جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

كارآفرینی در هفت گام


كارآفرینی در هفت گام

در این نوشتار سعی داریم با برشمردن هفت گام اساسی, دریچه ای نو بر روی كارآفرینان و دیگر افراد جامعه برای راه اندازی و مدیریت كسب كاری جدید برای خود و دیگر افراد جامعه بگشاییم و با پرداختن به نكات اساسی و سخنان كارآفرینان بزرگ دنیا, به باورهای جدیدی در عرصه كارآفرینی برسیم

واژه «كارآفرین» (entrepreneur) دربردارنده معنای موفقیت است. این واژه به معنای محصولات، ابداعات، كیفیت و خدمات نوین است. در درون یك شركت، این واژه به معنای نوع خاصی از روحیه، سرزندگی و فضیلت است. «ای. ا. باتلر»، مفسر روزنامه تجاری، آن را «شوق خلقت» می نامد.

در واقع كارآفرینان كسانی اند كه با ایجاد محصولات و خدمات نوین مورد نیاز مردم، درآمد خوبی كسب می كنند. معمولاَ گمان می رود كه كارآفرینان در راه اندازی شركت ها تبحر دارند. در هر حال، آنها از هیچ، كسب و كاری جدید خلق می كنند. آنها به رغم مخاطرات بسیار، پیشگام كارهای جدید می شوند.

امروزه بیشتر مشاغل جدید را شركت های كارآفرینی خلق می كنند. كالاها و خدمات برتر، فن آوری نوین و پیشرفت ها عموماَ از مراكز كارآفرینی نشأت می گیرند. ریشه رشد و شكوفایی ما در شركت های كوچك و كارآفرینان كوشایی است كه مشتاقانه نظریات نوین خود را عملی می كنند.

كارآفرینی مزایای خاص خود را دارد‎؛ از جمله دستمزد بالا ، امنیت، ایجاد دارایی، استقلال كاری و رضایتمندی. با وجود مزایای فراوان كارآفرینی عده كمی از افراد جامعه به فكر راه انداختن كسب و كاری برای خود هستند. شاید مهمترین دلیل این امر، ترس باشد چرا كه بیشتر افراد جامعه می ترسند با پرداختن به كارآفرینی حقوق ماهیانه خود را از دست بدهند. همچنین آنها نمی توانند ریسك، عدم اطمینان و فكر بی پولی را تحمل كنند و فكر صورت حساب های پرداخت نشده و بی پولی، آنها را به وحشت می اندازد.

در این نوشتار سعی داریم با برشمردن هفت گام اساسی، دریچه ای نو بر روی كارآفرینان و دیگر افراد جامعه برای راه اندازی و مدیریت كسب كاری جدید برای خود و دیگر افراد جامعه بگشاییم و با پرداختن به نكات اساسی و سخنان كارآفرینان بزرگ دنیا، به باورهای جدیدی در عرصه كارآفرینی برسیم.

۱) گام اول: آغاز كار یك مبارزه است

آغاز یك كسب و كار جدید چالشی سخت، نومیدكننده و سرشار از نگرانی است. این كار به شجاعت و پایداری لجوجانه نیاز دارد. كارآفرینان باید برای برخورد با مشكلات عذاب آوری آماده باشند كه تنها با استقامت و پافشاری سخت و مداوم برطرف می شوند.

هر كسب و كار تازه ای را كه شروع می كنید علاوه بر مشكلات معمول‏، مشكلات خاص خود را دارد. هر كارآفرین در شروع كار مجبور است راه خود را از میان طیف بی پایان مشكلات باز كند. تمام این مسایل و مشكلات قابل حل اند. كسانی كه مقاومت می كنند و از مشكلات نمی هراسند از سیاهی بیرون می آیند.

نكته مهمی كه یك كارآفرین در آغاز كار باید آن را در نظر داشته باشد این است كه گاه، پول پاداشی نیست كه فوراَ بدست آید. اما تجربه می تواند از مثقال ها طلا ارزشمندتر باشد. چرا كه نرخ بهره بسیار بالایی دارد كه قطعاَ جایی به كار شما خواهد آمد. هر چه ثروت خود را دیرتر به دست آورید، آن ثروت بیشتر خواهد بود.

