جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
اعتدال در انفاق
«والذین اذا انفقوا لم یسرفوا و لم یفتروا و کان بین ذلک قواما؛ آنان (بندگان حقیقی خدا)کسانی هستند که هرگاه انفاق کنند، نهاسراف کنند و نه سختگیری، بلکه در میان این دو، اعتدال میورزند»(فرقان:۶۷).
رعایت اعتدال در همه چیز، حتی در انفاق و کمک به دیگران، یک اصل اساسی است. اعتدال،یعنی میانهروی و حدفاصل بین افراط و تفریط، که چنینکاری از نظر اسلام در همه چیز، محبوب و مطلوب است. قرآن مسلمانان را به خاطر پیروی از اسلام، به عنوان «امت وسط» یعنی امت معتدل خوانده ومیفرماید: «و کذلک جعلناکم امه وسطا»(بقره:۱۴۳).
قرآن کریم میفرماید: «و لا تجعل یدک مغلوله الی عنقک؛ هرگز دست خود را بر گردن خویش زنجیر مکن»(اسراء:۲۹). این تعبیر کنایه لطیفی است از این که: دستِ دهنده داشته باش، و همچون بخیلان که گویی دستهایشان را به گردنشان با غل و زنجیر بستهاند و قادر به کمک و انفاق نیستند، مباش! از سویی دیگر «دست خود را فوق العاده گشاده مدار، و بذل و بخشش بیحساب مکن، که سبب شود از کار بمانی، مورد ملامت این و آن قرار گیری، و از مردم جدا شوی: و لا تبسطها کل البسط فتقعد ملوما محسورا». همان گونه که، «بسته بودن دست به گردن» کنایه از بخل، «گشودن دست ها به طور کامل»، کنایه از بذل و بخشش بیحساب است.
تعبیر به «مَلُوم»، اشاره به این است که: گاه بذل و بخشش زیاد، نه تنها انسان را از فعالیت و ضروریات زندگی بازمیدارد بلکه زبان ملامت مردم را بر او میگشاید. انفاق و بخشش، اگر از حدّ بگذرد و تمام توان و نیروی انسان جذب آن گردد، طبیعی است انسان از ادامه کار، فعالیت و سامان دادن به زندگی خود وامیماند، برهنه از نیروها و سرشار از غم میگردد، و طبعاً ارتباط و پیوند او با مردم قطع خواهد شد.
در بعضی از روایات که در شأن نزول این آیه، نقل شده، این مطلب به وضوح دیده میشود. از پیامبر اکرم (ص) در خانه بود، سئوال کنندهای در خانه آمد، چون چیزی برای بخشش آماده نبود، او تقاضای پیراهن کرد، پیامبر(ص) پیراهن خود را به او داد، و همین امر، سبب شد که: نتواند آن روز برای نماز به مسجد برود. این پیش آمد، زبان کفار و منافقان را باز کرده گفتند: محمّد خواب مانده یا مشغول لهو و سرگرمی است و نمازش را به دست فراموشی سپرده است. و به این ترتیب، این کار، هم ملامت و شماتت دشمن، و هم انقطاع از دوست را در پی داشت، و مصداق «مَلُوم محسُور» شد، آیه فوق نازل گردید و به پیامبر(ص) هشدار داد: این کار تکرار نشود.
بعضی نیز نقل کردهاند: گاهی پیامبر(ص) آنچه را در بیتالمال داشت به نیازمند میداد، به گونهای که اگر بعداً نیازمندی به سراغ او میآمد، چیزی در بساط نداشت، و شرمنده میشد، و چه بسا شخص نیازمند، زبان به ملامت میگشود، و خاطر پیامبر(ص)را آزرده میساخت، لذا دستور داده شد: نه همه آنچه را که در بیت المال دارد انفاق کند و نه همه را نگاهدارد، تا این گونه مشکلات پیش نیاید.
علی مهدوی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق مجلس شورای اسلامی حسن روحانی دولت سیزدهم نیکا شاکرمی دولت چین مجلس رهبر انقلاب بابک زنجانی شهید مطهری
ایران تهران هواشناسی یسنا سیل هلال احمر روز معلم آتش سوزی پلیس معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا بازار خودرو حقوق بازنشستگان طلا خودرو قیمت دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا ارز
عمو پورنگ موسیقی لیلا بلوکات سریال تلویزیون سینمای ایران عفاف و حجاب مسعود اسکویی سینما تئاتر
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه حماس ترکیه نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
هوش مصنوعی ناسا تبلیغات اپل اینستاگرام گوگل تلفن همراه عکاسی
خواب فشار خون کبد چرب