یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

طرح Asus برای خرید بخش تولید لپ تاپ Toshiba


طرح Asus برای خرید بخش تولید لپ تاپ Toshiba

از این ور و آن ور خبر رسیده است که متولیان شرکت تایوانی Asus طرحی را برای خرید بخش طراحی و تولید دستگاه های لپ تاپ شرکت ژاپنی Toshiba تدارک دیده اند

از این‌ور و آن‌ور خبر رسیده است که متولیان شرکت تایوانی Asus طرحی را برای خرید بخش طراحی و تولید دستگاه‌های لپ‌تاپ شرکت ژاپنی Toshiba تدارک دیده‌اند. چنانچه صحت این خبر تایید شود، دگرگونی قابل‌توجهی را در بازار لپ‌تاپ‌ها شاهد خواهیم بود، زیرا اگر هفت هشت شرکت درست و درمون در زمینه طراحی و تولید دستگاه‌های لپ‌تاپ و لپ‌تاپک در دنیا وجود داشته باشند، بدون شک باید Toshiba را در رتبه‌های چهارم یا پنجم قرار داد. پیش از این متولیان Asus طرحی را برای تصاحب بخش طراحی و تولید لپ‌تاپ و لپ‌تاپک شرکت Acer آماده کرده بودند که با جواب سربالا مواجه شدند و پس از مدتی از این ایده دست شستند. اندکی بعدتر قرار شد که بخش تولید لپ‌تاپ‌های شرکت ژاپنی Fujitsu را تصاحب کند که آن هم نشد و اکنون تصاحب بخش لپ‌تاپ‌های Toshiba در دستور کار قرار گرفته است.

● درباره Asus

سازندگان لپ‌تاپ در دنیا از چهار، پنج شرکت فراتر نمی‌روند. البته هستند شرکت‌هایی که لپ‌تاپ می‌سازنند، اما در مقابل لپ‌تاپ‌سازان برتر دنیا عددی محسوب نمی‌شوند. شرکت Quanta را باید بزرگ‌ترین سازنده لپ‌تاپ در جهان دانست که گفته شده است نیمی از لپ‌تاپ‌های دنیا را تولید می‌کند. شرکت‌های Compal و Wistron در رتبه‌های بعدی قرار دارند و Asus نیز چهارمین سازنده بزرگ لپ‌تاپ در دنیا قلمداد می‌شود. بیشتر لپ‌تاپ‌های Dell، HP، Acer، Medion، Lenovo، Sony، Samsung، LG، Gigabyte و Toshiba توسط این چهار بزرگ ساخته می‌شوند. البته شرکت‌های بسیاری اعم از سازندگان پلاستیک و آلیاژسازان و باتری‌سازان و تولیدکنندگان پانل‌های LCD و طراحان بلندگو و سازندگان مادربرد و هارددیسک و درایوهای نوری و غیره در چرخه تولید یک دستگاه لپ‌تاپ نقش ایفا می‌کنند.

اگر سازندگان قطعات سخت‌افزاری را در سه لایه دسته‌بندی کنیم، شرکت‌هایی که در سطر بالا به آن‌ها اشاره شد در لایه اول و سازندگان بزرگ لپ‌تاپ در لایه دوم قرار می‌گیرند و صاحبان برندهای معتبر در لایه سوم قرار خواهند گرفت. شرکت Asus در تمامی لایه‌های ذکر شده قرار دارد؛ چراکه هم مادربرد می‌سازد و هم درایو نوری تولید می‌کند. این شرکت همچنین قطعات مختلف لپ‌تاپ را سرهم‌بندی می‌کند و در نهایت در بازار فروش لپ‌تاپ‌ها حاضر و ناظر است. از این‌رو جایگاه بی‌بدیلی دارد که آرزوی بسیاری از شرکت‌های حاضر در این وادی است!

● جایگاه Toshiba

شاید اگر Asus بخش تولید لپ‌تاپ شرکت Fujitsu را خریداری کرده بود اتفاق مهمی را شاهد نبودیم، اما Toshiba از جمله شرکت‌های غول در دنیای سخت‌افزار است. این شرکت هارددیسک‌ها و درایوهای نوری مورد استفاده در لپ‌تاپ را به ‌شخصه تولید می‌کند و برند فوق‌العاده معتبری محسوب می‌شود که سهم قابل‌توجهی از بازار جهان لپ‌تاپ و لپ‌تاپک را در اختیار دارد. به همین دلیل تصاحب بخش تولید لپ‌تاپ Toshiba آن ‌هم توسط غول دیگری مانند Asus را نمی‌توان ساده انگاشت. گفته می‌شود که شرکت ژاپنی Toshiba نزدیک به ۱۵ درصد بازار جهانی لپ‌تاپ را اداره می‌کند. بازار ایران را بی‌خیال شوید، زیرا خرید لپ‌تاپ‌های Toshiba را جدی نمی‌گیرد، اما در بازار آمریکای شمالی و جنوبی، استرالیا و بازار خاور دور و به خصوص ژاپن از محبوبیت کم‌نظیری برخوردار است. به خاطر داشته باشید که شرکت Toshiba همین دو سه ماه پیش بخش تولید هارددیسک Fujitsu را تصاحب کرده و اکنون برای عالم و آدم خط و نشان می‌کشد.

● چه خواهد شد؟

اگر جمع Asus و Toshiba شکل بگیرد، بازار را متحول خواهد کرد، زیرا هر یک از این حضرات قابلیت‌ها و فرصت‌هایی دارند که به ‌نوعی منحصربه‌فرد محسوب می‌شوند. شرکت Asus بزرگ‌ترین تولیدکننده مادربرد است. شرکت Toshiba بزرگ‌ترین سازنده هارددیسک برای لپ‌تاپ‌هاست. شرکت Asus نیز فروشنده اول لپ‌تاپ در دنیاست. شرکت Toshiba چهارمین فروشنده لپ‌تاپ در دنیاست. شرکت Asus از جمله بزرگان در سرهم‌بندی دستگاه‌های لپ‌تاپ است. شرکت Toshiba بزرگ‌ترین بخش طراحی لپ‌تاپ را اداره می‌کند. شرکت Asus از طلایه‌داران بازار دستگاه‌های لپ‌تاپک و Toshiba نیز از بهترین طراحان لپ‌تاپ‌های صنعتی و حرفه‌ای است. شرکت Asus در هر سه ‌لایه تولید سخت‌افزار حاضر است و شرکت Toshiba نیز در دو لایه اول و سوم تولید سخت‌افزار شرکت دارد و الی‌آخر...

واضح است که جمع قابلیت‌های این دو غول بی‌شاخ و دم فراتر از تصور خواهد بود و حتم دارم که دست و دل بسیاری از برندهای معتبر از این پیوند خواهد لرزید. شرکت Asus در حال توسعه فعالیت‌های خود در محدوده خاورمیانه، شمال آفریقا و اروپاست و Toshiba نیز به شکل سنتی بازارهای ژاپن، سنگاپور و جنوب آسیا را در اختیار گرفته و بر بازارهای کشورهای حوزه کارائیب و آمریکایی جنوبی نیز سیطره دارد. به‌ طور قاطع می‌توان گفت که Asus پس از تصاحب بخش تولید لپ‌تاپ‌های Toshiba بر تمامی بازارهای درست و درمون فعال در کره خاکی حکمرانی خواهد کرد. البته رفتار Asus همواره ترسناک بوده و به‌ گونه‌ای رفتارهای آزمندانه Intel را تداعی می‌کند. شاید پیوند Acer با یکی از بزرگان این وادی بتواند ترکیب Asus و Toshiba را مدیریت کند.