چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
تبلیغات بیحساب و کتاب
همه ما با تبلیغات و بیلبوردهای شهری که حاوی تبلیغات محصولاتی با برندهای داخلی و خارجی هستند، مواجه شدهایم. گذشته از انتقادهای موجود درباره نقش این تبلیغات دررشد مصرف کالای خارجی، نکته دیگری در این باره وجود دارد که شاید کمتر به آن پرداخته شده است.
بدیهی است صدور مجوز تبلیغات یک کالا در سطحی وسیع نیازمند تحقیق در خصوص پارهای موارد ظاهرا جزئی، ولی بااهمیت است. یکی از این موارد، تحقیق درباره وجود نمایندگی رسمی این برندها و نیز ارائه خدمات پس از فروش راضیکننده به مشتریان است.
این همان نکتهای است که به ظاهر توجهی نسبت به آن نشده و همین غفلت، مشکلاتی را برای برخی شهروندان ایجاد کرده است.
در تماسهایی که برخی شهروندان با جامجم میگیرند گلایههای مختلفی دراین باره مطرح میشود. براین اساس، شهروندان با تکیه برتبلیغات محیطی انجام شده اقدام به خرید کالاهای مختلف میکنند، اما پس از بروز مشکل درکالا و مراجعه به محلی که آن را خریدهاند، متوجه میشوند که یا آن کالا نمایندگی رسمی در کشور ندارد یا اگر دارد آن نمایندگی توانایی ارائه خدمات پس از فروش مناسب به آن کالا را ندارد. ماجرا وقتی پیچیده میشود که توجه کنیم بسیاری از کالاهای مورد تبلیغ، قیمتهای گزافی دارند، اما خدمات ارائه شده به آنها اصلا در شأن بهای دریافت شده نیست.
از سوی دیگر ضمانتنامههای ارائه شده برای این کالاها هم آنقدر مبهم است که اصولا حقوق مصرفکننده در آن محلی از اعراب ندارد.
در آخرین نمونهها از این دست، دیروز شهروندی با جامجم تماس گرفت و از یک برند معروف تلفن همراه که این روزها تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر را اشغال کرده، گلایه کرد. این فرد که یک گوشی تلفن همراه با قیمت میلیونی خریداری کرده، پس از ایجاد اشکالی فنی به مرکز فروش مربوط مراجعه کرده و خواستار تعمیر گوشی خود شده است. اما تازه پس از مراجعه متوجه شده که به علت نبود نمایندگی این برند معتبر در ایران، امکان تعمیر این گوشی موجود نبوده و سرانجام گوشی یادشده از مصرف خارج شده است.
با اینکه شاید از این نمونهها زیاد به چشم بخورد، اما یادآوری توجه دستگاههای مسئول به رعایت حقوق مصرفکننده وظیفهای همیشگی است؛ وظیفهای که شاید با رشد قابل توجه قیمت کالاها به دلیل قیمت ارز و فشار آن بر دوش خانوارها، این روزها بیش از گذشته انجام دادنی باشد.
جالب اینجاست که جلوگیری از چنین آسیبهایی براحتی با الزامی کردن دریافت مجوز خدمات پس از فروش معتبر و دریافت تعهد به ارائه گارانتی مناسب، پیش از صدور مجوز انجام تبلیغات امکانپذیر است؛ البته میتوان درصورت انجام نشدن این تعهد اجازه انجام تبلیغات را از برند متخلف سلب کرد.
محمد رضایی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت سیزدهم روز دختر دولت رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی رافائل گروسی مجلس شورای اسلامی انتخابات رهبر انقلاب حجاب انتخابات مجلس
قتل تهران هواشناسی شهرداری تهران پلیس وزارت بهداشت بارش باران آموزش و پرورش سیل سلامت شهرداری سازمان هواشناسی
گاز نمایشگاه نفت قیمت طلا خودرو حقوق بازنشستگان مالیات مسکن قیمت خودرو قیمت دلار ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب فضای مجازی نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون محمدمهدی اسماعیلی کتاب سینمای ایران دفاع مقدس سریال تئاتر موسیقی سینما
اینوتکس دانشجویان دانش بنیان
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه رفح حماس آمریکا روسیه چین حمله به رفح نوار غزه
استقلال فوتبال پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا دورتموند لیگ برتر ذوب آهن بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران نساجی لیگ برتر فوتبال ایران
تبلیغات اپل عیسی زارع پور اینترنت گوگل سامسونگ ناسا نوآوری آب مایکروسافت پارک فناوری پردیس
سرطان آسم قلب کبد چرب کمردرد ناباروری اعتیاد بیماران خاص بیمه سبزیجات