چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
یك فرانسوی در سرزمین عرفان
لویی ماسینیون با پژوهشهایش درباره سنت اسلامی، مسائلی را فراروی ما قرار داد كه از هر حیثی جالب و قابل تامل است. اندیشههایش بر چهار متفكر ایرانی تاثیر گذاشت؛ اولین آنها دكتر علی شریعتی است و در وهله بعد میتوان از داریوش شایگان، احسان نراقی و سیدجواد طباطبایی نام برد. در این میان شدت تاثیرپذیری شریعتی از ماسینیون نسبت به سه متفكر دیگر بیشتر بود.
چندین دلیل برای این اتفاق وجود دارد كه آنها را توضیح میدهم.
نخست آنكه ماسینیون شیفته عرفان خراسانی بود، چنانكه شریعتی به این عرفان دل بسته بود. عرفان خراسانی، عرفان حال است، عرفان زندگی است و سیر و سلوكی نیست. نمونه این عرفان را میتوان در آثار ابوسعید ابوالخیر جستوجو كرد. علاقه ماسینیون به حلاج را هم میتوان ناشی از این گرایش عرفانی دانست. عرفان خراسانی در مقابل عرفان بغداد قرار میگیرد كه به تعبیر شریعتی عرفان قال است، عرفانی كه مشخصههای آن را میتوان در آثار ابنعربی مشاهده كرد.
از این نظر میتوان آرای هانری كربن را هم مورد مداقه قرار داد چرا كه كربن به این عرفان تعلق خاطر دارد.
كربن از شریعتی انتقاد میكرد كه چرا عرفان را به عرصه اجتماع میآورد. نظیر این انتقاد را دكتر شایگان و دكتر سیدحسین نصر هم طرح میكردند چرا كه آنها نیز همانند كربن كنش اجتماعی را باور نداشتند. از اینجا دومین دلیل تاثیرپذیری شریعتی از ماسینیون را درمییابیم؛ ماسینیون اعتقاد داشت كه عرفان باید روی زندگی اجتماعی بشر تاثیر بگذارد، چنانكه شریعتی هم به كنش اجتماعی فكر میكرد اما هستیشناسی كربن كمتر كنشزا است. نشانه تفكرات كربن در ایران را میتوانیم در آثار و اندیشههای شایگان ببینیم، البته منظورم شایگان قبل از انقلاب است و امروز شایگان نگاه دیگری نسبت به جهان دارد كه بحث درباره آن مجال دیگری میطلبد.
تقسیمبندی ماسینیون از ادیان و مذاهب هم جالب است. او كاتولیك و شیعه را ادیانی زنانه میداند كه بر اساس عشق و عاطفه شكل گرفتهاند، مثل عرفان خراسانی و گاثاهای اوستا كه متنی نیایشگونه با خداوند است ولی با مضمونی اجتماعی. او كاتولیك را به خاطر مریم مقدس واجد چنین ویژگیای میداند و شیعه را به خاطر حضرت فاطمه. رسالهای هم درباره حضرت فاطمه نوشت كه سالها پیش در پاریس منتشر شد.
اما درباره شناخت ماسینیون از خدا؛ شناخت او از خدا مبتنی بر هستیشناسی ایرانیان است. در هستیشناسی سامی، خدا مظهر اراده است، در هستیشناسی ودایی، خدا تو را به هستی نزدیك میكند اما در هستیشناسی ایرانی، خدا مظهر عاطفه و عشق است. درك ماسینیون از خدا هم چنین است و خدایی را میشناسد كه مظهر و نماد عشق است.
میتوان گفت، كسانی چون لویی ماسینیون و هانری كربن بزرگانی بودند كه بسیاری از جنبههای عرفان ما را به خود ما شناساندند، جنبههایی كه پیش از آن برای ما ناشناخته بود.
تقی رحمانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست