سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا

بازسازی گذشته مارکوپولو


بازسازی گذشته مارکوپولو

نگاهی به بازی Uncharted ۲

شماره اول بازی Uncharted که در سال ۲۰۰۷ برای کنسول PS۳ سونی عرضه شد، موارد دوست‌داشتنی زیادی داشت. از نظر گیم‌پلی، Uncharted بازی بین پلت‌فرم اکروباتیک Tomb Raider و نبردهای بر اساس پناهگیری (cover-based) اکشن سوم شخص Gears of War بود. داستان این بازی بر پایه یافتن اشیای مخفی به کمک سرنخ‌های موجود (treasure hunting) بود و به وسیله کاراکترهای جذاب و دلنشین پیش می‌رفت. اصلی‌ترین بخش این بازی Nathan Drake بود و کل آن از جزئیات سینمایی فراوانی بهره می‌برد. خوشبختانه این کار عظیم مورد استقبال بسیاری قرار گرفت و Santa Monica Studio را به ساخت Uncharted ۲: Among Thieves تشویق کرد.

Uncharted ۲ جنگل‌های انبوه شماره اول را با صخره‌های پوشیده از برف هیمالیا و شهرهای نپال عوض کرده است. Nathan Drake در شماره قبلی باهوش و البته بی‌خیال بود و دنبال دردسر می‌گشت. Un۲ جزئیات بیشتری از برخی خصوصیات بداخلاقی‌ خود که او را برای کشف مال و ثروت بیشتر وسوسه می‌کند، به تصویر می‌کشد. چیزی که Drake را به این گوشه از کره‌زمین کشیده بخش فراموش شده‌ای از گذشته مارکوپولو است. Un۲ از وقایع تاریخی به عنوان نقطه پرتاب داستانش استفاده می‌کند، مانند داستان قسمت اول که از سرگذشت Sir Francis Drake الهام گرفته شده بود. شهرت مارکوپولو به دلیل توصیفات دقیقش است، اما حادثه‌ای وجود دارد که او هیچ‌وقت توضیح نداد. این حادثه ناپدید شدن اسرارآمیز بیش از دوازده کشتی پر از جواهرات در راه برگشت از چین در سال ۱۲۹۲ بود. قهرمان داستان Nathan Drake نیز قصد دارد از نقطه تاریخی مبهم به نفع خود استفاده کند.

شخصیت دیگری که به Drake می‌پیوندد، Chloe Frazer نام دارد. شخصیت او تفاوت‌های بارزی با Elena شریک Drake در شماره قبلی دارد. در حالی که رابطه Drake با Elena غیرقابل پیش‌بینی و مبهم پیش می‌رفت، ارتباطش با Chloe نزدیک‌تر است. Chloe درگیر کارهای غیرقانونی و جنایتکارانه Drake شده و جنبه‌های تازه‌ای از شخصیت Drake نیز به وسیله این ارتباط برملا می‌شود.

البته Un۲ هرقدر که برگرفته از حوادث و اتفاقات باشد باز هم یک بازی ویدیویی است و دمویی که از آن مشاهده کردیم پارامترهای دیگری که یک بازی خوب به آن‌ها نیاز دارد را نشان داد. بخشی از بازی در نپال اتفاق می‌افتد و درگیر جنگ داخلی است. در دمو این بازی اتوبوسی با سرعت از کنار چند سرباز مسلح رد و با برخورد به یک ساختمان واژگون می‌شود. Drake از این حادثه برای حواس‌پرتی سربازان استفاده می‌کند، به سرعت اسلحه‌ای برمی‌دارد و پناه می‌گیرد و از پشت به آن‌ها حمله می‌کند. او سپس برای رسیدن به قرار ملاقاتش با Chloe در منطقه به جست‌وجو می‌پردازد. اگر از محل قرار دور شوید بازی با همزبانی تمام و با انفجار اتوبوس به شما می‌فهماند که راه را اشتباه رفته‌اید! سطح جزئیات سینمایی بالاست به طوری که وزن Drake بر اشیای زیر پایش اثر می‌گذارد و بالکون‌ها با پرش او بر رویشان تکان می‌خورند. در کل سطح خرابی و ویرانی در بازی خوب نمایش داده شده است.

در قسمت پلت‌فرم Naughty Dog بیشترین پیشرفت‌ها را در گیم‌پلی انجام داده است. بخش‌های بالا رفتن و تیراندازی فاصله زیادی از شماره اول دارند. این دو عامل با توانایی شما ترکیب می‌شوند تا هر لحظه حتی در حال پناه‌گیری و موقع بالا رفتن از ساختمان دست به اسلحه شوید. همه صحنه‌ها با انیمیشن‌های فوق‌العاده به راحتی از جلوه‌های بصری شماره اول (که آن همه در موردشان مباهات می‌شد!) پیشی می‌‌گیرد. لحظه بعد، Drake آماده می‌شد تا با گروهی از سربازان درگیر شود. البته اگر زیرک باشید می‌توانید در مقابله با دسته اول سربازان از تکنیک‌های اختفا استفاده کنید. Drake به آرامی و مخفیانه به سربازان نزدیک شد و پیش از اینکه سرباز دیگری منوجه او در اطراف خود شود، آن‌ها را از بین برد. اکنون او دو انتخاب دارد یا به سرعت از یک ساختمان بالا برود و بگذارد سربازان تعقیبش کنند یا به طور مستقیم با آن‌ها درگیر شود. در دمو، او دومین حالت را انتخاب کرد. هسته نبرد که بر اساس پناه گرفتن طراحی شده تغییری نکرده، اما به نظر می‌رسد شیوه پناه‌گیری کمی بهبود یافته و توسعه پیدا کرده است.

در مدت این نبرد در جایی Drake میزی را واژگون کرد تا محافظت بهتری داشته باشد و جایی دیگر از یک سرباز بینوا به عنوان سپر انسانی متحرک استفاده کرد.

چندی پیش، نسخه بتای مولتی‌پلیر Un۲ تست شد. این نسخه شامل سه مرحله و دو حالت بازی مولتی‌پلیر است و از بازی آنلاین ۱۰ نفره پشتیبانی می‌کند.

بخش رقابتی شامل team deathmatch و plunder است. هر راند با چند اسلحه و نارنجک شروع می‌شود، اما سلاح‌های زیادی در قسمت‌های مختلف نقشه پراکنده شده‌اند که سلاح قدرتمندی مانند راکت‌انداز را نیز شامل می‌شوند. همه آن‌ها بسیار سنگین و بزرگ هستند و حرکت شما را کند می‌کنند.

در بخش همکاری، سه نفر به طور آنلاین مرحله را انجام می‌دهند. در این قسمت بیشتر باید با دشمن مبارزه کنید، البته بخش‌های معمایی نیز در آن گنجانده شده است. هوش مصنوعی دشمن خوب از آب درآمده است. برای مثال، وقتی یکی از آن‌ها شما را در موقعیتتان زمین‌گیر می‌کند، بقیه از اطراف به شما حمله می‌کنند. آن‌ها حتی از پشت سر حمله‌ور خواهند شد و این مسئله کاربر را مجبور می‌کند به طور مرتب جای خود را عوض کند. اگر یکی از دوستان زخمی شود، باید او را نجات دهید و هرچه این کار بیشتر طول بکشد، بهبودی او نیز بیشتر به طول خواهد انجامید. این امر کار تیمی و کنار هم بودن را تقویت می‌کند.

در زمینه صدا کار مطلوبی در این بازی انجام شده است. نورپردازی‌ها، انیمیشن‌ها و افکت‌های صوتی (مثل صدای کمانه کردن گلوله‌ها) تاثیرگذار بودند و موتور بازی Naughty Dog Engine ۲.۰ به خوبی از عهده آن‌ها برآمده است. بی‌صبرانه منتظریم ببینیم این موتور چگونه در محیط‌های برفی عمل می‌کند. تنها نکته نگران‌کننده این است که به نظر می‌رسد ارتباطی بین داستان‌های شماره اول و دوم وجود نداشته باشد. اعضای تیم سازنده می‌گویند که می‌خواهند شماره دوم روی پای خود بایستد.

این بازی در پاییز ۲۰۰۹ به بازار می‌آید.