۲) گام دوم: چگونه یك زمینه كاری مناسب بیابید

كسب و كاری كه شروع می كنید حتی االامكان باید مبتنی بر یك فكر تازه باشد. راه رسیدن به چنین ایده یا مفهومی، تمركز بر حل یك مشكل یا برآورده ساختن نیازی در جامعه است كه اخیراَ به آن توجه نشده است. برای آنكه گام دوم كارآفرینی را برداریم باید نكات زیر را رعایت كنیم.

۱) نیازهای شما، نیازهای دیگران نیز هست. مردم خیلی بیش از آنچه متفاوت به نظر می رسند به هم شبیه اند. یأس ها و امیدهای شما همان یأس ها و امیدهایی است كه همسایه شما دارد. موفقیت شما به تجزیه و تحلیلی كه از خود دارید یا شناختتان از دیگران، بستگی دارد. اگر شما به طور جدی به دنبال موقعیت و موفقیت باشید، شانس در خانه شما را هم خواهد زد. وقتی آماده می شوید، آنچه را به دنبالش هستید خواهید یافت.

اگر احتیاجات، خواسته ها و ناامیدی های كوچك خود را دقیق بررسی كنید، فرصتی را كشف خواهید كرد. در خانه، در محل كار، حتی در زمان تفریح باید هر روز به واكنش های خود توجه كنید، چرا ناراضی هستید، چه چیز شما را عصبی می كند، چه آرزویی دارید، دلتان چه می خواهد؟ احتیاجات شما نیازهای همگانی است، از دیگران هم غافل نمانید. اطرافیان در محل كار یا خانه چه مشكلاتی دارند؟ شما چگونه می توانید حلال مشكلات آنها باشید؟ چگونه می توانید نیازهای و خواسته های آنان را برآورید؟

۲) برای پیشرفت، باید یك شكاف بازار بیابید، آنگاه كسب و كار شما هدفی خواهد داشت. تقلید از تلاش های رقبا كاری بیهوده است. شما مراد خود را بیابید. به دیگران خدمت كنید. زندگی را برای مشتریان خود بهتر، ساده تر، شادتر و سودمندتر كنید. به این ترتیب پول دار خواهید شد. كارآفرین باید در تولید كالا و ارایه خدمات بالاتر از حد وظیفه عمل كند. این طرز برخورد شكاف های بازار را بهتر از هر روش دیگری پر می كند. فرصت، چیزی بیش از یك روش بهتر برای ارائه خدمات و رفع نیازهای جامعه بشری نیست. در واقع «از هر دستی بدهید، از همان دست پس خواهید گرفت.»

«هنری كایزر» كسی كه تاكنون یكصد شركت تاسیس كرده است در این خصوص توصیه می كند‎؛ « هرچه خدمات بهتری ارائه كنید، پیشرفت بهتری خواهید داشت. اگر هدف شما جسورانه و والا باشد، می توانید به دنبال خدمات جدیدتری برای رفع نیازهای دیگران باشید… اعتراف می كنم كه هر گاه نیاز برطرف نشده ای می بینم. شوق عجیبی به رفع آن پیدا می كنم. موقعیت های ارایه محصولات و خدمات جدید همانند ایده ها و اشتیاق های انسانی بی پایان اند.»

۳) كارهای خدماتی برای شروع ساده تر از كارهای تولیدی اند. تنها تحولی كه در یك شركت خدماتی به آن نیاز دارید، ارائه برترین خدمات است. خدمات ضعیف را بررسی كنید، به فرصت های ناگفته ای دست خواهید یافت.

فرمول موفقیت « در كارآفرینی به این صورت است؛«ارائه خدمات، كمی بهتر و كمی بیشتر» . «ای.دبلیو. ستاتلر»، موسس هتل های ستاتلر، شعاری دارد كه می توانید آن را شالوده فرمول موفقیت خود بدانید، رمز ساده ای كه اگر به آن مجهز باشید، می توانید محله و یا حتی كشور را فتح كنید:

«زندگی خدمت است، كسی كه پیشرفت می كند كسی است كه به همنوعان خود كمی بیشتر، كمی بهتر خدمت كند.»

بهتر آن است كه به سخنان «هنری فورد» نیز در این خصوص گوش فرا دهیم:

«مشكل خیلی از ما در دنیای كسب و كار این است كه بیش از هر چیز به دلارهایی فكر می كنیم كه می خواهیم كسب كنیم و از همان آغاز، راه را اشتباه می رویم. من به شما اطمینان می دهم كه اگر شخص به ارائه خدمات در كسب و كار خود عقیده داشته باشد، نیازی ندارد نگران سودآوری كارش باشد. او قطعاَ به پول خواهد رسید. ایده خدمات رسانی در كسب و كار، بالاترین تضمین موفقیتی است كه شخص می تواند داشته باشد.»

۴) شركتی با محصولی جدید، باید بر كیفیت تاكید كند. محصولی تولید كنید كه بیش از یك مزیت سودآور داشته باشد. به دنبال فروش های قابل تكرار و همیشگی باشید.

«چارلز وال گرین» موسس یك فروشگاه زنجیره ای، در این خصوص توصیه می كند:

«بزرگترین فرصت شغلی هر فرد معمولی، دقیقاَ توسط كاری ایجاد می شود كه به آن مشغول است. كاری كه فرد انجام می دهد، هر چقدر هم كه دون پایه باشد، باز، در آن كار سریع تر از هر كار دیگر می تواند پیشرفت كند. آدم متوسطی مثل من كه هیچ هنر خاصی ندارد، بهتر است به كسب و كاری بچسبد كه به آن وارد است.»

۵) كاری كه شروع می كنید احتمالاَ هدف ثابت شما نخواهد بود. پس از آغاز كار ایده ها و فرصت های جدید به ذهن تان خطور خواهد كرد كه پاداش های بزرگ تری خواهند داشت. به دنبال راه هایی برای چند برابر كردن امكان سوددهی باشید. در جستجوی كسب و كارهای جدیدی باشید كه امكانات جنبی داشته باشد.

۶) شاید تصمیم به خرید كسب و كاری دارید. در صورت داشتن سرمایه لازم، این كار مزایای مشخصی دارد. ولی برای موفق شدن، همچنان برای كشف موقعیت ها و متحول كردن آنها، به نبوغ كارآفرینی نیاز دارید. پیشنهادهای زیر برای موفقیت شما ارایه می گردد:

▪ اگر شما وسیله ای را اختراع می كنید، در دنیای خالی مخترعان گرفتار نشوید، بیرون بروید و اختراعات را به اهل فن، سرمایه گذاران و دیگران متخصصان نشان دهید. حتی اگر توصیه های نومید كننده هم دریافت كنید، مهم نیست. لااقل به واقعیت هایی در مورد محصول خود پی می برید. از این اطلاعات به عنوان عاملی برای پیشرفت استفاده كنید.

▪ از در جا زدن در برنامه های بزرگ و اساسی كه یكی از مهمترین مشكلات جامعه بشری را حل خواهند كرد، بپرهیزید، آنها معمولاَ خوره پول اند و بیشتر اوقات قابل اجرا هم نیستند، با پروژه های كوچك ولی مورد نیاز، شروع كنید.

▪ ممكن است كار یا سرگرمی موقتی وجود داشته باشد كه كسی را پولدار كند، ولی اینها همه پدیده هایی گذرا هستند، شما چیزی می خواهید كه ده سال یا بیشتر به تولید آن ادامه دهید. در این صورت است كه سود واقعی به دست خواهید آورد.

▪ ایده شما برای ایجاد یك كسب و كار تازه می تواد واجد یا فاقد مزایای باشد، اما تا آن كسب و كار را راه نیاندازید، نمی توانید این نكته را ثابت كنید. باید كار را شروع كنید و تصمیم بگیرید كه یك كارآفرین باشید.

▪ گام سوم؛ چگونه شركت خود را راه اندازید؟

شما به عنوان یك كارآفرین باید محصول یا خدمت خاص خود را، در چارچوب بازار، در كنار محصولات و خدمات رقابتی دیگر، به پادشاهان بازار عرضه كنید. این پادشاهان بازار همانا مصرف كنندگان اند. شما باید با كالاهای خدماتی پرمزیت، این فرمانروایان را راضی نگهدارید. «چارلز كترینگ»، یكی از بزرگترین كارآفرینان نوآور دنیا، در این خصوص می گوید:

«در كسب و كار، آن كسی كه هرگز درباره اش فكر نمی كنید و او را نمی شناسید، می نشیند و كل جریان را كنترل می كند. آن شخص، مشتری شما است. همیشه گفته ام تمام سود و زیانی كه در دفاتر یك تولید كننده دیده می شود، حاصل تشویق ها و تحذیرهای مشتریان است.»

گام های اساسی اولیه برای راه اندازی یك شركت كه محصول یا خدمتی جدید را ارائه می كند‏، می توان به شرح زیر برشمرد.

۱) نخست باید، طرحی برای كسب و كار ترسیم كنید؛ هر گاه ایده ای برای ایجاد یك كسب و كار دارید، طرح آن را بنوسید. این كار، در آینده به كارتان خواهد آمد.

۲) برای نخستین سال عملیات خود بودجه ای تنظیم كنید. این كار میزان پول مورد نیاز شما را تعیین خواهد كرد. یك بودجه، باید مشخص كند كه برای عملیات سالانه چقدر پول نیاز خواهید داشت. سپس باید این پول را تهیه كنید.

۳) مرحله بعدی در راه اندازی كسب و كار جدید، تهیه سرمایه است. یافتن سرمایه برای كسب و كار نو آسانتر از آن است كه می پندارید. باید كاری كنید كه سرمایه گذاران شما را باور كنند و شما را به عنوان یك موقعیت بسیار سودآور ببینند. «ویلیام لیر» در این خصوص می گوید:

«بسیاری از افراد نمی دانند كه در آغاز راه اندازی یك كسب و كار جدید، آیا باید زیر بار قرض بروند؟ من می گویم این بستگی به شعور فرد دارد. اگر شخصی كاملاَ در مورد كسب و كار جدیدش مطمئن است باید خانه را گرو بگذارد. من بارها برای حفظ كسب و كارم همه چیزم را گرو گذاشته ام. در واقع، زمانی را به یاد می آورم كه به نظرم می رسید به همه كس در این كشور بدهكارم. به هر حال، بدون توجه به چگونگی آغاز كار، دیر یا زود شما هم باید زیر بار چنین تعهداتی بروید.»

۴) اگر از كارهای كوچك شروع كنید، هیچ راهی مگر ترقی ندارید. شروع از كار كوچك بسیار كمتر از آغاز كارهای بزرگ نیاز به پول دارد. چنین شروعی شما را قادر می سازد بر كل بنیاد كسب و كارتان احاطه داشته باشید.

۵) گام اساسی دیگر در راه اندازی كسب و كار جدید، انتخاب یك وكیل است. در همان اوان كار به وكیلی خوب نیاز دارید.

۶) نامگذاری شركت و به ثبت رساندن آن گام اساسی دیگری است كه برای راه اندازی شركت خود باید آن را انجام دهید. به شكل های مختلفی می توانید شركت جدید خود را پایه گذارید، ولی به شما توصیه می كنیم، موسسه ای خصوصی بمانید.

۷) وجود شریك در اوان كار نعمت بسیار بزرگی است. با این حال، شراكت عموماَ به مرور زمان به هم خواهد خورد. در دوره ای خاص، شما می توانید بدون شریك به كار ادامه دهید. برخی از بهترین و دراز مدت ترین شراكت ها، شراكت زوجی است شامل یك فرد مخترع یك دانشمند و یك فرد خبره در كار فروش یا مدیریت.

۸) یكی از اولین كارهایی كه در آغاز كسب و كار جدید خود باید انجام دهید، جمع آوری اطلاعات است. شما باید در مورد رقبا، قیمت گذاری، بازاریابی، توزیع و غیره مطلع باشید. تلفن این كار را برای شما انجام خواهد داد.

نویسنده : علیرضا تاجریان


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.