پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024


مجله ویستا

امنیت در گوشه و کنار خیابان


امنیت در گوشه و کنار خیابان

مشکلات عظیم ترافیکی در کلانشهرها, آلودگی بیش از حد هوا و به هم ریختن آرامش ذهنی در جامعه یکی از پیامدهای سیستم شهری ناکارآمد است که برای حل آن همه جوانب را باید در نظر گرفت

مشکلات عظیم ترافیکی در کلانشهرها، آلودگی بیش از حد هوا و به هم ریختن آرامش ذهنی در جامعه یکی از پیامدهای سیستم شهری ناکارآمد است که برای حل آن همه جوانب را باید در نظر گرفت.

یکی از این موارد که بسیار مهم است حفاظت از جان عابران پیاده در خیابان و گذرگاه هاست که در صورت بروز این مشکل به شدت بار ترافیکی سنگین شده و آرامش روانی سایر افراد بهم می ریزد. برای جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی بیشتر و پیشگیری از وضع بحرانی مانند بی نظمی ها و ناهنجاری های اجتماعی باید برای عابرین پیاده اهمیت زیادی قائل شد.

قانون مدیریت کلان شهرها خیابان هایی که به منظور امنیت تمام کاربران و نه فقط سرنشینان خودروهای شخصی طراحی شده اند را به عنوان یک خیابان کامل معرفی می کند. اجزاء طراحی این خیابان ها بسته به مکان متفاوت است اما شامل موارد زیر است:

- زیرساخت پیاده مثل پیاده رو، خط عابر پیاده شامل جزیره های میانی عابر پیاده و خطوط برجسته عابر پیاده، علائم مشخص عابر پیاده مثل تابلوهای مخصوص و علائم صوتی برای کاربران نابینا

- آرام سازی ترافیک و روش هایی برای کاهش سرعت خودروهای عبوری

-دوچرخه: پیش بینی مسیر مخصوص دوچرخه و یا شانه های عریض

- حمل و نقل عمومی: مثل مسیر مخصوص عبور اتوبوس

در اکثر کشورها تا حد ممکن خودروها را به زیرگذرهای ساخته شده منتقل می کنند و فضاهای شلوغ زمینی را تبدیل به فضای عمومی و پیاده راه می کنند.

داشتن شبکه پیاده راه کار مفیدی است و یکی از ویژگی های مدیریت شهری توجه به پیاده راه ها بوده است. متأسفانه اکثر تابلوهای شهری نگاهش به سواره است و انگار کسی که در پیاده رو راه می رود قرار نیست مخاطب باشد. به خصوص کلان شهرها نباید شهر ماشین زده باشند.

● لطفا به من توجه کنید

در برخی از کشورهای اروپایی برای جلب نظر کودکان به منظور آموزش آنها یا کسانی که به محل عابر پیاده در خیابان توجه نمی کنند از یک روش خارق العاده استفاده می کنند و آن هم بازی با خطوط عابر پیاده است.

در این روش هم مدیریت شهری به درآمد می رسد و هم خطوط عابر پیاده مورد توجه کودکان و نوجوانان و افرادی که توجه ای ندارند قرار می گیرد.

به طورمثال یک مارک تجاری مواد غذایی متعلق به یکی از شرکت های هلندی با خلاقیت تمام از نشان بارکد به جای خط عابر پیاده روبه روی شرکتش استفاده کرده است و بدین وسیله تلاش دارد تا مردم را هم برای خرید و هم استفاده از خطوط عابر تشویق کند.

در طرحی دیگر در فرانسه یک شرکت دندان پزشکی و فعال در زمینه ارتودنسی دندان برای تبلیغ خود به سبکی بسیار خلاقانه از طرح خط های عابر پیاده به هم ریخته همچون دندان هایی که نیازمند ارتودنسی هستند استفاده کرده است. تصویر این تبلیغ پیش از ارتودنسی با خط کشی به هم ریخته و بعد آن با خط کشی صحیح خطوط عابر به نمایش گذاشته شده است.

