پنجشنبه, ۳ خرداد, ۱۴۰۳ / 23 May, 2024
مجله ویستا

کودکان صاحبنظر


کودکان صاحبنظر

ارزش‌گذاری در زمینه‌های مختلف تحصیلی و تربیتی در خانواده و مدرسه مبنی بر معیارهای متفاوتی است. به‌عقیده کارشناسان، شیوه‌تربیت در محیط خانواده و نظام آموزشی نقش مهمی در …

ارزش‌گذاری در زمینه‌های مختلف تحصیلی و تربیتی در خانواده و مدرسه مبنی بر معیارهای متفاوتی است. به‌عقیده کارشناسان، شیوه‌تربیت در محیط خانواده و نظام آموزشی نقش مهمی در ارتقای سطح پویایی دانش آموزان از دوران کودکی دارد.

برخی از کودکان بطور ذاتی انگیزه کافی برای انجام وظایف خود نداشته و در اصطلاح تنبل هستند، بی‌توجهی به شخصیت این کودکان و مقایسه آنها با دانش‌آموزان کوشا در راستای منفی،

نه تنها کمکی به آنها نخواهد کرد، بلکه باعث سرخوردگی آنها از ادامه فعالیت و تحصیل می‌شود.

تقسیم وظایف و خلق موقعیت و مسئولیت برای انجام کارهای مختلف در محیط‌های آموزشی از دیگر راهکارهای ارتقای انگیزه و سطح پویایی کودکان است. برخی والدین انتظار دارند فرزندان ، تنها کاری را انجام دهند که به آنها محول می‌شود. این در حالی است که کودکان باید قدرت انتخاب داشته و صاحب نظر باشند تا کاری به دلخواه خودشان انتخاب کنند به گونه‌ای که از عهده آن بخوبی برآیند.

بسیاری از کودکان به‌دلیل کاهش اعتماد به نفس و واکنش منفی بزرگترها از مسئولیت پذیری واهمه دارند. تشکیل گروه‌هایی که کودکان مسئولیت پذیر و کوشا با کودکان بی‌انگیزه در آن فعالیت دارند و در پایان کار گروهی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، سطح پویایی کودکان ضعیف را ارتقا می‌دهد.