکی از دلایل ورای اپ دیت مقابله با مضامین با کیفیت پایین که اغلب با مطالب کشاورزی همراه شده بود ، بود .

در پایان ، گمان میکنم که گوکل نمیخواست که اپ دیت بدین صورت باشد ، در مصاحبه با Steven Levy برای for Wired اپ دیت حدود یک هفته بعد از را اندازی ان هدف اصلی او مطالب کشاوزی بوده ، بنابراین به پاندا اسمی عمومی داده است . پاندا نامش را از یک مهندس درگیر این موضوع دریافت کرده است .

● به پنگوئن سلام کنید

از زمان نام گذاری پاندا ، گوگل از نامها کناره گرفته است . الگوریتم جدیدی در ژانویه جهت جریمه کردنصفحاتی با اگهی های زیاد بالای تاه خوردگی که “page layout algorithm نامیده میشوند طراحی شده اند . زمانی که پنگوئن یک هفته جلوتر مورد استفاده قرار گرفت ، “page layout algorithm نامیده شد .

بدون یک اسم برای page layout algorithm ، موتور جستجو Search Engine Land از مردم برای ایده های خودشان در گوگل و فیس بوک ، در مورد رای دادن به “Titanic” پرسیده بود . در اخرین بررسی از طرف گوگل اسم رسمی پنگوئن در نظر گرفته شد .

● چرا گوگل پاندا بیشتر یک فاکتور رتبه بندی است تا الگوریتم اپ دیت

با Google Panda Update ۲.۲ upon us ، بازدید مجدد ازانچه واقعا پاندا هست یا نیست خالی از لطف نیست . پاندا فاکتور جدید رتبه بندی است. پاندا الگوریتم کلی جدید رتبه بندی که توسط گوگل به خدمت گرفته شده نیست . تفاوت برای هر کسی که با پاندا تماس داشته و امیدوار به بهسازی ان دارد مهم است .

● الگوریتم رتبه بندی گوگل و اپدیت ها

بیایید با موتور بهینه سازی سرچ (search engine optimization) شروع کنیم . بعد از این که موتور های جستجو صفحات را از وب جمع اوری کردند ، نیازدارند که انهارا با توجه به تقاضا ی موجود برای سرچ صورت گرفته مرتب کنند . کدامیک بهترین است ؟ برای تصمیم گری راجع به ان ، انها الگوریتم رتبه بندی را بخدمت گرفته اند . مانند یک دستور غذا برای پخت بهترین نتایج حاصل شود .

مثل هر دستور پخت ، الگوریتم رتبه بندی دارای بسیاری از مواد لازم است . موتور های جستجو به کلماتی نگاه میکنند که در صفحات ظاهر میشوند ؛ مردم چگونه به ان صفحات مرتبط میشوند ، سعی در محاسبه اعتبار وب سایت ها میکنند . فاکتور های رتبه بندی Periodic Table Of SEO Ranking Factors در این باره بیشتر توضیح میدهد .

گوگل پیوسته الگوریتم رتبه بندی را تغییر میدهد ، افراد متوجه این تغییرات کوچک نمیشوند . اگر الگوریتم یک دستورغذای واقعی بود ، این میتوانست مانند اضافه کردن سر انگشتی نمک ، یک ذره شکره یا یک قاشق غذا خوری از چاشنی جدید باشد . بجز تغییرات کوچک الگوریتم اکثرا یکسان است .

هر چند وقت یکبار ، گوگل بازبینی کلی از الگوریتم رتبه بندی انجام میدهد . این اقدام به عنوان اپ دیت در طول سال ها شناخته شده است . “Florida” یک مورد معروف در سال ۲۰۰۳ ؛ Vince Update در سال ۲۰۰۹ ؛ Mayday Update نیز در سال گذشته انجام شد .

● شاخص و اپ دیت های الگوریتم

به طور گیج کننده ای ، مقوله اپدیت برای چیز هایی که الگوریتم های اپدیت واقعی نیستند نیز بکار میرود . در اینجا some vintage Matt Cutts در این موضوع وجود دارد . برای مثال ، چندین سال قبل گوگل به طور مستمر“index update” هر ماه انجام میداد ، زمانی که به طور ناگهانی میلیونها صفحه جدید را بیرون ریخت در مجموعه موجود خود به این پی برده بود .

سرازیرشدن مطالب جدید باعث تغییرات رتبه بندی میشود که برای مستقر شدن میتواند چندین روز به طول بیانجامد ، بنابراین نام مستعار “Google Dance.” را به خود گرفت . اما تغییرات در نتیجه طبقه بندی از طریق همه مطالب جدید صورت گرفته ، نه به این علت که خود الگوریتم تغییر پیدا کرده است .

البته ، همانطور که گفته شد ، گاهی اوقات خود هسته الگوریتم رتبه بندی به طور گسترده ای تغییر پیدا میکند ، تقریبا همانند مخلوط کردن یک دستور غذای قدیمی و شروع با اماده کردن دستور غذای جدید است . این “algorithm updates” میتواند تغییرات گسترده ای در رتبه بندی ایجاد کند . اما پاندا ، به رغم دگرگونی هایی که داشته ، نمیتواند یک الگوریتم اپ دیت به شمار رود .

در عوض – پاندا مثل PageRank – ارزشی است تمام الگوریتم های گوگل را تغذیه می کند . اگر ان کمک کند انرا همانند هر سایت که نمره PageRank داده شده است درنظر بگیرید . انها یی که در پاندا پایین هستند ok تلقی میشوند ؛ انهایی که بالا هستند بوسیله پاندا چکش کاری شده اند .

● محاسبه فاکتورهای رتبه بندی

پس ما الان کجا هستیم ؟ گوگل یک الگوریتم رتبه بندی دارد ، دستوری که بسیاری از فاکتورها را جهت تصمیم برای چگونگی رتبه بندی صفحات ارزیابی میکند . گوگل – میتواند وبرخی تغییرات را در الگوریتم رتبه بندی اعمال میکند و میتواند تاثیرات نا گهانی (اگر چه جزئی باشد ) را با انجام این کار ببنید . به دلیل که از قبل ارزش هایی برای برخی از فاکتور های محاسبه شده و مرتب شده قائل شده است .

برای مثال ، بیایید بگوییم گوگل تصمیم دارد به صفحاتی که همه کلماتی که شخص جستجو کرده است را برای نشان دادن در مجاورت یکدیگررا فراهم کرده است پاداش دهد . قصد دارد که انها را نسبت به قبل کمی تقویت کند . گوگل میتواند با اجرای این الگوریتم جزئی شاهد تغییرات سریعی باشد .

به این خاطر که گوگل از قبل همه ارزش های مرتبط با این فاکتور مخصوص را جمع اوری کرده است . گوگل از قبل صفحات را طبقه بندی و جاییکه هر کلمه در مجاورت کلمات دیگر قراردارد را نشانه گذاری کرده است . گوگل میتواند به اسانی شماره گیری از ۵ تا ۶ را از فاکتور رتبه بندی مجاورت استعاره ای را به راحتی عوض کند ، به این دلیل که ان فاکتور ها از قبل به عنوان بخشی از یک فرایند در جریان محاسبه شده اند .

● محاسبه دستی در مقابل اتوماتیک

دیگر فاکتورها نیاز به محاسبه دقیق تری که به طور مداوم انجام شده است دارد ، چیزی که گوگل به ان اپ دیت های دستی میگوید . به این معنا نیست که یک فرد در گوگل تا حدی ارزش این فاکتور ها را به طور دستی تنظیم کرده است . به این معناست که شخص تصمیم به اجرا یک برنامه ویژه جهت اپ دیت این فاکتور ها گرفته ، تا این که این موضوع به طور دائم اتفاق بیافتد .

برای مثال ، چند سال قبل گوگل برنامه“Google Bomb” fix را به کار انداخت . اما سپس ، Google Bombs جدید به کار ادامه داد . چه اتفاقی برای ان افتاد ؟ گوگل توضیح داد که فیلتر مخصوصی از Google Bomb وجود دارد که به طور دوره ای اجرا میشود چرا که همه مدت به ان نیاز نیست . زمانی که فیلتر اجرا میشود ، میتواند Google Bomb جدید را شناسایی کند و انها را خنثی کند .

در مواد دستور ، بدین گونه خواهد بود که انگار شما از یک نوع شکلات در کیک های خود استفاده میکنید ، اما سپس ازبرند شکلات را عوض میکنید . شما همواره از خورده شکلات ها استفاده میکنید ، اما این خورده ها به کیک هایتان طعم بهتری میدهد .

توجه : در چاپ قبلی ان موضوع ، راجع به ارزش های PageRank صحبت کرده بودم که گاها به طور دستی اپ دیت میشد . گوگل در واقع گفته بود که انها پیوسته اپ دیت میشوند . در مورد هر گونه سوء برداشت درانجا معذرت خواهی میکنم .

منبع: گوگل سئو

ترجمه : فاطمه قناعتیان