چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
فرق میان صحت و قبول نماز
نمازگزار باید در نماز حضور قلب داشته باشد و به معنای آن است که نمازگزار هیچ آنی در حال نماز از معبود خود غفلت نداشته باشد و از ابتدا تا انتهای نماز بداند که چه میگوید و در برابر چه کسی قرارگرفته است و با که سخن میگوید. فرق میان صحت و قبولی نماز یک مطلب اصولی و فقهی میباشد. نماز دارای دو مرحله است: مرحله صحت و مرحله قبول. مرحله صحت عمدتا به کمیت عمل مربوط است و مرحله قبول به کیفیت آن.صحت به دو صورت تعریف شده است؛ صحت یعنی مطابق بودن مأتی به مأموربه یعنی آن عملی که مکلف انجام میدهد، مطابق باشد با آن چیزی که به آن امر شده است. مثلا فرض کنیم نماز دارای چهارده جز و شرط داخلی است از نیت و قیام گرفته تا تشهد و سلام. اگر شارع مقدس به این چهارده جز امر نموده است مکلف هم باید همان را بدون کم و کاست انجام بدهد.
اکنون اگر مکلف تمام چهارده جز و شرط را بی کم و کاست انجام بدهد، در این حال گفته میشود که مأتی به مطابق با مأمور به است و در نتیجه صحت محقق میشود. چون فرض بر این است که مأمور به چهارده جز است و مکلف هم تمام چهارده جز را به جا آورده است، پس نمازش صحیح است.تعریف دوم صحت به معنای اسقاط القضاست، یعنی چون عمل انجام گرفت، دیگر تکرار آن، یعنی دوباره انجام دادن این عمل در وقت یا در خارج وقت، لازم نیست. مثلا اگر کسی نماز را آنچنان که باید انجام داد، دیگر لازم نیست دوباره آن را تکرار کند، نه در وقت و نه در خارج وقت؛ یعنی هم اعاده و هم قضا از او ساقط میشود اما قبول یک مرحله بالاتر است.
تعریف قبول
قبول، یعنی این که عمل مورد عنایت و پذیرش مولا قرار گیرد و در نتیجه از مولا اجر و پاداش بگیرد. برای قبولی عمل، باید عمل به کیفیتی انجام گیرد که نظر مولی را تامین کند و مولا ازآن خوشنود شود. با توجه به این مقدمه، برای آن که نماز نشان قبول به خود بگیرد، باید دارای آب و رنگ خاصی باشد و روح نماز که همان حضور قلب است در کالبدش وجود داشته باشد.حضور قلب آن است که نمازگزار هیچ آنی در حال نماز از معبود خود غفلت نداشته باشد. از ابتدا تا انتهای نماز بداند که چه میگوید و در برابر چه کسی قرارگرفته است و با که سخن میگوید. در روایتی آمده که دو رکعت نماز که با تامل و تدبر خوانده شود از یک شب عبادت با قلبی غافل بهتر است. (بحار الانوار/ج ۸۴/ص ۲۵۹).همچنین از رسول خدا(ص) نقل شده که فرمود: متاسفانه در نمازهای عموم مردم، تمام افکار و اندیشهها راه دارد. جز اندیشه نماز و اندیشه خدا. در حالی که باید در نماز همه چیز را فراموش کرد جز خدا، اما ما همه چیز را به یاد میآوریم، جز خدا.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست