سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

فرآیند طبیعی بازاریابی و توزیع چای ”هند“


فرآیند طبیعی بازاریابی و توزیع چای ”هند“

چای, بعد از تولید و تکمیل مراحل درجه بندی کیفی, در پاکت, جعبه و یا گونی, بسته بندی شده و جهت فروش در بازار آزاد, به مراکز مختلف حراج فرستاده می شود

● کشت چای

چای، بعد از تولید و تکمیل مراحل درجه‌بندی کیفی، در پاکت، جعبه و یا گونی، بسته‌بندی شده و جهت فروش در بازار آزاد، به مراکز مختلف حراج فرستاده می‌شود.

● ترابری جاده‌ای

چای، توسط کامیون از طریق جاده حمل می‌شود. این کامیون‌ها که دارای پوشش ضدآب هستند، با دقت، درزگیری شده‌اند تا در جریان حمل و نقل، از هر نوع آسیبی در امان بمانند. کامیون‌های مزبور، از ورق‌هائی خاص پوشیده شده و با طناب‌هائی محکم بسته می‌شوند. چنین پوششی، می‌تواند بسته‌های چای را تا مقصد، صحیح و سالم نگاه دارد.

● ورود به انبار

بعد از ورود کامیون‌ها به انبار، اجناس، تخلیه شده و در انبارهای متفاوتی که براساس ”آئین‌نامه‌ٔ انجمن چای“ به ثبت رسیده‌اند، چیده می‌شوند. سپس، خبر ورود آنها، به دفتر مزرعه اطلاع داده شده و پس از تأیید انجمن، نسخه‌ای از آن به کارگزاران و واسطه‌هائی که مجاز به فروش چای از طریق حراج هستند، فرستاده می‌شود.

این افراد، مشخصات چای را در برگه‌های تبلیغاتی خاص خود به چاپ می‌رسانند و به‌منظور فروش محصول مورد بحث، در معرض دید خریدارانی قرار می‌دهند که نام آنها در فهرست انجمن وجود دارد.

● اعلام کارگزار رسمی

اطلاعیه ورود چای، همراه با آگهی فروشنده، جهت ثبت چای در فهرست کارگزاران، برای آنها ارسال می‌شود تا چای از طریق سیستم حراج که طی چند دههٔ اخیر، کاملاً تثبیت شده است، به فروش برسد.

● نمونه‌گیری و تبلیغ

کارگزار مربوطه، توسط تیم بازرسی خود، چای خاصی را که به همراه آگهی ورود، وارد انبار شده است، بررسی می‌کند و مقدار ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم از یک یا چند بستهٔ آن را جدا کرده و به‌صورت مهر و موم شده به واحد نمونه‌گیری منتقل می‌سازد تا آن را به‌صورت بسته‌بندی‌های کوچک در آورده و بین اعضاء خریدار و تاجران چای توزیع کنند. این کار، ۲ هفته قبل از تاریخی که به حراج و فروش محمولهٔ موردنظر اختصاص داده شده، صورت می‌گیرد.

این نمونه‌ها، توسط افرادی که در دفتر کارگزار، کیفیت چای را ارزیابی می‌کنند، مورد آزمایش‌های گوناگون قرار می‌گیرند و تأیید می‌شوند که کاملاً بی‌ضرر بوده و مصرف آن برای انسان خطری ندارد.

بدین‌ترتیب، مشخص می‌شود که آیا چای، تمام مشخصات لازم را دارد و با قانون ”جلوگیری از تقلب مواد غذائی“ که براساس موازین دولت ”هندوستان“ تعیین شده است، مطابقت دارد یا نه.

به‌علاوه، معیارهای سلامت و کیفیت چای، توسط ”هیئت مدیرهٔ چای هندوستان“ و از طریق بازرسان خبره، به‌طور تصادفی و بدون اطلاع قبلی، بررسی و نظارت می‌شود.

در نهایت، کارگزار، براساس شرایط موجود بازار و قیمت‌های رایج، نظر خود را در مورد ارزش عرضهٔ چای اعلام می‌نماید.

● آزمایش و نشانه‌گذاری

۲ هفته قبل از تاریخ فروش، نمونه‌ها به همراه برگه‌های تبلیغاتی، بین خریداران توزیع می‌شود. آنها پس از امتحان کردن چای، نمونهٔ مطولب و مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند تا در زمان فروش، قیمت‌های پیشنهادی خود را اعلام نمایند.

فروشندگان نیز، نمونهٔ محمولهٔ مهر و موم شده را که به‌طور فله‌ای از کارگزاران خاص دریافت کرده‌اند، بررسی نموده و چای‌ها را براسا نیاز و درخواست خود، نشانه‌گذاری می‌کنند.

● حراج

روش حراج به این صورت است که همهٔ خریداران در تالار حراج گردهم می‌آیند و تمام کارگزاران رسمی، یک ‌به یک در جایگاه مخصوص می‌نشینند و محموله‌های چای را به‌طور شفاهی حراج می‌کنند و خریدارانی که تمایل به خرید آن محمولهٔ خاص را دارند، قیمت پیشنهادی خود را اعلام می‌کنند.

در نهایت، محمولهٔ موردنظر، با زدن چکش به نشانهٔ کسی که بالاترین پیشنهاد داده است، فروخته می‌شود. کارگزار، این اختیار را دارد که چای را به بهای پیشنهادی بفروشد و یا از فروش آن به قیمتی که مورد نظرش نیست، خودداری نماید.

● پیشنهاد خریداران

خریداران رسمی، قیمت‌های پیشنهادی خود را برای چای‌هائی که قصد خرید آنها را دارند، بالا می‌برند. به این ترتیب، بازار آزادی برای فروش چای عرضه شده ایجاد می‌شود.

به هر حال، کارگزار، چای را به بیشترین قیمت پیشنهادی می‌فروشد و قرارداد، فاکتور و حوالهٔ تحویل را به انبار می‌فرستد تا محمولهٔ ویژه را به خریدار تحویل دهد.

● تحویل چای

خریدار با استفاده از وسیلهٔ ترابری عمومی، چای را از انبار تحویل گرفته و به انبار یا واحد بسته‌بندی خود منتقل می‌سازد تا برحسب ضرورت، دوباره بسته‌بندی شده و یا بیشتر مخلوط شود.

● مخلوط‌سازی و صدور

چای‌های گوناگون از مزارع مختلف جمع‌آوری شده و سپس با نظارت ”سازمان نظارت SGS هندوستان“ مخلوط می‌شوند و بار دیگر در بسته‌بندی جدید و مطابق با نیاز خریداران آن سوی آب‌ها بسته‌بندی می‌شوند.

کانتینرهای خالی، از طریق زمینی به انبار صادرکنندگان حمل می‌شوند و در آن‌جا، بعد از انجام بررسی‌های لازم و تحت نظارت سازمان ”بازرسی“، بارگیری شده و در محل، مهر و موم می‌گردند و برای انجام تشریفات گمرکی به بندر حمل می‌شوند.

در آن‌جا، گمرک، مهر و موم محلی را می‌شکند و مهر و موم نهائی را در حضور مأمور گمرک و با تأیید وی، انجام می‌پذیرد و به این ترتیب، مجوز نهائی صادر می‌شود و کانتینرها برای حمل به کشور مقصد، در کشتی بارگیری می‌شوند.