یک شرکت بیمه هم با طراحی زیبا و برجسته از خط عابر پیاده این پیام را به بیننده خود القاء می کند که خط عابر پیاده برای عبور عابرین امن تر است. از سوی دیگر یک گروه سمفونی فعال در امور موسیقی هم با همکاری شهرداری شهر آخن آلمان تلاش کرده است که معنایی متفاوت به این کار داده و با طرح بعضی از نت های موسیقی بر روی خطوط آن نظر مردم را به سمت زیبایی و هنر هم جلب کند. براساس آمارها این طرح ها تا ۴۰ درصد بیش از قبل جان عابران را نجات داده است.

به گفته پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گذرگاه عابر پیاده باید محلی امن برای تردد عابران باشد، اما متاسفانه تجاوز خودروها و موتورسیکلت ها به گذرگاه عابر پیاده موجب بروز مشکلات فراوانی شده به شکلی که امنیت عابران پیاده را با تهدید مواجه کرده است.

شهرداری ها هم باید برای تمامی چهارراه ها دوربین های عبور از چراغ قرمز و عدم رعایت حریم گذرگاه عابر پیاده نصب کند که بدین ترتیب خودروهای متخلف به صورت خودکار جریمه خواهند شد.

از سوی دیگر رعایت حقوق عابر پیاده در زمان دریافت گواهینامه به تمامی رانندگان تاکید شده است، و البته عابران پیاده نیز مکلفند تنها از مسیرهای ویژه که به آنها اختصاص داده شده است عبور کنند.

براساس قانون جدید راهنمایی و رانندگی در ایران هرگاه عابران پیاده به این مسئله توجه نکنند، در صورت تصادف با وسیله نقلیه، راننده مشروط به اینکه کلیه مقررات را رعایت کرده باشد و قادر به کنترل وسیله نقلیه و جلوگیری از تصادف یا وارد کردن خسارات مادی و بدنی نباشد هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت.

● خبرهای ناگوار و حیرت آور

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور چندی پیش بیشترین خودروی موثر در مرگ عابرین پیاده را سواری دانست و افزود: در ۴/۵۶ درصد موارد برخورد خودروهای سواری با عابر، در۹/۱۱ درصد برخورد وانت بار و در ۳/۱۰ درصد موارد، برخورد موتورسیکلت منجر به مرگ عابران پیاده شده است.

به گفته وی بیشترین گروه سنی عابرانی که در حوادث رانندگی کشته می شوند، افراد بالای ۵۰ سال و بعد از آن کودکان ۱۰ سال و کمتر هستند.

براساس آمارهای موجود ازنظر گروه سنی بیشترین عابران پیاده فوت شده با یکهزار و ۱۶۱ نفر، معادل ۹/۴۸ درصد در گروه سنی ۵۰ سال به بالا هستند. ۳۶۳ نفر از عابران کشته شده نیز در گروه سنی ۱۰ سال و کمتر هستند که دومین گروه سنی دارای بیشترین تلفات به شمار می آیند.

درخصوص بالاترین آمار متوفیات عابران پیاده در استانهای کشور بیشترین آمار تلفات عابران پیاده با عدد ۴۰۰ نفر در استان تهران ثبت شده است و خراسان رضوی با ۲۱۳ و فارس با ۱۵۸ نفر، استانهایی هستند که پس از تهران بیشترین تعداد عابران فوت شده را در ۶ ماه نخست امسال به خود اختصاص داده اند. در کمترین ها نیز استان خراسان جنوبی با ۱۴ نفر، سمنان ۱۸ و ایلام با ۱۹ نفر، استانهایی هستند که در ۶ ماه نخست امسال کمترین تعداد عابران متوفی در آنها ثبت شد.

تهران با ۲/۴۳ درصد بعد از استان البرز قرار دارد. ۴۰۰ نفر از تلفات حوادث رانندگی ۶ ماه نخست امسال در استان تهران، عابر پیاده بوده اند. پس از تهران نیز استان کهگیلویه و بویراحمد از لحاظ نسبت تلفات عابران پیاده به همه تلفات حوادث رانندگی با ۳/۲۹ درصد، سومین استان کشور است.

به گفته این مسئول یک هزار و ۳۹۶ نفر از تلفات عابران پیاده یعنی ۸/۵۸ درصد آنها در مسیرهای درون شهری جان خود را از دست داده اند که این موضوع رعایت قوانین مربوط به عابران پیاده از جمله توجه به چراغ راهنما، عبور از خط کشی عابر پیاده و پل های عابر را دوچندان می کند. جاده های برون شهری پس از خیابان های داخل شهر جان ۷۸۶ نفر عابران، معادل ۱/۳۳ درصد از آنها را گرفته است.

● نشانه های توسعه یافتگی شهری

در این میان نقش پل های گذر عابر را هم باید مد نظر قرار داد. پل هایی که برای تضمین امنیت تردد عابران پیاده از عرض خیابان ها، بزرگراه ها و اتوبان های حادثه خیز احداث شده اند اما بسیاری از آنها گاه در طول روز عابرانی به تعداد انگشتان دست هم ندارند.

سالانه در ایران بیش از یک هزار عابر پیاده بر اثر تصادف رانندگی جان خود را از دست می دهند و حدود ۴۵ درصد از تلفات تصادفات درون شهری و ۴۰درصد تصادف جاده ای را عابران پیاده تشکیل می دهند درحالی که در کشورهای اتحادیه اروپا تعداد عابران کشته شده به دلیل تصادف درون شهری تنها ۲۰درصد از کل کشته هاست.

این موضوع در کنار نتایج آخرین نظرسنجی که توسط یک مرکز پژوهشی از شهروندان تهرانی انجام و در آن مشخص شد تنها نیمی از تهرانی ها از پل عابر پیاده استفاده می کنند.

امروزه عبور از پل های عابر پیاده، یکی از نشانه های توسعه یافتگی شهری است که در ردیف فرهنگ شهرنشینی می گنجد، اما متاسفانه این توسعه یافتگی در بینش و عملکرد برخی شهروندان نمایان نیست و درونی نشده است.

حتی طی چند سال اخیر باز شدن پای پل های مکانیزه به شهر و پله هایی که به مدد نیروی برق شهروندان خود را از این سوی خیابان به سمت دیگر می رسانند هم دردی را دوا نکرده یا حداقل مرهمی موقت محسوب می شود چون بسیاری از این پل ها که با صرف هزینه گزاف از پول همین اهالی تهران ساخته می شوند، در بیشتر ساعات روز تفاوتی با انواع غیرمکانیزه ندارند.

از طرف دیگر آیین نامه راهنمایی و رانندگی در وهله اول مربوط به عابر پیاده است. این قوانین اول برای عابر پیاده وضع شده، دوم ماشین، موتور و دوچرخه است.

ماشین، موتور، دوچرخه و عابر پیاده هر چهار عنصر باید تابع مقررات راهنمایی و رانندگی باشند. عابران فکر می کنند قوانین مختص وسایل نقلیه است که این اشتباه است، در تمام دنیا قوانین راهنمایی و رانندگی را برای عابر پیاده می نویسند.

انسان اصل است و مقررات برای حفظ جان عابر پیاده وضع شده ولی خود عابران رعایت نمی کنند. عابر پیاده برای عبور از خیابان باید از پل عابر یا خط کشی استفاده کند، ما فرهنگ پیاده روی را در کشور نداریم.

در کتاب های درسی مطلبی با عنوان چگونه از خیابان عبور کنیم وجود دارد اما بعد ما هم باید در جامعه و خانواده آموزش دهیم. بسیاری اوقات خود عابر پیاده مقصر اصلی است چون مقررات را رعایت نکرده و از خطوط عابر پیاده و پل عابر استفاده نمی کند و جان خود را این گونه به خطر می اندازد. آموزش ما ضعیف است و یکی از مکانیزم های کنترل رفتار عابر پیاده، جریمه کردن است.

در قانون جریمه پیش بینی شده است. هر عابر پیاده که از مسیرهای ویژه مثل خط و پل عابر استفاده نکند پلیس می تواند او را جریمه کند که لازمه این امر فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و فضاسازی است و دومین زمینه اجرا شدن آن الزام مردم برای همراه داشتن کارت ملی است یعنی مردم باید در شهر کارت ملی همراه خود داشته باشند.

هم اکنون در ۴۵ کشور جهان که پیشرو آنها هم استرالیا بوده اگر عابر پیاده از محل خط کشی عبور نکند و پلیس او را مشاهده کند بلافاصله جریمه نقدی می شود چون عابر پیاده ملزم است بداند که باید تابع مقررات و قوانین باشد. قانون برای حفظ سلامت عابران پیاده وضع شده نه ماشین ها.

رفتار پلیس نیز در این راستا اهمیت ویژه ای دارد. رفتار مامورانتان زمانی استاندارد می شود و به هدف می رسیم که افسران راهنمایی و رانندگی با ادبیات مشخص صحبت کنند.

در این زمینه می شود مقررات را اجرا کرد در حالی که به مردم هم احترام بگذاریم و با ادب مقررات را اجرا کنیم. باید زمینه سازی ها و ادبیاتمان با مردم مؤدبانه و از سر مهربانی و دلسوزی باشد، چه مطبوعات و رسانه ها و چه در خیابان. در خیابان اگر کسی تخلفی کرد باید با ادبیات درست، علمی و حرفه ای صحبت کرد.

البته یک بخشی از مشکل هم در مردم است، بعضی از مردم سعی می کنند تخلف خود را توجیه کنند و در مقابل پلیس بایستند، در این زمینه باید آموزش و فرهنگ سازی شود. از طرف دیگر پلیس هم نقش مهمی دارد، ادبیات پلیس باید درست باشد. گفتمان پلیس و رفتار انسانی باید بهبود پیدا کند.

خیلی از مردم به محض اینکه برخورد مناسب از پلیس را می بینند تخلف خود را قبول می کنند ولی برخی از مردم، حتی وقتی می بینند جریمه حقشان است باز هم با ما درگیر می شوند، بنابراین برای اجرای قوانین نیاز به بهبود رفتار پلیس ضروری است.

جوامعی که معابر آن بالاترین حد نقش اجتماعی را دارا هستند و در آن ها تسلط کامل با عابر پیاده بوده و از وسایل نقلیه موتوری تنها به منظور سرویس دهی به زندگی جاری در معبر استفاده می شود. پیاده راه، ابزاری برای فعالیت جمعی در ارتباط با اقتصاد شهری، کیفیت محیطی و سلامت اجتماعی است.

مسیرهای پیاده پیشینه ای به قدمت خود خیابان ها دارند. اولین بار ایجاد جوامع پیاده محور و تبدیل مسیرهای شهری به خیابان های مختص پیاده، به صورت تجربه ای محلی در یکی از خیابان های خرید مرکز شهر اسن آلمان به اجرا درآمد.

توجه به این امر پس از جنگ جهانی دوم و فرارسیدن زمان بازسازی شهرهای اروپایی شکل مشخص تری پیدا کرد، موفقیت اجرای طرح اسن شرایطی را فراهم کرد که تا دهه ۸۰ میلادی، غالب بخش های مرکزی و تاریخی شهرهای عمده اروپا روی اتومبیل بسته شدند.

در شهرهای آمریکایی نیز، در قالب طراحی مجموعه های تجاری بزرگ و تحت عنوان مال ها، مبحث توجه به ایجاد مسیرهای پیاده متفاوت با آنچه که در اروپا و شرق اتفاق افتاده، به اجرا درآمده است. نکته مشترکی که این اقدامات را در کنار یکدیگر قرار می دهد، اولویت حضور عابرپیاده با هدف احیای حیات مدنی و اختصاص حداکثر فضا به عابرپیاده و حداقل کردن فضای مورد نیاز وسایل نقلیه است.

برای آنکه بنگاه های خرده فروشی و ساکنان در طول یک پیاده سالم باشند و عابران پیاده احساس راحتی نمایند، یک مسیر پیاده تقریبا همیشه باید حرکت وسایل نقلیه موتوری با سرعت کم را شامل شود.

مهم ترین روش برای ایجاد چنین سرعت های متعادل و ملایم، فراهم نمودن محل های توقف اتومبیل فراوان در خیابان است که نه فقط سرعت اتومبیل ها را پایین می آورد، بلکه یک مانع بی نهایت سالم و ایمن بین عابرین پیاده و وسایل نقلیه موتوری متحرک می آورد.

یکی از بزرگ ترین اشتباهات مدیران شهری به ویژه در کشورهای در حال توسعه این تصور است که با تعریض خیابان ها و اختصاص آنها به مسیر حرکت سواره مشکل ترافیک حل خواهد شد.

درحالی که اقدامات انجام گرفته به خصوص در کشورهای توسعه یافته مبین این حقیقت است که با مهیا کردن امکانات برای تردد عابران پیاده نه تنها کیفیت زندگی شهری و رضایت شهروندان افزایش می یابد، بلکه معضل ترافیک نیز برطرف می شود.

از جمله مدیر برنامه ریزی شهری نیویورک در حوزه محیطی در این باره می گوید: اگر ما شهر را برای خودرو و رفت و آمد آنها طراحی کنیم، با افزایش تعداد خودرو و ترافیک مواجه خواهیم شد. اولین قدم در طراحی خیابان ها، رسیدن به این مهم است که خودروها نباید بر خیابان ها حاکم باشند و امنیت عابر پیاده باید بسیار مهم باشد.

● فناوری جان ما را نجات می دهد

برای حفاظت از جان عابران پیاده تکنولوژی هم وارد میدان شده و فناوری جدید امکاناتی در اختیار ما قرار داده که بزودی جان بسیاری از مردم را نجات خواهند داد.

انواع مختلفی از سیستم های هوشمند ایربگ هم توسط شرکت های مختلف ارائه شده اند. اما اهمیت عابران پیاده تا چه حد لحاظ شده است؟

به تازگی شرکت خودروسازی ولوو سوئد دست به کار شده و اولین سیستم ایربگ ویژه عابر پیاده برروی ماشین را معرفی کرده که قرار است برروی مدل های سال آینده این کارخانه نصب شود.

هنگامی که سپر جلوی ولوو به یک عابر پیاده برخورد می کند، سنسورها تصادم را ثبت می کنند. کاپوت ماشین اندکی بالا می آید و یک بالش هوای مخصوص برروی شیشه جلو باز می شود. پس اگر بعد از برخورد، عابر پیاده برروی کاپوت ماشین پرتاب شود، کیسه هوا جایی قرار گرفته که از سر و گردن عابر پیاده محافظت می کند.

از طرف دیگر از آنجا که هنوز تهدید بالقوه تصادف، صدمه جدی و حتی مرگ نتوانسته عده ای از عابران پیاده را از فکر استفاده از تلفن همراهشان در حین عبور از خیابان بازدارد، جنرال موتورز فناوری جدیدی ارائه کرده که می تواند خودش تلفن های همراه را شناسایی کرده و به راننده وجود عابران پیاده را اطلاع دهد.

این سیستم وای فای الکترونیکی نام دارد و بر نوعی شبکه همتا به همتای بی سیم مبتنی شده که مانند بلوتوث با برد متوسط عمل می کند، می تواند ظرف مدت کوتاهی تلفن همراه را مستقیما تشخیص داده و به راننده حضور یک عابر پیاده یا دوچرخه سوار را هشدار دهد.

این سیستم تازه می تواند در زمانی حدود ۱ ثانیه دو دستگاه را به یکدیگر متصل کند و این در حالی است که استفاده غیرمستقیم از اینترنت بی سیم به زمانی حدود ۷ تا ۸ ثانیه برای اتصال و تشخیص نیاز خواهد داشت.

علاوه بر طراحی این نمونه مفهومی تلاش می شود اپلیکیشنی برای تلفن های همراه دوچرخه سواران و کارگرانی که در جاده ها و خیابان ها مشغول به کارند، طراحی شود که بتواند حضور آنها را به موقع به خودروهایی که دارای سیستم مذکور هستند، هشدار دهد.

سیستم وای فای که می تواند یک سیستم کمکی راننده باشد، این قابلیت را دارد که پیش از او عابران پیاده یا سیستم دوچرخه سوارانی را که دارند در مسیر حرکت او قرار می گیرند و هنوز در نقطه دید راننده قرار نگرفته اند را به کمک یک ارتباط دوجانبه مستقیم میان دستگاه ها شناسایی کند.

این ارتباط شبیه به ارتباط میان دو تلفن همراه برای ارسال بلوتوث به یکدیگر ایجاد می شود و می تواند در کنار دیگر حسگرهای خودرو و سیستم های کمکی راننده به امنیت بیشتر خیابان ها و جاده ها کمک کند.

نباید فراموش کرد که بسیاری از کودکان نه به عنوان سرنشین خودرو ایمنی دارند و نه به عنوان عابر پیاده و از این رو تامین ایمنی کودکان از اهمیت ویژه ای نزد مدیریت شهری برخوردار است. طبق قانون تمام کودکان باید همیشه حتی در سفرهای کوتاه در صندلی مخصوص کودک بنشینند و به این منظور می باید از صندلی ای که متناسب با قد و وزن کودکان و نیز مناسب خودروی مورد نظر طراحی شده باشد، استفاده کنند.

● مراقبت ویژه از کودکان همراه با آموزش

کودکان هنگام ورود به خودرو یا خروج از آن صرفا از در سمت پیاده رو، سوار و پیاده شده و به هیچ عنوان برای سوار و پیاده کردن آن ها از در سمت خیابان استفاده نشود.

وقتی کودکان برای پیاده روی بیرون برده می شوند باید دست آنها را محکم گرفت و حتی برای لحظه ای نیز از کودکان غافل نشد، چون با چند ثانیه غفلت ممکن است به سمت خیابان بدوند و حادثه ای ناگوار برای آن ها رخ دهد.

با مثال های عینی و ساده طرز صحیح رد شدن از عرض خیابان را به کودکان آموزش داده و برای این کار آنها را به محل امنی برده و به سادگی به کودکان توضیح دهیم چگونه باید از عرض خیابان رد شوند.

هرگز به کودکان اجازه بازی در خیابان ها و نیز کوچه هایی که محل عبور و مرور خودروها و موتورسیکلت هاست را ندهیم و برای بازی کودکان، حتما از محل های مناسب مانند بوستان های شهری یا زمین های بازی استفاده کنیم. ضمن اینکه باید مراقب کودکان به عنوان شهروندان کوچک و بی دفاع باشند، حفظ ایمنی و تامین سلامتی آنها از سوی بزرگ ترها مورد تاکید قرار گرفته است.

● چراغ ها برای که می تابند؟

در این میان نقش چراغ های راهنمایی هم معمولا نادیده گرفته می شود در حالی که اصلا اینطور نیست. در ساعات پرترافیک معمولا کسی توجهی به حق عابر پیاده برای عبور از خیابان ندارد. چراغ های راهنمایی عابر پیاده که درمجاورت خط کشی محل عبور عابر پیاده نصب می شود، سیستم بسیار مناسبی برای حفظ سلامت عابرین پیاده و آرامش روانی رانندگان درحال عبور از محل های خط کشی عابر پیاده است.

سیستم چراغ های جدید شامل یک دکمه فشاری برروی پایه است، که عابر پیاده تقاضای خود را از طریق فشردن آن به سیستم اعلام می کند. پس از فشرده شدن دکمه چراغ سبز می شود و عابر می تواند با آرامش خاطر از خیابان عبور کند.

در اکثر کشورهای پیشرفته در حال حاضر استفاده از چراغ های عابر پیاده به عنوان گزینه مناسب برای عبور ایمن عابر پیاده در عرض معابر می باشد، که در این زمینه استانداردهایی نیز طراحی شده است.

اما مسلما نصب و استفاده از این چراغ ها استفاده از یک سری تسهیلات ترافیکی را طلب می نماید، که از جمله مهم ترین این تسهیلات می توان به سیستم های معکوس شمار اشاره کرد. سیستم های معکوس شمار، سیستم بسیار مناسبی در جهت آگاهی راننده و عابر پیاده از زمان انتظار برای تغییر رنگ چراغ است.

به این ترتیب هم عابر پیاده می تواند با آرامش از خیابان عبور کند و هم راننده آرامش بیشتری دارد. از دیگر تسهیلات ترافیک می توان نصب میخ های آلومینیومی در فاصله مشخصی قبل از این چراغ در جهت کم کردن سرعت خودرو و آلارم های مشخص برای معلولین به خصوص نابینایان اشاره کرد.

چراغ های عابر پیاده هم از لحاظ صرف هزینه اقتصادی تر و هم از لحاظ استفاده راحتر به خصوص در مورد سالمندان و کودکان در برخی شرایط جایگزین مناسبی برای پله های هوایی است و عملکرد بسیار مناسب و موثری در خیابان های محلی شریانی درجه ۱ و درجه ۲ و خصوصا در خیابان هایی که حجم تردد عابر پیاده قابل توجه است.

اما نکته اساسی و مهم در عملکرد این گونه سیستم ها ایجاد و گسترش فرهنگ ترافیکی استفاده از این چراغ هاست. که این مهم می تواند از طریق رسانه های جمعی مانند پخش تیزرهای تبلیغاتی،بروشورها، تابلوهای خبری و حتی آموزش مستقیم کودکان و نوجوانان در مدارس و حتی آموزش در ادارات، دانشگاهها؛ صورت گیرد. علاوه بر این نقش ماموران پلیس هم در کنترل و نظارت دقیق تر بر استفاده صحیح از این سیستم حائز اهمیت است.

با گسترش فرهنگ ترافیکی مناسب در استفاده از این چراغ ها، نقاط پر رفت و آمد، مثل بیمارستانها، مکانهای تاریخی، پارک ها، اداراتی که مراجعات عابرین به طور مستمر صورت می گیرد. محل های مناسبی برای نصب چنین سیستمی هستند.

مرگ جانخراش عابران پیاده هشداری است جدی به مسئولان برای اینکه که باید همراه با تدوین ضوابط قانونی به فرهنگ ترافیک توجه ویژه ای داشت و برای نهادینه کردن فرهنگ ترافیکی باید نگرش شهروندان را در این زمینه تغییر داد و این میسر نخواهد شد مگر با فرهنگسازی به روش های مختلف از جمله آموزش دانش آموزان در مدارس، پخش فیلم های انیمیشن کوتاه و غیره درکنار موضوع آموزش،ترمیم و تجهیز امکانات عابر پیاده فرسوده، افزایش تجهیز و احداث پل های عابر پیاده مکانیزه در راستای تشویق شهروندان و ایجاد رغبت در شهروندان برای استفاده از آنها و در نهایت جدیت پلیس در اعمال قوانین و برخورد با عابران پیاده متخلف از مهم ترین اقدامات است.

می توان با به کارگیری روش های نوین به قانونمند کردن هرچه بیشتر شهروندان از یک سو و نهادینه شدن فرهنگ ترافیکی عابر پیاده امیدوار بود تا شاید به این ترتیب این معضل مهم تا حد ممکن رفع شود.