چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
مجله ویستا

A۸ L, تلفیق هنر و فناوری در محصول جدید آئودی


A۸ L, تلفیق هنر و فناوری در محصول جدید آئودی

مجموعه ای بی نقص از همه چیز

در دنیای خودرو تقریبا می‌توان هر برندی را با یک یا چند مدل خاص شناخت. شاید همان قدر که نام فورد را با سری «ماستنگ» می‌شناسند، با شنیدن نام آئودی نیز نام‌هایی همچون«A۸» به ذهن خطور کند.

مهندسان آئودی در حالی A۸ جدید را طراحی کرده‌اند که با واکنش جالب توجه کارشناسان خودرو روبه‌رو شده‌اند. آنها این خودرو را نوعی سنت‌شکنی در عرصه خودروهای لوکس و فوق مدرن درون‌شهری عنوان می‌کنند که نه تنها مبتنی بر تازه‌ترین دستاوردهای فناورانه در زمینه طراحی و ساخت خودروست، بلکه به طرز چشمگیری ردپای فاکتورهایی نظیر بازده قابل توجه مصرف انرژی، انطباق با آخرین تحولات دانش آیرودینامیک و البته آپشن‌های لوکس و گران‌قیمت در آن دیده می‌شود.

پرچم تازه برافراشته آئودی با برخورداری از موتور ۱۲ سیلندری بخوبی در میان محصولات جدید و فناورانه سایر برندهای سرشناس خودروسازی جهان دیده می‌شود. گرچه این خودرو با موتور ۱۲ سیلندری رونمایی شده است اما قرار است در ماه‌های آتی نسخه‌های دیگری از موتور آن نیز ارائه شود و این یعنی فراهم شدن امکان خرید آن توسط اکثر علاقه‌مندان. آنچه ‌درخصوص این خودرو جالب توجه به نظر می‌رسد ظاهر باشکوه و قدرتمند آن است. مثل روز روشن است که طراحی آن نشأت گرفته شده از ساختار و ظاهر همیشگی آئودی‌هاست با این تفاوت فاحش که اصلاحات و ابتکارعمل‌های چشمگیری در آن دیده می‌شود. فاصله قابل توجه میان محورهای عقب و جلو هیچ خللی در استحکام و حرکت هوشمندانه خودرو ایجاد نمی‌کند و این نکته را می‌توان اوج خلاقیت مهندسان آئودی در ارائه این محصول جدید دانست.

طول خودرو ۵ مترو ۲۶سانتی‌متر است که در مقایسه با نسخه قبلی A۸، ۱۳۰ میلی‌متر بلندتر است و البته آنهایی که به صنعت خودرو و تحولات آن علاقه‌مند هستند بخوبی می‌دانند که این میزان افزایش طول امکانات زیادی را به خودرو می‌افزاید. در کل می‌توان این نسخه جدید را از هر نظر بزرگ‌تر از نسخه‌های قبلی آن دانست. آئودی A۸ جدید که تحت عنوان A۸L شناخته می‌شود دارای بدنه‌ای از جنس آلومینیوم است که مبتنی بر فرمول جادویی چارچوب فضایی آئودی موسوم به ASF ساخته شده است. اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهند اگر قرار بود این بدنه با استفاده از فولاد ساخته شود وزن خودرو تا ۴۰ درصد بیشتر می‌شد.

در مجموع می‌توان گفت بدنه این خودرو تلفیقی از عناصر قالب گرفته شده و ورقه‌هایی از آلومینیوم است که در دل آنها از فولاد فوق‌العاده سخت استفاده شده است. در نتیجه نه تنها ضریب ایمنی سرنشینان در آن بخصوص در حین تصادفات افزایش یافته است بلکه سر و صدایی که معمولا درون سری خودروهای A۸ شنیده می‌شد نیز به مراتب کاهش یافته است.

● بازی با نور

در میان تمامی اصلاحات و به روزرسانی‌هایی که در Audi A۸ L دیده می‌شود اقدامات مربوط به بخش‌های نوری بیش از سایر کارها به چشم می‌آید. در تمامی قسمت‌های خودرو از فناوری چراغ‌های LED استفاده شده است. ابتکار عملی که در چینش این چراغ‌ها بخصوص در قسمت داخلی آن دیده می‌شود موجب شده تا بسیاری از کارشناسان خودرو درون Audi A۸ L را همچون قصری از نور عنوان کنند!

درهای عقبی خودرو بزرگ‌تر از درهای جلویی هستند. این خود نشان روشنی از فضای بسیار قابل توجه درون این خودروست، سرنشینانی که در قسمت عقب می‌نشینند از انبوهی امکانات و فضای حرکتی برخوردار بوده و حتی می‌توانند با تغییر موضع صندلی‌های جلو فضای بیشتری در اختیار داشته باشند. وجود ۲ سکوی چرمی قابل حرکت در قسمت پشت صندلی‌های جلو این امکان را به سرنشینان عقب می‌دهد تا از آنها به عنوان محل قرار دادن پاها و یا گذاشتن لوازم مختلف استفاده کنند.

نکته جالب توجه این است که این سکوها که در حکم صندلی‌های کوچک هستند از نوعی فناوری جدید ماساژ برخوردارند؛ به طوری که زیر پوشش آنها کیسه‌های هوا قرار دارد که فرد با قرار دادن پاهای خود روی آنها می‌تواند ماساژ دلنشینی را تجربه کند. فضای موجود میان صندلی‌های عقب نیز جایگاه مناسبی برای نصب یخچال یا یک میز کوچک تاشوست که بنابر سفارش مشتری هر یک از این آپشن‌ها بر خودرو افزوده می‌شود. در این خودرو توجه ویژه‌ای به سرنشینان عقب شده است تا آنجاکه آنها از سیستم کنترل مجزای تهویه مطبوع هوا برخوردارند. مجموعه سیستم تهویه مطبوع خودرو متشکل از ۲۵ موتور است که به طور موضعی فضای داخلی خودرو را به محیطی دلنشین تبدیل می‌کنند. سرنشینان عقب دارای سیستم صوتی مخصوص به خود نیز هستند که از نظر امکانات دست‌کمی از امپراتوری کنسول راننده ندارد.

پوشش صندلی‌ها از نوعی چرم مخصوص و سفارشی موسوم به Valonea تهیه شده است که نه تنها زیبایی فضای درونی خودرو را افزایش داده بلکه بر احساس راحتی راننده و سایر سرنشینان می‌افزاید. در نسخه جدید آئودی A۸ ابتکار عمل دیگری نیز دیده می‌شود و آن استفاده از دو سقف خورشیدی است. این کار موجب شده است تا تقریبا تمامی قسمت‌های درون خودرو روشن شود. از این رو درون خودرو در روز به لطف نور خورشید و در شب به کمک فناوری چراغ‌های LED کاملا نورانی می‌شود.

● تلفیق ماجراجویانه سرعت و هنر

شاید این گونه تصور شود که خودرویی با چنین مشخصات و هیبتی که فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز قابل توجه است، نمی‌تواند شتاب اولیه چشمگیری داشته باشد، اما واقعیت این نیست.

AudiA۸صفر تا ۱۰۰ را در ۹/۴ ثانیه طی می‌کند و راننده بدون آن‌که زحمتی برای خود و مشکلی برای خودرو ایجاد کند در یک چشم به هم زدن حداکثر سرعت یعنی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت را تجربه می‌کند. در Audi A۸ L مصرف سوخت نیز رقمی قابل قبول است.

این خودرو با توجه به این‌که موتوری ۱۲ سیلندر دارد در هر یکصد کیلومتر ۱۲ لیتر سوخت مصرف می‌کند که در مقایسه با نسخه قبلی که ۶۱/۱۳ لیتر بود، پیشرفت قابل توجهی است. همین میزان کاهش مصرف موجب بهبود راندمان مصرف سوخت در آن به میزان ۱۲ درصد شده است. سیلندرهای موتور در ۴ ردیف سه تایی چیده شده‌اند که چینشی غیرمتعارف به شمار می‌آید. زاویه میان هر دو بلوک دو ردیفی با هم ۷۲ درجه است. نتیجه این ابتکار عمل فشرده‌تر شدن موتور است، به طوری که طول آن تنها کمی بیش از نیم متر است.

Audi A۸ L را می‌توان تلفیقی از فناوری‌های نوین و جسارت دیدنی مهندسان آئودی در کنار زدن قالب‌های رایج در صنعت خودروسازی دنیا دانست.

این سنت شکنی از موتور خودرو تا فضای داخلی آن بخوبی دیده می‌شود و از همین روست که آن را از جمله خودروهای سنت شکن این روزهای صنعت خودروسازی دنیا به شمار می‌آورند. در این خودرو نمی‌توان ضعف مشهودی پیدا کرد و با این حال هیبت قابل توجه آن موجب می‌شود تا استفاده از آن در امور درون‌شهری چندان همه گیر نشود. حتی برخی کارشناسان خودرو معتقدند Audi A۸ L بیشتر برای استفاده‌های تفریحی و سفرهای بین‌شهری مناسب است.

● A۸ L ‌از چند زاویه

در تمامی قسمت‌های خودرو از جمله چراغ های عقب از فناوری چراغ‌های LED استفاده شده است. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان محصول جدید آئودی را همچون قصری از نور می‌دانند.

پوشش صندلی‌ها از نوعی چرم مخصوص و سفارشی موسوم به Valonea تهیه شده است که نه تنها زیبایی فضای درونی خودرو را افزایش داده بلکه بر احساس راحتی راننده و سایر سرنشینان می‌افزاید.

سرنشینانی که در قسمت عقب می‌نشینند از انبوهی امکانات و فضای حرکتی برخوردار بوده و حتی می‌توانند با تغییر موضع صندلی‌های جلو فضای بیشتری در اختیار داشته باشند.

مهدی پیرگزی