یکشنبه, ۱۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 9 March, 2025
صادرات ۶۵ درصدی رنو از ترکیه

كشور تركیه با جمعیتی افزون بر ۷۲ میلیون نفر در حال حاضر بیش از ۵/۹ میلیون خودرو را در خود جای داده است. تولید خودرو در ترکیه تا سال ۱۹۹۶ فقط محدود به بازار داخلی بود اما پس از آن صادرات خودروی تولیدی داخل یکی از مهمترین محور فعالیتهای این کشور در عرصه تولید شد .در این سال ترکیه با پیوستن به اتحادیه گمرکات بینالملل واتخاذ تصمیم مبنی بر عدم حمایت از صنعت خودروسازی، تعرفه واردات خودرو را از کشورهای اروپایی را صفر و زمینه ورود خودروسازان جهانی را به شكلی گسترده در خود فراهم كرد.
تصمیم مقامات ترك هر چند به اعتقاد برخی تخریب صنعت خودروسازی نوپای تركیه را به دنبال داشت ، اما ورود خودروسازان جهانی همراه با واردات تكنولوژی و سیستمهای مكانیزه كمك كرد تا قطعهسازان این کشور از لحاظ تكنولوژی همپای دیگر قطعهسازان دنیا پیشرفت كنند و خودروسازی نیز كه همراه با نوعی مونتاژكاری بود در سطح وسیعی گسترده و نوعی رقابت را از لحاظ كیفیت و قیمت در این كشور به وجود آورد.
در حال حاضر، ۱۷ شركت خودروسازی فعال در تركیه، ۳۰ هزار نفر نیروی كار را در خود جای داده است. هماکنون از هر سه خودروی تولیدی در داخل کشور، دو خودرو صادر میشود و یک خودرو نیز در بازار داخلی به مصرف می رسد .از مجموع این شرکتها، شش کارخانه به تولید خودرو میپردازند.
هماکنون کارخانههای خودروسازی تركیه كه با مشاركت شركتهایی مانند فورد، رنو، تویوتا، بنز، فیات، هوندا و هیوندایی ایجاد شده به طور عمده در شمال غربی ترکیه از استانبول به طرف شهر بورسا واقع در کناره دریای سیاه مستقر هستند.
خودروسازان ترکیه تولیدات خود را با تفکر "صادرات" تولید میکنند و تلاش میکنند تا تولید بخش عمده قطعات یدکی خود را در عرصه رقابتی سالم در داخل کشور تولید کنند تا از این طریق علاوه بر کاهش وابستگی به سایر کشورها در اشتغالزایی نقش عمدهای را ایفا کنند .
هرچند که مصرفکننده ترک بدون هیچگونه دغدغهای امکان خرید خودرو وارداتی از خارج را دارد ، اما به طور عمده ترجیح میدهند تا خودرویی را برای استفاده انتخاب کنند که هموطنانشان به نحوی در تولید آن مشارکت داشته باشند هر چند که امتیاز اصلی این خودرو با سایر کشورها باشد .
اگر بخواهیم تولید سالانه خودرو در ترکیه را از نظر خودروی سواری و تجاری نشان دهیم به این آمار می رسیم که سالانه۸۰۰ هزار خودرو در این کشور تولید می شود که از این مجموع ۶۵ درصد به خارج صادر میشود .
خودروی رنو نیز در این کشور در میان سایر خودروهای خارجی جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده، این خودرو از سال ۱۹۶۰ میلادی وارد ترکیه شد. در اوایل دهه ۷۰ نخست "رنو "و سپس " فیات " وارد بازار شد و این دو خودرو بودند که صنعت خودرو ترکیه را ساختند. به بیانی دیگر "رنو "و" فیات " والدین صنعت اتومبیل در ترکیه هستند زیرا که سایر مارکهای خودرو در ترکیه مانند "تویوتا" و " فیات " در دهه ۹۰ به ترکیه آمد و بنا به گفته مدیر ارتباطات و تبلیغات شرکت رنو این شرکت طی هشت سال گذشته از لحاظ فروش در ترکیه مقام نخست را به خود اختصاص داده است .
رنو یكی از خودروسازانی بود كه در دهه ۶۰ میلادی به بازار ترکیه وارد شد و هم اكنون به تولید ۲۳۰ هزار خودرو در سال ۲۰۰۶ میاندیشد.
خودروهای شخصی رنو یکی از خودروهای مورد علاقه مردم ترکیه است و مردم این کشور این خودرو را به سایر خودروها ترجیح می دهند .
" ژان كریستف نوگاره " مدیر ارتباطات و تبلیغات شركت رنو، که با گروهی از خبرنگاران صنعت خودرو از رسانه ها و مطبوعات ایرانی درحاشیه سومین دوره مسابقه خودروهای مسابقهای و فرمول یک رنو در استانبول سخن میگفت: از فروش ۷۱۵ هزار خودروی تولیدی رنو در سال ۲۰۰۵ میلادی در کشور ترکیه خبر داد.
وی اظهار داشت: از مجموع خودروهای تولیدی شرکت رنو، ۱۰۸ هزار خودرو در بازار ترکیه به فروش میرسد. نوگاره با بیان اینکه شرکت خودروسازی رنو بیش از هشت سال است که درمیان خودروهای سواری خارجی در این کشور مقام نخست را کسب کرده افزود: از مجموع خودروهای عرضه شده در ترکیه ، بیش از۶۰۰ هزار خودرو یعنی ۵۵ درصد در ترکیه ساخته میشود .
وی سهم ترکیه از خودروهای رنو را ۲/۱۵ درصد برشمرد و افزود: در حال حاضر دو مدل خودرو " کلییو "و "مگان " در ترکیه تولید میشود.
وی میانگین قیمت خودرو "لوگان" (وارداتی از رومانی به تركیه) را ۱۶ هزار یورو و مگان تولید تركیه (مدل سدان) را ۲۸ هزار یورو ، عنوان كرد.
شرکت خودروسازی رنو درحال حاضر در ۲۲ کشور جهان محصولات خود را تولید میکند و با داشتن ۱۲۶ هزار پرسنل ماهر و نیمه ماهر سالانه ۵/۲ میلیون خودرو در جهان تولید میکند. این شرکت بیش از ۴۰ درصد از کل تولید خودرو در ترکیه را به خود اختصاص داده است .
شرکت اویاک رنو ، به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای خودروسازی ترکیه به تولید خودروهای تجاری می پردازد .تاریخچه این شرکت در ترکیه به سال ۱۹۶۹ میلادی و با تولید رنو ۱۲ بر میگردد، تولید این خودرو سالانه با ظرفیت ۲۰ هزار دستگاه آغاز شد و پس از سالیان طولانی ظرفیت تولید خودرو در اویاک در سال ۱۹۹۳ به ۴۰ هزار خودرو با تولید رنو ۹ در این کارخانه افزایش یافت .
مهمترین سال برای رنو در ترکیه سال ۱۹۹۴ میلادی است در این سال ترکیه با ورود به اتحادیه گمرکات حذف تعرفه خودرو برای اروپا قادر شد تا برای سالهای بعد برنامهریزی کند .
در سالهای ۱۹۹۴ و ۱۹۹۶ با وجود بحرانهای اقتصادی ترکیه، صنایع خودروسازی در این کشور وارد یک مرحله ریسک شد اما به رغم تمامی مسائل اقتصادی و تورم بالا این صنعت عقب نشینی نکرد و تلاش کرد تا از مشکلات خود به آرامی عبور کند .
در هر حال شرکت اویاک برای ورود به عرصه صادرات خودرو نیازمند کسب برخی ایزوهای استاندارد جهانی شد و در سال ۱۹۹۶ استاندارد جهانی ایزو ۹۰۰۱ را دریافت کرد و پس از آن "مگان واگن" تولید و صادر شد. پس از آن طبق تقاضای مشتریان تولید برخی محصولات تداوم یافت و سپس دو نمونه دیگر وارد بازار شد .
مدیر لجستیك و برنامهریزی شركت اویاك رنو در گفتوگویی با خبرنگاران ایرانی در هنگام بازدید از این کارخانه در شهر بورسیای ترکیه اظهار داشت: از مجموع نزدیك به ۸۰۰ هزار خودروی تولیدی در تركیه ۶۵ درصد از آنها صادر میشود.
"عمران یوربا" ، اظهار داشت: تولید خودروی رنو در تركیه تا سال ۱۹۹۶ فقط برای استفاده داخل صورت میگرفت اما از آن سال به بعد به سایر كشورها صادر میشود.
وی با بیان اینكه از هر سه خودروی تولیدی در تركیه دو خودرو برای صادرات و یك خودرو برای بازار داخلی تولید میشود، افزود: شركت رنو ۴۰ درصد تولید خودرو تركیه را در دست دارد.
یوربا، گفت: شركت اویاك رنو یك شركت تولیدی است كه ۵۱ درصد سهام آن وابسته به رنو و ۴۹ درصد دیگر آن به خودش اختصاص دارد، فروش داخلی خودروهای رنو به شركت اویاك سپرده میشود. به گفته وی، تولید خودرو صادراتی رنو و عرضه آن توسط شركت ماینس صورت میگیرد. تولید محصولات رنو در سال ۲۰۰۵ در تركیه به ۱۹۷ هزار خودرو رسید و پیشبینی شده این میزان در سال جاری افزون بر ۲۳۰ هزار دستگاه شود.
وی با اشاره به اینكه بیش از ۶۰ درصد از قطعات تولید خودروهای اویاك توسط تولیدكنندگان داخلی تهیه میشود، افزود: در این كارخانه علاوه بر خط تولید موتور ، خط تولید جعبه دنده را همزمان انجام میدهد.
یوربا، مساحت این كارخانه را ۴۱۸ هزار مترمربع و تعداد پرسنل آن را پنج هزار نفر عنوان كرد و گفت: نیروهای فعال كارخانه در سه شیفت كاری فعالیت میكنند.
شهناز حسنی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست